Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van IJmuiden naar Dover

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 13:28 #748179

  • BMJ
  • BMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Volgende week vaar ik van IJmuiden naar Dover. Grote kans dat de wind dan uit het ZW, of W komt. Wie heeft er tips voor volgende twee vragen:

1. Ik heb eens het advies gelezen om eerst naar een punt N van Noord Hinder te varen en dan langs de shipping lanes zuidwaarts richting Dover. Zelf lijkt het mij veel relaxter om juist wat noordelijkere: N van Noord Noord Hinder te varen en dan zuidwaarts langs shipping lanes. Dit is wel enigszins om, maar je vermijd onduidelijkheid bij Noord Hinder waar schepen juist van koers veranderen. Wat zijn jullie eventueel jullie tips?

2. Voor een belangrijk deel zal ik waarschijnlijk op moeten kruisen. Hetzij het eerste deel richting Noord Hinder, hetzij langs de shipping lanes naar beneden. Wat zijn normaliter efficiënte lengte van slagen? Ik kan me voorstellen dat in geval van een korte- en lange slag het verstandig is de lange slag zo te plannen dat je stroming mee hebt, maar verder zie ik zelf geen duidelijk argumenten voor lengte. Iemand tips?

Bij voorbaat dank, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 13:55 #748186

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik zou idd noord van Noordhinder langs varen en dan naar zuid langs de grote shipping lane richting het nauw van Calais. Je vermijdt dan het kruisen van de Eurogeul. Wel moet je met kruisen na Noordhinder uitkijken dat je de Sunk shipping lane vermijdt (oost van blijven) en daarmee ook de grote Greater Gabbard windfarm.

Ik denk dat op zich de lengte van de slagen niet zoveel uitmaakt, je bent op deze route meer bezig om de verschillende TTS-en en windfarms te vermijden. Wel kan het wellicht uit om met stroom mee te vertrekken: een afstand van iets van 145 mijl is zonder kruisen rond de 24 uur varen (afhankelijk van de boot :-)) maar met kruisen flink wat langer. Dan zou je kunnen mikken om in ieder geval de laatste 20 mijl stroom mee te hebben, want dichter bij Dover is de stroom flink sterker.

Waar je verder naar kunt kijken is de precieze verwachting van de windrichting en de draaiing van de wind door de tijd. Daarmee kan je soms handig spelen om de beste route te kiezen. En dan is het misschien wel beter (bij meer westelijke wind) om langs Zeeland te varen en dan in een slag over te steken over de TTS naar Dover. Die puzzel kan je wel voorbereiden, maar de beslissing moet je zo laat mogelijk nemen, op basis van de laatste weersvoorspellingen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 17:44 #748255

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Als het kan altijd de stroom van lei laten komen! Dus stroom duwt je naar loef.
Idealiter dus overstag op de kentering maar of dat uitkomt met je overige "problemen" TSS Windfarms diepte en zo is de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 18:02 #748258

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
klopt wel, maar zie ik met een gewenste koers en tegenwind van ZW niet zo snel gebeuren.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 19:54 #748290

  • BMJ
  • BMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Erik, bedoel je Noordhinder, of Noordhinder Noord?
Daar zit ik namelijk mee: Noordhinder Noord ga je zo'n 260 graden vanuit IJmuiden net boven TSS Maas North langs en dan DWR oversteken. Via Noordhinder (wat zuidelijker, 250 graden), dan ga je zo'n beetje door TSS Maas North en vlak boven TSS Maas West Outer langs. Daarnaast zit je dan midden in het gebied waar schepen van koers veranderen voor afslag Rotterdam, dan wel noordelijkere havens. Maar misschien valt dat mee en is omvaren via Noordhinder Noord wel overdreven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 22:48 #748347

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Bij W/NW gewoond de NL- en B-kust volgen tot Calais en dan oversteken. Heb je alleen Maasmond en Calais-Dover.
Bij Z/ZW eerst oversteken tot voorbij de TSS en dan westelijk naar het zuiden. Heb je wel wat drukte bij passage Thames-estuary.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 22:49 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 27 juni 2016 23:33 #748351

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Je begint uit IJmuiden (bijna) altijd met een lange slag, bezeilde koers. Ofwel langs de NL kust en gaat langs de Belgiëse kust. Of richting west. In het laatste geval blijf je ten noorden van de noordhinder noord boei. Bij een ZW wind gaat dit bijna vanzelf. Of je moet onwaarschijnlijk hoog aan de wind kunnen varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Dover 28 juni 2016 07:19 #748369

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
BMJ schreef :
Erik, bedoel je Noordhinder, of Noordhinder Noord?
Daar zit ik namelijk mee: Noordhinder Noord ga je zo'n 260 graden vanuit IJmuiden net boven TSS Maas North langs en dan DWR oversteken. Via Noordhinder (wat zuidelijker, 250 graden), dan ga je zo'n beetje door TSS Maas North en vlak boven TSS Maas West Outer langs. Daarnaast zit je dan midden in het gebied waar schepen van koers veranderen voor afslag Rotterdam, dan wel noordelijkere havens. Maar misschien valt dat mee en is omvaren via Noordhinder Noord wel overdreven?

Nou ja, via Noordhinder Noord is wel overzichtelijker, Noordhinder ligt midden in het gebied waar ze allemaal afdraaien. Toch heb ik zeker vanuit Dover een aantal keren Noordhinder als draaipunt genomen. Mits je met AIS ze goed in de gaten houdt en oppiept om te overleggen gaat dat ook wel.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl