Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep verkeer in TSS

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 17:40 #1198234

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Ja, en toen werd het meteen duur... :ohmy:

Ik snap je punt. Voor een groot deel ben ik er ook van harte mee eens. Alleen zie ik geen goede oplossing. Koop ik gewoon een satphone en bel 0031 592 39 04 51 als het er op aan komt en dump mijn marifoon ? Die laatste kost ook een paar euri's per jaar.

De Kustwacht heeft wel graag dat je 'm in ere houdt. :whistle:
Gebruik van mobiele telefoons op zee. Waarschuwing
De grootste kans om op zee gehoord te worden wanneer men in nood verkeert, is door gebruik te maken van GMDSS - DSC HF of –MF of VHF. De volgende waarschuwingen gelden wanneer men gebruik maakt van een mobiele telefoon om een noodoproep te verzenden:
- het bereik is beperkt zonder een gegarandeerde dekking op zee langs de Noordzeekust, op de Waddenzee en op het IJsselmeer;
- er is geen prioriteitsregeling, zoals met een ‘MAYDAY’ op een groepscommunicatiekanaal (VHF kanaal 16);
- bij een groot aantal alarmmeldingen is de kans groot dat men op zijn beurt moet wachten of is de centrale lange tijd geblokkeerd;
- de onmiddellijke omgeving van het schip-in-nood kan niet door de alarmbeller op de hoogte worden gesteld;
- de coördinatie van de SAR-actie wordt zeer bemoeilijkt door het gebruik van verschillende communicatiekanalen (mobiele telefoon door de beller, VHF of MF door het KWC);
- er bestaan geen speciale noodprocedures;
- aan de mobiele telefoon is geen identificatienummer verbonden, zodat het inwinnen van aanvullende informatie elders zeer wordt bemoeilijkt en/of vertraagd;
- de capaciteit van de batterijvoeding is vaak beperkt, zodat een verbinding, zo deze al tot stand mocht komen, kan verbreken.
Bedenk dat, hoewel in principe alarmering met alle beschikbare middelen mag plaatsvinden en een ontvangstbevestiging van een alarmering bij voorkeur via hetzelfde middel plaatsvindt, het Kustwachtcentrum, reddingboten en andere hulpverleners de VHF-telefoniekanalen 16 en 67 voor noodverkeer gebruiken.
Daarom is het van belang over een VHF-installatie te beschikken.

Dezelfde BaZ1 - 2020, blz 27
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 17:45 #1198236

Kapiteinmomo schreef :
* Heb in de achterstag tegenwoordig de solovlag hangen dat werkt uitstekend!!
Behalve dan dat slechts een handje vol zeilers weet wat het betekent en verder niemand. Het is geen officieel internationaal sein wat ze even terug kunnen zoeken in een boekje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 17:49 #1198240

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Dat japanse kamikaze vlaggetje kennen we hier allemaal, zeker de posters op deze site.
Maar we dwalen nu wel een beetje af van het onderwerp ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 17:53 #1198243

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Kapiteinmomo schreef :
Erikdejong schreef :
Mooie reactie, vissers varen altijd volgens bepaalde patronen bijna voorspelbaar als je een beetje creatieve geest hebt, koersverandering tendens plus 10 minuten ;)
Nee hoor, die varen achter hun fishfinder aan, daar is weinig voorspelbaars of systematisch aan.

Natuurlijk de vis wordt duur betaald, kom ze vaak tegen zeer kort geleden drie stuks vlakbij, hoefde mijn koers niet te wijzigen, als je gewoon lekker zeilt en keurig koers houdt is er niets aan de hand.

Bekakte stem door een marifoon kan weleens de aanleiding zijn dat ze met je gaan spelen.

* Heb in de achterstag tegenwoordig de solovlag hangen dat werkt uitstekend!!
Wat zou het op het water toch een stuk prettiger worden als iedereen zo goed zou varen als mono, wel even de bevestiging van het log controleren, dat dan weer wel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 17:54 #1198245

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Hartelijk dank ;) maar nogmaals we dwalen af, iedereen zeilt op zijn eigen manier.
Nog even, het is niet gepast om de situatie losgeschoten log te bespreken in dit topic
denk even na voordat je op je toetsenbord gaat rammen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 18:13 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 18:33 #1198269

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Ja, en toen werd het meteen duur... :ohmy:

Ik snap je punt. Voor een groot deel ben ik er ook van harte mee eens. Alleen zie ik geen goede oplossing. Koop ik gewoon een satphone en bel 0031 592 39 04 51 als het er op aan komt en dump mijn marifoon ? Die laatste kost ook een paar euri's per jaar.

De Kustwacht heeft wel graag dat je 'm in ere houdt. :whistle:
Gebruik van mobiele telefoons op zee. Waarschuwing
De grootste kans om op zee gehoord te worden wanneer men in nood verkeert, is door gebruik te maken van GMDSS - DSC HF of –MF of VHF. De volgende waarschuwingen gelden wanneer men gebruik maakt van een mobiele telefoon om een noodoproep te verzenden:
- het bereik is beperkt zonder een gegarandeerde dekking op zee langs de Noordzeekust, op de Waddenzee en op het IJsselmeer;
- er is geen prioriteitsregeling, zoals met een ‘MAYDAY’ op een groepscommunicatiekanaal (VHF kanaal 16);
- bij een groot aantal alarmmeldingen is de kans groot dat men op zijn beurt moet wachten of is de centrale lange tijd geblokkeerd;
- de onmiddellijke omgeving van het schip-in-nood kan niet door de alarmbeller op de hoogte worden gesteld;
- de coördinatie van de SAR-actie wordt zeer bemoeilijkt door het gebruik van verschillende communicatiekanalen (mobiele telefoon door de beller, VHF of MF door het KWC);
- er bestaan geen speciale noodprocedures;
- aan de mobiele telefoon is geen identificatienummer verbonden, zodat het inwinnen van aanvullende informatie elders zeer wordt bemoeilijkt en/of vertraagd;
- de capaciteit van de batterijvoeding is vaak beperkt, zodat een verbinding, zo deze al tot stand mocht komen, kan verbreken.
Bedenk dat, hoewel in principe alarmering met alle beschikbare middelen mag plaatsvinden en een ontvangstbevestiging van een alarmering bij voorkeur via hetzelfde middel plaatsvindt, het Kustwachtcentrum, reddingboten en andere hulpverleners de VHF-telefoniekanalen 16 en 67 voor noodverkeer gebruiken.
Daarom is het van belang over een VHF-installatie te beschikken.

Dezelfde BaZ1 - 2020, blz 27

Het is goed dat het dilemma waarin de zeezeiler zich voor geplaatst ziet ingezien word. Vooral de anonieme zeilers die er geen ruchtbaarheid aan geven maar gewoon hun conclusies te rekken
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 18:39 #1198274

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Kapiteinmomo schreef :
denk even na voordat je op je toetsenbord gaat rammen
Als jij dat dan ook doet.
Je hebt mij in dit draadje al, wellicht onbedoeld, beticht van 'over communiceren' en van 'op een bekakte toon vissers aanspreken'.
Vond het eigenlijk wel genoeg zo.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 18:40 #1198277

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
Het is goed dat het dilemma waarin de zeezeiler zich voor geplaatst ziet ingezien word. Vooral de anonieme zeilers die er geen ruchtbaarheid aan geven maar gewoon hun conclusies te rekken
Dat is één.
Maar, ihkv dit draadje, hoe ga je overleggen hoe elkaar veilig te passeren met mobiele - dan wel satelliettelefoon?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 18:43 door JotM. Reden: 3Noreen geciteerd vanwege tussendoor gespam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 18:44 #1198283

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
PvO schreef :
Kapiteinmomo schreef :
denk even na voordat je op je toetsenbord gaat rammen
Als jij dat dan ook doet.
Je hebt mij in dit draadje al, wellicht onbedoeld, beticht van 'over communiceren' en van 'op een bekakte toon vissers aanspreken'.
Vond het eigenlijk wel genoeg zo.

Was een praktijkvoorbeeld vervelend dat jij je aangesproken voelt, goed we gaan met een schone lei verder.
TSS verkeer heb ik ook weinig te melden die volgen wel keurig hun koers.
Op de kont passeren om ruimte te houden voor de volgende, hoewel het is een stuk rustiger in de lane
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 18:47 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 19:07 #1198296

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
3Noreen schreef :
Het is goed dat het dilemma waarin de zeezeiler zich voor geplaatst ziet ingezien word. Vooral de anonieme zeilers die er geen ruchtbaarheid aan geven maar gewoon hun conclusies te rekken
Dat is één.
Maar, ihkv dit draadje, hoe ga je overleggen hoe elkaar veilig te passeren met mobiele - dan wel satelliettelefoon?

Zoals we dat al decennia doen. Door een duidelijk en herkenbare koersweizegging. Geen leuter ding voor nodig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 21:35 #1198364

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
3Noreen schreef :
JotM schreef :
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
Oproepen op 16, daarna overschakelen naar een ship-to-ship-kanaal. Dat kan 13 zijn (zie lijst op Wikipedia), maar ook 6, 8, 10, …

op een marcom examen is dat fout geantwoord.

dat het de praktijk is, is een ander ding.
Gebruik VHF-kanalen 16 en 13
Ten aanzien van VHF-kanaal 16 was in internationaal verband (IMO) besloten dat schepen op deze frequentie nog tot 1 februari 2005 dienden uit te luisteren. Desalniettemin wordt ten zeerste aangeraden om (tevens) alarm te slaan met gebruikmaking van DSC-apparatuur op VHF-kanaal 70. Inmiddels is binnen IMO besloten dat SOLAS schepen, wanneer op zee, voor onbepaalde tijd en voor zover dit praktisch uitvoerbaar is, moeten blijven uitluisteren op VHF-kanaal 16. VHF-kanaal 16 blijft aangewezen als oproep en noodkanaal.
VHF-kanaal 13 is wereldwijd primair aangewezen voor de communicatie aangaande de veilige navigatie tussen schepen onderling. Er is geen absolute uitluisterplicht op VHF-kanaal 13 voorgeschreven.
Uitluisterplicht bestaat in gevaarlijke gebieden en in druk bevaren gebieden, dit ter beoordeling van de persoon belast met de verantwoordelijkheid voor de veilige navigatie.

Aldus BaZ1 - 2020 (blz 19)
www.defensie.nl/onderwerpen/be...ties/2019/12/16/baz1

Wat mij als amateur en afhankelijk van informatie van "varen doe je samen" en andere al of niet zelf "benoemde" deskundigen, behoorlijk nijdig maakt is de fake informatie die met grote stelligheid gepresenteerd word. Uiteindelijk worden watersporters onnodig in gevaar gebracht. :sick: Luister als je leven je lief is nou maar kanaal 16 uit.

In de VS is kanaal 16 voorbehouden aan communicatie met de Kustwacht. Communicatie met andere schepen via 13 en werkkanalen.

Wat je vooral 's nachts aan bagger hoort op 16, jammer.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 22 aug 2020 23:30 #1198376

La Mavare schreef :
In de VS is kanaal 16 voorbehouden aan communicatie met de Kustwacht. Communicatie met andere schepen via 13 en werkkanalen.
Daar heb ik in Maine, Massechusets, Washington en Alaska niets van gemerkt. Er word me hier een hoop afgelult op kanaal 16, echt niet normaal. Jan en Klaas die van elkaar willen weten waar ze aan het vissen zijn, Piet en Joke die aan elkaar vragen of ze die walvissen ook gezien hebben, Betty roept even op naar huis om te vragen waneer het eten klaar is, Bertje roept Suzanne op om te vragen hoeveel reven ze in het zeil hebben. Kanaal 13 is helemaal leeg, niets te horen, als je oproept op kanaal 13 krijg je, als er eentje dichtbij is tenminste, een ferry of een kustwachtbootje aan de lijn, maar verder luistert niemand zelfs maar kanaal 13 uit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 24 aug 2020 13:49 #1198941

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
La Mavare schreef :
In de VS is kanaal 16 voorbehouden aan communicatie met de Kustwacht. Communicatie met andere schepen via 13 en werkkanalen.
Daar heb ik geen idee van. Maar op zee worden schepen geacht uit te luisteren op 16.

IMO COMSAR/Circ.32 schreef :
By resolution MSC.131(75) the Organization has decided to require all ships to maintain, when practical, a continuous listening watch on VHF channel 16 until such time as the Maritime Safety Committee may determine the cessation of this requirement, taking into account that a re-assessment will be undertaken by the Organization no later than 2005. The Maritime Safety Committee, at its seventy eighth session (May 2004) agreed that listening watch on VHF channel 16 by SOLAS ships, while at sea, should be required and kept for foreseeable future with a view to providing:
.1 a distress ability and communication channel for non-SOLAS vessels; and
.2 bridge-to-bridge communications for SOLAS ships.

Om dit te bestendigen ligt er nu een amendement op SOLAS IV, deel C, regulation 12 voor.
Op dit moment luidt die als volgt:
Regulation 12. Watches
1 Every ship, while at sea, shall maintain a continuous watch:
...
3) Until 1 February 1999 or until such other date as may be determined by the Maritime Safety Committee, every ship while at sea shall maintain, when practicable, a continuous listening watch on VHF channel 16. This watch shall be kept at the position from which the ship is normally navigated.

De Maritime Safety Committee heeft die bal tot nu steeds voor zich uit getrapt.
Maar na het amendement, dat op dit moment besproken wordt, zal het laatste stukje van dit voorschrift vermoedelijk als volgt gaan luiden:
3) Every ship while at sea shall maintain, when practicable, a continuous listening watch which shall be kept at the position from which the ship is normally navigated on:
.1 VHF channel 16; and
.2 appropriate frequency or frequencies for urgency and safety radiocommunications for the area in which the ship is navigating.

Het verplicht uitluisteren op VHF DSC kanaal 70 blijft uiteraard ook bestaan.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 13:54 door JotM. Reden: interpunctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 25 aug 2020 07:46 #1199186

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nog één puntje.
Teruglezend zag ik dat WADnWIND refereert naar (IMO) resolution 954(23) "Proper use of VHF Channels at sea".
En ik zie dat WADnWIND die anders leest dan ik, met name 01.10 Calling.
Daar lees ik:
1.10.1 In accordance with the Radio Regulations channel 16 may only be used for distress, urgency and very brief safety communications and for calling to establish other communications which should then be conducted on a suitable working channel.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 25 aug 2020 08:05 #1199191

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Even dual watch uitgeprobeerd :( . Doordat er een soort "hartslag/hik" door het geluid van de marifoon komt zijn beide kanalen niet meer begrijpelijk te verstaan. Dat gaat voor mij dus niet werken. Ik kan dus 1 kanaal goed verstaanbaar ontvangen. Nu nog kiezen welk kanaal dat moet worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 08:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 25 aug 2020 21:02 #1199540

JotM schreef :
Nog één puntje.
Teruglezend zag ik dat WADnWIND refereert naar (IMO) resolution 954(23) "Proper use of VHF Channels at sea".
En ik zie dat WADnWIND die anders leest dan ik, met name 01.10 Calling.
[…]

Op pagina 4, bedoel je? Volgens mij hadden we dat helemaal uitgekruist en heb ik ‘m daar toen kunnen overtuigen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl