Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 10:25 #735235

Een app op de telefoon kan toch ok de vereisten aan/uit zetten, scherm uit etc, whatsapp berichten etc
Dat lijkt mij nu juist de toegevoegde waarde en usp van het systeem.
De beperkingen van het systeem, zoals een luchtbed geen reddingsmiddel is bijv, communiceren lijkt me wel reëel. Het is veel meer dan een gadget, maar geen 'waterdicht' bluewater lifesavingssysteem zo lijkt het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 11:42 #735262

JasonS schreef :
roozeboos schreef :
Alleen jammer dat het niet gaat werken. :(
Ik lees nu net tot mijn verbazing dat je het baken continue gaat opvragen! Het baken moet dus zenden en ontvangen.

boot vraagt baken op. baken geeft antwoord: alles ok, niet nat. (in de niet alarm situatie)
Dat houdt in dat de ontvanger van het baken zeer regelmatig aan moet om te kijken of tie opgevraagd wordt door de zender.
Je wil toch ook een snelle response, want de boot is zo weg. dus moet je echt wel 2 keer per minuut een scan doen. en je trekt de batterij leeg, terwijl er geen alarm is!

Een BT ontvanger gebruikt in actieve ontvanger mode +/- 20mA.
dat gaat m 'van zn lang zal ze leven nooit worden met drie jaar op 1 batterij zoals je claimt. Ook al duren de berichtjes erg kort. Ik doe al 10 jaar dit soort draadloze applicaties.geloof me, Gaat niet werken.
Of het moet minimaal een 6,5 Ah accu zijn die je erin bouwt. Die is erg groot hoor. (en zwaarder dan je hele zwemvest)) En dan red je het nog maar hooguit 2 a 3 maanden. als ik het fotootje zie gaat er hooguit een knoopcel in. Na een dag of twee is de batterij echt leeg. En krijg je dus steeds valse alarmen omdat de batterij vervangen moet worden.

Als je dit een soort van werkend wil krijgen moet het baken in extreem low power mode. BT uit. wake up interrupt van microcontroller op onder water detectie. Dan als de donder alarmen versturen, en hopen dat de batterij nog genoeg power heeft voor het zenden en de ontvanger aan boord dit ontvangt.
Helaas zit BT op de resonantie frequentie van water (2.4 GHz, net als de magnetron in je keuken, precies om die reden) en gaat dus al het zendvermogen naar het water, en niet door de lucht naar de boot. Frequentie verlagen naar 868 of zelfs 433 MHz is een stuk beter! Nog lager gaat niet vanwege certificering)

Ontvanger achterop hekstoel met een luide sirene. Vergeet smartphone. Op zee staan alle mobieltjes uit, of zijn leeg. of worden niet gehoord.
Als zeilers overboord gaan is het bij 6+ bft. Heb je die herrie wel eens gehoord???
no way dat je dat mobieltje binnen hoort afgaan, en 2x no way dat je dan gaat kijken of er wellicht een watsapje of alarm ontvangen is. je bent aan het survivalen.
Leuk om een dag later in de haven te zien dat op je mobiel een mob alarm staat... :unsure:

Dus zoals de dragons den investeerders zeggen:Sorry, I am out.
(and please don't quit your job).

Sorry, dat het zo negatief klinkt, maar het is echt zonde van al het geld wat je er nu insteekt( of het dure geld van andere minder technisch aangelegde crowdfunders).

Ik wil er met je over sparren , contact dan via PB lijkt me.

De batterijduur is haalbaar omdat je niet continu +/- 20mA verbruikt maar op interval een signaal verstuurd wat zeer kortstondig stroom vraagt en daarna weer uit gaat (zoals je zelf aangeeft.)
Hoewel we overgestapt zijn naar een energie zuinigere variant kun je hier een goed idee van stroomverbruik krijgen: www.bluegiga.com/en-US/test-pa...e-battery-estimator/

Hieronder de tabel waarin je precies kunt zien hoeveel stroom waarvoor word gebruikt bij een interval van 1 sec.


Je hebt gelijk dat de 2.4ghz frequentie slecht werkt onder water, PanPan drijft, dat helpt maar dit maakt voor de logica achter het systeem niet uit. Op het moment dat de telefoon geen "alive" signaal meer ontvangt zal het af gaan.
Het verlies is van het signaal is dus juist een trigger.
Zelf hebben we het bereik in het water vanaf de boot herhaaldelijk getest en word het alarm vrijwel eerst getriggered op signaal van de water sensor i.p.v. verlies van het signaal.

Ik stuur je zo even een PB, misschien is het een idee elkaar eens te ontmoeten zodat je PanPan zelf in handen kunt hebben en ondervinden wat nu wel en niet werkt.

Wat is de pollfrequentie van die BT-modules? Heb je die zelf in de hand?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 11:44 #735265

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Moet je daarvoor alles quoten?

;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 11:51 #735269

  • JasonS
  • JasonS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
It Paradyske schreef :
JasonS schreef :
roozeboos schreef :
Alleen jammer dat het niet gaat werken. :(
Ik lees nu net tot mijn verbazing dat je het baken continue gaat opvragen! Het baken moet dus zenden en ontvangen.

boot vraagt baken op. baken geeft antwoord: alles ok, niet nat. (in de niet alarm situatie)
Dat houdt in dat de ontvanger van het baken zeer regelmatig aan moet om te kijken of tie opgevraagd wordt door de zender.
Je wil toch ook een snelle response, want de boot is zo weg. dus moet je echt wel 2 keer per minuut een scan doen. en je trekt de batterij leeg, terwijl er geen alarm is!

Een BT ontvanger gebruikt in actieve ontvanger mode +/- 20mA.
dat gaat m 'van zn lang zal ze leven nooit worden met drie jaar op 1 batterij zoals je claimt. Ook al duren de berichtjes erg kort. Ik doe al 10 jaar dit soort draadloze applicaties.geloof me, Gaat niet werken.
Of het moet minimaal een 6,5 Ah accu zijn die je erin bouwt. Die is erg groot hoor. (en zwaarder dan je hele zwemvest)) En dan red je het nog maar hooguit 2 a 3 maanden. als ik het fotootje zie gaat er hooguit een knoopcel in. Na een dag of twee is de batterij echt leeg. En krijg je dus steeds valse alarmen omdat de batterij vervangen moet worden.

Als je dit een soort van werkend wil krijgen moet het baken in extreem low power mode. BT uit. wake up interrupt van microcontroller op onder water detectie. Dan als de donder alarmen versturen, en hopen dat de batterij nog genoeg power heeft voor het zenden en de ontvanger aan boord dit ontvangt.
Helaas zit BT op de resonantie frequentie van water (2.4 GHz, net als de magnetron in je keuken, precies om die reden) en gaat dus al het zendvermogen naar het water, en niet door de lucht naar de boot. Frequentie verlagen naar 868 of zelfs 433 MHz is een stuk beter! Nog lager gaat niet vanwege certificering)

Ontvanger achterop hekstoel met een luide sirene. Vergeet smartphone. Op zee staan alle mobieltjes uit, of zijn leeg. of worden niet gehoord.
Als zeilers overboord gaan is het bij 6+ bft. Heb je die herrie wel eens gehoord???
no way dat je dat mobieltje binnen hoort afgaan, en 2x no way dat je dan gaat kijken of er wellicht een watsapje of alarm ontvangen is. je bent aan het survivalen.
Leuk om een dag later in de haven te zien dat op je mobiel een mob alarm staat... :unsure:

Dus zoals de dragons den investeerders zeggen:Sorry, I am out.
(and please don't quit your job).

Sorry, dat het zo negatief klinkt, maar het is echt zonde van al het geld wat je er nu insteekt( of het dure geld van andere minder technisch aangelegde crowdfunders).

Ik wil er met je over sparren , contact dan via PB lijkt me.

De batterijduur is haalbaar omdat je niet continu +/- 20mA verbruikt maar op interval een signaal verstuurd wat zeer kortstondig stroom vraagt en daarna weer uit gaat (zoals je zelf aangeeft.)
Hoewel we overgestapt zijn naar een energie zuinigere variant kun je hier een goed idee van stroomverbruik krijgen: www.bluegiga.com/en-US/test-pa...e-battery-estimator/

Hieronder de tabel waarin je precies kunt zien hoeveel stroom waarvoor word gebruikt bij een interval van 1 sec.


Je hebt gelijk dat de 2.4ghz frequentie slecht werkt onder water, PanPan drijft, dat helpt maar dit maakt voor de logica achter het systeem niet uit. Op het moment dat de telefoon geen "alive" signaal meer ontvangt zal het af gaan.
Het verlies is van het signaal is dus juist een trigger.
Zelf hebben we het bereik in het water vanaf de boot herhaaldelijk getest en word het alarm vrijwel eerst getriggered op signaal van de water sensor i.p.v. verlies van het signaal.

Ik stuur je zo even een PB, misschien is het een idee elkaar eens te ontmoeten zodat je PanPan zelf in handen kunt hebben en ondervinden wat nu wel en niet werkt.

Wat is de pollfrequentie van die BT-modules? Heb je die zelf in de hand?

Ja, die kun je zelf instellen in de app.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 12:08 #735285

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
JasonS schreef :
It Paradyske schreef :
JasonS schreef :
roozeboos schreef :
Alleen jammer dat het niet gaat werken. :(
Ik lees nu net tot mijn verbazing dat je het baken continue gaat opvragen! Het baken moet dus zenden en ontvangen.

boot vraagt baken op. baken geeft antwoord: alles ok, niet nat. (in de niet alarm situatie)
Dat houdt in dat de ontvanger van het baken zeer regelmatig aan moet om te kijken of tie opgevraagd wordt door de zender.
Je wil toch ook een snelle response, want de boot is zo weg. dus moet je echt wel 2 keer per minuut een scan doen. en je trekt de batterij leeg, terwijl er geen alarm is!

Een BT ontvanger gebruikt in actieve ontvanger mode +/- 20mA.
dat gaat m 'van zn lang zal ze leven nooit worden met drie jaar op 1 batterij zoals je claimt. Ook al duren de berichtjes erg kort. Ik doe al 10 jaar dit soort draadloze applicaties.geloof me, Gaat niet werken.
Of het moet minimaal een 6,5 Ah accu zijn die je erin bouwt. Die is erg groot hoor. (en zwaarder dan je hele zwemvest)) En dan red je het nog maar hooguit 2 a 3 maanden. als ik het fotootje zie gaat er hooguit een knoopcel in. Na een dag of twee is de batterij echt leeg. En krijg je dus steeds valse alarmen omdat de batterij vervangen moet worden.

Als je dit een soort van werkend wil krijgen moet het baken in extreem low power mode. BT uit. wake up interrupt van microcontroller op onder water detectie. Dan als de donder alarmen versturen, en hopen dat de batterij nog genoeg power heeft voor het zenden en de ontvanger aan boord dit ontvangt.
Helaas zit BT op de resonantie frequentie van water (2.4 GHz, net als de magnetron in je keuken, precies om die reden) en gaat dus al het zendvermogen naar het water, en niet door de lucht naar de boot. Frequentie verlagen naar 868 of zelfs 433 MHz is een stuk beter! Nog lager gaat niet vanwege certificering)

Ontvanger achterop hekstoel met een luide sirene. Vergeet smartphone. Op zee staan alle mobieltjes uit, of zijn leeg. of worden niet gehoord.
Als zeilers overboord gaan is het bij 6+ bft. Heb je die herrie wel eens gehoord???
no way dat je dat mobieltje binnen hoort afgaan, en 2x no way dat je dan gaat kijken of er wellicht een watsapje of alarm ontvangen is. je bent aan het survivalen.
Leuk om een dag later in de haven te zien dat op je mobiel een mob alarm staat... :unsure:

Dus zoals de dragons den investeerders zeggen:Sorry, I am out.
(and please don't quit your job).

Sorry, dat het zo negatief klinkt, maar het is echt zonde van al het geld wat je er nu insteekt( of het dure geld van andere minder technisch aangelegde crowdfunders).

Ik wil er met je over sparren , contact dan via PB lijkt me.

De batterijduur is haalbaar omdat je niet continu +/- 20mA verbruikt maar op interval een signaal verstuurd wat zeer kortstondig stroom vraagt en daarna weer uit gaat (zoals je zelf aangeeft.)
Hoewel we overgestapt zijn naar een energie zuinigere variant kun je hier een goed idee van stroomverbruik krijgen: www.bluegiga.com/en-US/test-pa...e-battery-estimator/

Hieronder de tabel waarin je precies kunt zien hoeveel stroom waarvoor word gebruikt bij een interval van 1 sec.


Je hebt gelijk dat de 2.4ghz frequentie slecht werkt onder water, PanPan drijft, dat helpt maar dit maakt voor de logica achter het systeem niet uit. Op het moment dat de telefoon geen "alive" signaal meer ontvangt zal het af gaan.
Het verlies is van het signaal is dus juist een trigger.
Zelf hebben we het bereik in het water vanaf de boot herhaaldelijk getest en word het alarm vrijwel eerst getriggered op signaal van de water sensor i.p.v. verlies van het signaal.

Ik stuur je zo even een PB, misschien is het een idee elkaar eens te ontmoeten zodat je PanPan zelf in handen kunt hebben en ondervinden wat nu wel en niet werkt.

Wat is de pollfrequentie van die BT-modules? Heb je die zelf in de hand?

Ja, die kun je zelf instellen in de app.

Gelukkig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 13:32 #735297

JasonS schreef :
It Paradyske schreef :
Wat is de pollfrequentie van die BT-modules? Heb je die zelf in de hand?

Ja, die kun je zelf instellen in de app.

Welke waardes?
(Sorry Ilex)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 14:23 #735318

  • JasonS
  • JasonS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
It Paradyske schreef :
JasonS schreef :
It Paradyske schreef :
Wat is de pollfrequentie van die BT-modules? Heb je die zelf in de hand?

Ja, die kun je zelf instellen in de app.

Welke waardes?
(Sorry Ilex)

De pollfrequentie, verloren signaal tijd tot alarm, water gevoeligheid en tijd in het water tot alarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 16:14 #735353

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb nog maar 1 echte MOB meegemaakt in Noorwegen.
Dat was toen een stomdronken bezoekende Noor letterlijk tussen wal en schip viel toen ie tijd vond om maar weer eens naar huis te gaan.
3 man al op bed waren binnen een aantal seconden aanwezig na de luide roep van de enig overgebleven bemanning (zo interessant waren zijn Noorse verhalen nu ook weer niet) "Man overboard". :laugh:

Dit natuurlijk uitgezonderd de fenders die ineens op miraculeuze wijze in personen veranderen zodra ze overboord worden gezet.
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 16:15 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 15 mei 2016 17:19 #735375

Goed dat je het idee hebt doorgezet! Zeker als de dedicated versie er komt.
Om nog even kort terug te komen op de dsc ais, daarvoor heb je ook marcom b/src nodig. Ook weer een kleine €400 als je dat nog niet hebt (is dat eigenlijk net zoals marifoon dat als er niemand aan boord is met het juiste papiertje het systeem uit moet?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 06:55 #735477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
JasonS schreef :
Geheel andere orde:
Is deze foto gemaakt achter het zuiderzeemuseum, bij de nooduitgang in de avond zon?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 06:58 #735479

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Fabiandelete schreef :
Goed dat je het idee hebt doorgezet! Zeker als de dedicated versie er komt.
Om nog even kort terug te komen op de dsc ais, daarvoor heb je ook marcom b/src nodig. Ook weer een kleine €400 als je dat nog niet hebt (is dat eigenlijk net zoals marifoon dat als er niemand aan boord is met het juiste papiertje het systeem uit moet?)

Voor het mogen gebruiken van een DSC baken heb je geen Marcom nodig.
Als je dat toch zou willen kost Het halen van marcom-B je tijd en examengeld (€42,-) en zorgvuldig lezen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 07:39 #735489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Fabiandelete schreef :
Goed dat je het idee hebt doorgezet! Zeker als de dedicated versie er komt.
Om nog even kort terug te komen op de dsc ais, daarvoor heb je ook marcom b/src nodig. Ook weer een kleine €400 als je dat nog niet hebt (is dat eigenlijk net zoals marifoon dat als er niemand aan boord is met het juiste papiertje het systeem uit moet?)

Natuurlijk is het goed dat Jason doorgezet heeft, maar voor mij is nog steeds niet duidelijk voorwelke doelgroep het is? Ook de oplossing met een smartfoon als onderdeel van critical installation vind ik uiterst kritisch. Vooral omdat de indruk gewekt wordt dat het dan veilig zou zijn. De goedgelovige burger, die doorgaans niet de risco's inschat, denkt dat hij voor weinig een feilloos systeem heeft wat onder alle omstandigheden werkt. Kleine lettertjes worden dan vaak niet gelezen.

2e vraag is wat het toevoegd aan het scala middelen die er al zijn. Alle argumenten kunnen ook voor alle systemen aangewend worden.

Jason is in iedergeval van de straat, en mogelijk nog wel eens een nominatie, je weet tenslotte nooit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 09:44 #735521

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
WADnWIND schreef :
Fabiandelete schreef :
Goed dat je het idee hebt doorgezet! Zeker als de dedicated versie er komt.
Om nog even kort terug te komen op de dsc ais, daarvoor heb je ook marcom b/src nodig. Ook weer een kleine €400 als je dat nog niet hebt (is dat eigenlijk net zoals marifoon dat als er niemand aan boord is met het juiste papiertje het systeem uit moet?)

Natuurlijk is het goed dat Jason doorgezet heeft, maar voor mij is nog steeds niet duidelijk voorwelke doelgroep het is? Ook de oplossing met een smartfoon als onderdeel van critical installation vind ik uiterst kritisch. Vooral omdat de indruk gewekt wordt dat het dan veilig zou zijn. De goedgelovige burger, die doorgaans niet de risco's inschat, denkt dat hij voor weinig een feilloos systeem heeft wat onder alle omstandigheden werkt. Kleine lettertjes worden dan vaak niet gelezen.

(and only god knows how many "bright" ideas I had and inventions I made that were thrown in the dustbin)

Mee eens! Het zwakke onderdeel is natuurlijk de i-dinges. Als je 1 ding wilt van een device waarvan je erop vertrouwd dat het de veiligheid verhoogd, een bepaalde functie heeft in een veiligheidsplan (om het maar deftig te zeggen) is dat het ook echt werkt en wordt opgenerkt als het erop aankomt. Zo bekeken is de oplossing zelfs gevaarlijk. Een lifeline die knapt als het erop aan komt accepteren we toch ook niet? Tenzij je een i-dinges koopt speciaal voor het doel, wat het alsnog duur maakt, kun je je bovendien voorstellen dat de idinges ook wel eens op een niet afgesproken plek ligt als het alarm afgaat.
Met alle respect, maar het valt voor mij meer in de categorie speelgoed dan een echt serieuze oplossing.

(and only god knows how many "bright" ideas and inventions I made were destined for the only right place: the dust bin! :-) )
Laatst bewerkt: 16 mei 2016 09:48 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 11:08 #735560

Heb al 10 jaar Raymarine LifeTag Man Overboord Systeem werkt prima.
Tips:Begin van ieder zeereis even testen.
In de nacht alleen op wacht nooit uit de kuip en een goed zwemvest aan.
Iemand die uit zijn slaap moet reageren op MOB alarm heeft zeker een halve mijl nodig voor het schip gekeerd is.
Eerste actie na alarm is dan ook, Telescopische opsporingsstaak met daar aan vast een reddingsboei in het water.
Als de drenkeling achter de volgend golf is kun je hem niet meer vinden maar kan hij of zij kan wel naar het baken zwemmen.
Leer voor de reis zwemmen met opgeblazen vest aan.(Op je rug peddelen)
Zonder sterk zoeklicht kun je geen zwemvest in het donker zien.
Positie van de drenkeling op de plotter is dus een noodzaak!!!
Verdrinken is heel akelig dus nooit!!! op goede reddingsmiddelen sparen.
Hij die in de haven zich goed voorbereid heeft op zee minder problemen.

Goede vaart,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 11:12 #735561

Ik blijf erbij, niet overboord gaan! Een simpele lifelijn zorgt daarvoor
Of de boot moet lek varen, maar dan heb je ook niks aan een mob alarm. Dat is dan wel duidelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 mei 2016 11:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 14:43 #735604

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Eigenlijk is de kern van de zaak: je weet dat er iemand overboord is, EN DAN?
Je raast met 8 knopen 'snachts en voordat je in staat bent terug te keren, weet je niet precies waarheen?

Of je iepad of tablet besluit dat een andere services belangrijker is en reageerd met delay of heeft het even op non actief gezet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 15:41 #735614

WADnWIND schreef :
Eigenlijk is de kern van de zaak: je weet dat er iemand overboord is, EN DAN?
Je raast met 8 knopen 'snachts en voordat je in staat bent terug te keren, weet je niet precies waarheen?

Of je iepad of tablet besluit dat een andere services belangrijker is en reageerd met delay of heeft het even op non actief gezet?

De app zou zaken dat dus moeten overrulen, anders heeft het idd geen waarde.
En dan nog heeft het enkel een toegevoegde waarde op andere middelen.
Een mob alarm op de plotter inschakelen zou een aardige feature zijn, als het panpan systeem foutloos werkt.
Volgens mij moet je het zien als een extra paar ogen en een virtuele baken voor de positiebepaling, je moet er hoedanook zelf bij zijn/blijven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 17:41 #735643

roozeboos schreef :
Ik blijf erbij, niet overboord gaan! Een simpele lifelijn zorgt daarvoor
Of de boot moet lek varen, maar dan heb je ook niks aan een mob alarm. Dat is dan wel duidelijk.

En zo is het en niet anders
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 19:29 #735668

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
BLIXEM schreef :
Een mob alarm op de plotter inschakelen zou een aardige feature zijn, als het panpan systeem foutloos werkt.
Volgens mij moet je het zien als een extra paar ogen en een virtuele baken voor de positiebepaling, je moet er hoedanook zelf bij zijn/blijven

Je begrijpt het geloof ik nog niet helemaal. Je plotter hééft een MOB functie als je AIS aangesloten is.
Ook de marifoon met DSC staat al aan en heb je dus al.
Beide toestellen zijn van een behoorlijke kwaliteit en niet zo kwetsbaar als een smartfoon.

Ik geloof dat mijn standpunt wel duidelijk is en Bluetooth een volledig verkeerd beeld van veiligheid geeft. Nadat bluetooth weggevallen is en alarm geeft volgt er een groot zwart gat in de MOB policy waarop de O.P. geen antwoordt heeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 19:41 #735673

Ik begrijp het wel, maar die MOB functie moet je toch manueel activeren?
Een featrure zou kunnen zijn dat het panpan systeem dit (ook) kan doen, dat activeren.
Het is niet meer en niet minder dan een extra systeem, geen vervangend systeem imho
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 20:03 #735682

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Ik denk dat we niet alles moeten afbreken van PanPan. De zwakke schakel is de iphone/tablet.
Dit moet vervangen worden door iets degelijks en dus betrouwbaarder.
De compactheid en op het eerste gezicht robuustheid van PanPan lijken me een pré.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 20:46 #735696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
BLIXEM schreef :
Ik begrijp het wel, maar die MOB functie moet je toch manueel activeren?
Een featrure zou kunnen zijn dat het panpan systeem dit (ook) kan doen, dat activeren.
Het is niet meer en niet minder dan een extra systeem, geen vervangend systeem imho

Een moderne plotter herkend uit de AIS vandaan of het een AIS-SART of een AIS-PLB is, de MMSI nummerreeksen zijn hiervoor gestandaardiseerd. je hoeft dus niks te doen, je ziet en hoort het gelijk....
Een selective DSC distress call ontgaat je ook niet aan boord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 mei 2016 20:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 21:32 #735709

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
WADnWIND schreef :
Eigenlijk is de kern van de zaak: je weet dat er iemand overboord is, EN DAN?
Of je iepad of tablet besluit dat een andere services belangrijker is en reageerd met delay of heeft het even op non actief gezet?

Ouwe brombeer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 21:37 #735711

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ilex schreef :
Ik denk dat we niet alles moeten afbreken van PanPan. De zwakke schakel is de iphone/tablet.
Dit moet vervangen worden door iets degelijks en dus betrouwbaarder.

Stukje forumsamenwerking wellicht? Ik kan 't deels, Jason kan 't ook deels, en mijnheer Mux (Roos? Naam kwijt, sorry ;)) idem. Bedrijfsmatig kan ik wel wat investeren in iets als dit. En ervaringstechnisch ook nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PanPan Crewwatcher - een virtuele lifeline 16 mei 2016 22:03 #735714

WADnWIND schreef :
BLIXEM schreef :
Ik begrijp het wel, maar die MOB functie moet je toch manueel activeren?
Een featrure zou kunnen zijn dat het panpan systeem dit (ook) kan doen, dat activeren.
Het is niet meer en niet minder dan een extra systeem, geen vervangend systeem imho

Een moderne plotter herkend uit de AIS vandaan of het een AIS-SART of een AIS-PLB is, de MMSI nummerreeksen zijn hiervoor gestandaardiseerd. je hoeft dus niks te doen, je ziet en hoort het gelijk....
Een selective DSC distress call ontgaat je ook niet aan boord.

En wie of wat activeert dat?
En als dat 'te veel van het goede' is, bij een 24h of woensdag avond competitie bijvoorbeeld
En panpan wel een behulpzame 'gadget' is
Volgens mij is dat het niveau zo'n beetje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl