Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Instellingen AIS optimaliseren.

Instellingen AIS optimaliseren. 10 apr 2016 18:27 #724632

Zag je mijn uitgestreken smoel niet? :-| Ik deed maar alsof ik je verkeerd begreep... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 10:53 #724851

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Gister een klein rondje gezeild. En natuurlijk de eerste serieuze observaties gedaan.

Maar.......ik zie regelmatig mijn eigen schip, met naam en mmsi in beeld verschijnen met als cpa 3 meter of minder. Ik kan niet vinden hoe dat op te lossen. Softwarematig kon ik de optie om mijn eigen mmsi te blokkeren niet vinden.
De positie komt binnen via de furuno gps, de aisdata van de transponder. In de mux is de gps ingesteld als 1e gever en de positie uit de transponder als back up. Moet ik dat omdraaien?
Laatst bewerkt: 11 apr 2016 13:18 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 12:13 #724882

Het lijkt me eerder dan hij je 1e gever gebruikt als eigen positie en de backup ziet als een ander schip . Maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Hoewel 3 meter natuurlijk binnen de normale spreiding valt van een gps.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 12:15 #724885

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
koko schreef :
Gister een klein rondje gezeild. En natuurlijk de eerste serieuze observaties gedaan.

Maar.......ik zie regelmatig mijn eigen schip, met naam en mmsi in beeld verschijnen met als cpa 3 meter of minder. Ik kan niet vinden hoe dat op te lossen. Softwarematig kon ik de optie om mijn eigen mmsi te blokkeren.
De positie komt binnen via de furuno gps, de aisdata van de transponder. In de mux is de gps ingesteld als 1e gever en de positie uit de transponder als back up. Moet ik dat omdraaien?

Je AIS is in dit geval altijd n.r.1
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 13:18 #724904

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Thanx! Ik ga het aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 13:21 #724906

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Yellow Boat schreef :
Het lijkt me eerder dan hij je 1e gever gebruikt als eigen positie en de backup ziet als een ander schip . Maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Hoewel 3 meter natuurlijk binnen de normale spreiding valt van een gps.
Ad

Ik heb het niet duidelijk uitgelegd zie ik.

In de multiplexer wordt de Furuno gebruikt, tenzij niet aanwezig. Pss als de Furuno het niet doet laat de mux de positie uit de back up (in mijn geval de AIS transponder) door.

WnW had 'm door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 18:56 #725022

koko schreef :
Gister een klein rondje gezeild. En natuurlijk de eerste serieuze observaties gedaan.

Maar.......ik zie regelmatig mijn eigen schip, met naam en mmsi in beeld verschijnen met als cpa 3 meter of minder. Ik kan niet vinden hoe dat op te lossen. Softwarematig kon ik de optie om mijn eigen mmsi te blokkeren niet vinden.
De positie komt binnen via de furuno gps, de aisdata van de transponder. In de mux is de gps ingesteld als 1e gever en de positie uit de transponder als back up. Moet ik dat omdraaien?

@ Koko, de AIS data welke op het display verschijnt, is vermoedelijk afkomstig van jou GX2100.
Ik denk dat als je de AIS funktie uit zet in jou VHF, dat het verdwenen is.
jou ocean-sat zend een signaal uit wat jou VHF weer oppikt en in display zet.
omdat jou Ocean sat ook ontvangt heb je de AIS ontvangst van jou GX2100 niet nodig (over kill)
de ocean sat kan zich zelf niet ontvangen (of RX of TX niet beide gelijktijdig)

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 11 apr 2016 18:59 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 11 apr 2016 21:14 #725078

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Thomss schreef :
koko schreef :
Gister een klein rondje gezeild. En natuurlijk de eerste serieuze observaties gedaan.

Maar.......ik zie regelmatig mijn eigen schip, met naam en mmsi in beeld verschijnen met als cpa 3 meter of minder. Ik kan niet vinden hoe dat op te lossen. Softwarematig kon ik de optie om mijn eigen mmsi te blokkeren niet vinden.
De positie komt binnen via de furuno gps, de aisdata van de transponder. In de mux is de gps ingesteld als 1e gever en de positie uit de transponder als back up. Moet ik dat omdraaien?

@ Koko, de AIS data welke op het display verschijnt, is vermoedelijk afkomstig van jou GX2100.
Ik denk dat als je de AIS funktie uit zet in jou VHF, dat het verdwenen is.
jou ocean-sat zend een signaal uit wat jou VHF weer oppikt en in display zet.
omdat jou Ocean sat ook ontvangt heb je de AIS ontvangst van jou GX2100 niet nodig (over kill)
de ocean sat kan zich zelf niet ontvangen (of RX of TX niet beide gelijktijdig)

Thomass

Dat zou mij verbazen, want de GX2100 (marifoon met ais ontvanger) zit niet op de mux aangesloten en geeft derhalve geen data door aan de laptop. De GX2100 draait bijna geheel standalone op een eigen gps module. Hij deelt wel de marifoonantenne via een splitter. Het is mij ook nog niet opgevallen dat mijn schip voorkomt in de AIS lijst van de GX2100.
Ik kan je gedachten wel volgen, maar zie niet hoe de data van de GX2100 op mijn laptop terecht kan komen. De draadjes zijn fysiek niet aangesloten.
Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 04:10 #725110

koko schreef :
>knip< Ik kan je gedachten wel volgen, maar zie niet hoe de data van de GX2100 op mijn laptop terecht kan komen. De draadjes zijn fysiek niet aangesloten.
Of zie ik iets over het hoofd?

Nee,je ziet niets over het hoofd, ik was er klakkeloos van uitgegaan dat ook de GX2100 binnen het NMEA netwerk was opgenomen.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 04:10 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 06:10 #725122

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
koko schreef :
Yellow Boat schreef :
Het lijkt me eerder dan hij je 1e gever gebruikt als eigen positie en de backup ziet als een ander schip . Maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Hoewel 3 meter natuurlijk binnen de normale spreiding valt van een gps.
Ad

Ik heb het niet duidelijk uitgelegd zie ik.

In de multiplexer wordt de Furuno gebruikt, tenzij niet aanwezig. Pss als de Furuno het niet doet laat de mux de positie uit de back up (in mijn geval de AIS transponder) door.

WnW had 'm door.

Veel mensen hebben hier last van als ze op hun netwerk, NMEA2000, simnet, seatalk etc., nog een GPS hebben zitten. Als we dat weten, programmeren we de AIS zo dat de $GPRMC uit staat, dan heb je geen conflict.
Een karakteristieke aanwijzing is b.v. een muizentrappetje als koerslijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 07:34 #725140

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
rooiedirk schreef :
FMJ schreef :
0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet…
Dit is blindstaren op een getal. Volgens m'n AIS ga ik 0,1 M achterlangs en dat is niet nul dus veilig.
Hoe komt de computer aan dit getal.
Afhankelijk van eigen koers en vaart. (bij een zelschip perdefinitie niet constant)
eigen positie (Wat is de nauwkeurigheid van je eigen positie)
Als je de berekende CPA over wat langere tijd bekijkt zie je deze dan ook varieren.
En tenslotte wat is de positie van de AIS antenne op het andere (grote) schip. Als dit een groot schip is met de antenne voorop, dan kan je berekende CPA wel 0,1 of 0,2 mijl zijn, maar knal je nog steeds op het achterschip. :(

Helemaal eens, dit soort nauwkeurigheid geeft schijnveiligheid. Ik vaar overigens ook vaak vlak achter een groot schip langs, maar reken erop dat als ik volgens de AIS vlak achterlangs vaar, ik een tijd van tevoren al scherp kijk of achterlangs ook echt achterlangs is...

Overigens neem ik ook vaak contact op met grote schepen om te overleggen over hoe elkaar te passeren en het valt mij wel op dat zij ook met veel vertrouwen (in de apparatuur) statements doen als: "oh, jij gaat ruim voor ons langs"... Terwijl ik het dan spannend vind...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 07:45 #725143

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
ErikSnel schreef :
...
Overigens neem ik ook vaak contact op met grote schepen om te overleggen over hoe elkaar te passeren en het valt mij wel op dat zij ook met veel vertrouwen (in de apparatuur) statements doen als: "oh, jij gaat ruim voor ons langs"... Terwijl ik het dan spannend vind...

Heel goed natuurlijk om even contact op te nemen.

De AIS op grote schepen is t.a.v. jachten nog onnauwkeuriger dan omgekeerd. Zij ontvangen onze positie, koers en vaart minder vaak en bovendien zijn K+V bij zeilende jachten erg variabel.

Dus als het goed is beslissen ze op basis van RADAR op basis van je laatste K+V.
Of dat dan nauwkeurig is hangt dan af van jezelf, of je die K+V ook aanhoudt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 07:46 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 17:08 #725338

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
WADnWIND schreef :
koko schreef :
Yellow Boat schreef :
Het lijkt me eerder dan hij je 1e gever gebruikt als eigen positie en de backup ziet als een ander schip . Maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Hoewel 3 meter natuurlijk binnen de normale spreiding valt van een gps.
Ad

Ik heb het niet duidelijk uitgelegd zie ik.

In de multiplexer wordt de Furuno gebruikt, tenzij niet aanwezig. Pss als de Furuno het niet doet laat de mux de positie uit de back up (in mijn geval de AIS transponder) door.

WnW had 'm door.

Veel mensen hebben hier last van als ze op hun netwerk, NMEA2000, simnet, seatalk etc., nog een GPS hebben zitten. Als we dat weten, programmeren we de AIS zo dat de $GPRMC uit staat, dan heb je geen conflict.
Een karakteristieke aanwijzing is b.v. een muizentrappetje als koerslijn.

Geen muizentrappetje in de koerslijn gezien, maar ik ga kijken of ik de Mux zo kan programmeren dat ik wel de back up van de tweede gps kan behouden. Waarbij de AIS als eerste keus geldt en de de Furuno als tweede. (Zolang ingang 1 werkt wordt de data uit ingang 2 weg gefilterd)
Probleempje hierbij is dat de mux prio geeft aan ingang 1, dan ingang twee enz. En ingang 1 lijkt de enige ingang te zijn die data om kan zetten in Performance. En die data komt uit de Furuno.

Moet even puzzelen op een work around tot Chris heeft kunnen meekijken. Dat lijkt dan toch het filteren van het RMC bericht te moeten zijn.
Bedankt voor je hulp WnW!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 17:38 #725350

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Bij Shipmodul kan je van elke poort de prioriteit instellen......., dan kan vast ook wel bij de roosmux, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 18:22 #725366

tuurlijk, en nog een veel betere ook.

maar de prio werkt vanaf ingang1 t/m 4
staat er RMC op ingang 1 dan pakt ie die.
valt de rmc weg van in 1 dan schakelt hij naar nmea in 2 etc.
komt 1 weer terug dan gaat ie terug naar in 1
als je talker id instelt kan je in het diagnose scherm zien of er meerdere ingangen een RMC zien.
En je kan zien waar de RMC vandaan komt.

De polar performance gebruikt de SOG als je m daarop instelt. je kan ook de STW instellen.
Het maakt niet uit van welke ingang dat komt hoor. De proriteit bepaalt waar ie vandaan komt. daar komt dan de SOG uit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 19:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 19:18 #725392

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
WADnWIND schreef :
Bij Shipmodul kan je van elke poort de prioriteit instellen......., dan kan vast ook wel bij de roosmux, toch?

Ik moet er nog even induiken. Zal vast wel lukken, maar zag het gister effe niet (meer) :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 19:23 #725395

Chris bouwt dit zo voor je in een nieuwe release!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 19:23 #725396

geen probleem, ik help je wel uiteraard.
alleen morgen nog in wageningen, daarna heb ik weer tijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 12 apr 2016 20:53 #725433

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
roozeboos schreef :
geen probleem, ik help je wel uiteraard.
alleen morgen nog in wageningen, daarna heb ik weer tijd.

Komt goed, het is niet zo dat ik dagelijks de Maas afzak richting Engeland :laugh:
Niet dat er op het Eemmeer geen targets te bewonderen zijn, maar de meeste liggen stil :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 13 apr 2016 18:35 #725634

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Vandaag weer even aan de gang geweest met AIS, FurunoGPS en MUX.

Omdat ik vooralsnog ivm andere functionaliteit de Furuno op ingang 1 wil houden en een back up wil behouden voor de positie heb ik de berichten uit de AIS op het filter van de mux gezet (ipv ze uit te zetten in de AIS). De mux werkt zo dat hij prio geeft aan berichten uit de laagste ingang (1) en de gelijke berichten uit ingang 2 dan filtert (mits ingesteld). Als ingang 1 wegvalt worden ze doorgezet uit ingang 2 enz enz.

Ik filter GBS, GGA, GLL en RMC berichten (bij mijn weten dus alles wat de AIS aan nmea uitstuurt). Wanneer ik de Furuno fysiek uit zet blijft er een positie doorkomen. Dan klopt het toch allemaal weer? En komen er toch geen dubbele positie's binnen?

Wat ik gek blijf vinden is dat in WINgps ik nog steeds mijn eigen schip als target te zien krijg, met naam en toenaam. Het verbaasd me vooral omdat de transponder dus blijkbaar de eigen gegevens ook op de NMEA bus zet.......Dat hoeft toch helemaal niet? Daar veroorzaak je toch juist dit soort problemen mee? Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl