Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Instellingen AIS optimaliseren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 06:29 #723802

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Ik heb al enige tijd een AIS transponder (Ocean sat) en een in de marifoon geïntegreerde AIS ontvanger (Standard Horizon2100). Einde vorig seizoen een laptopje voor aan boord in orde gemaakt en een Raymarine C80 plotter eindelijk aangesloten. De plotter wordt selectief gebruikt.

Vandaag ga ik de boel inbouwen aan boord en kan me dan goed gaan richten op het afregelen van de diverse systemen. Waar ik niet goed uitkom zijn de opties bij AIS.
Welke (alarm)instellingen kiezen jullie voor binnenwater en welke voor groot binnenwater/zee?

Laptopje heeft WinVoyager en OpenCPN aan boord.
Bij de marifoon ook een buitenbediening.
Plotter heeft wat beperktere mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 07:32 #723822

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Je hoeft er toch geen vaste instelling voor te maken. Je kunt het aanpassen wanneer je maar wilt.

Op druk bevaren vaarwater heb je weinig behoefte aan continue rinkelde alarmbellen en "alarm pop-ups".

Dan let je zelf wel goed op en kun je beter de alarmfunctie helemaal afzetten.

Op groter, minder druk bevaren binnenwateren zoals het IJsselmeer, neem je weer een andere instelling. Ook weer afhankelijk in welk gebied je vaart en mogelijk rekening houdend met het zicht ter plaatse.

En op zee neem je uiteraard een flinke afstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 07:34 #723823

Eigenlijk helemaal afhankelijk van de drukte, omstandigheden en vaargebied. Overdag op een zomerachtig IJsselmeer staat mijn AIS ontvanger soweizo uit.

Op zee heb ik wel eens met de afstands, CPA en TCPA filters gespeeld, maar meestal is het daar dusdanig rustig dat ik geen behoefte had om te filteren. Filteren heeft voor mij als doel om overzicht te creeren waar dit zonder filters verwarrend zou kunnen werken - nooit behoefte aan gehad eigenlijk dus, die filters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 07:39 #723826

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
op OPENCPN kun je de tijd instellen wanneer een melding weer verdwijnt indien geen signaal.
deze niet te kort zetten (15 min ofzo is beter)
hangt ook van de kwaliteit van je ontvangst af natuurlijk
niets filteren, ook voor anker wil je zien..
verder zet ik de cirkels aan (zie je in een oogopslag de afstand min of meer)

voor de rest; RTFM en er een beetje mee spelen, zie je het vanzelf wel
als het goed is zie je ze zelfs vliegen :laugh:

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 08 apr 2016 07:40 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 09:29 #723861

Bij weergave op een geschikte plotter heb je eigenlijk geen alarmen nodig omdat je de targets in de directe omgeving op de kaart ziet. De afstand kun je dan wel afschatten a.h. van de zoomfactor.
Op de AIS apparaten met zo'n "radar" schermpje of een geschikte marifoon is dat al wat lastiger omdat je dan niet de positie in de kaart ziet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 15:19 #723992

Ik heb zelf ook een Oceansat transponder op een RM E120 plotter.
Meestal heb ik de akoestische alarmering uit staan, behalve s'nacht en bij slecht zicht.
Dit kun je via de menu-optie op je plotter aan of uit zetten
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 18:51 #724039

Ik ga er vanuit dat ik alles om me heen zie en dus geen alarmen nodig zou moeten hebben. Voor de zekerheid zet ik weleens een alarm op een CPA van 0,1 mijl en een TCPA van 2 minuten of zo. Daardoor wordt je op het laatste moment gealarmeerd en kan je nog een aanvaring voorkomen. Deze instelling hoef je, ook als het druk is, eigenlijk niet te veranderen.

Solo op open zee (tijdens het dutten etc.) zet ik vooral de TCPA wel veel groter.
Laatst bewerkt: 08 apr 2016 18:53 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 08 apr 2016 21:30 #724080

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Hmmmm, uit de antwoorden maak ik op dat het vooral een persoonlijke keuze is. Is ook logisch natuurlijk, al blijf ik nieuwsgierig naar bijvoorbeeld op welke afstand een CPA alarm of hoeveel tijd voor TCPA. Op binnenwater wellicht dichterbij dan op zee?

Al spreekt de ultrakorte tijd/afstand me ook wel aan. Als het goed is kom je niet zo dichtbij, maar als het alarm dan af gaat is het de dood of de gladiolen :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 09:01 #724156

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Wellicht ten overvloede, maar een AIS is GEEN vervanging van een uitkijk. (lang)Niet alle schepen hebben AIS.
Een alarm geeft je dus een vals gevoel van veiligheid.
Wil je toch een alarm dan een 'last minut warning', een alarm dat te vaak afgaat, ga je negeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 09:47 #724162

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik heb 'm altijd vrij krap staan. Al zeilende met een klein schip slinger je altijd wat, waardoor je anders continu gepiep hebt voor schepen die je allang in de smiezen hebt.

Solo shippinglanes kruisen in het donker deed ik op de stuurautomaat, zittend achter de plotter en uitkijkend vanuit de kajuitopening. Dan roep ik die CPA gewoon steeds op het scherm en mik de koers zo uit dat die met alle schepen het meest veilig is.

Nog een opmerking hierover: 0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet… Dat is aan de getalletjes meestal niet te zien, je moet dan een paar keer koers aanpassen en kijken hoe de CPA daardoor verandert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 10:31 #724171

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
in OPENCPN kun je de te verwachten koerslijn mbt CPA laten zien. Dan is gelijk duidelijk of die 0,1 Nm voor of achter is.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 10:33 #724173

FMJ schreef :
0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet…

Helemaal mee eens, maar ik denk niet dat een groot schip (en jij vooral) zich prettig voelt als je geruime tijd zo'n "net achterlangs" koers kiest. Ik heb het wel eens gedaan zo (en hartstikke interessant zo'n schip van dichtbij te zien, horen en ruiken), maar kies (indien niet erg druk) toch liever voor iets ruimer achterlangs. In shipping lanes heb je die keuze niet altijd natuurlijk: soms moet je vrij dicht achter schip A langs om veilig voor schip B langs te kunnen...
Laatst bewerkt: 09 apr 2016 10:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 10:53 #724177

FMJ schreef :
Nog een opmerking hierover: 0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet… Dat is aan de getalletjes meestal niet te zien, je moet dan een paar keer koers aanpassen en kijken hoe de CPA daardoor verandert.

Daarvoor hebben de Raymarien Plotters ( tenminste die van mij van 8 jaar oud maar ik denk dat de nieuwe dat ook wel hebben) een heel leuke feature waarbij je in een oogopslag ziet waar de CPA t.o.v. jouw boot ligt.
Zoals op bijgaand filetje.
Overigens wordt die feature door Raymarine foutief beschreven en hebben ze dat ( tenminste een jaar geleden) nog altijd niet gewijzigd , ondanks dat ik ze er meermaals op gewezen heb.
Die lijnen stel je in met de zigenaamde "relatieve koers vector"die de relatieve koers van het andere schip t.o.v. jouw boot weeergeeft. Is net zoiets als bij Arpa of Marpa van radar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 10:54 #724178

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Nachtvlinder schreef :
FMJ schreef :
0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet…
In shipping lanes heb je die keuze niet altijd natuurlijk: soms moet je vrij dicht achter schip A langs om veilig voor schip B langs te kunnen...

Exact!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 11:16 #724185

ik ben me bij mijn solo tocht naar Lowestoft en terug een paar keer de vinketering geschrokken.
Vooral tijdens een dutje uiteraard.
Ik had het alarm(luide pieper) op de nasa AIS radar aangesloten. Als die af gaat sta je echt binnen 3 seconden in de kuip!

Het nadeel van de nasa is wel dat wanneer er net een klein hoekje van een boot in beeld komt , ook al gaat deze de volledig andere kant op en er geen sprake is van aanvaring er toch een alarm volgt. Dus je krijgt ook valse alarmen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 11:28 #724189

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
FMJ schreef :
0,1 of 0,2 mijl achter een groot schip langs is hartstikke veilig. Op dezelfde afstand er voorlangs niet…
Dit is blindstaren op een getal. Volgens m'n AIS ga ik 0,1 M achterlangs en dat is niet nul dus veilig.
Hoe komt de computer aan dit getal.
Afhankelijk van eigen koers en vaart. (bij een zelschip perdefinitie niet constant)
eigen positie (Wat is de nauwkeurigheid van je eigen positie)
Als je de berekende CPA over wat langere tijd bekijkt zie je deze dan ook varieren.
En tenslotte wat is de positie van de AIS antenne op het andere (grote) schip. Als dit een groot schip is met de antenne voorop, dan kan je berekende CPA wel 0,1 of 0,2 mijl zijn, maar knal je nog steeds op het achterschip. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 12:16 #724201

Ik meen gelezen te hebben dat in ieder geval de A-transpnders hun gps antenne (dus niet de VHF zendantenne) ter hoogte van de stuurhut moeten hebben en er meestal dus nog een flink eind vóór komt . Overigens kun je op plotters i.h.a. en in ieder geval ook op marinetraffic ook de afmetingen van het betreffende schip zien en de plaats (klein puntje) waar de GPS op dat schip staat.Wel voldoende ver inzoomen.
Hier een voorbeeld van een veerboot met de stuurhut voorop en een tanker met de stuurhut achterop.
In de transponder ( niet in die voor pleziervaart) moet nl ook de afmetingen en de plaats van de gps-antenne worden ingegeven en die wordt meegezonden met het AIS signaal.
Ad



Laatst bewerkt: 09 apr 2016 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 12:28 #724205

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn ais, vesper 8000 vraagt ook de locatie van de gps antenne. Als je op mij inzoomt zie je ook een puntje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 13:30 #724211

Bij een klasse-A AIS kan (moet) je de positie van de GPS antenne opgeven t.o.v. het achterschip en SB/BB positie. Of dat bij een klasse-B kan weet ik niet. Het is een broodje aap verhaal dat de antenne bij de brug moet staan.

EDIT: zie post van Joost.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 09 apr 2016 13:31 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 13:59 #724215

Belerion II schreef :
Het is een broodje aap verhaal dat de antenne bij de brug moet staan.

EDIT: zie post van Joost.

Broodje aap kan best kloppen maar het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat dat soort zaken als de GPS antenne vlakbij de brug staan.
Scheelt immers een heleboel kabel.
Als je zo de AIS targets bekijkt op Marinetraffic zie je ook dat dat over het algemeen aardig klopt.
En tenslotte moeten broodjes aap ook een zekere basis van waarheid hebben anders zullen ze niet ontstaan.
Ad
Laatst bewerkt: 09 apr 2016 14:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 16:59 #724251

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
De meeste plotters berekenen de cpa simpel met de twee posities, zonder de afmetingen in de berekening mee te nemen. (eigenlijk ken ik geen een die dit wel doet, maar ik ken ze niet allemaal)
Ivm met de dodehoek eisen (vanaf de brug moet je het wateroppervlak op 500 meter voor de boeg kunnen zien) komen er meer schepen met de brug in de mischeeps of voorop. Kun je simpelweg meer containers meenemen. Maar ook passagiersschepen, suppliers, autoschepen, ferries en slepers doen het voorop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 09 apr 2016 22:54 #724330

Yellow Boat schreef :
Belerion II schreef :
Het is een broodje aap verhaal dat de antenne bij de brug moet staan.

EDIT: zie post van Joost.

Broodje aap kan best kloppen maar het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat dat soort zaken als de GPS antenne vlakbij de brug staan.
Scheelt immers een heleboel kabel.
Als je zo de AIS targets bekijkt op Marinetraffic zie je ook dat dat over het algemeen aardig klopt.
En tenslotte moeten broodjes aap ook een zekere basis van waarheid hebben anders zullen ze niet ontstaan.
Ad

Let op het woordje moet... ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 10 apr 2016 07:24 #724356

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
rooiedirk schreef :
Wellicht ten overvloede, maar een AIS is GEEN vervanging van een uitkijk. (lang)Niet alle schepen hebben AIS.
Een alarm geeft je dus een vals gevoel van veiligheid.
Wil je toch een alarm dan een 'last minut warning', een alarm dat te vaak afgaat, ga je negeren.

Blijft een goeie opmerking natuurlijk, maar ik ben me bewust van bovenstaande.

Mocht vandaag in de haven die schijnveiligheid ook weer ervaren.

Ben bezig met mijn nieuwe navigatiehoek in te richten. Ingecalculeerd is een externe GPS antenne voor de AIS transponder ivm met de nieuwe plek van de transponder zelf.
De externe GPS antenne zit er nog niet aan, en toch geeft de transponder het groene lichtje, alles oke. Valt weer mee, en aangezien ik nog niet helemaal uit de plek voor de externe antenne ben zit die er nog niet aan.
Als de transponder al enkele uren aanstaat kijk ik voor de gein effe op MT, maar geen Gotcha in beeld. Huh??
Laptop aan de AIS, diagnose scherm open, geen uitzending geweest. Huh? Lampje is groen, geen uitzending?? Wel een paar schepen, maar veel minder als anders..
In mijn ooghoeken zie ik ineens Fix oplichten en de verbinding met de antenne komt tot stand, 1e uitzending vliegt de deur uit.
Ik doe de klep van de nav hoek weer dicht en; weg satellieten. Dan gaat er bij mij een lampje branden........Als ik de klep sluit schuift de marifoon boven de transponder en verstoort de interne GPS ontvangst.
Groene lampje is Schijnveiligheid dus......Gauw die externe antenne er aan hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 10 apr 2016 08:13 #724374

koko schreef :
Ik doe de klep van de nav hoek weer dicht en; weg satellieten. Dan gaat er bij mij een lampje branden........Als ik de klep sluit schuift de marifoon boven de transponder en verstoort de interne GPS ontvangst.
Groene lampje is Schijnveiligheid dus......Gauw die externe antenne er aan hangen.
Ik zou die alarmering van het wegvallen van de satellieten liever niet met een lampje willen hebben, maar een akoestisch signaal of zo :-|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen AIS optimaliseren. 10 apr 2016 17:07 #724582

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Noorderzon schreef :
koko schreef :
Ik doe de klep van de nav hoek weer dicht en; weg satellieten. Dan gaat er bij mij een lampje branden........Als ik de klep sluit schuift de marifoon boven de transponder en verstoort de interne GPS ontvangst.
Groene lampje is Schijnveiligheid dus......Gauw die externe antenne er aan hangen.
Ik zou die alarmering van het wegvallen van de satellieten liever niet met een lampje willen hebben, maar een akoestisch signaal of zo :-|

Eeuhh, ik bedoelde dit keer het spreekwoordelijke lampje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl