Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Basic route planning zonder elektronica

Basic route planning zonder elektronica 27 feb 2016 19:59 #710077

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Het plan; een paar dagen Noord-West Overijssel en Randmeren.
Boot; L17 midzwaard, diepgang 0.2 tot 1.1 m
Reeds beschikbaar navigatie materiaal; waterkaart, kompas, weersvoorspelling wind finder op simpele smartphone.

Wat heb ik nog nodig aan niet elektronische tools en hands on literatuur om mijn trip voor te bereiden en om tijdens de trip de planning te checken en bij te stellen?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 27 feb 2016 20:07 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 27 feb 2016 20:12 #710078

Uitgaande dat je je proviand en een droge slaapplek geregeld hebt niet veel. Ik ken je boot niet maar wees voorzichtig op het ketelmeer/zwartewater en zorg dat je de alternatieve route over het ganzediep evt. de hoge vaart in de polder ook kent voor als het weer tegenvalt.
Laatst bewerkt: 27 feb 2016 20:13 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 27 feb 2016 20:52 #710088

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Wat je denk ik nog nodig hebt is de almanak voor brughoogten en brug en sluis openingstijden en een telefoon voor de brug bij Elburg. (Die wordt via de telefoon geopend).
Let ook even op de stuwbalg bij Ramspol. Bij harde noordwestenwind gaat die dicht of ter controle af en toe. Verder hangt het erg er vanaf wanneer (in of buiten het seizoen) je gaat varen. Hoe hoog is je mast?
Veel plezier met de voorbereiding en de tocht.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 27 feb 2016 20:55 #710089

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Waterman schreef :
Het plan; een paar dagen Noord-West Overijssel en Randmeren.
Boot; L17 midzwaard, diepgang 0.2 tot 1.1 m
Reeds beschikbaar navigatie materiaal; waterkaart, kompas, weersvoorspelling wind finder op simpele smartphone.

Wat heb ik nog nodig aan niet elektronische tools en hands on literatuur om mijn trip voor te bereiden en om tijdens de trip de planning te checken en bij te stellen?

Hoewel je op veel van de wateren altijd zicht hebt op je bestemming en een serieuze voorbereiding in die zin al snel overkill in hoofdletters is kan ik me voorstellen dat het leuk is om te doen en rust kan geven aan boord als dit een van je eerste meerdaagse tripjes is op groter water.

Dan zou ik je nog een plotterlineaal aanraden en leren hoe je daarmee om moet gaan.
Verder wil je de afwijking van je kompas kennen. Een vast kompas wordt altijd beinvloed door metalen aan boord, in de buurt van je kompas. Als je een los peilkompas hebt is het te verwaarlozen.
Een passer (gewoon eentje van de hema voldoet) om afstanden af te passen. Daarmee kan je tijdens je voorbereiding de te zeilen afstand afpassen en uitrekenen of het haalbaar is voor je boot en de heersende wind. Schat je gemiddelde snelheid niet te hoog in en hou rekening met wind uit de verkeerde hoek.
Wat ik de eerste keren prettig vond was een lijstje met boeien of goed herkenbare punten die je op de kaart kan aantekenen als je er bent. Dan hou je overzicht en weet je goed waar je zit op de kaart.
Verder een lijstje maken met waypoints, punten in je route waar je een nieuwe richting op moet. Schrijf bij elk punt de nieuwe koers plotten en op je lijstje er bij schrijven.

Veel plezier tijdens je tocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 07:32 #710115

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Ik denk dat je voldoende hebt.
Kompasafwijking, passer etc is echt niet interessant,je gaat immers niet groot water op en kan alles op zicht navigeren. Op het moment dat je het ketelmeer over wilt steken en je kan de overkant niet zien moet je gewoon wachten tot de mist weg is.

De eerste keer dat ik een gps bij me had was op een tocht door Friesland. Dan heb je zo'n ding natuurlijk helemaal niet nodig, maar je kan er zalig mee pielen en leert er ook nog wat van.

Je hebt in dat gebied wel veel aan een vaarboom; vastlopen doe je toch en met een boom ben je zo weer weg.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 07:33 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 07:42 #710117

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Waterkaart en almanakken kom je een heel eind mee (dl1 regels, dl2 openingstijden).

De passer van de hema moet je laten liggen, die molt je kaart en als niemand je vertelt hoe je de afstanden meet aan de zijkant van de kaart heb je er weinig aan. Koop een echte kaartpasser of laat deze liggen (De goedkoopste bij de watersportjuwelier of de ANWB voldoet ruim).

De kaartplotter heb je pas wat aan op het IJsselmeer. Op de randmeren is dit slechts ballast.

Compas is altijd nuttig.

Waypoints en lijstjes zijn onzin voor meertjes en kanalen. Navigeer op zicht en zet je positie met een zacht potlood op de kaart (2B i.p.v. HB) met de tijd erbij (eens in het uur of zo). Ik neem aan dat de kaart bij gebrek aan kajuit buiten ligt, dan is een plastic hoes om de kaart droog te houden handig. Vooral, houd je positie bij en kijk wat werkt voor jou.

Navigeren op zicht betekent kijken waar kerkjes, boeien (nummers!) e.d. staan ten opzichte van de boot. Als je dan nog je handpeilcompas kunt gebruiken voor een kruispeiling is je navigatie helemaal gedekt. Voor de luie navigator doet google maps het ook (afhankelijk van je datalimiet en accu-duur).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 08:20 #710124

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik denk ook dat je genoeg aan boord hebt. Je reis voorbereiden kan eventueel nog met sailplanner om afstanden in beeld te krijgen. Gezien je schip plan dan niet meer dan 40 km, dat is al een lange dag.
Om leuke plekjes vast te bekijken, kun je natuurlijk Google Earth gebruiken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 08:36 #710130

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Het feit dat je hier je vraag stelt zegt al dat je je voorbereidingen serieus neemt..
Op een open boot zijn de ANWB kaarten een aanrader. Die zijn watervast en bestand tegen scheuren. Ze zijn voor alle wateren waar je gaat komen te koop.
Op de aak hebben we voor op het IJsselmeer een gps en laptop, maar die gebruiken we eigenlijk alleen in wedstrijden waar de boeien ver van elkaar liggen. Verder doen we alle overtochtjes op zicht met een schuine blik op de kaart. Al die electronica is mooi en soms ook makkelijk, maar zeker op de kleinere binnenwateren beslist niet noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 09:16 #710139

Juist het ketelmeer kun je bij minder zicht (regen) mooi omzeilen via het ganzediep dus maak je geen zorgen. Bij mist blijf je gewoon liggen waar je bent. Alleen als je op het ketlemeer overvallen wrdt door slecht zicht is een handheld gps handig en die zit waarschijnlijk al op je telefoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 10:29 #710154

Je zegt "zonder electronica" .
Heb je ook geen handy bij je?
Want vrijwel alle moderne handy's hebben een gps ingebouwd dus die heb je dan altijd wel bij je .
En zet je voor nog geen €40 de Navionics West Europe kaarten erop heb je nog een plotter ook. Werkt echt prima , ook op de binnenwateren.www.navionics.com/en/mobile-pc-app
Voordeel is dat je thuis ook de route van tevoren op die app kunt uitstippelen.
Nodig? nou nee maar soms wel erg handig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 11:59 #710175

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Bedankt voor de reacties.

Het blijkt dat er nog wat verduidelijking bij mijn vraag had gekund:

De boot:
Lanaverre L17 een kleine kajuitzeiler met midzwaard en twee korte kimkieltjes van elk 40 kg.
Buiten de betonning of over "ondieptes" varen is dus niet snel een probleem.
Doorvaarthoogte ca. 7 meter. (moet ik nog even uitrekenen ivm vaste deel Ramspolbrug)

De reden waarom ik niet-electronisch wil navigeren:
  • Ik kijk liever rond met een half oog op de kaart (of een ingescand en geplastificeerd deel daarvan) zoals hierboven al aangegeven.
  • Mijn waterdichte smartphone heeft maar een klein scherm waar ik niet de hele tijd op wil staren en de accu gaat maar een beperkte tijd mee. De ingebouwde gps gebruik ik hooguit als tracker icm met orux maps zodat ik achteraf kan zien wat mijn route, afstanden en snelheden waren.
  • Ik wil aan boord niet afhankelijk zijn van elektronica.

Het is mijn eerste trip als schipper op groter water en waarschijnlijk zeil ik solo.

Er is wel een 100Ah accu aan boord voor de elektrische BBM, een ankerlichtje met fotocel en het opladen van de smartphone. Deze wil ik zoveel mogelijk ontzien om niet elke avond naar een haven te moeten voor het opladen.

Een (navigatie) passer ga ik zeker halen. Is er een eenvoudig boekwerkje over het plannen van een zeilroute op binnenwater?

Van de sailplanner had ik nog nooit gehoord. Die ga ik thuis zeker gebruiken in de voorbereiding om te vergelijken wat ik met kaart en passer bedacht heb.

Het Ganzediep lijkt me ook een mooi alternatief als de golfslag op het Zwarte Water erg heftig blijkt.

Staat er in deel twee van de wateralmanak ook of er een winkel is in een haven(tje)?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 12:00 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 12:17 #710178

Aan een kaart en een kompas heb je ruim voldoende.

Gewoon lekker om je heen kijken en niet op schermpjes turen.

Wat wel handig kan zijn is een vogelgids. Kan je de namen opzoeken van de vogels die je langs ziet komen.

Ik zou niet weten waarom je met een Lanaverre niet over het Zwarte Water zou kunnen. Met wat veel golven wel het deurtje voor de kajuit doen....
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 12:22 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 12:32 #710181

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Verrekijker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 16:16 #710260

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik heb zo lang ik een kolibri 560 heb, en dat is achtien jaar zo gevaren, op randmeren en IJsselmeer kompas, kaart, maar dan wel een koerslineaal mee. Die koerslineaal heb je voor de randmeren niet nodig, aangezien je niet het IJsselmeer op gaat heb je hem niet nodig. Kijk wel uit met slecht weer op de grotere randmeren met name het Ketelmeer. Die wil flink gaan spoken vooral boven windkracht 5 hem liever mijden. Gezond verstand gebruiken is slim, vind je de wind te hard om uit te varen, vaar dan ook niet uit. Ik weet niet hoeveel kracht je electrische buitenboordmotor heeft, maar als dit beperkt is hou hier dan rekening mee met de uitvaarbeslissing, vooral omdat je solo vaart hang je er meer vanaf (geen handje extra dus met lijnen werken om af te stoppen is moeilijker). Ik heb het meegemaakt dat ik met windkracht 5 op de kont de boot moest "afstoppen" voor een sluis en gewoon met heel veel kracht achteruit moest slaan om dit voor elkaar te krijgen. Het is ook een kwestie van ervaring opdoen en vertrouwd te raken met je geheel, en die ervaring kun je het best rustig opbouwen. Als je echter ervaart dat het makkelijk gaat met een bepaalde wind, kun je besluiten om met wat meer wind ook uit te varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 16:18 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 28 feb 2016 23:25 #710429

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Waterman schreef :
Een (navigatie) passer ga ik zeker halen. Is er een eenvoudig boekwerkje over het plannen van een zeilroute op binnenwater?
In Nederland kom je een heel eind met op de kaart kijken, boeien volgen en gezond verstand gebruiken.

Als je niet wil investeren in een cursus kun je eens kijken of je van een ervaren zeiler de kunst kunt afkijken. In principe is dat genoeg om zelfstandig met een boot naar de Waddeneilanden te kunnen zeilen. Gewoon een beetje buurten in de haven kan ook al veel tips en kennis opleveren.

Tochtplanning op meren en kanalen is voor mij meer kijken hoe snel je vaart, waar je naartoe wil en of er obstakels zijn (met name vaste bruggen, sluizen, ondieptes). Je moet gewoon een plan maken voor een dagtrip en bekijken wat je doet als je minder snel vaart als gepland (of als je een brug tegenkomt die niet bedient wordt).

Een krappe planning en zeilen gaan niet samen. Als je de trein moet halen kun je beter voor een ander vervoersmiddel kiezen.

Het boek dat ik heb gebruikt was "Kustnavigatie" (onder andere). Dit gaat met grotendeels over navigatie op stromend water (zee). Veel zeilers zullen dat of een vergelijkbaar boek standaard aan boord hebben. Het wordt ook gebruikt voor TKN (theoriedeel CWO cursussen zeezeilen, de Nederlandse variant van de RYA-cursussen).
Laatst bewerkt: 29 feb 2016 07:28 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Basic route planning zonder elektronica 21 mrt 2016 19:19 #717778

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
regenjas toevoegen voor t buiswater
verrekijker toevoegen voor bv aflezen van boeien en oriëntatie op een meer.
verder gewoon gaan zeilen...en inderdaad niet te veel naar een scherm kijken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl