Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: DSC alarm werkt prima...

DSC alarm werkt prima... 22 okt 2016 20:00 #777782

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Deze zomer hebben we per ongeluk ons DSC alarm getest. Voor wie twijfelt aan het nut van deze voorziening deel ik onze ervaring hier.

Na een dag verwaaid te hebben gelegen in Odden (Denemarken) verlaten we 's ochtends Odden Havn richting Ballen op het eiland Samsø. Tijdens het zeilen hijsen (even buiten de haven) hoor ik onbekende piepjes, die van de marifoon handset blijken te komen. Omdat de zee nog behoorlijk onrustig is en ik Saila in de wind probeer te houden kan ik slechts kort op de handset kijken. Het lijkt alsof de marifoon aftelt voor een alarm, maar omdat we het ding sinds het inschakelen niet hebben aangeraakt kan ik dat niet helemaal plaatsen. Ik vraag een gast om de vaste marifoon beneden in de kajuit helemaal uit te zetten, zodat ik me op het zeilen hijsen kan concentreren. Ik kijk dan later wel even naar de marifoon. Bij een storing kunnen we altijd de handmarifoon nog aanzetten.

Een paar minuten later gaat de gsm van mijn vrouw. De Nederlandse Kustwacht. Of alles ok is aan boord. Ze hebben een DSC alarm melding van hun Deense collega's doorgekregen. We leggen uit dat er geen probleem is en onze marifoon blijkbaar spontaan een DSC alarm is gaan verzenden. Voor het ophangen meldt de medewerker dat zijn Deense collega's mogelijk ook nog contact met ons opnemen.

Kort daarop gaat de telefoon opnieuw. Nu is het de Deense Kustwacht. We melden opnieuw dat alles aan boord ok is en onze marifoon waarschijnlijk een storing heeft. De Deen vertelt dat ze op basis van onze AIS track al een vermoeden hadden dat het wellicht een vals alarm was. Normaal maak je een onterecht alarm op kanaal 16 ongedaan, maar ik leg uit dat onze marifoon wellicht weer nieuwe DSC alarmen uit gaat zenden zodra ik hem aanzet. We besluiten de marifoon weer aan te zetten terwijl ik hem nog aan de lijn heb, zodat we beiden weten waar we aan toe zijn.

Zodra ik de marifoon inschakel begint deze inderdaad weer spontaan DSC alarmen te verzenden, die binnen no time ook bij de Deense Kustwacht binnenkomen. Wat ons beiden opvalt is dat als ik de marifoon weer snel uit zet, het alarm bij hen nog zo'n 10 tot 20 seconden doorgaat. Het is goed dat ze ons per gsm konden bereiken, anders hadden ze ondanks hun vermoeden dat er waarschijnlijk niets aan de hand was toch een reddingboot en mogelijk ook een helicopter uit laten rukken.

's Middags na aankomst in de haven besluit ik onze noodantenne op de splitter aan te sluiten en deze in de oven te leggen (kooi van Faraday) zodat ik het probleem kan onderzoeken zonder andere schepen en de Deense Kustwacht weer te alarmeren. Ik had ergens gelezen dat een marifoon laten zenden zonder dat die zijn vermogen naar een antenne kwijt kan niet best is voor de eindtrap, dus de antenne gewoon los halen leek me geen goed plan. Wel de handmarifoon nu ook aan.

Ik heb de vaste marifoon nog niet aan of het DSC riedeltje begint weer, dus snel weer uit. Binnen een minuut wordt ik opgeroepen door een dame van Lingby Radio (Deense Kustwacht) of alles ok is. De oven als kooi van Faraday werkt duidelijk niet afdoende. Ze is zo vriendelijk om ook deze alarm melding namens ons te cancelen, want ik heb geen idee hoe ver mijn 'oven signaal' is gekomen en de handmarifoon heeft maar een zeer beperkt bereik.

Wat ben ik wijzer geworden van deze onbedoelde try-out van ons DSC alarm?

1. Een DSC alarm is heel effectief. De snelheid van reageren door de SAR instanties is hoog. In Denemarken, maar ik vermoed ook elders in West-Europa.
2. In de check van de Deense Kustwacht wordt ook gekeken naar eventuele AIS signalen (tracks).
3. Het loont om de gegevens bij Agentschap Telecom (telefoonnummers, etc.) actueel te houden. Er wordt daadwerkelijk gebruik van gemaakt bij een binnenkomend alarm als er geen marifooncontact mogelijk is en heeft onnodige inzet van SAR teams voorkomen.
4. Volgende keer de magnetron proberen als kooi van Faraday, het deurtje laat minder radiogolven door dan een oven deur.*
5. De Raymic handset was de oorzaak van de storing. Zonder de handset functioneerde de marifoon normaal. Na zorgvuldige demontage en weer in elkaar zetten van de Raymic werkt de marifoon weer als vanouds.

* Misschien straalde de dunne coax van de noodantenne al voldoende signaal uit voor ontvangst door de Deense Kustwacht, dan helpt de magnetron ook niet bij het testen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 22:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 22 okt 2016 21:03 #777801

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Goh Hans,

ik had niet verwacht dat het DSC signaal zo ver zou reiken (door je oven heen) en al helemaal niet dat de SAR zou bellen. Geweldig zeg! Nou kreeg ik vandaag bericht van Agentschap telecom met een deel van mijn gegevens. Aangegeven was dat er geen mobiel nr bekend was bij hen. Dat ga ik morgen gelijk aanpassen.

Nu nog een dilemma killen...... Ik heb een smartphone en vind het aan boord een klote ding. Was van plan om mijn ouwe trouwe Nokia 6310i weer van stal te halen als boordtelefoon. Een cheapo abonnementje er op en je kan weer bellen met natte vingers. Hopelijk kan je twee telnrs kwijt bij Agentschap telecom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 22 okt 2016 22:56 #777814

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
ik had niet verwacht dat het DSC signaal zo ver zou reiken (door je oven heen) en al helemaal niet dat de SAR zou bellen. Geweldig zeg!

Misschien stond er een antenne van de Deense Kustwacht vlak bij de haven (Ballen) waardoor ze me goed ontvingen. Misschien straalde het stukje coax van de noodantenne naar de oven toe al voldoende vermogen uit, ik weet het niet. Dit zijn geen testen die ik elders onnodig ga herhalen.

koko schreef :
Hopelijk kan je twee telnrs kwijt bij Agentschap telecom.

Je kunt 4 telefoonnummers opgeven. Dus ook nog van thuisblijvers.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 22:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 07:58 #777849

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
De antenne in een oven leggen heeft geen zin.

Een kooi van farady werkt alleen als hij helemaal gesloten is. Dus ook de randen van het deurtje. Dus ook de antenne in de magnetron leggen zal niet effectief zijn: omdat t deurtje op n kier moet staan, is t feitelijk gewoon open.

Dit soort testen doe je met een dummy load. Dat zijn een stel ohmse weerstanden die tezamen 50 ohm zijn, en het totale vermogen van de zender kunnen absorberen.

Maar let ook dan op: Er piept altijd een min of meer klein signaal uit.

Inderdaad is zenden zonder antenne niet goed voor de eindtrappen van de zender. Ik weet niet in hoeverre een marifoon beveiligd is tegen zichzelf opblazen tgv het niet kwijt kunnen van vermogen.

Maar de belangrijkste les: DSC werkt!
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 07:59 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:10 #777853

Wat vinden jullie ervan dat op een DSC noodoproep niet op CH16 gereageerd wordt, geen aktie gestart wordt maar per telefoon geverifieerd wordt!? Wordt er per default getwijfelt over een DSC oproep?

Ergens heb ik het vermoeden dat een noodoproep via CH16 zeker zo effectief zal zijn.

PS: GPSsen in de oven om bliksemschade te voorkomen is dus ook onzin - buiten de naden heeft zo'n over-deur vaak een glazen ruitje: dat helpt natuurlijk ook niet echt - wel fijn om de appertaart gaar te zien worden natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:36 #777860

Nachtvlinder schreef :
Wat vinden jullie ervan dat op een DSC noodoproep niet op CH16 gereageerd wordt, geen aktie gestart wordt maar per telefoon geverifieerd wordt!? Wordt er per default getwijfelt over een DSC oproep?

Ergens heb ik het vermoeden dat een noodoproep via CH16 zeker zo effectief zal zijn.

PS: GPSsen in de oven om bliksemschade te voorkomen is dus ook onzin - buiten de naden heeft zo'n over-deur vaak een glazen ruitje: dat helpt natuurlijk ook niet echt - wel fijn om de appertaart gaar te zien worden natuurlijk.

Veel DSC alarmen zijn vals en het is daarom logisch dat een Kustwacht eerst probeert het schip te bereiken alvorens blind een SAR operatie te starten. Normaliter zal er inderdaad eerst op VHF 16 contact gezocht worden en als dat niet lukt (stond de marifoon wel op VHF 16?) bijvoorbeeld via de telefoon gegevens uit de Telecom database. Dit lijkt mij een schoolvoorbeeld van snel iets uitsluiten tussen 2 Kustwacht organisaties. Als er geen contact was geweest met het zeiljacht was er ongetwijfeld wel een SAR operatie opgestart. Zo zie je maar hoe belangrijk het kan zijn om de juiste contact gegevens naar Telecom te sturen.

Bij een echt incident is een DSC wel degelijk superhandig omdat er dan gelijk een exacte positie en MMSI bekend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:41 #777862

Ok, klinkt erg praktisch. Heb je een idee of die vele valse alarmen veroorzaakt worden door onkunde (per ongeluk de distress knop indrukken) of technisch falen zoals bij TS?

Is er in het GMDSS opgenomen dat er een mobieltje aan boord hoort te zijn? Of wordt (ook) het thuisfront gecontact? Blijkbaar werkt het over landsgrenzen heen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:48 #777864

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Nachtvlinder schreef :
Ergens heb ik het vermoeden dat een noodoproep via CH16 zeker zo effectief zal zijn.

Een DSC Distress moet altijd op kanaal 16 gevolgd worden door een gesproken mayday. Het indrukken van die distress-knop kost weinig extra tijd, dus waarom zou je dat niet doen? Dan heeft iedereen meteen je positie en wordt iedereen met een DSC-marifoon er op geattendeerd. Lijkt me effectiever dan alleen een mayday op kanaal 16.
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 08:50 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:51 #777866

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Mijn probleem is dat zodra ik ga varen, mijn mobieltje ofwel af staat, ofwel ergens in een tas zit zodat ik het toch niet hoor.
Het zal dan wel via marifoon op K16 moeten, die staat standaard op, of via DSC dat kan ook nog.
Volgens mij maakt de kustwacht, indien de gps positie wordt meegestuurd, daarmee al een eerste inschatting. Bvb als de positie in een haven is. Zullen ze eerder geneigd zijn om te bellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:57 #777870

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Ik heb ook zoiets als HansV gehad, lag in Groningen en marifoon uit maar wel alarmoproep.
Binnen kwartier had men via naamgenoot in de straat een ander iemand gevonden die mijn 06 wist.
In die tijd stonden mijn deelgenoot en ik met huistelefoon geregistreerd en deelgenoot was in buitenland.

Nu staat mijn 06, ons thuisnummer en de drie kids geregistreerd er zal dus altijd iemand opnemen en ook altijd iemand bereikbaar zijn die niet aan boord is. (Kids zijn huis uit en hooguit iedereen aan boord bij bemanningswissel)

@Koko: Ja je kan dus diverse nummers registreren en ik zou daar juist ook mensen aan de wal bij zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 08:57 #777871

Bij het aanlopen van Scheveningen heb ik het van de zomer nog meegemaakt dat de marifoons aan boort spontaan gingen piepen en overschakelde naar kanaal 16. Was blijkbaar een DSC alarm van een ander schip. Daar op geen reactie van de kostwacht ontvangen via kanaal 16 :huh:. Uiteindelijk de marifoon maar even aan en uit gezet omdat deze bleef piepen.
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 08:59 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 11:23 #777908

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
Dit soort testen doe je met een dummy load. Dat zijn een stel ohmse weerstanden die tezamen 50 ohm zijn, en het totale vermogen van de zender kunnen absorberen.

Maar let ook dan op: Er piept altijd een min of meer klein signaal uit.

Ik had geen dummy load bij me en wilde zo snel mogelijk een diagnose stellen. Ik had niet de illusie dat er 100% afscherming zou plaatsvinden (alleen al omdat door de glazen deur één kant niet afgeschermd is) maar gezien de snelle reactie van de Deense Kustwacht (ontvangststation dichtbij?) was de afscherming verre van adequaat. Of straalde het stukje coax van de noodantenne al voldoende vermogen uit.

@WadnWind cs: zijn de eindtrappen van moderne marifoons beveiligd tegen onbelast zenden?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 11:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 11:36 #777914

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Wat vinden jullie ervan dat op een DSC noodoproep niet op CH16 gereageerd wordt, geen aktie gestart wordt maar per telefoon geverifieerd wordt!? Wordt er per default getwijfelt over een DSC oproep?

Mogelijk heeft men ons ook via VHF 16 geprobeerd op te roepen, maar we hadden onze marifoon uitgezet en de portofoon stond nog niet aan.

Nachtvlinder schreef :
Ergens heb ik het vermoeden dat een noodoproep via CH16 zeker zo effectief zal zijn.

Los van dat je positie niet automatisch mee wordt gezonden is dat inderdaad een goede optie. Men weet dan zeker dat er iets loos is. Bij het achterwege blijven van de gesproken noodmelding op VHF 16 direct na het DSC alarm is men bij de Deense Kustwacht mogelijk al gaan twijfelen of het geen vals alarm was.

Het DSC-alarm via het rode knopje is naar mijn idee altijd zinvol, zeker als je zoals wij veel met gasten vaart en niet weet of je zelf in staat bent in noodgevallen de oproep te doen. De noodknop is makkelijk uit te leggen aan leken en over je positie en scheepsidentiteit bestaat dan geen onduidelijkheid, wat tijdwinst kan opleveren bij SAR acties.

Nachtvlinder schreef :
PS: GPSsen in de oven om bliksemschade te voorkomen is dus ook onzin - buiten de naden heeft zo'n over-deur vaak een glazen ruitje: dat helpt natuurlijk ook niet echt - wel fijn om de appertaart gaar te zien worden natuurlijk.

Wij leggen onze tablets, gas-en en smartphones ook altijd in de magnetron. Die zijn ook in de deurtjes redelijk afgeschermd (metalen raster). Voor een kooi van Faraday hoeft niet alles massief te zijn. Over de dempende eigenschappen van de oven en/of de kwaliteit van de dunne coax van de noodantenne was ik duidelijk wat te optimistisch.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 12:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 11:45 #777920

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Michieltje schreef :
Normaliter zal er inderdaad eerst op VHF 16 contact gezocht worden en als dat niet lukt (stond de marifoon wel op VHF 16?) bijvoorbeeld via de telefoon gegevens uit de Telecom database.

Onze marifoon stond op VHF 16 maar had ik uit laten zetten om mogelijk valse DSC alarm uitzendingen te stoppen. Na het afronden van het zeilen hijsen (op onrustige zee, dus even focus op bemanning en schip) wilde ik onderzoeken wat er aan de hand was.

Achteraf gezien had ik sneller onze portofoon aan kunnen zetten, zodat de Kustwacht als ze dat wilden ons ook op VHF 16 konden bereiken. Omdat we nog niet ver van de wal waren had de portofoon wellicht voldoende bereik gehad om in dat geval terug te melden dat het een technische storing betrof en alles aan boord ok was. Dankzij de GSM nummers in het register bij Agentschap Telecom waren we gelukkig per telefoon bereikbaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 17:47 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 18:17 #778007

Nachtvlinder schreef :
Ok, klinkt erg praktisch. Heb je een idee of die vele valse alarmen veroorzaakt worden door onkunde (per ongeluk de distress knop indrukken) of technisch falen zoals bij TS?

Is er in het GMDSS opgenomen dat er een mobieltje aan boord hoort te zijn? Of wordt (ook) het thuisfront gecontact? Blijkbaar werkt het over landsgrenzen heen...

Helaas zijn veel DSC alarmen veroorzaakt door onkunde en onachtzaamheid. Het rode knopje trekt ook kinderen aan. Als je twijfelt of er een DSC per ongeluk verzonden is, zet dan niet de marifoon uit en doe of je neus bloed. Gelijk het KWC bellen en vertellen dat er niets aan de hand is. Ieder jaar zijn er wel weer urenlange onnodige zoekacties die voorkomen hadden kunnen worden.

Nee GSM is niet opgenomen in GMDSS. Als er geen GSM of marifoon contact is zal er inderdaad contact op worden genomen met het thuisfront (mits bekend bij Telecom) op die manier kan de Kustwacht vaak al veel informatie achterhalen zoals hoeveel personen, namen, laatste haven, verwachte aankomst haven etc. Allemaal informatie die van belang kan zijn voor een SAR operatie.

En ja het werkt over ' landgrenzen' (eigenlijk Search and Rescue Region) op grensgebieden zoals Dollard of Zeeland worden er vaak Belgische/ Duitse SAR eenheden gezamelijk met NL SAR eenheden ingezet.
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 18:26 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC alarm werkt prima... 23 okt 2016 18:34 #778012

Dankje, zeer verhelderend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl