AlberthusMagnus schreef :
OK, ik ga dus sowieso mijn basiscertificaat doen. Maar misschien toch marcom b?
Kennelijk is dat afhankelijk van het gebruik van DSC op zee.
Wanneer zou je op zee besluiten met DSC te zenden? De marifoon die erin zit heeft diverse DSC-D functies (what ever that is).
Voor Marcom B heb je het basiscertificaat nodig. Haal dat eerst en kijk dan verder. Met het basiscertificaat mag je uitzenden op laag vermogen op de meeste zenders (kan.16 is wel hoog vermogen). Verder mag je met het basiscertificaat AIS gebruiken.
Marcom B biedt als voornaamste uitbreiding de mogelijkheid van legaal gebruik van een EPIRB (inclusief afmelden vals alarm), digitaal noodsignaal en direct oproepen van schepen.
Voor Noordzee is EPIRB aan te raden en DSC handig. Je kunt zonder en het helpt je vooral als je in een situatie komt waarbij je moet verhuizen naar je vlot. In andere gevallen helpt een noodoproep op kanaal 16 gewoon (basis).
Kijk even of je de marifoon na omprogrammeren met alleen basiscertificaat (legaal) mag gebruiken. Dat kan het bedrijf dat de marifoon omprogrammeert je wel vertellen. Daarmee is dan Marcom B een stuk minder urgent.
PS Voor een tocht als de Pinkstertrip lijkt het mij wenselijk dat de schipper ook de benodigde certificaten beschikt. Dat maakt de verantwoordelijkheden veel duidelijker als de situatie van een opstapper met certificaat.
Als schipper ben je verantwoordelijk aan boord en als enige aan boord met een certificaat ben je verantwoordelijk voor de communicatie. Laat dat a.u.b. een persoon zijn.