@WatnWind,
Ik ben bang dat je te veel naar je gewenste resultaat toeleest en een paar belangrijke punten negeert die ik wel heb aangehaald.
WADnWIND schreef :
@mrwingnut,
Je kan goed zoeken, mogelijk veel beter als ik, maar ik baseer me op b.v. deze documenten: (eerder genoemd)
Varen doe je samen.
Kanaal 13
Op zee zetten alle schepen hun marifoonkanaal op kanaal 13. Het algemene nautische kanaal voor op zee. Alleen als iedereen
de marifoon op hetzelfde kanaal zet, kunnen alle schippers oproepen en opgeroepen worden. Kanaal 16 is alleen bedoeld voort
nood-, spoed- en veiligheidsverkeer. Let op: in een aanloopgebied stemt u af op het marifoonkanaal van de verkeerspost.
Ik weet dat Varen Doe Je Samen dit zegt, maar dit is geen primaire bron of zelfs dicht-bij-primaire bron. We hebben het over wat de ITU Radio Regulations zeggen (die zijn op ons allemaal van toepassing), en de IMO te zeggen heeft over GMDSS (zelfs als is dat niet dwingend voor jachtvaarders).
WADnWIND schreef :
ITU Radio Regulations 2016:
30.1 § 1
provisions for initiating distress, urgency
and safety communications by means of radiotelephony on the frequency 156.8 MHz
(VHF channel 16).
Ik lees hier dat alleen NSV gebruik is gewenst.
En zoek verder in die RR, dan zie je dan Ch16 in grote meerderheid wordt aangeduid als voor “[…] and calling”, of wordt opgesomd in het rijtje calling channels. Zie ook mijn citaten over het onderscheid tussen calling channels en working channels uit de RR - Ch16 is een calling channel.
WADnWIND schreef :
33.32 § 16
1) In the maritime mobile service, the safety message shall, where practicable,
be transmitted on a working frequency in the same band(s) as those used for the safety announcement or call. A suitable indication to this effect shall be made at the end of the safety call. In the case that no other option is practicable, the safety message may be sent by radiotelephony on the frequency 156.8 MHz (VHF channel 16).
Hier lees ik dat alle safety calls prima zijn. Dus oproepen van een anderschip ten behoeve van uitwijken of duidelijkheid in navigatie is prima, dat valt onder safety.
Safety messages zijn sécurité-berichten (distress = mayday, urgency = pan-pan, safety = sécurité). En langere sécurité-berichten worden i.d.d. aangekondigd op 16 met verwijzing naar een ander kanaal, terwijl kortere direct op 16 gaan.
Maar dat is zware overkill voor routine navigatie - als je middels een sécurité een TSS-crossing regelt met een specifiek ander schip is er hel wat meer mis.
Overigens steunt onderstaande (weinig authoritatieve) citaat de neiging dat 13 een working channel is, in combinatie met bovenstaande “kondig een safety aanbod een calling channel en geef me daarna in volledigheid op een working channel”:
If the message is addressed to 'all stations' and is primarily intended for reception by other vessels in the vicinity, then VHF will be used both for the DSC alert and the subsequent traffic and the message itself could be transmitted on channel 6, the inter-ship safety channel, or channel 13, the bridge-to-bridge navigational safety channel. For example, if you were entering a narrow channel in thick fog and you wanted to warn other vessels of your location, you would do this on channel 13.
[/quote]
WADnWIND schreef :
Resolution A.954(23)Adopted on 5 December 2003
PROPER USE OF VHF CHANNELS AT SEA
1.8 Communications with other ships
1.8.1 VHF channel 13 is designated by the Radio Regulations for bridge-to-bridge communications. The ship called may indicate another working channel on which further transmissions should take place. The calling ship should acknowledge acceptance before changing channels.
Hier lees ik dat K13 duidelijk bedoeld is voor ship-ship.
Let op, “[…] may indicate
another working channel […]” (nadruk van mij): dit suggereert (licht) dat Ch13
ook een “working channel” is, en daarmee geen calling channel zou zijn cf. de RR. Zie mijn eerdere citaten over calling channels versus working channels.
WADnWIND schreef :
Conclusie volens mij is dat een ander schip oproepen om b.v. onduidelijkheid te vermijden is safety.
Het oproepen van je vriendje om niks is geen safety en dient dus niet op 16 te gebeuren.
Je eerste punt: nee. “Safety” is een van de drie bovengenoemde categorieën. Tweede punt: beetje tendentieus opgeschreven, maar uiteraard. “Om niets” hoort niet op 16. Calling om een werkkanaal af te spreken om een TSS-crossing glad te schrijven echter wel.
En nog een laatste: veel kanalen zijn ship-to-ship, maar 13 wordt specifiek bridge-to-bridge genoemd. Ik heb het op een jacht niet over een brug, daarvoor moet ik toch echt op iets groters varen…
Mijn punt blijft:
Ch 16 is een oproepkanaal dat we gewoon mogen gebruiken voor oproepen.
“De grote jongens” vallen onder GMDSS, en moeten verplicht uitluisteren op 13, naast 16. Dat
kan[/] simpelweg zijn voor de situationele awareness, omdat dat het standaard navigatie-werkkanaal is. Maar in de praktijk, en bovenstaande guidelines lijken dat te ondersteunen, gebruiken de grote jongens het ook als oproepkanaal.
Wij jachtjes hoeven ons niet te houden aan GMDSS, wel aan de RR. We moeten 16 uitluisteren, oproepen op 16 mag ook gewoon, maar ik denk dat niemand erover valt als je oproept op 13.