Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie probleem

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:27 #689468

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Afgelopen zomer heb ik op zee gevaren. Daarbij maakte ik gebruik van het navigatie programma dat bij de Imray kaarten werd geleverd. Op de korte afstanden tussen de havens (aan de Engelse oostkust) had ik geen probleem met de navigatie. Echter op de terugweg naar Den Helder merkte ik dat ik een aantal mijlen boven de TX 1 boei uitkwam (ongeveer 19M voor de kust van Petten) terwijl ik op de kaart daar rechtstreeks op aan voer. Nu kwam ik er later achter dat de Baudrate van mijn GPS-muis mogelijk niet goed stond ingesteld.
Ik heb een Navilock NL-402U waarbij de technische gegevens staat vermeld ‘Baudrate tot 115200’
In het Imray navigatie programma stond de Baudrate op 9600
Nu vraag ik me twee dingen af.
Kan die Baudrate de oorzaak zijn geweest van de afwijking.
Kan ik een willekeurige andere Baudrate gebruiken, dus lager dan de 115200
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:34 #689469

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat de baudrate hier de oorzaak van is geweest. Als de baudrate bij zender en ontvanger verschillend is, dan is er geen communicatie mogelijk.

Bij een erg hoge baudrate zou je zinnen kunnen missen. Maar als er dan wel een zin doorkomt ben je meteen weer op positie. Dus dat kan het ook niet zijn.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:49 #689476

Het heeft niks met je GPS te maken. Je bent weggezet door stroom en/of wind. Daarom kom je hoger uit. Als je op je (digitale) kaart een koers uitzet naar de boei kom je daar nooit precies uit op zee. Als de boei in werkelijkheid op een andere plek lag dan op je digitale kaart dan zijn er een aantal mogelijkheden: de boei is verplaatst, je gps is niet nauwkeurig of de positie van de boei op je (digitale) kaart klopt niet. Optie 1 en 3 kom je regelmatig tegen, dat de GPS geen goede positie aangeeft is onwaarschijnlijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:56 #689479

Klopt de positie van de TX 1 in de kaart wel?
Volgens RWS ligt hij op 52 Gr 43,4800 N 004 Gr .09,1400 E
Zou wel eens kunnen dat hij verlegd is met de aanpassing van de routes in de Noordzee, 2 jaar geleden (zo ongeveer). Misschien heeft Imray dat even gemist.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:57 #689480

Bekend fenomeen heeft niks met stroming of baudrate te maken,
je kaarten zijn gewoon te oud:
Edit: zie dat Thomas dat ook al postte..
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 14:00 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 13:58 #689482

It Paradyske schreef :
Bekend fenomeen heeft niks met stroming of baudrate te maken,
je kaarten zijn gewoon te oud:

Dus verplaatst augustus 2013: met de invoering van het nieuwe routestelsel noordzee.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 15:58 #689510

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Chart datum instelling in GPS?
Wordt tegenwoordig nog al eens over het hoofd gezien omdat bijna alle kaarten in WGS84 staan.
Er zijn om deze reden nogal eens wat strandingen geweest.
Engelse kaarten heb ik geregeld in ED1950 gezien.
Een citaat:

Datum shift between ED50 and WGS84[edit]

The longitude and latitude lines on the two datums are the same in the Archangel region of north-west Russia. As one moves westwards across Europe, the longitude lines on ED50 gradually become further west than their WGS84 equivalents, and are around 100 metres west in Spain and Portugal. Moving southwards, the latitude lines on ED50 gradually become further south than the WGS84 lines, and are around 100 m south in the Mediterranean Sea.

This means that if the lines are further west, the longitude value of any given point becomes more easterly. Similarly, if the lines are south, the values become northerly. This is due to the fact that the International Ellipsoid is larger than the GRS80/WGS84 elipsoid, so a given north-south distance will cover more latitude on the new ellipsoid, and a given east-west distance will cover more longitude.

The datum shift for the Universal Transverse Mercator grid is different. The eastings vary between 0 m in Eastern Europe and 100 m in the far west of the continent, roughly similar to the longitude shift, but the northings are about 200 m different across Europe, with the ED50 UTM northing lines south of the WGS84 UTM northing lines. It should be noted that UTM northings are measured from the Equator; distance from the equator to latitude 50 degrees is 112 m more on the International than on the WGS84 spheroid.
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 15:58 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 17:02 #689534

JeePee schreef :
Chart datum instelling in GPS?
Wordt tegenwoordig nog al eens over het hoofd gezien omdat bijna alle kaarten in WGS84 staan.
Er zijn om deze reden nogal eens wat strandingen geweest.
Engelse kaarten heb ik geregeld in ED1950 gezien.
Een citaat:

Datum shift between ED50 and WGS84[edit]

The longitude and latitude lines on the two datums are the same in the Archangel region of north-west Russia. As one moves westwards across Europe, the longitude lines on ED50 gradually become further west than their WGS84 equivalents, and are around 100 metres west in Spain and Portugal. Moving southwards, the latitude lines on ED50 gradually become further south than the WGS84 lines, and are around 100 m south in the Mediterranean Sea.

This means that if the lines are further west, the longitude value of any given point becomes more easterly. Similarly, if the lines are south, the values become northerly. This is due to the fact that the International Ellipsoid is larger than the GRS80/WGS84 elipsoid, so a given north-south distance will cover more latitude on the new ellipsoid, and a given east-west distance will cover more longitude.

The datum shift for the Universal Transverse Mercator grid is different. The eastings vary between 0 m in Eastern Europe and 100 m in the far west of the continent, roughly similar to the longitude shift, but the northings are about 200 m different across Europe, with the ED50 UTM northing lines south of the WGS84 UTM northing lines. It should be noted that UTM northings are measured from the Equator; distance from the equator to latitude 50 degrees is 112 m more on the International than on the WGS84 spheroid.

Da's tot een paar honderd meter, TS heeft het over mijlen.
Helaas, zijn kaart is gewoon out of date.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 17:46 #689558

JeePee schreef :
Chart datum instelling in GPS?
Wordt tegenwoordig nog al eens over het hoofd gezien omdat bijna alle kaarten in WGS84 staan.
Er zijn om deze reden nogal eens wat strandingen geweest.
Engelse kaarten heb ik geregeld in ED1950 gezien.
Een citaat:

Datum shift between ED50 and WGS84[edit]

The longitude and latitude lines on the two datums are the same in the Archangel region of north-west Russia. As one moves westwards across Europe, the longitude lines on ED50 gradually become further west than their WGS84 equivalents, and are around 100 metres west in Spain and Portugal. Moving southwards, the latitude lines on ED50 gradually become further south than the WGS84 lines, and are around 100 m south in the Mediterranean Sea.

This means that if the lines are further west, the longitude value of any given point becomes more easterly. Similarly, if the lines are south, the values become northerly. This is due to the fact that the International Ellipsoid is larger than the GRS80/WGS84 elipsoid, so a given north-south distance will cover more latitude on the new ellipsoid, and a given east-west distance will cover more longitude.

The datum shift for the Universal Transverse Mercator grid is different. The eastings vary between 0 m in Eastern Europe and 100 m in the far west of the continent, roughly similar to the longitude shift, but the northings are about 200 m different across Europe, with the ED50 UTM northing lines south of the WGS84 UTM northing lines. It should be noted that UTM northings are measured from the Equator; distance from the equator to latitude 50 degrees is 112 m more on the International than on the WGS84 spheroid.

Alle Imray kaarten zijn WGS84.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 15 dec 2015 19:39 #689622

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Paul,
Ik weet niet hoe ver je kennis reikt en misschien zijn de antwoorden: kaarten oud en antwoord 2 "chart datum" verwarrend.

Hoe oud zijn de kaarten (wanneer gekocht) en wanneer heb je ze voor het laatst ge-update?

"Chart datum" is een instelling van je GPS die moet overeenkomen met de "chart datum" van je kaart. Ik weet niet hoe et bij Imray zit, maar in sommige kaartsoftware is ook dat instelbaar. Die twee moeten gelijk zijn. Rob10 meld al dat het WGS1984 moet zijn. (WGS = World Geodatic System). Zijn die instellingen gelijk geweest? (Al is het onwaarschijnlijk dat de fout hier zit, omdat verschil in Chart datum een positieverschil van enkele honderden meters oplevert, zoals hierboven ook al gemeld is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 09:11 #689765

En dan is eigenlijk "chart datum"de verkeerde benaming want dat is het vertikale reductievlak ( dus bijv. LAT).
Horizontaal heet eigenlijk de geodatische datum die nodig is omdat de aarde geen perfecte bol is : nl.wikipedia.org/wiki/Geodetisch_datum
Komt waarschijnlijk omdat in het Nederlands meestal gesproken wordt over reductievlak(chart datum) en kaartdatum (geodetische datum).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 14:27 #689848

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Koko

Mijn elektronische Imray kaarten zijn aanschaft juni 2014. Laatste update is een jaar later geweest dus vlak voor we vertrokken naar Engeland.
Toen ik in de gaten kreeg dat ik niet op de plaats uitkwam waar ik wilde (TX 1) ben ik overgeschakeld op de NV-verlag kaarten (gekocht in april).
Daarop zag ik de juiste plaats waar ik was. Dus dat ik boven de boei uitkwam.

Paul
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 14:28 door Nostres.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 15:25 #689854

Baasklusje schreef :
Klopt de positie van de TX 1 in de kaart wel?
Volgens RWS ligt hij op 52 Gr 43,4800 N 004 Gr .09,1400 E
Zou wel eens kunnen dat hij verlegd is met de aanpassing van de routes in de Noordzee, 2 jaar geleden (zo ongeveer). Misschien heeft Imray dat even gemist.

Aha , Navionics heeft hem ook goed staan.
En dat is op de app kaart waarvan de update sinds half dit jaar is verlopen.
Dus de laatset update zal ergens in april of mei zijn geweest.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 16:22 #689864

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
De vergelijking met ED1950 was maar om aan te geven dat de GPS instellingen wel heel belangrijk is en je niet klakkeloos moet uitgaan van wat je op je scherm ziet.
Nogmaals, het is een veel gemaakte fout, vaker dan je denkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 16:46 #689869

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Die datum denk je niet aan omdat eenmaal ingesteld het pas aan de orde komt als je een andere kaart(leverancier?) gaat gebruiken en hoe vaak komt dat voor?

Maar wat ik me afvraag is dat als je verkeerde datum hebt ingesteld is je positie onderweg misschien niet goed maar bij vertrek toch ook?
Ik heb de gewoonte in de haven al de plotter aan te zetten (omdat ik daar bijna alles aflees ook diepte bijv.) en dan ook check of bootje geplot wordt waar ik lig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 17:06 #689872

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Nostres schreef :
Koko

Mijn elektronische Imray kaarten zijn aanschaft juni 2014. Laatste update is een jaar later geweest dus vlak voor we vertrokken naar Engeland.
Toen ik in de gaten kreeg dat ik niet op de plaats uitkwam waar ik wilde (TX 1) ben ik overgeschakeld op de NV-verlag kaarten (gekocht in april).
Daarop zag ik de juiste plaats waar ik was. Dus dat ik boven de boei uitkwam.

Paul

Beste Paul,
Dan wordt het interessant om de positie van de ton op jouw kaarten te vergelijken met de positie die BK hier al poste. Kan natuurlijk best dat Imray de nieuwe positie van de ton heeft gemist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 19:50 #689913

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Koko

De coördinaten van TX 1
op Imray zijn 52.43.411 N 4.09.099 E
op NV-verlag 52.43.531 N 4.09.101 E

Dat is dus nagenoeg hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 20:32 #689926

Dus TX1 staat goed op je kaarten? Je voer op TX1 af op je digitale kaart en toen je vlak bij moest zijn zat je in werkelijkheid een paar mijl ten noorden van de TX1? Hoe wist je dat je ten noorden van TX1 zat? Ten noorden van TX1 is een TSS. Dan zou je midden in de TSS gevaren moeten hebben. Hoe wist je dat de boei waar je naar keek de TX1 boei was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie probleem 16 dec 2015 22:01 #689950

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik was met de toerzeilers onderweg naar Den Helder. De anderen konden mij zien op de AIS. Zij riepen mij op dat ik te noordelijk voer. Toen ben ik gaan zoeken naar de oorzaak en kreeg de bevestiging toen ik overschakelde van het Imray programma naar het NV-verlag programma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl