Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gebruik VHF1 IJsselmeergebied

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 07:59 #775722

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Centrale meldpost IJsselmeer, dit is een PLOFroep? :P
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 08:47 #775734

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Koezt schreef :
... als er nog meer mensen zijn die hun marifoon willen testen, een paar keer is leuk maar we komen hier zolangzamerhand aan niets anders toe
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat dit 'marifoon testen' een soort cultuurverschijnsel is wat typisch bij het IJsselmeergebied hoort.

In het deltagebied hoor ik dit zelden. Daar zijn misschien een paar oorzaken voor aan te wijzen:
- Er is niet één dominate verkeerspost (Dordrecht, Wemeldinge, Ouddorp, Vlissingen, Terneuzen, Hansweert) waardoor het verkeer sowieso verdeeld is over meer kanalen. Niemand hoort 'alles';
- De posten in de Delta richten zich vooral op de beroepsvaart, er is relatief weinig marifooncontact met jachten en juist heel veel met beroeps. Dit werpt een drempel op om de post op te roepen voor zoiets 'kleins';
- Het is wellicht een verschijnsel wat zichzelf in stand houdt. Mensen die het uit gewoonte doen ("ieder jaar aan het begin van het seizoen even testen") of na-apen ("blijkbaar een goed idee, doe ik ook even"). In het Deltagebied ontbreken deze zaken, dus ontstaat het ook niet.

Wat denken jullie?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 08:54 #775737

ilCigno schreef :
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat dit 'marifoon testen' een soort cultuurverschijnsel is wat typisch bij het IJsselmeergebied hoort.

- er is idd maar 1 post
- die toch niets nuttigs te doen heeft
- dus het is ook werkverschaffing!
- en er zijn rond IJssel- en Markermeer natuurlijk tientallen keren (misschien wel 100 keer) meer boten dan in Zeeland.
- en het is een Simplex kanaal! Je hoort dus alleen de post, niet de andere schepen. Die kan je dus niet roepen voor een test op 1...

Het heeft wel iets aanstekelijks, dat wel.
In het voorjaar erg veel oproepen voor test, vaak vlak achter elkaar (goed voorbeeld).

Zelf roep ik voor elke flinke tocht (dagen) altijd even voor test. Even zeker weten dat het werkt. Niets tegen, denk ik.
Maar als er dan zo'n ambtenaar dienst heeft die weigert te antwoorden ga je aan je VHF twijfelen.... en dus later nogmaals oproepen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 08:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 09:22 #775745

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Geen ervaring met de centrale meldpost IJsselmeer, maar des te meer met Wemeldinge en andere Zeeuwse posten. Ik hoor daar maar zelden testoproepen. Zelf een keer gedaan toen ik een nieuwe kabel had getrokken. Verder roep ik bruggen, sluizen en andere schepen op en zo lang ik antwoord krijg ga ik er maar van uit dat alles naar behoren werkt. Verder back-up in de vorm van hand marifoon aan boord, dus helemaal zonder kom ik ook niet snel te zitten. Het AIS bereik is verder een mooie test voor het ontvangst.

Ik ga dus met IlCigno mee dat er sprake moet zijn van een cultureel verschijnsel (Baasklusje bevestigt dat min of meer) De Zeeuwse wateren worden voornamelijk bevaren door Zeeuwen, Rotterdammers en Belgen. Het IJsselmeer zullen de Amsterdamse en Gooise populatie oververtegenwoordigd zijn. Kunnen we naast de marifoontestbereidheidsverschillen tussen deze twee populaties ook nog andere culturele (en mogelijk genetische) verschillen identificeren eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 09:24 #775746

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Waarom we uberhaupt een zeestand en een ATIS-stand (om het zo maar te noemen) hebben is voor mij altijd een raadsel geweest.

MMSI kan je toch ook gebruiken op het binnenwater als herkenning?
Geen gezeur over Dual-, Tri-, of multiwatch. DSC erbij.....
Minder opties in het menu. Ik vergeet nog wel eens om te schakelen.
Goedkoper, minder complex.

Kunnen we niet gewoon dat hele Bazel-geneuzel afschaffen?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 09:29 #775753

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Vinni schreef :
Waarom we uberhaupt een zeestand en een ATIS-stand (om het zo maar te noemen) hebben is voor mij altijd een raadsel geweest.

MMSI kan je toch ook gebruiken op het binnenwater als herkenning?
Geen gezeur over Dual-, Tri-, of multiwatch. DSC erbij.....
Minder opties in het menu. Ik vergeet nog wel eens om te schakelen.
Goedkoper, minder complex.

Kunnen we niet gewoon dat hele Bazel-geneuzel afschaffen?

Vinni

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vergeet dat ook altijd. Gelukkig wordt er (in Zeeland) niet erg moeilijk over gedaan. Toevallig twee weken terug marifoon teruggezet naar ATIS na zeker 3 maanden met de zeestand te hebben rondgevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 09:39 #775754

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
gebruik de grote marifoon misschien 2 x per jaar, bij noodzaak of de passage van de maasmond.
dus staat altijd op de zeestand.

Verder alles op de porto, veel makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:04 #775780

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Baasklusje schreef :
- en er zijn rond IJssel- en Markermeer natuurlijk tientallen keren (misschien wel 100 keer) meer boten dan in Zeeland.
waar baseer je dat op? Het lijkt mij stug dat het verschil in aantal zo groot is, maar misschien onderschat ik het aantal boten in het IJsselmeergebied....

Edit: niet waar dus. Er zijn wel meer boten, maar het verschil is relatief klein, 33 vs 28k.
www.sloepenjournaal.nl/watersp...d-feiten-en-cijfers/

Zelf roep ik voor elke flinke tocht (dagen) altijd even voor test.
Moet toch iets genetisch zijn dan, ik heb nog niet de minste aandrang om dat te willen testen. Zolang mijn AIS een SWR aangeeft <<1 en ik halverwege het Haringvliet nog steeds helemaal gestoord wordt van het beroepsverkeer bij de kruising Dordtse Kil (zet de marifoon dan ook regelmatig op stil om die reden) ga ik er van uit dat het ding gewoon werkt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 11:06 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:13 #775784

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Vinni schreef :
Waarom we uberhaupt een zeestand en een ATIS-stand (om het zo maar te noemen) hebben is voor mij altijd een raadsel geweest.

MMSI kan je toch ook gebruiken op het binnenwater als herkenning?
Geen gezeur over Dual-, Tri-, of multiwatch. DSC erbij.....
Minder opties in het menu. Ik vergeet nog wel eens om te schakelen.
Goedkoper, minder complex.

Kunnen we niet gewoon dat hele Bazel-geneuzel afschaffen?

Vinni

Zonder historie geen toekomst.
Atis dateerd uit 1-8-1996 en komt voort uit de Rijnoeverstaten.
MMSI komt voort uit SOLAS/ITU en is pas in de zeevaart ingevoerd in 1992 en pas volledig in gebruik bij zeevaart sinds 1-2-1999.
Deze 2 hadden aanvankelijkgeheel niets met elkaar te maken. door de jaren heen is het ook in de pleziervaart gebruiksgoed geworden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:14 #775785

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Vinni schreef :
Waarom we uberhaupt een zeestand en een ATIS-stand (om het zo maar te noemen) hebben is voor mij altijd een raadsel geweest.

MMSI kan je toch ook gebruiken op het binnenwater als herkenning?
Geen gezeur over Dual-, Tri-, of multiwatch. DSC erbij.....
Minder opties in het menu. Ik vergeet nog wel eens om te schakelen.
Goedkoper, minder complex.

Kunnen we niet gewoon dat hele Bazel-geneuzel afschaffen?

Vinni

Boekarest tegenwoordig al 2 jaar.....
Ik denk dat de kans groter is dat ze pleziervaart afstoten in de EU dan Boekarest en de hele CCR kliek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:22 #775787

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
ErikSnel schreef :
Jazeker. En ik luister daarnaast het beroepsvaart kanaal en het noodkanaal ook uit!

Nee, helemaal niet.
Kanaal 1 is alleen maar nautische informatie en er is géén plicht tot het uitluisteren omdat het geen blokgebeid is. het kan natuurlijk welhandig zijn.

Kanaal 10 geldt nog steeds volgens de wet en voor pleziervaart alleen als je een marifoon hebt.
In geval van een spannende sutuatie moet je die op kanaal 10 dan wel 16 afhandelen en niet op kanaal 1.

Als je een aanvaring krijgt, terwijl je uitvoerig op K10 geroepen hebt en de ander heeft als argument dat hij op k1 stond, heeft de ander een probleem.

Je mág op kanaal 1 luisteren. Ik doe het nóóit, volledig zinloos in dit tijdperk met 3G/4G en overal dekking.

www.vaarweginformatie.nl
www.zeilweer.mobi

Dit zijn mijn trouwe bronnen met alle informatie die je je wensen kan op elk tijdstip.

Op het wad luister ik natuurlijk trouw op k2 :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:24 #775788

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Koezt schreef :

"Luid en duidelijk Atis zichtbaar, en als er nog meer mensen zijn die hun marifoon willen testen, een paar keer is leuk maar we komen hier zolangzamerhand aan niets anders toe;"

Welk ander werk???? Ze doen niets! volledig overbodige dienst in dit tijdperk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:32 #775791

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Jij maakt vrienden op de post :)
Heeft post IJsselmeer geen taken dan in geval van calamiteiten op het water? Of wordt dit door de Kustwacht afgehandeld?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 11:33 #775792

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Elke keer als ik iets van een calamiteit hoorde, werd dat afgehandeld door Den Helder Rescue.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 12:44 #775802

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Toch lees ik in een vacature van een tijdje terug het onderstaande. Dat is dan toch niet helemaal in overeenstemming met de praktijk op Kanaal 1:
Functiebeschrijving
Als Medewerker CMIJ (Centrale Meldpost IJsselmeergebied) zorg je voor uitvoering van het operationele verkeersmanagement. Een veilige, vlotte, efficiënte en milieubewuste afwikkeling van het scheepvaartverkeer.

Je houdt administratieve gegevens, zoals obstakels, stremmingen, planning van bijzondere transporten en baggerwerk, bij van het gehele gebied, evenals werkdocumenten, bijvoorbeeld procedures en handboeken.

Je onderhoudt contacten met of coördineert de in het gebied werkzame diensten. Denk daarbij aan eigen patrouillevaartuigen, brandweer, politie, waterschappen, gemeentelijke instanties, veerdiensten. Ook vervul je een coördinerende rol op het gebied van calamiteiten en ben je verantwoordelijk voor het operationeel watermanagement. Je bepaalt het dagelijks peilbeheer en coördineert de uitvoering hiervan. Je bent namens RWS het eerste aanspreekpunt en bent daarmee het publieksgerichte gezicht naar buiten.

Op dit moment verricht de CMIJ werkzaamheden voor het IJsselmeergebied. Landelijk wordt gekeken naar de inrichting van de meldposten en het verrichten van de dienstverlening voor een breder geheel. Kijkend naar deze ontwikkeling dan is het hebben van regie op de verschillende werkprocessen van essentieel belang evenals het meedenken en doen in het verder brengen van de ontwikkelingen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 12:46 #775804

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
ilCigno schreef :
Jij maakt vrienden op de post :)
Heeft post IJsselmeer geen taken dan in geval van calamiteiten op het water? Of wordt dit door de Kustwacht afgehandeld?

Alle noodverkeer gaat via de Kustwacht idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 13:24 #775811

Prachtig, die vacature.

Vooral die veerdiensten.
Er is er maar 1 natuurlijk, Enkhuizen-Staveren, met de Bep Glasius.
Bep meldt bij elk vertrek waar ze heen gaat (Staveren of Enkhuizen, maar dat kan je in de Dienstregeling ook opzoeken), en ook zegt Bep hoeveel passagiers er deze reis aan boord zijn.
Bep meldt nooit dat ze weer veilig is aangekomen. Gek, want als je dat niet doet (afmelden) zou Bep wel gezonken kunnen zijn. Bij een echte Verkeerspost (Den Helder, en ook de Brandaris een beetje) meldt je je af als je het gebied verlaat. Zo niet de Bep.
So far voor de veerdiensten.

Die coördinerende rol bij Calamiteiten bestaan uit het vertellen dat de boot-in-nood zelf de Kustwacht op 16 moet oproepen.

Het bijhouden van obstakels en stremmingen zal vast gebeuren; die worden elk uur (door een bandje) voorgelezen. Dat kan handig zijn.

Er staat inderdaad NIET in de vacature dat ze moeten meehelpen aan het testen van marifoons.... da's dan weer jammer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 13:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 14:05 #775817

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Valt de Friesland ( M'blik<>Enkhuizen) niet onder veerdiensten Thomas?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 14:29 #775824

Anjo schreef :
Valt de Friesland ( M'blik<>Enkhuizen) niet onder veerdiensten Thomas?

Geen idee. Die meldt zich nooit op kanaal 1.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 16:15 #775847

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
als het simplex is hoor je sowieso niks anders dan de centrale post...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 16:23 #775852

HPV schreef :
als het simplex is hoor je sowieso niks anders dan de centrale post...

Maar die bevestigt altijd het vertrek van Bep, nooit van de Friesland.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 17:25 #775864

WADnWIND schreef :
ErikSnel schreef :
Jazeker. En ik luister daarnaast het beroepsvaart kanaal en het noodkanaal ook uit!



Op het wad luister ik natuurlijk trouw op k2 :)

Het Wad is groter dan alleen het blokgebied Brandaris met VHF 2:
Op het west- wad blokgebied Den Helder VHF 62 en daartussen gewoon VHF 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 17:33 #775866

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ik meld beroepsmatig bij het verlaten van de Oranje sluizen op K66 (post Schellingwoude) waar ik naar toe vaar en met hoeveel (al weten ze dat altijd al), luister uit op kanaal 1 en 10, nooit op 16 tot nog toe, overigens is kanaal 1 slecht te ontvangen in de buurt van Hoorn etc in mijn beleving.
Met mijn jacht luister ik voor ik uit vaar het weerbericht en scheepvaart berichten op K1 en schakel dan over op 10, dat is het navigatie kanaal, in mijn optiek loop je achter de feiten aan wanneer je op kanaal 16 staat, ook als ik direct hulp nodig zou hebben roep ik wel op kanaal 10, beroepsvaart staat sowieso niet op 16 en als ik zink hang ik liever aan een beroepsschip vast met dompelpompen dan aan een collega boot of wachten op de reddingsboot, als je een aanvaring krijgt had je allang op kanaal 10 moeten roepen of uitluisteren.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 17:40 #775870

HendrikF schreef :
Ik meld beroepsmatig bij het verlaten van de Oranje sluizen op K66 (post Schellingwoude) waar ik naar toe vaar en met hoeveel (al weten ze dat altijd al), luister uit op kanaal 1 en 10

Er zijn steeds meer beroepsmatige schepen die als ze het IJssel- of Markermeer op varen zich melden bij de CMIJ op kanaal 1. Die vragen dan soms naar Europanummer, bestemming en opvarenden.
Enig idee waarom ze dat doen??? Jij doet het (terecht) niet, lees ik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik VHF1 IJsselmeergebied 14 okt 2016 17:50 #775871

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Baasklusje schreef :
HendrikF schreef :
Ik meld beroepsmatig bij het verlaten van de Oranje sluizen op K66 (post Schellingwoude) waar ik naar toe vaar en met hoeveel (al weten ze dat altijd al), luister uit op kanaal 1 en 10

Er zijn steeds meer beroepsmatige schepen die als ze het IJssel- of Markermeer op varen zich melden bij de CMIJ op kanaal 1. Die vragen dan soms naar Europanummer, bestemming en opvarenden.
Enig idee waarom ze dat doen??? Jij doet het (terecht) niet, lees ik.

De enige reden die ik kan bedenken is dat ze ergens langs het IJsselmeer geladen/gelost hebben waar geen andere meldpost is maar wel meldplicht hebben door lading of gewoon graag laten weten waar ze zijn en naar toe gaan, meldplicht is enkel voor gevaarlijke lading en cruiseschepen (vaar ik mee rond).
Ik meld na inscheping in Amsterdam het aantal passagiers en bemanningsleden aan de havendienst op kanaal 68 en meld me daarna op bepaalde punten binnen Nederland of op de Rijn, ondanks dat er ook door de autoriteiten gebruik wordt gemaakt van de AIS, op het IJsselmeer meld ik me nooit aan of af op K1 dus de paar uur dat ik in Hoorn lig is waarschijnlijk (buiten de AIS om) enkel bekend bij de havenmeester, in Enkhuizen is het anders omdat we daar net door het Naviaduct zijn en daar dus onze lokatie bekend is.
Zodra een schip een sluis passeert weten ze weer waar hij uithangt, ik heb zelfs in Zeeland op de Oosterschelde gehad dat ze vroegen waar ik naar toe ging toen ik na het kanaal bakboord uit richting sluis Katz ging en mijn AIS als eindbestemming Amsterdam aan gaf. Je wordt dus in Nederland nooit weg (in principe).
Maar dat is misschien beetje off topic.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl