WindVector schreef :
AlberthusMagnus schreef :
Bij het agentschap Telecom kan ik zien dat de boot een registratie heeft.
Hij heeft een nieuwe marifoon gekocht en ingebouwd (maar nog niet geprogrammeerd).
Bij de aanschaf van de marifoon is hij waarschijnlijk al geprogrameerd als marifoon met binnenvaartstand en/of zeevaartstand. Dat kan je niet zelf doen.
Als de marifoon alleen is geprogrameerd met binnenvaartstand en je wilt ook de zeevaartstand (ivm SRC) dan zal je hem opnieuw moeten laten programmeren.
Als de marifoon is geprogrameerd met zowel binnenvaartstand als zeevaartstand, en je hebt alleen een basiscertificaat dan zal je de zeevaartstand er uit moeten laten halen.
ATIS en/of MMSI nummer kan je er meestal zelf in programmeren (éénmalig).
Wat er van het bovenstaande verhaal klopt weet ik niet.
Wel heb ik de volgende ervaring: mijn eerste marifoon (aangeschaft in 2007) heb ik zelf voorzien van ATIS-code en MMSI. Zeestand of ATIS-stand programmeren was niet aan de orde. Alle benodigde kanalen waren aanwezig en zeestand-binnenvaartstand (ATIS) was gewoon omschakelbaar.
Bij de tweede marifoon (2012 of 2013) werd het invoeren van ATIS en MMSI gedaan door de leverancier. Zelf erin zetten was niet aan de orde. De marifoon werd alleen verkocht als dit door de leverancier gebeurde. Ik kan dus niet nagaan of hier sprake was van het specifiek programmeren voor ATIS en zeevaartstand voor wat betreft de kanalenbezetting. Wel heb ik gevraagd of kanaal 37 (Engelse jachthavens) erin stond of erin kon worden gezet. Dat zit er nu op.
Deze marifoon zou echter (volgens TS) geleverd zijn zonder ATIS-nummer en MMSI-nummer. Of er zelf nog moet worden geprogammeerd aan de beschikbare kanalen en hun vermogen in een bepaalde stand, zal wel blijken en volgt mogelijk uit de gebruiksaanwijzing. Als hierin vermeldt staat hoe dat moet, dan zal ook de eigenaar dit zelf kunnen doen. Ik heb er in de gebruiksaanwijzingen die ik tot nu toe onder ogen heb gehad, niks over gevonden.
Dat de marifoon alleen in zeevaartstand zou zijn geprogrammeerd lijkt me niet logisch. In principe ben je dan op binnenwater al gauw in overtreding omdat er in de zeestand op veel meer kanalen zenden met hoog vermogen mogelijk is.
Dat ie alleen de ATIS-kanalen heeft met bijbehorend vermogen zou kunnen.
Als er overigens nog kanalensets moeten worden geprogrammeerd door een leverancier of andere bevoegde, dan zou ik ook meteen ATIS en MMSI er door hem in laten zetten.
Edit:
Hier wordt overigens gesteld dat de M411 standaard wordt geleverd als binnenvaart-marifoon en dat de DSC-functies beschikbaar komen na het invoeren van het MMSI-nummer. Of dat ook voor de kanalenset geldt wordt niet vermeld, maar het lijkt me raar als dit niet zo zou zijn.
Tenzijnertijd dus gewoon het MMSI-nummer erin zetten en kijken of je dan ook de goeie kanalenset hebt. Is dat niet zo: kun je altijd nog naar een leverancier.