Ilex schreef :
Kan iemand kort uitleggen wat er gaande was met die Alphons?
Citaat van facebook
Hjalmar Fontijn > Zeilen
We hadden gister nacht (24 juni 2016) even een situatie met een nederlands zeilschip, de Alphons (Alfons??).
Het weer was kalm, zicht 3 kabels.(kabel is 1/10 zeemijl, 185,2 meter dus)
Ik was inkomend op een bulkcarrier, de Clipper Newark, ter hoogte van de Flinterstar (=voor Zeebrugge) en ik zag een paar kabels voor me een zwakke echo.
Ik probeerde hem te pakken met de ARPA maar de radar wou niet, te zwakke echo. Ik dacht zelf eigenlijk dat het waarschijnlijk een paar zeemeeuwen waren ofzo....
Uitgaand hadden we de YM Warmth, een containerschip van 364 meter.
Vanwege de Flinterstar en de werkzaamheden daar voer die wat rustiger dan vol, net als ik overigens.
De YM Warmth riep naar Traffic Zeebrugge omdat hij ook een zwakke echo had, met de vraag of daar "iets" zat...
Ik pakte de radio en gaf door dat ik ook iets heel zwaks had, kabeltje oost van de Flinterstar Noord boei.
Traffic Zeebrugge had ook iets zwaks daar dus besloot te roepen. (Hadden dus eerder ook niet door dat daar ook werkelijk iets voer! Een half uurtje eerder had een visserman ook al gemeld dat die iets op z'n radar had maar kon niet bevestigen dat er ook werkelijk iets zat. Was niet te zien....)
Ietswat tot onze verbazing antwoordde toen het zeiljacht Alfons/Alphons.....
Traffic vroeg wat z'n bedoelingen waren, waarop hij antwoorde dat hij naar de Roompotsluis ging.
Dat was niet de vraag die Traffic in gedachten had dus vroegen ze nog een keer wat z'n bedoelingen waren met de YM Warmth.
"Met wie?" kwam het antwoord terug..."ik zie hem niet..."
YM Warmth is onmiddelijk gaan vertragen, motor gestopt. Ik ben onmiddelijk terug gegaan naar dead slow ahead.
De YM Warmth kwam naar bakboord, achter het jacht langs dat dus geen enkel idee had dat er 364 meter containerboot op hem af kwam knallen....op slechts enkele kabels afstand.
Later riep de loods van de YM hem nog even op met de mededeling dat het er voor die Alphons toch echt even "heel slecht uitzag"...hij was "onder de boeg" doorgekomen (dus in het gebied voor de boeg die vanaf de brug niet te zien is.
Daarop antwoorde de Alphons dat hij vertrokken was met goed zicht maar onderweg "een beetje pech" had met het weer.
Hij heeft denk ik echt niet door wat er gebeurde...maar hij heeft HEEL VEEL GELUK gehad!
1: hij vaart in de nacht, in de mist en door druk vaarwater....maar ZONDER goede radar reflector, ZONDER AIS, ZONDER te melden (zelfs niet nadat hij de misthoorns moet hebben gehoord!), ZONDER radar (niet effectief in elk geval) en zelfs zonder nog maar een AIS ontvanger...)
Het is dat we langzaam voeren vanwege de werkzaamheden en dat we de zaak daar extra scherp in de gaten hielden. (Varen nogal wat werkbootjes rond) dat we hem uberhaupt zagen! Zo zwak was z'n radar return...
Dankzij de al vertraagde vaart kon de YM Warmth nog op het laatste moment een uitwijk manouvre doen en vaart de Alphons nog rond...
Als jullie weten wie dat schip Alphons/Alfons is.....doe me een lol en leg het hem nog eens uit!
Ik heb er slecht van geslapen, zo weinig scheelde het....al vrees ik dat de Alfons/Alphons geslapen heeft als een lammetje....
Mensen, voor jezelf, voor je famile en voor je mede-watergebruikers:
- zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent! Navigatie lichten maar zeker ook een goede radar reflector. Vraag het gerust aan een walstation of zeeschip of je zichtbaar bent op radar. Er zijn reflectoren op de markt die gewoon hun geld niet waar zijn! Of die verkeerd opgehangen worden....beter om dat even te weten VOOR je de mist in duikt!
- een AIS had hier heel veel geholpen. We dachten bijna allemaal dat er niemand voer, hoogstens een paar meeuwen. Je koopt die voor iets meer dan €400, vrienden en familie kunnen je volgen (makkelijk afspreken ook) maar bovenal weet iedereen in de buurt dat je een bootje bent! En dan kunnen we maatregelen nemen!!
- als je een scheepstoeter hoort, kom in de lucht met je marifoon! Je bent dan binnen de 2 mijl van een schip.
- in de mist, in druk vaarwater....meld je even voor je over steekt! Vraag advies aan traffic als je het niet vertrouwd. Beter even wachten of kun je veilig oversteken?
We hadden nog geluk...de Alfons/Alphons zat op het juiste kanaal, Traffic Centre Zeebrugge op VHF 69....