Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: van data naar veilige navigatie

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 12:10 #670809

In onderstaande aankondiging komt een zeer aardige stelling voor.

"Toch wijst de praktijk uit dat er zich situaties voordoen waarbij moet worden teruggevallen op het ouderwetse werk."


bron: www.varendoejesamen.nl/nieuws/...e-navigatie%E2%80%99
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 12:10 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 14:02 #670838

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Maar dat is toch helemaal geen nieuws? Dat weet iedereen toch onderhand wel?

Moet trouwens de hydrografische dienst daar aan mee werken? Die eikels zijn niet eens in staat om op regelmatige basis papieren kaarten te produceren voor de pleziervaart. Wanneer kwam de laatste complete 1800 serie ook al weer uit?

Juist......in 2012.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 14:08 #670840

koko schreef :
Maar dat is toch helemaal geen nieuws? Dat weet iedereen toch onderhand wel?

Daarom vind ik hem zo leuk, een symposium houden over iets dat iedereen al weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 14:54 #670858

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
koko schreef :
Maar dat is toch helemaal geen nieuws? Dat weet iedereen toch onderhand wel?

Moet trouwens de hydrografische dienst daar aan mee werken? Die eikels zijn niet eens in staat om op regelmatige basis papieren kaarten te produceren voor de pleziervaart. Wanneer kwam de laatste complete 1800 serie ook al weer uit?

Juist......in 2012.

Koko toch! "Die eikels" hebben de opdracht gekregen om te bezuinigen en om de markt z'n werk te laten doen. Ik ben bang dat het geen kwestie van kunnen is, maar van moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 15:40 #670874

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Maar dat is toch helemaal geen nieuws? Dat weet iedereen toch onderhand wel?

Moet trouwens de hydrografische dienst daar aan mee werken? Die eikels zijn niet eens in staat om op regelmatige basis papieren kaarten te produceren voor de pleziervaart. Wanneer kwam de laatste complete 1800 serie ook al weer uit?

Juist......in 2012.

Koko toch! "Die eikels" hebben de opdracht gekregen om te bezuinigen en om de markt z'n werk te laten doen. Ik ben bang dat het geen kwestie van kunnen is, maar van moeten.

Maar dat kan niet helemaal waar zijn: ze hebben zelf aangekondigd kaarten te publiceren dit jaar. Maar dat is ze niet gelukt. In mei zou de IJsselmeer versie weer eens ververst worden. (Gesproken met de dienst op de Hiswa). Helaas.......

Bij Datema Amsterdam hoorde ik dat er een printer is gekocht, maar geen papier bij besteld. Moest weer door de europese aanbestedingsroute voordat het papier ook besteld kon worden.

In mijn ogen ben je dan een eikel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 16:05 #670881

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
koko schreef :
Maar dat kan niet helemaal waar zijn: ze hebben zelf aangekondigd kaarten te publiceren dit jaar. Maar dat is ze niet gelukt. In mei zou de IJsselmeer versie weer eens ververst worden. (Gesproken met de dienst op de Hiswa). Helaas.......

Bij Datema Amsterdam hoorde ik dat er een printer is gekocht, maar geen papier bij besteld. Moest weer door de europese aanbestedingsroute voordat het papier ook besteld kon worden.

In mijn ogen ben je dan een eikel.

Kijk nou gewoon eens wat er gebeurt.
Er komen steeds meer leveranciers die kaartmateriaal (digitaal of op papier) produceren aan de hand van gegevens van de Hydrografische Dienst. Eerst hadden we alleen Stentec, nu ook NV-verlag.

Het is een beetje triest, maar die kaarten zijn gewoon geen core-business meer voor de dienst. Over een paar jaar komt er helemaal niks meer uit, qua 1800-serie. Wat ik je brom.
Eigenlijk kan de Dienst ook niet concurreren met een club als NV-verlag. De laatste uitgave van de 1803 (Westerschelde, 2015) kost al € 31,50. Wil je daar de 1805 nog bij, voor de Oosterschelde, dan betaal je, als daar een nieuwe van komt ook tenminste hetzelfde bedrag voor. Wordt dus tenminste € 63,00 aftikken.
NL-5 van NV-verlag (Ooster- en Westerschelde) kost € 49,00. Dan heb je papier èn digitaal.. Dan mis je weliswaar de Grevelingen (staat wel in de 1805), maar daar is een kaart uit het jaar kruik nog afdoende voor. Het is stilstaand water. Er verandert niks. Met de kaart uit 2012 (de laatste kun je nog jaren vooruit.

Tenzij de politiek de beuk erin gooit en eist dat de HD zich weer eens sterk gaat maken voor het publieke domein. Maar dan moeten ze wel snel zijn want de markt van de HD loopt nu in hoog tempo weg richting de kaarten van NV-verlag.
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 17:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 17:00 #670889

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tuurlijk heb je een punt Lodewijk. Er zijn inmiddels aantrekkelijke alternatieven op de markt verschenen en het feit dat je nu kan kiezen is een vooruitgang. Eens.
De alternatieven doen niet onder, en zijn naar mijn (verder best bescheiden) mening zelfs beter dan de 1800 serie. Ook dat is een vorm van pure winst. Maar de dienst is niet erg duidelijk geweest over het uitblijven van kaartensets, en heeft zich niet gehouden aan de door henzelf gepubliceerde nieuwe verschijningsdatum. Dat er nu alternatieven zijn ontstaan is geen verdienste van hen, maar achteraf natuurlijk wel heel goed uitgekomen ( want zo ontlopen ze de verantwoordelijkheid kaartensets beschikbaar te hebben).
Dat ze dan nu met de Varen doe je Samen organisatie aan tafel gaan zitten over het belang van kennis, kunde en materiaal om op ouderwetse manier te kunnen blijven navigeren door pleziervaarders vind ik dan raar. Wees een grote jongen en laat de concurent, die wel papieren kaarten maakt daar aan tafel gaan zitten. Dan bied je hen een podium zich te laten zien als serieuze partner van de pleziervaarders.

Stentec, samenwerkingspartner maar ook een commerciele partij immers, zit er ook. Helemaal prima, mooi om zo'n nederlands bedrijf te promoten, maar ook zij maken geen papieren kaarten. Met hun software kan je wel printjes maken, maar dat blijft behelpen denk ik.
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 17:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 17:53 #670906

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
koko schreef :
Dat ze dan nu met de Varen doe je Samen organisatie aan tafel gaan zitten over het belang van kennis, kunde en materiaal om op ouderwetse manier te kunnen blijven navigeren door pleziervaarders vind ik dan raar. Wees een grote jongen en laat de concurent, die wel papieren kaarten maakt daar aan tafel gaan zitten.

Nu vergis je jezelf weer. NV-verlag en Stentec doen niks anders dan hapklare pakketjes data verwerken tot kaarten. De echte expertise zit natuurlijk nog steeds bij De Dienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 18:20 #670913

Zijn die nv verlag kaarten, omdat ze in boekvorm zijn, niet heel lastig om op te tekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 19:22 #670933

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
-jaaph schreef :
Zijn die nv verlag kaarten, omdat ze in boekvorm zijn, niet heel lastig om op te tekenen?

sommigen zijn in een ringband zoals de binnenwaterkaarten rond Berlijn. De meesten zijn echter losse vellen met ook alles op een cd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 21:44 #670961

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Dat ze dan nu met de Varen doe je Samen organisatie aan tafel gaan zitten over het belang van kennis, kunde en materiaal om op ouderwetse manier te kunnen blijven navigeren door pleziervaarders vind ik dan raar. Wees een grote jongen en laat de concurent, die wel papieren kaarten maakt daar aan tafel gaan zitten.

Nu vergis je jezelf weer. NV-verlag en Stentec doen niks anders dan hapklare pakketjes data verwerken tot kaarten. De echte expertise zit natuurlijk nog steeds bij De Dienst.

Ik heb nergens de deskundigheid van de dienst in twijfel getrokken. Ik vind het eikels omdat ze een prachtig product van ze om zeep hebben geholpen en ons als watersporters in mijn ogen niet serieus lijken nemen.

Zullen we de discussie stopzetten? We zijn het er wel over eens dat we subtiel anders kijken naar de rol en hun invulling daarvan door de Hydrografische dienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 21:47 #670963

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
jaaph schreef :
Zijn die nv verlag kaarten, omdat ze in boekvorm zijn, niet heel lastig om op te tekenen?
De kaarten van Nederlands vaarwater zitten in een gevouwen boekwerkje. Het tekenen gaat eigenlijk best goed. De meeste kaarten staan op een enkele blz en ze zijn nu ook weer niet zo dik dat de liniaal onbruikbaar is geworden.
Met een ringbandje zou dat anders zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van data naar veilige navigatie 09 okt 2015 21:50 #670965

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
koko schreef :
Zullen we de discussie stopzetten? We zijn het er wel over eens dat we subtiel anders kijken naar de rol en hun invulling daarvan door de Hydrografische dienst.

Prima hoor.
Maar ik denk toch dat de HD haar eigen beleid niet maakt. Dat het er aan de buitenkant vreemd uitziet ben ik met je eens. En wie hier nu in feite de eikels zijn zal hopelijk nog wel eens blijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl