Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: radarreflector van aluminiumfolie

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 18:29 #687548

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
boarderbas schreef :

Het grootste argument voor een actieve radarreflector is nu dus de onmogelijkheid om uitgefilterd te worden. Of wel het áfdwingen dat je gezien wordt. Niet het zichtbaar kúnnen zijn, maar het wapenen tegen de ongeïnteresseerdheid en luiheid van bemanning.

Op de maas bij Nijmegen zie ik heel vaak schepen langs varen die de radar niet eens aan hebben, ik kan me voorstellen dat dit geen uitzondering is.

Overigens valt me de prijs nog redelijk mee voor een kennelijk zeer goede reflector 117 euro

www.advitek.nl/merken/echomax/...-radarreflector.html
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 18:50 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 18:50 #687550

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Anderhalve maand geleden heb ik mijn boot zelf de Waal op vanuit Noordschans naar Arnhem gevaren en toen merkte ik dat alle binnenvaartschepen keurig de AIS aan hebben staan en voor mij zichtbaar zijn op mijn scherm. Dat ze dan geen radar gebruiken is dan ook niet zo erg, zolang het zicht maar OK is.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 19:44 #687568

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Hier hebben ze het inderdaad over een vuiniszak met proppen aluminiumfolie.
www.oceannavigator.com/July-Au...ncy-radar-reflector/
Werkt dus niet :(

Vaak werkt zoeken in het Engels beter , in dit geval met "radar trashbag aluminumfoil".
Ad

Ik heb ooit, jaren geleden, geroepen dat dat zelfs beter was dan alle geteste reflectoren.
Dit was gebaseerd op een objectief onderzoek van het blad zeilen 20 jaar terug door Ruud Kattenberg, die hiermee als conclusie kwam.
Een vuilniszak, volgepropt met een helen rol/verpakking alu-folie.
Als ik gelogen heb, heb ik dat in commissie gedaan.

:blush:


Nee, was erbij en is zo!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 20:31 #687578

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Cox schreef :
Hans V schreef :
Wil je echt goed zichtbaar zijn dan is een AIS transponder zoals Michielt terecht opmerkt verreweg het beste. Een actieve radarreflector is ook behoorlijk effectief maar met AIS zie je zelf de andere (grote) schepen ook heel goed en hou je ook nog wat geld over.

Dus, als ik jouw advies volg, AIS transponder met noodzakelijke randapp gekoppeld en een passieve reflector......

Als je zichtbaarheid bij mist of in het donker voorop staat voegt een AIS transponder heel veel toe. Ook bij flinke zeegang wanneer radars kleinere objecten (al dan niet met radarreflector) gaan missen. Heb je een kaartplotter of laptop/tablet die je (bedraad of via wifi) aan je AIS kunt koppelen dan zie je ook alle grotere schepen (hebben verplicht AIS) en jachten met AIS transponder. Vissers kun je nog wel missen, want die zetten soms hun transponder uit (hoewel ik dat dit jaar minder tegenkwam). Maar voor je eigen zichtbaarheid heb je dus alleen een transponder en antenne splitter of aparte antenne nodig.

Wij hebben zelf een Trilens passieve reflector (redelijk effectief maar ook duur). Als ik vanwege beperkt budget zou moeten kiezen tussen een niet of nauwelijks werkende buisreflector in combinatie met AIS transponder óf alleen een duurdere radarreflector dan zou ik absoluut voor de transponder met buisreflector gaan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 21:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 20:35 #687582

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Michieltje schreef :
Ik weet het, niet wat hier bedoeld wordt, maar ik blijf benadrukken dat de beste 'radarreflector' AIS is als het uiteindelijke doel is om beter zichtbaar te zijn voor de andere scheepvaart. ;)

En zelfs dat is soms niet voldoende :woohoo:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 21:49 #687605

Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Wat betreft het niet zichtbaar zijn met een octogonale reflector kan het zijn dat ie niet goed is gepositioneerd: hij moet in zodanige stand hangen alsof ie op tafel ligt. Anders is het weinig effectief.

En wat betreft het gebruik van X-band of S-band radar: bij aanloop van bijvoorbeeld Maasmond zal de beroepsvaart altijd de X-band gebruiken.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 23:34 #687629

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Poohboot schreef :


Nee, was erbij en is zo!!

Aha gelukkig toch nog iemand met historie :)

Inderdaad herinner ik me dat jij ook in het complot zat...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 07 dec 2015 23:44 #687632

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
baobabbink schreef :
ik heb standaard een buis in de mast hangen onder mijn zalingen om aan de verplichting te voldoen...
als ik de zee op ging deed ik altijd zo'n grote ouderwetse reflector in elkaar zetten en extra erbij hangen in het achterstag. zo'n 3 meter boven de waterlijn ....
totdat ik afgelopen zomer met noordwest 7 op de noordzee de vaargeul van maasmond overstak, me netjes aanmeldde, en vervolgens tot 2 maal toe te horen kreeg dat ik niet zichtbaar was op radar ......

bij grotere golfhoogte schijnen ze de radar wat hoger af te stellen zodat ze niet teveel storing hebben op het beeldscherm ???? wie weet hier meer over ????

Ja, ik weet er meer over. Rooie Dirk legt al uit hoe en waarom. ik ben om een dergelijk kritisch geval eens naar Maasmond geweest met de Kustzeilers. Bij hogere golven gaat de seaclutter omhoog en zijn zwakkere echo's weg!

Een AIS transponder klasse-B is in die regio soms onbetrouwbaar! Waarom?
- klasse-B wacht met uitzenden tot er een plekje (slot) vrij is en gaat dan alsnog uitzenden.
- Klasse-B doet dit maar eens in de 30 seconden.

Omdat het in deze regio enorm druk is, "zomaar" 1200-2000 targets per minuut, vindt een klasse-B vaak niet op tijd een leeg timeslot om te uit te zenden.
Daarbij zend een klasse-B met 2 watt en dan nog wat slechte kwaliteit coax etc.
De klasse-A schepen horen je vaak niet eens en gebruiken datzelfde timeslot met 12,5 watt.

Kortom wie denkt "veilig" te zijn met klasse-B in de Rijnmond komt bedrogen uit!!

Wij hebben hier onderzoek naar gedaan in opdracht van de vaarweg beheerders en diverse diensten.
Daaruit bleek b.v. dat AIS noodbakens op je reddingvest vaak geen schijn van kans hebben in dit gebied.

In zuid-oost Drente speelt dit probleem niet..... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 23:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 00:08 #687636

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Belerion II schreef :
Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Deze opmerking past niet thuis in het topic radarreflector. Het is echter wel een zeer waardevolle bijdrage. Ik nodig de beide experts op dit gebied gaarne uit om hierover in een nieuw topic hun bijdrage aan te leveren, waarvoor alvast dank.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 00:16 #687637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Faran schreef :
Belerion II schreef :
Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Deze opmerking past niet thuis in het topic radarreflector. Het is echter wel een zeer waardevolle bijdrage. Ik nodig de beide experts op dit gebied gaarne uit om hierover in een nieuw topic hun bijdrage aan te leveren, waarvoor alvast dank.

Niet relevant voor dit draadje, maar waarom zeg je niks over seksspeeltjes en wel wat over AIS als dit vanzelf (niet door Rob of mij) in het draadje ingebracht wordt???
Zorg dan dat je ze hier eerder bij de les roept....

Maar meer hoeft er over AIS ook niet gezegd te worden...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2015 00:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 04:51 #687639

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Belerion II schreef :
Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Ik geloof je meteen: transponders/ ontvangers zullen dat vast niet kunnen, maar de filtermogelijkheid zit wel degelijk ingebouwd in de software van navigatieprogramma's. Schandalig vind ik dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 08:41 #687665

koko schreef :
Belerion II schreef :
Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Ik geloof je meteen: transponders/ ontvangers zullen dat vast niet kunnen, maar de filtermogelijkheid zit wel degelijk ingebouwd in de software van navigatieprogramma's. Schandalig vind ik dat.

Het misverstand komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de eerste A-transponders toen de B-transponders pas kort op de markt waaren wel degelijk de B uit konden zetten.
Maar dat is later verboden en ik denk niet dat er nog schepen met die oude transponders rondvaren.

Overigens, off topic dat wel , AIS is op de binnenwateren voor beroepsvaartuigen tegenwoordig ( sinds begin dit jaar) verplicht en ook op pleziervaartuigen langer dan 20 meter ( ook op de binnenwateren).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 09:12 #687677

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Yellow Boat schreef :
koko schreef :
Belerion II schreef :
Ik moet de eerste beroepsvaart met klasse-A transponder die in staat is om klasse-B weg te filteren nog tegenkomen. Dat is namelijk NIET toegestaan.

Ik geloof je meteen: transponders/ ontvangers zullen dat vast niet kunnen, maar de filtermogelijkheid zit wel degelijk ingebouwd in de software van navigatieprogramma's. Schandalig vind ik dat.

Het misverstand komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de eerste A-transponders toen de B-transponders pas kort op de markt waaren wel degelijk de B uit konden zetten.
Maar dat is later verboden en ik denk niet dat er nog schepen met die oude transponders rondvaren.

Overigens, off topic dat wel , AIS is op de binnenwateren voor beroepsvaartuigen tegenwoordig ( sinds begin dit jaar) verplicht en ook op pleziervaartuigen langer dan 20 meter ( ook op de binnenwateren).
Ad

Ik zal mijzelf even nuanceren: heb nog even gecheckt welk programma ik heb dat wel class A en B kan filteren: Navmonpc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 09:39 #687686

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Yellow Boat schreef :
...
Het misverstand komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de eerste A-transponders toen de B-transponders pas kort op de markt waaren wel degelijk de B uit konden zetten.
Maar dat is later verboden ...

Sinds wanneer?

In 2010 was het nog actueel: class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 09:57 #687690

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
koko schreef :

Ik zal mijzelf even nuanceren: heb nog even gecheckt welk programma ik heb dat wel class A en B kan filteren: Navmonpc.

Hoeveel beroeps varen met dit pakket rond als ECDIS? Mag ik schatten? Nul

Discussie gaat over de grote jongens die de jachies weg zouden filteren. Zover ik weet komt het verhaal uit de eerste generatie software van jaren terug en is het inmiddels niet meer toegestaan
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 10:06 #687693

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
...
Het misverstand komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de eerste A-transponders toen de B-transponders pas kort op de markt waaren wel degelijk de B uit konden zetten.
Maar dat is later verboden ...

Sinds wanneer?

In 2010 was het nog actueel: class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris

Het is wel goed om op te merken dat het gaat om een alarm setting en niet om het weergeven van targets, die moeten altijd zichtbaar zijn op het scherm. Je bent dus wel te zien, maar er gaat geen alarm af als je in de buurt bent

www.mardep.gov.hk/en/msnote/pdf/msin1269anx1.pdf

Definitions
SN/Circ.217
ANNEX
INTERIM GUIDELINES FOR THE PRESENTATION AND
DISPLAY OF AIS TARGET INFORMATION
Sleeping target:
A target symbol indicating the presence and orientation of a vessel equipped with AIS in a certain location. No additional information is presented until activated thus avoiding information overload
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 08 dec 2015 10:09 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 11:56 #687725

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
MvN schreef :
koko schreef :

Ik zal mijzelf even nuanceren: heb nog even gecheckt welk programma ik heb dat wel class A en B kan filteren: Navmonpc.

Hoeveel beroeps varen met dit pakket rond als ECDIS? Mag ik schatten? Nul

Discussie gaat over de grote jongens die de jachies weg zouden filteren. Zover ik weet komt het verhaal uit de eerste generatie software van jaren terug en is het inmiddels niet meer toegestaan

Daar heb je natuurlijk een punt natuurlijk.

Vorig jaar ergens was er een forumlid die met droge ogen beweerde dat hij dat deed op de Westerschelde en vertelde dat zelfs loodsen dat zouden doen. Ik hoop dan maar dat het inderdaad enkel zou gaan om het alarm, maar niet om de weergave op het scherm (alhoewel ik ook dat uiterst bedenkelijk vind).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 12:05 #687728

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat ik wel bedenkelijk vind is dat er wel een behoefte is om te filteren.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 12:16 #687735

JohnBerg schreef :
Wat ik wel bedenkelijk vind is dat er wel een behoefte is om te filteren.

Irritant hoor als het CPA alarm blijft afgaan omdat de loods bij je aan boord wilt komen en de loodsboot dus een aanvaringskoers heeft. ;)
Laatst bewerkt: 08 dec 2015 12:17 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 14:19 #687770

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
JohnBerg schreef :
Wat ik wel bedenkelijk vind is dat er wel een behoefte is om te filteren.

Dat je een CPA alarm wilt filteren snap ik wel. Een zeilbootje dat op 5 kabels passeert is een andere situatie dan dan een tanker. Zeker in drukke situaties
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 16:42 #687804

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
JohnBerg schreef :
Wat ik wel bedenkelijk vind is dat er wel een behoefte is om te filteren.

Nu we van de moderator toch nog even offtopic in dit draadje mogen blijven.

Het is n.l. bedenkelijk dat de kaartplot software fabrikanten hier nog niks op bedacht hebben. B.V.
Die behoefte ontstaat n.l. omdat alle targets op de kaart verhinderen dat je uberhaupt nog kan zien waar je vaart in R-dam.
Er licht een schone taak voor de software makers om hier een oplossing voor te bedenken, b.v. transparante targets, of variabele grootte afhankelijk van de afstand of aantal?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 16:47 #687806

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je zou ook jachten kleiner dan 20 meter kunnen verbieden om AIS te voeren. Dan was het probleem ook opgelost.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 17:05 #687811

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
WADnWIND schreef :
Er licht een schone taak voor de software makers om hier een oplossing voor te bedenken, b.v. transparante targets, of variabele grootte afhankelijk van de afstand of aantal?
Ja leuk! Dat is precies wat ik mooi gedocumenteerd aan softwaremakers van m'n favoriete apps al een tijdje vertel: iNavX, isailor en natuurlijk iregatta in combinatie met de virtual reality bril Recon jet. Misschien gaan ze dat binnenkort eens brengen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 17:22 #687818

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
JohnBerg schreef :
Je zou ook jachten kleiner dan 20 meter kunnen verbieden om AIS te voeren. Dan was het probleem ook opgelost.

Ja, da's ook een goed filter.
(Nadeel is dat ik dan weer minder verdien ;) )

I disagree...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarreflector van aluminiumfolie 08 dec 2015 19:12 #687859

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Ik kan me echt geen enkele zeevaarder voorstellen die expres jachten zou willen wegfilteren uit zijn ais.

Niemand wil over een ander heen varen.


cpa range zet je gewoon op 0 in je ecdis/ais/radar ben je van al die alarmen ook af.

Beetje rond rennen op de brug om alarmpjes te accepteren, wanneer moet je dan gaan sturen?

Die alarmen gaan vaak ook af als iemand op 20 mijl even een bochtje draaid, en even met zijn koerslijn over jou heen zwaait. voor dat jij door hebt welk schip er piept is die al een volledig andere koers gaan voorliggen.

Ik had altijd begrepen dat bij drukte de ais automatisch zijn range verkleinde waar in deze ontvangt?


*wat betreft havens aanlopen, staan gewoon X en S bij hoor :) waarom zou je de ander uitzetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl