Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: The perfect dinghy: does it exist?

The perfect dinghy: does it exist? 18 jan 2016 18:46 #698165

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Kwam ik tegen, beschrijft een aantal leuke bijboten:
www.wavetrain.net/component/co...dinghy-does-it-exist
Portland Pudgee, de "Nederlandse" DinghyGo, de Tinker (jaja buurman!) en nog zo wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 18 jan 2016 19:25 #698173

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Niet echt bootjes die even snel in elkaar kan zetten als reddingsvlot of om even een boodschapje te halen.

Die DinghyGo is de kleinste verpakking en is ook al flink aan de maat.
Waar laat je 't ?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 18 jan 2016 20:07 #698186

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641

Aan dek dus. Hierboven een oude vergeelde foto van m'n oude boot met tinker aan dek.
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 21:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 05:46 #698273

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Leuk artikel. Die dinghyGo, leuk dingkie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 08:11 #698277

Wow Sunday, wat een schip! :blink: Nog nooit een foto van gezien, over downsizing gesproken.

Wat is de definitief van een dinghy, moet het ding klein op te bergen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 09:09 #698289

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Een 'perfect dinghy' is het niet, maar ik ben heel tevreden met een Bananaboat.

Grootste voordeel is taaiheid en duurzaamheid. Ik heb hem in 1990 2e hands gekocht, hij is ondertussen minstens 35 jaar oud. Mooi is tie niet meer, we hebben hem flink gebruikt/mishandeld. Maar het blijft werken. Eenvoudig te repareren. Je kunt in het kunststof materiaal (polypropyleen denk ik) gewoon boren en schroeven.

Uitgevouwen is het een grote bijboot met veel ruimte om bijv jerricans te vervoeren. Roeien doet-ie fantastisch, zeker sinds ik er sterkere roeidollen op heb gezet en roeispanen van 2.10 meter. Vroeger zat er een zeiltuig op, met zijzwaardjes en een roer, en ook een buitenboormotorsteun. Het zeiltuig is een paar jaar geleden verkocht en de bb motor is gestolen dus nu houden we het bij roeien.

Voor uitvouwen heb je wel wat ruimte nodig, bij ons kan dat gelukkig op het voordek. We bergen hem op tegen de zeereling naast de kuip, als een soort spatscherm, bij heel slecht weer kan hij ook onderdeks langs de bank worden gesjord.

Minder geschikt dan een rubberboot om mee te zwemmen, en ongeschikt om achter de boot te slepen. Maar al met al heel tevreden met de bananaboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 09:12 #698290

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Sunday schreef :
Kwam ik tegen, beschrijft een aantal leuke bijboten:
www.wavetrain.net/component/co...dinghy-does-it-exist
Portland Pudgee, de "Nederlandse" DinghyGo, de Tinker (jaja buurman!) en nog zo wat.

De ideale bijboot is voor mij in ieder geval niet de obligatie en alomtegenwoordige rubberboot.
Die zijn vooral ontworpen om te blijven drijven, met zoveel mogelijk lading aan boord, waarbij ze zo stabiel zijn dat ze niet omkukelen.
Je voelt aan je water dat zoiets nooit goed kàn varen, laat staan zeilen.

Op een klein moederschip wordt het een nog groter dilemma.
Het ideaal lijkt mij een bijboot die je makkelijk aan dek kan nemen en die daar in (bijna gebruiksklare toestand) zonder al te veel in de weg te liggen kan blijven zo lang als nodig is.

In dat kader ben ik al jaren van plan een nesting dinghy te maken.
In de praktijk kunnen heel veel bootjes van het type Optimist of Piraat worden omgevormd tot nesting dinghies door er op een strategische plek twee schotten in te lamineren, met een paar mm piepschuim er tussen. Vervolgens zet je er de zaag in en zaag je, tussen die schotten en door het piepschuim de boot in tweeën. Als het bootje een zwaardkast heeft is de ideale plek klem achter de zwaardkast. Bij de meeste van die bootjes staat de zwaardkast vrij ver naar voren, omdat het mastje ook vrij ver naar voren staat (er hoort een klein logger- of cattuigje op). De achterkant van de zwaardkast zit dus voor de plek waar het bootje zijn grootste breedte bereikt. Hierdoor past, na het doormidden zagen, de voorkant altijd in de achterkant.

Helften voor gebruik weer aan elkaar bevestigen met strategisch geplaatste bouten en (vleugel-)moeren, met een neopreen ring (zelf stansen uit een lapje neopreen) aan beiden kanten (onder boutkop en moer). Als de schotten die de naad tussen voor en achter vormen, boven de waterlijn eindigen ben je keurig waterdicht.

Nou zijn Piraat en Optimist wat mij betreft niet de meest optimale voorbeelden, maar bijvoorbeeld Jacques Mertens en Danny Green hebben bijboten getekend die òf al zijn ontworpen als nesting dinghy, of makkelijk tot zoiets kunnen worden omgevormd. Bootjes met een lichte v-bodem, waardoor ze drie knikken hebben in plaats van twee en daardoor veel makkelijk in stitch-and-glue en grotendeels spantloos te bouwen zijn.
Zo'n bootje van pakweg 2.40 x 1.20 zou niet veel meer dan 15 - 20 kg hoeven te wegen, als je het bouwt van 4 mm triplex met een laag glasweefsel binnen en buiten. Dat is lichter dan een rubberboot van die maat. Het roeit en zeilt beter en neemt (nested) niet eens zoveel meer plaats in dan een opgevouwen rubberboot (pakket van 1.40 x 1.20 x 0.35 m.)

Ik hoop met een jaartje een voorbeeldje te kunnen tonen.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 09:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 09:17 #698293

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
De perfecte dingt bleek voor mij toch geen te zijn. Gaan wat uurtjes in zitten hoor, opblazen,leeglopen,opbergen,schoonmaken, motortje draaiend houden..
Beetje vooruitplannen en je hebt hem eigenlijk niet nodig.(KISS) Op een gegeven moment ligt ie alleen maar in de weg. Was wel een mooie btw.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 09:19 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 09:29 #698297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
nardus schreef :
De perfecte dingt bleek voor mij toch geen te zijn. Gaan wat uurtjes in zitten hoor, opblazen,leeglopen,opbergen,schoonmaken, motortje draaiend houden..
Beetje vooruitplannen en je hebt hem eigenlijk niet nodig.(KISS) Op een gegeven moment ligt ie alleen maar in de weg. Was wel een mooie btw.

Wie altijd in een haven ligt, of nooit vanaf een geankerde boot naar de wal wil, heeft inderdaad geen bijboot nodig. In de Nederlandse situatie kom je inderdaad op die manier een heel eind.

Eigenlijk heb ik zelf ook niet echt een bijpoot nodig. Met 80 cm. diepgang kan ik meestal wel naar de wal lopen, als ik m'n lange broek uittrek..
Maar ja; die glorious mud, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 09:54 #698301

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Zo'n 'nesting dinghy' is een goed idee. Ik ben net als Stegman ook jaren van plan geweest om er zo eentje te maken.

Maar ik zie op tegen het werk van bouwen en vooral van onderhouden. Ik zou er in elk geval een flinke stootrand omheen maken van rubber ofzo om krassen te voorkomen. En een paar kunststof beschermstrips onderop.

Een bananaboot kun je straffeloos verwaarlozen dankzij het bouwmateriaal. Eigenlijk zou je een 'nesting dinghy' van polypropyleen of soortgelijk kunststof materiaal moeten bouwen. Dat overleeft moeiteloos het gooien en smijten waaraan een bijboot in gebruik altijd wordt blootgesteld.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 10:01 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 10:09 #698304

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
jmarinis schreef :
Zo'n 'nesting dinghy' is een goed idee. Ik ben net als Stegman ook jaren van plan geweest om er zo eentje te maken.

Maar ik zie op tegen het werk van bouwen en vooral van onderhouden. Ik zou er in elk geval een flinke stootrand omheen maken van rubber ofzo om krassen te voorkomen. En een paar kunststof beschermstrips onderop.

Een bananaboot kun je straffeloos verwaarlozen dankzij het bouwmateriaal. Eigenlijk zou je een 'nesting dinghy' van polypropyleen of soortgelijk kunststof materiaal moeten bouwen. Dat overleeft moeiteloos het gooien en smijten waaraan een bijboot in gebruik altijd aan wordt blootgesteld.

Ik heb ooit een bijbootje van 1.80 m. gebouwd naar eigen ontwerp en met een platte bodem. Dat kon ik nèt meevoeren op de hut van mijn toenmalige Victoire 22'. Het bootje moest, om aan voldoende waterverplaatsing te komen en toch met de kont niet te diep in het water te liggen, teveel kromming in het vlak krijgen, waardoor de koerstabiliteit slecht was. Met een beetje concentratie lukte het wel om het ding te roeien, maar ideaal was het niet. ook het meevoeren op de hut van de boot bleek uiteindelijk niet zo praktisch. Achteraf gezien heb ik de boorden ook hoger gemaakt dan nodig was.

Ik heb nu echter een boot met een ruim voordek.
Als je goede plaatuitslagen hebt, of kunt maken, is het niet veel werk om zo'n bootje te maken. met 30 - 40 uur kom je een heel eind. De zaak binnen en buiten bekleden met glasweefsel is essentieel om het ding min of meer onderhoudsvrij te krijgen. Met voldoende afronding op de uitwendige hoeken en dat glasweefsel, moet zo'n bootje het nodige gooi- en smijtwerk goed kunnen doorstaan. Een zachte stootrand is inderdaad essentieel. Je moet het ding zonder stootwillen langszij kunnen leggen en houden.

Een nesting dinghy volledig uit kunststof wordt negen van de tien keer te zwaar (een persoonlijke mening, het moet wat mij betreft niet zwaarder worden dan 25 kg.). Triplex is licht en sterk en met de goede afwerking zo goed als onderhoudsvrij. Het genoemde bootje van 1.80 m. heeft z'n gebruiksperiode goed doorstaan.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 10:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 10:11 #698305

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Een paar maanden geleden heb ik een post geplaatst met het plan voor een PolyJerry; een polyester Optimist die geschikt moet zijn als bijbootje en waarmee de kinderen ook kunnen varen. Ik ben nog niet verder gekomen dan de "plug" en omdat het te koud is in mijn garage om met polyester aan de slag te gaan ligt het te wachten op warmer weer. Ik wil de spiegel versterken zodat er een e-motortje achter kan. Een zeiltuigje en roeiriemen horen er ook bij. Ik overweeg ook om een dikkere bodem (met hardschuim gevuld ) te maken om het bootje onzinkbaar te maken. Deelbaar maken ter plaatse van de zwaardkast is ook een optie. Het bootje wordt dan 110x120 cm en zal dan plm 35 kg wegen. Iemand nog suggesties?
Ik wil de plug ook wel uitlenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 10:42 #698308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
jmarinis schreef :
Een bananaboot kun je straffeloos verwaarlozen dankzij het bouwmateriaal. Eigenlijk zou je een 'nesting dinghy' van polypropyleen of soortgelijk kunststof materiaal moeten bouwen. Dat overleeft moeiteloos het gooien en smijten waaraan een bijboot in gebruik altijd wordt blootgesteld.

Net even gekeken op de website van Banana Boot.
Ik moet zeggen dat het gewicht meevalt. De 2.60-versie weegt maar 19 kg. De prijs, daarentegen, vind ik niet mals: € 1430,-.
Maar gezien de levensduur (een rubberboot gaat geen 35 jaar mee, denk ik), misschien toch redelijk..
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 10:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 11:06 #698318

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
zo heb ik lang geleden een banana boot dicht zien klappen met passagiers erin (serieus) :laugh: :evil: :whistle:
Wellicht waren ze een pin oid vergeten maar beeld blijft als iemand over dit type boot begint.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 11:06 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 11:37 #698320

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Alle 3 de bankjes kunnen met 4 pinnen worden vastgezet. Je ziet wel vaker dat ze er maar 2 van de 4 gebruiken. Maar dan nog moet je heel onachtzaam zijn om de boot onder het varen dicht te laten klappen.
In het uitvouwen moet je wel een bepaalde handigheid hebben. Als je weet hoe het moet is het simpel maar er is ook een filmpje van iemand die tijdens het uitvouwen klem komt te zitten omdat de boot dichtklapt.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 12:24 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 11:41 #698321

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Net even gekeken op de website van Banana Boot.
Ik moet zeggen dat het gewicht meevalt. De 2.60-versie weegt maar 19 kg.

Het kunststof materiaal is inderdaad niet zwaar. Ik denk dat zeker de helft van het gewicht in de uitneembare houten bankjes zit, en die kan je onderdeks opbergen dus laag in het schip. Het gewicht aan dek is niet zoveel.

EDIT: een kunststof 'nesting dinghy' kun je volgens hetzelfde principe maken. Twee lege schalen met uitneembare houten banken. Dan valt het eventuele gewichtsnadeel weg.
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 11:45 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 12:07 #698322

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Evaluationcopy schreef :
Wow Sunday, wat een schip! :blink: Nog nooit een foto van gezien, over downsizing gesproken.

+1!

Mooi ding hoor.

De perfecte bijboot hangt toch grotendeels van je boot af en hoeveel ruimte je hebt. Op mijn 38 voeter ben ik blij met mijn oplossing: opblaasbaar 2 1/2m met de Torqueedo elektrische motor. Die laatste kun je makkelijk onderdeks kwijt, en je kunt hem in 2 delen aan boord krijgen - dat scheelt getil. En we hebben een klein 12V compressortje voor het opblazen. Zo vaak hoef je het echter niet te doen, de boot blijft vaak aan dek. Maar een bijboot is wel altijd gezeur. Ligt in de weg, is zwaar om aan boord te krijgen, etc. Een perfecte bijboot? Misschien een Riva Aquarama, als je bootje groot genoeg is. ;)


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 12:22 #698326

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Een Riva Aquarama is niet echt een passende oplossing voor een Marsvin 22 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 12:51 #698330

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
jmarinis schreef :
Een Riva Aquarama is niet echt een passende oplossing voor een Marsvin 22 :)
Haha!
Nee, voor mij komt iets als dit in aanmerking: www.packrafting-store.de/Packr...venture-X2::615.html

Weegt 3-4 kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The perfect dinghy: does it exist? 19 jan 2016 19:08 #698412

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zoiets zou voor mij ook wel wat zijn ja, maar dan wel met een buitenboord motortje.

Klein compact en licht en snel op te blazen c.q. op te ruimen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl