Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-)

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 18:54 #782069

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
de kogel is door de kerk en de leukste en meest complete J24 van de Grevelingen gaat in de verkoop, omdat er een grotere zal moeten komen. Mijn vrouw en ik hebben het wel gehad met kruipen over de trampoline van de catamaran en daarna kamperen in de J24 . Een leuke ervaring rijker, maar zoals ze zei : we need a bigger boat:-)

dus kijken en orienteren en zo komen we met een lage Engelse pond snel in Schotland terecht waar wat mooie en vooral goede wedstrijdboten liggen. Om één en ander te kopen is niet zo'n herejé, maar dan nog hier krijgen.
Ik zelf heb best wel wat decenia zeilervaring onder de meeste omstandigheden en ook op zee kan ik m'n mannetje wel staan. ( remember de J24 zijn we gaan halen eind september in Poole en hadden reuze lol en super mooie ervaring) maar ook op de noordzee is me niet onbekend.

Schotland is prachtig vaarwater, ongetwijfeld, maar daarna de Ierse zee over, Lands end, en weer het Kanaal doorprikken met een onbekende boot...is nog even wat anders.
Zeewaardigheid van de boot is me niet zo'n zorg, dat zal wel goed zitten, veiligheidsvoorzorgen zijn bést ok en in orde. Maar ik redeneer altijd dat een boot maar zo zeewaardig is als z'n bemanning ( kijk naar Wilweg met hun leuke Drayer die met z'n 2-tjes lekker overal in de EU al geweest zijn en waarschijnlijk zeewaardiger zijn met z'n tweetjes dan menig 50-voeter bemanning ) en daarom beken ik gewoon géén ervaring met nachtzeilen te hebben. Doorzeilen met twee man? is dat te doen? waar moet je op letten ? Wat moet je vermijden? Hoe lang blijf je max. op zee voor zo'n eerste tripje?

Wie neem je wél mee? wie niet ? ( m'n dochter zou kunnen meezeilen als ze niet in Aus. zat ) Vreemde opstappers op een voor jou onbekende boot ? is dat te doen? of een delivery schipper inhuren en zélf lekker meevaren ( lijkt me nog de beste optie eigenlijk!)
Met hoeveel man run je veilig een 40 voeter?


Vragen zat, wie kan me een beetje wegwijs helpen of stelt z'n / haar diensten voor ?

Ik kijk er naar uit ;

R.

btw. de J24 ligt in Herkingen en is op verzoek te bezichtigen ( momenteel modified out of class, en ovér compleet met zeilgarderobe van 11 goede zeilen )
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 19:22 #782082

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mooi plan.

Met de nodige uitrusting en ervaring is solo zelfs te doen, hangt van veel zaken af. Onder welke omstandigheden wil je nog zeilen? Non stop? Hoe lang wil je erover doen? Hoe goed is de stuurautomaat en wat heb je aan (zwaar weer) zeilen aan boord?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 19:27 #782083

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Dank je Michel ,
alleen lijkt me mooi, prachtig zelfs! maar mag ik niet van de familie ( en lijkt me ook niet verstandig op een boot die je nog niet goéd kent )

de stuurautomaat is vrijwel nieuw, zeilen , tuigage ook ( 2014 ) en tijd is in feite maar een factor die gaat tellen als anderen mee gaan. ( mooi leven hé :-) en de zeilen zijn allemaal in prima staat ( ook het zwaar weer tuig, maar ik doe het liever rustig aan en mijdt de stormen of het zwaardere weer.

ik heb er wél erg veel zin in;-)
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 19:37 #782087

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn vouw en ik zijn met een kleine maximaal 5 maanden weg geweest en zeilen regelmatig ook een nacht door. Afhankelijk van het jaargetijde heb je dagen zo niet weken met goed zeilweer en ik vind d nacht ideaal. Dan is het wel wachtlopen en alleen maar zeilen zeg maar. Ben je met 3, wat mijn voorkeur heeft, dan heeft er 1 rust, is er 1 stand-by en zorgt voor eten en drinken etc en is er 1 'buiten'. De 'stand-by' kan ook rusten en liggen maar heeft wel zijn uitrusting aan of bij de hand. Die moet zo naar buiten kunnen. Met 3 opstappers zijn er altijd 2 wakker wat veiliger is voor als er wat gebeurt.

Vreemden zou geen probleem moeten zijn als je vooraf goede afspraken maak. De schipper kan in nood altijd besluiten iemand af te laten stappen. Wat ik zeg, goede afspraken zijn onontbeerlijk.

Minimaal 1 persoon erbij die jou qua vaardigheden zou kunnen vervangen is prettig. Mijn ervaring is wel dat je je als schipper toch altijd verantwoordelijk voelt voor iedereen en alles. Hoe goed kan je zaken uit handen geven? Mij valt dat lastig.

Zo ben ik met 3 opstappers in ik meen 6 nachten naar Stockholm gevaren waarbij er soms eentje wat kattig was of even aanvullend rust kon nemen. Dat kan dan ook want je hebt handjes genoeg. Je hebt verder tijd nodig om in je ritme te komen als je de vaart erin wilt houden. Mijn voorstel zou dan ook zijn of non stop met een lijst van voorbereide noodhavens uitgewerkt tot steeds etappes met een nacht erin en dan een dag rust.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 06 nov 2016 19:38 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 19:39 #782090

Goed voorbereiden, eerst een paar dagtochten kust hoppend de boot leren kennen en vervolgens wat grotere stukken varen. Mooie zomer vakantie.

Geen ervaring met dit soort lange tochten maar lijkt me wel een leuk stuk om te varen.

Wat voor boot heb je gekocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 19:57 #782097

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja juist die voorbereiding , daar gaat 't om telkens weer: het plan!

Voorlopig is er nog niks écht gekocht waar ik naar ben gaan kijken. Er zijn 3 boten in de running en m'n motto is eerst de ene eruit en dan de andere erin ivm betere onderhandelingspositie;-) .Dit is toch niet het seizoen dat dat soort boten hard lopen , dat maakt de onderhandelingspositie ook weer wat beter;:-)

Ierse zee (b)lijkt best wel een woelig watertje, maar dat zal ook wel seizoensgebonden zijn. iemand wat ervaringen die hij/zij graag deelt daarover toevallig . Vertrek zou de omgeving van Largs zijn, waar de ellen McArthur boot ook ligt zag ik toen ik daar was.
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 21:07 #782126

Als de boot nog niet gekocht is heb je alle tijd voor de voorbereiding B). Als start: 4 pagina's lees plezier over iemand die die in 2010 het zelfde vraagde om een Engels forum: www.ybw.com/forums/showthread....ish-Sea-early-in-May

Yachtingmonthly meld in het stuk over het rondje Engeland (weer is wat anders dan Noord-Holland) niks over ruwe condities.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 21:20 #782131

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Je kunt vanuit Largs naar het zuiden varen, of je kunt overwegen om door te steken via Inverness naar de noordzee. Ik heb het gevoel dat de afstand niet veel uitmaakt, dus de vraag is of je de Ierse zee wel, of juist niet wilt varen.
Van de kant gezien is het wel een prachtige kust, maar het vaarwater kent nogal wat verraderlijke stukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 21:30 #782136

ik vind de Ierse zee woeliger dan de Noordzee, meer stroming en golven.
maar je zit net op de grens om niet door het Caladonisch kanaal te gaan.
maar als je flinke dagtochten doet met ZW wind ben je in 2 weken thuis, kleine 900 mijl.
via het Oban- Inverness is toch nog 100 mijl korter.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 06 nov 2016 22:05 #782149

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Eenmaal zuid van Carnsore Point, de het zuid oost punt van Ierland, kan het stukje tot Lands End ruig zijn. Echter het Caladonisch Kanaal vertraagt behoorlijk. Het Kanaal alleen neemt twee volle dagen in beslag. Het zal van het weer afhangen wat je kiest. Staat er duidelijk West tot zuiden wind is noord om een stuk comfortabeler. Beter dan de 150 mijl aan de wind onbeschut water naar Lands End. In de zomer maanden zou ik sterke voorkeur om via de zuid te gaan. Zeker als je van plan bent non stop door te varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 07:15 #782200

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
dank jullie voor de tips so far... zo worden allemaal mooi opgeslagen en 3 x gelezen.
Ik heb zelf ook aan de kanaal tocht gedacht, de boten hebben allemaal nogal wat diepgang waar rekening mee moet worden gehouden ( +2.4 mtr ) nu is dat voor het Kanaal verhaal geen probleem, maar het sluit wel wat havens uit om tussenstops te maken.

(Vandaag dan maar eens een mooie advertentie maken voor de J24 :-) en uit de stille verkoop halen)
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 08:22 #782217

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
En over begeleiding,LaMavare is op dit moment bezig een ZF-lid te begeleiden om uit Finland een boot naar Nld te varen, zie www.zeilersforum.nl/index.php/...turku-finland#782169

Zijn page arjaanzeilt.nl/
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 08:35 #782222

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
In december 2012 de Bashford 36 Bateleur gekocht en naar Nederland gebracht vanaf Inverkip Schotland. Vanaf Inverkip Marina naar Hull Marina op een dieplader en vanaf Hull in 2 "dag" trips naar Nederland. Prima te doen. We hebben wel de eerste planning iets moeten uitstellen ivm het weer. Het was toen windkracht 10. Paar dagen later met windje 4 bijna alles onder spi naar Nederland. Van Hull naar Lowestoft en Lowestoft - IJmuiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 11:43 #782274

  • KvB
  • KvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Wij hebben er in juni 2010 meteen een vakantie van gemaakt.

Vlakbij Largs een 40 voeter gekocht en terug gezeild via de Ierse Zee.

Route:
Ardrossan => Dublin (bijna in de stad gelegen, leuke ervaring) => Milford Haven => Lundy => Falmouth => Portland => IJmuiden.

Weer:
Wij hadden prachtig weer in juni. Als ik het me goed herinner is dat statistisch de droogste maand in die contreien. En natuurlijk heb je dan ook korte nachten (ivm je opmerking over nachtzeilen).

Groot voordeel van een boot in het buitenland kopen is m.i. dat je hem meteen gebruikt! Die tocht pakken ze je dan alvast niet meer af.

Veel succes en plezier gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:11 #782283

Ik proef dat je een wedstrijdbak gaat kopen.

Een j-40 vaar je NIET met 3 man ff nonstop over. Die zijn gemaakt voor 12 man in de railing. (even ter voorbeeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:20 #782285

boarderbas schreef :
Ik proef dat je een wedstrijdbak gaat kopen.

Een j-40 vaar je NIET met 3 man ff nonstop over. Die zijn gemaakt voor 12 man in de railing. (even ter voorbeeld)

Waarom niet. Je kunt elke boot nonstop overvaren met 3 ervaren zeilers. Maar waarom zou je nonstop vanuit de Ierse zee naar Nederland willen en waarom zou je in de railing willen zitten? Ik heb nooit begrepen waar daar nou de lol van is :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:25 #782286

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
boarderbas schreef :
Ik proef dat je een wedstrijdbak gaat kopen.

Een j-40 vaar je NIET met 3 man ff nonstop over. Die zijn gemaakt voor 12 man in de railing. (even ter voorbeeld)

Bas toch..! Doe 's effe normaal..
Je zal de zeilvoering toch wel zodanig kunnen aanpassen dat je niet met 12 man aan loef in het gangboord hoeft te gaan zitten? Of slaat een J40 zonder mankeren om, als dat niet het geval is..?

Het gaat om overzeilen, hè.. niet om het winnen van de Fastnet Race.
Laatst bewerkt: 07 nov 2016 12:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:25 #782287

Omdat zo'n boot berekend is op het gewicht van 12 potige mannen in de railing. Het tuig is veel te krachtig om dat zonder trimvlees te doen. Dat betekent dat je diepgereefd moet varen en dat is geen lol als je een onstuimig zeetje hebt. Dan vaar je namelijk in een relatief lichte dobber met relatief veel te weinig power. Je hebt dan gewoon te weinig in de melk te brokkelen...

Nu lees ik dat men dat "raar" vind, maar het is toch echt de ERVARING van een ex j-40 bezitter.

Alles kán, maar de vraga is hier of het een beetje "te doen" is. De strekking van mijn verhaal; let even op met racebakken...sommigen zijn niet bedoeld voor shorthanded...



...en dat "ter voorbeeld"... he.... altijd lastig voor de mensen hier die maar één kam hebben ;)
Laatst bewerkt: 07 nov 2016 12:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:28 #782291

Ik zou ook passage door de Pentland overwegen. Je kunt t/m de Hebriden min of meer in de luwte varen. De Pentland is weliswaar het meest beroerde stukje water wat je kunt passeren, maar het is maar een klein stukje. Dat maakt het mogelijk om een weather window af te wachten, erdoor te piepen, en vervolgens in de luwte van GB (want veelal (zuid)westen winden) richting NL/het zuiden te komen.

De Ierse Zee is over het algemeen wel te doen omdat je in de luwte van Ierland kunt gaan zitten. Wat niet wegneemt dat het daar behoorlijk kan spoken. Hangt helemaal van windrichting en stroom af. Vanaf de zuidpunt van Ierland is het nog een heel eind tot je een beetje uit de klappen van eventuele oceaanstoringen bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:31 #782293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
boarderbas schreef :
Omdat zo'n boot berekend is op het gewicht van 12 potige mannen in de railing. Het tuig is veel te krachtig om dat zonder trimvlees te doen. Dat betekent dat je diepgereefd moet varen en dat is geen lol als je een onstuimig zeetje hebt. Dan vaar je namelijk in een relatief lichte dobber met relatief veel te weinig power. Je hebt dan gewoon te weinig in de melk te brokkelen...

Dat is jouw ervaring? Jij hebt al eens met 7 - 8 bft gereefd op de Ierse zee gevaren?
Als je gereefd en wel nog steeds rompsnelheid loopt, dan heb op een J-40 niks meer te vertellen? Ik kan het maar moeilijk geloven.

Trouwens als TS het advies "maak er meteen een vakantie van" opvolgd, dan blijft ie gewoon liggen op de dagen dat er 7 - 8 bft staat.
Alles kan, als je tijd hebt. En rust in je gat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 12:48 #782298

? Ik heb het over 5 bft. Waar dat nou ineens vandaan komt...8bft....

Nee, niet mijn eigen ervaring, maar van een goede kennis. Die de boot daarom weggedaan heeft. Zelfs op het ijsselmeer was zijn conclusie dat dat schip waterballast nodig had om er met zijn gezin mee te kunnen varen. Zeezin heeft ook die ervaring. Sommige boten zijn in de wortel ontworpen om met een flinke crew te varen, net zoals dat je met 12 man niet echt terecht kunt op een IMOCA60...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 13:21 #782307

  • KvB
  • KvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Mijn ervaring is dat je een wedstrijdbak prima gereefd kunt varen. Het wordt dan een prima zeilende cruiser.

Dit zijn wij (1,5 m/v en een kat) in de Ierse Zee. Twee reven geloof ik en het kleinste fokje dat ik aan boord kon vinden:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 13:26 #782309

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
ter info , wél een race-achtig snel ding ( Corby, Bashford, Sydney, J, ...) maar daarom niet persé een J40 , hoor.
En we willen ervan genieten, tijd speelt gelukkig niet zo'n dwingende rol dat we 'binnen X tijd dààr moeten zijn' ofzo. De zeilgebieden zijn daar zò mooi dat ik er misschien maar eens in m'n leven kom, dus, ... snel zodat dat geen frustratie worden kan, maar wél onder het genot van de mooie omgeving en met een fijne betrouwbare boot.

Ik hoor véél goeds en moois over de Schotse en Ierse kusten, opvallend hoe véél snellere boten momenteel in de lage landen rondvaren die oorspronkelijk uit die regio komen;
Nu is het momenteel natuurlijk wél een mooi moment met en lage(re) £ .

Alvast oprechte dank voor jullie ervaringen en tips, Keep 'm coming. @Boarderbas: Je ervaringen worden geapprecieerd en zéker meegenomen.

Roger
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 13:46 #782316

Ja KvB, ook maar één kam? Niet alle hondjes heten fikkie he ;), geen idee waar je in zeilt, maar aan een stuurwiel en een glimp racekuip kan ik het richtend moment en tuig niet inschatten ;)

Spannend OOTG! Dat zij mooie bakken! Vergeet de millenium 40 en swan 40 niet, of valt die buiten budget? ;)
Laatst bewerkt: 07 nov 2016 13:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schotland ...en een boot gaan ophalen ;-) 07 nov 2016 14:01 #782322

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik moet Bas bijvallen, sommige racers zijn vooral aan de wind erg lastig te zeilen zonder "kantenfleisch". Op de optimale helling heb je veel te weinig power om niet bij elk golfje stil te liggen. Enige oplossing is dan meer helling varen, met een hele wrede boot en continu hard moeten werken aan de grootschoot om niet te ontsporen tot gevolg. Zou je zonder gewicht aan loef diep reven en met normale helling op een automaat varen dan lig je continu bijna stil en als een idioot op de golven te hakken. Pomp je dan de waterballast vol wordt de boot ineens zo mak als een lammetje, vaart makkelijk, comfortabel en als bonus ook nog eens hard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl