Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 09 feb 2017 20:46 #807704

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten om een verloren roer. Wat zouden wij gedaan hebben?

Laatst bewerkt: 09 feb 2017 20:48 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 09 feb 2017 20:53 #807708

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 09 feb 2017 22:08 #807732

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Of het me zou lukken weet ik pas als ik het probeer maar ik zou er alles aan doen om een nood besturing te improviseren.
Als eerste zou dat luik in de spiegel aan de beurt komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 08:49 #807796

Sunday schreef : Oei, ik had blijkbaar iets gemist :S
Laatst bewerkt: 10 feb 2017 08:50 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 09:56 #807832

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Het schip drijft en er is niet directe reden tot paniek. Ik zou zeker voorlopig aan boord blijven ipv op een vlot stappen. Er is natuurlijk wel een verschil tussen hoe mensen in elkaar steken en of er enig technisch inzicht aan boord is.

Een boekhouder (no offence) zal waarschijnlijk een heel andere noodoplossing bedenken dan een loodgieter.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 12:03 #807886

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
Mooie reportage. Maakt ook meteen t duivels dilemma duidelijk: NU is er iemand die hulp kan bieden. Als je die laat varen, weet je niet wie er nog langskomt.

Dus inderdaad: vrouw en kids overboord.

Blijkbaar is t nog niet zo heel makkelijk om een noodstuurinrichting in elkaar te zetten. Het filmpje in t andere topic gaat over super vlak water en nauwelijks wind. Ook zijn ze heel specifiek over de plaatsing van de blokken voor de triangel. Als je dat mist, kan t wel eens gewoon niet lukken. Dan is verlaten gewoon een optie.

En dan kan ik me ook gewoon voorstellen dat je breekt, in de ontspanning die ontstaat als je niet meer de verantwoordelijkeheid hebt voor familie.

Maar misschien kunnen de mensen hier met echte offshore ervaring dat beter inschatten.
Laatst bewerkt: 10 feb 2017 12:42 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 16:09 #807963

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799


Foto gepikt uit het draadje over Hanse roeren.

Zou het werken om een lijn of spanband superstrak om die uitsteeksels te spannen en zo een mini roertje te krijgen? Is natuurlijk niet simpel om te doen, in zo'n golvend schip, maar met wat rustiger weer wellicht een optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 16:29 #807968

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ik zou het zoeken in een, altijd aanwezig, inwendig "nood" roer. Zo iets bv.


Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 16:35 #807973

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik zie het meeste kans in een windvaan inrichting die als noodroer kan dienen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 16:40 #807975

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Zou het niet mogelijk zijn te sturen met een drijfanker aan een boom, waarbij gestuurd wordt door de boom naar links of rechts buiten de boot te bewegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 17:01 #807984

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een schip met vinkiel en vrijhangend roer is al z'n balans kwijt op alle koersen hoger dan (bijna) voor de wind. Is dus alleen weer fatsoenlijk zeilend te krijgen met iets van oppervlak achteraan, niet met putsen, drijfankers, etc. Dat werkt alleen voor de wind en op de motor. De krachten zijn bovendien groot, dus improviseren, tenzij goed voorbereid / voorzien valt erg tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 18:19 #808004

Klopt, op een vinkieler moet je echt van goede huizen komen om een noodroer te kunnen maken dat ook echt werkt.
Dit is overigens erg leuk om eens uit te proberen in de praktijk. De grootste fout de mensen daarbij echter maken is het bestaande roer er onder laten zitten. Laat dat oppervlak, ongeacht of het nu stuurt of niet, voor een hoop balans zorgen. Je moet dus eigenlijk je roer thuislaten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 18:25 #808007

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
@Erik

Het idee dat Tricolor aandraagt, zou dat werken?

Ik vind het wel wat. Aan de roerkoning zitten nu stukken staf gelast voordat je er een vorm omheen bouwt. Wat zou het uitmaken als je daar flinke strippen of zelfs een hele plaat voor gebruikt?

Mocht je hout, polyester er dan af knallen stuur je verder met die strippen of plaat. Allemaal niet ze effectief natuurlijk, maar ook niet stuurloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 18:30 #808008

Ik ben wel benieuwd naar de meest voorkomende vormen van schade of op andere manier uitvallen van het stuursysteem. Ik denk dat de (al of niet) te nemen voorbereidingen daar vanaf zouden moeten hangen.

Mijn boot heeft bijvoorbeeld dubbele roeren met onderdekse koppeling en mogelijkheid voor (2) noodhelmstokken (heb ik niet). Is losgerot roerblad de meest voorkomende schade, of komen afgebroken helmstokken, kromme roerkoningen, lekkages méér voor in de praktijk?

Misschien kan WnW daar iets over zeggen vanuit zijn praktijk? Iemand anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 10 feb 2017 21:08 #808051

koko schreef :
@Erik

Het idee dat Tricolor aandraagt, zou dat werken?
Dat zou best mogelijk zijn, er vanuit gaande dat je met aanzienlijk minder snelheid door vaart.
Maar met minder moeite en dezelfde kosten kun je een roerblad maken wat niet van de roerkoning afbreekt en kun je die stap dus gewoon overslaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 11 feb 2017 11:07 #808169

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Erikdejong schreef :
Klopt, op een vinkieler moet je echt van goede huizen komen om een noodroer te kunnen maken dat ook echt werkt.
Dit is overigens erg leuk om eens uit te proberen in de praktijk. De grootste fout de mensen daarbij echter maken is het bestaande roer er onder laten zitten. Laat dat oppervlak, ongeacht of het nu stuurt of niet, voor een hoop balans zorgen. Je moet dus eigenlijk je roer thuislaten.

Een paar jaar terug heb ik een blad een test van noodroeren gelezen waarbij ze het roer vooraf demonteerden. Dat maakte inderdaad (logisch) nogal uit. iets improviseren met een spiboom en een vlonder geloof ik nog wel in, maar alleen als je het echt goed voorbereid hebt en wat hulpstukken vooraf gefabriceerd hebt.

Bij een aantal lange afstand races is het tegenwoordig verplicht om een noodroer voorzien te hebben en voor de start te demonstreren. Een simpel aangehangen roer waar je noodhelmstok op kan is ook niet heel moeilijk of duur om te maken. Het lastigste daarvan is een stevige ophangconstructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 11 feb 2017 11:15 #808173

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
FMJ schreef :
Een simpel aangehangen roer waar je noodhelmstok op kan is ook niet heel moeilijk of duur om te maken. Het lastigste daarvan is een stevige ophangconstructie.

Tegelijkertijd varen er zat schepen rond met aangehangen roeren. De scharnierpunten e.d. Kan je natuurlijk van te voren al op je spiegel schroeven, de beugels voorbereiden voor een vloerdeel of (als je echt goed bezig bent) een roer maken en ergens wegstouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 12 feb 2017 09:47 #808376

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
FMJ schreef :
Een paar jaar terug heb ik een blad een test van noodroeren gelezen waarbij ze het roer vooraf demonteerden. Dat maakte inderdaad (logisch) nogal uit. iets improviseren met een spiboom en een vlonder geloof ik nog wel in, maar alleen als je het echt goed voorbereid hebt en wat hulpstukken vooraf gefabriceerd hebt.

Let op die laatste opmerking! Het is niet zo heel eenvoudig om iets vast te maken aan een ronde paal.

Ook is het niet zo heel makkelijk die ronde paal vervolgens met de hand in bedwang te houden. Zoals gezegd zijn de krachten nogal flink. Zeker bij de omstandigheden waar deze mensen zich in terugvonden.

Eerlijk gezegd lijkt t mij nogal onwaarschijnlijk dat je je hier uit kunt "McGyveren" zonder gereedschap, en, of voorbereiding.


Maar, wat vinden we van dit proefje?



Ik mag hopen dat Hanse zich dit voorval enorm aantrekt, de roerconstructie verbetert, en deze mensen op een geweldige manier helpt. Want dit is de equivalent van de wielen van je auto kwijtraken. Als dat gebeurt, kan die fabrikant wel inpakken. Blijkbaar vinden we dat voor boten wel acceptabel.
Laatst bewerkt: 12 feb 2017 10:27 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 12 feb 2017 10:01 #808383

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Uit de filmpjes en tests blijkt duidelijk dat iets slepen aan een bridle vanaf halverwege de bootlengte (draaien om de kiel) heel goed werkt en eenvoudig te maken is en makkelijk stuurt.

Vanaf de lieren gaat soms ook en als de spinnakerboom lang genoeg is wordt die dwars over de boot gelegd om schavielen te verminderen, de bridle komt dan aan beide koppen.

Of een langkieler zich ook zo goed laat sturen weet ik niet.

En een test met storm op zee ken ik niet.
Wat gebeurt er bv als de golven je van achteren inhalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 12 feb 2017 15:43 #808486

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Spipaal en luik lijkt me nagenoeg onmogenlijk op een schip van 18 ton midden op de oceaan. Maar dat sleepje aan een bridle lijkt toch zeer goed te werken op deze vinkiel 40+ voeter zonder roerblad.
Laatst bewerkt: 12 feb 2017 15:44 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Mayday en uiteindelijk schip verlaten 12 feb 2017 16:31 #808499

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
En het neemt ook niet veel ruimte in. Zo'n droque vouw je zo ergens tussen. Voor de rest heb je alles aan boord ( of kan je een functie geven, zoals de ankerketting)

Gaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl