Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Normen voor reddingsvlotten

Normen voor reddingsvlotten 01 mei 2017 10:12 #831021

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Ik heb eens wat informatie over de normen waar reddingsvlotten aan moeten voldoen bij elkaar gezet. Wees welkom om dit te verbeteren of aan te vullen.

Er zijn verschillende normen die gebruikt worden voor reddingsvlotten voor jachten. In chronologische volgorde worden deze hieronder benoemd.

ORC
Lange tijd (sinds begin jaren ’80) werd de ‘ORC’ (Offshore Racing Council) specificatie gebruikt. Aanvankelijk alleen bedoeld voor offshore zeilwedstrijden, maar later overgenomen door fabrikanten als algemene aanduiding van de eigenschappen van een reddingsvlot. Het probleem met de ORC specificatie was en is alleen dat er geen gestandaardiseerde en onafhankelijke methodes zijn om te testen of een vlot ook daadwerkelijk aan deze specificatie voldoet. Ook kunnen er op geen enkele wijze juridische consequenties aan verbonden worden mocht een vlot er niet aan blijken te voldoen.

ISAF
Na het drama in 1998 tijdens de Sydney-Hobart race ontstond de behoefte aan betere specificaties, omdat pijnlijk duidelijk werd dat de bestaande reddingsvlotten niet voldeden in extreme situaties. In 2002 kwam de ISAF (International Sailing Federation) met een verbeterde eisenset. Deze was bedoeld als opmaat naar een echte internationale ISO norm, maar omdat het nog wel even zou duren voordat deze norm er was werd geoordeeld dat hier niet langer op gewacht kon worden. Deze specificaties staat bekend onder de naam ‘ISAF liferaft specification’.

Je komt deze vlotten echter nauwelijks meer tegen omdat de ISAF norm vrij snel opgevolgd werd door de ISO norm. Echter, omdat de ISAF de hieronder genoemde ISO norm aanvaardde als standaard worden vlotten die voldoen aan de ISO norm toch aangeduid met ‘ISAF standaard’. Als je zeker wilt weten of het vlot (ook) voldoet aan de ISO norm zal je dat in de specs moeten nagaan. In de praktijk zijn er geen feitelijke verschillen.

ISO 9650
Op basis van de ISAF specificatie zag in 2005 de internationale ISO norm 9650 het daglicht. Hierin zijn niet alleen de eisen opgenomen waar een vlot aan moet voldoen, maar ook de wijze waarop deze getest moeten worden. Dit maakt onafhankelijke test mogelijk en fabrikanten kunnen aangesproken worden in de situatie dat hun producten niet voldoen. Ook maakt dit (althans in theorie) een einde aan de ongelijkheden dit tussen landen bestonden in de wetgeving rondom reddingsvlotten voor jachten.

De ISO 9650 specificatie maakt onderscheid in drie verschillende types reddingsvlotten. De omstandigheden waarvoor het vlot bedoeld is bepalen welke eisen van toepassing zijn.

ISO 9650 Type-1A reddingsvlot

Het type-1A reddingsvlot is bedoeld voor gebruik op open zee en voor lange reizen. Het is ontworpen om goed op te blazen bij luchttemperaturen tussen -15 °C en +65 °C. De type-1 vlotten kunnen uitgerust zijn met twee soorten overlevingspakketten, een standaardpakket voor <24h verblijf op het vlot en een uitgebreider pakket voor een verblijf van meer dan 24h. Overigens kan dit laatste ook bereikt worden door een aanvullende grab-bag.

ISO 9650 Type-1B reddingsvlot

Dit type is nagenoeg gelijk aan type 1A, maar is ontworpen voor luchttemperaturen tussen 0 °C en +65 °C. Ofwel, niet bedoeld voor arctische omstandigheden. Ook dit vlot kan met een <24h of >24h pakket zijn uitgerust.

ISO 9650 Type-2 reddingsvlot

Het type 2 is ontworpen voor kust- en binnenwateren met gematigde omstandigheden. Er is geen subcategorie, alle type-2 vlotten zijn ontworpen voor een luchttemperatuur boven de 0 °C. De uitrusting bestaat uit altijd uit het <24h pakket. Een belangrijk kenmerk is dat dit type geen zelf opblazende boogtent hoeft te hebben. Dit geeft meteen duidelijk aan dat dit type eigenlijk ook niet geschikt is voor op zee en naar mijn mening ook niet voor ‘kustwateren’, behoudens hele rustige omstandigheden.

Waar op te letten bij de aanschaf van een vlot
Met bovenstaande kennis kan je in ieder geval de aanduidingen die de fabrikanten gebruiken beter plaatsen. Ondanks dat de ISO norm inmiddels meer dan 10 jaar van kracht is worden er nog steeds vlotten verkocht die hier niet aan voldoen. Een voorbeeld hiervan zijn de bekende Plastimo ‘Cruiser ORC’ vlotten. Dat wil echter niet zeggen dat dit geen goed vlot zou zijn. Sterker nog, om bij dit voorbeeld te blijven, de Plastimo Cruiser ORC (welke dus refereert aan de oude ORC standaard) is uitgerust voor zwaardere omstandigheden dan een ISO 9650 type-2 vlot. Maar omdat het blijkbaar niet voldoet aan de ISO norm kan het dit label niet krijgen. Je kunt je wel afvragen waarom een fabrikant daarvoor kiest natuurlijk. De ORC vlotten zijn dus feitelijk de ‘budget’ keuze voor zeilers die geen (wettelijke) noodzaak voor een ISO vlot kennen en af en toe een tochtje over zee willen maken.

Als je een vlot wilt kopen dat voldoet aan de ISO norm is de keuze niet zo moeilijk. Als je vaargebied alleen op de (ruime) binnenwateren is volstaat een vlot van het ISO9650 type-2. Maak je wel eens een oversteekje of maak je langere trips over zee (bijvoorbeeld naar de Oostzee of de Franse kust) dan kan je eigenlijk niet om een ISO9650 type-1 vlot heen. De meeste aanbieders in Nederland lijken alleen het type 1A te voeren, waarschijnlijk omdat de verschillen met het 1B-type erg klein zijn (of fabrikanten ze gewoon niet maken). Meestal volstaat de <24h uitrusting, al dan niet uitgebreid met een grab-bag.

Voor lange afstandszeilers is er maar één keuze, een ISO9650 type 1A vlot met >24h uitrusting plus grab-bag.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 04:50 #831311

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Mooi verslag, informatief!
Ik zal eens kijken wat voor vlot ik eigenlijk heb :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 05:18 #831319

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Ben mezelf ook in reddingsvlottenland aan het verdiepen.
Meen ergens gelezen te hebben dat er geen onafhankelijke keuringsinstantie is voor die ISO9650 standaard. Kortom als de fabrikant zegt dat zijn reddingsvlot aan die standaard voldoet dan moet je'm maar geloven op z'n bolle ogen.

De interpretatie van die standaard verschilt nogal....van net aan tot ruim voldoen aan de regels.
Zo zag ik in een test, weet niet meer welke, dat er een voorgeschreven minimale hoogte is van het vrijboord om het zo maar te noemen. De hoogte van de tubes dus. De ene leverancier voldoet daar net aan....de ander ruim.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 05:19 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 05:37 #831325

Toetsing van de kwaliteit van de reddingsvlotten word onder andere door Lloyds Register, Det Norske Veritas-Germanischer Lloyd en American Bureau of Shipping gedaan.

De overtreffende trap van de ISO normering zijn de commerciele reddingsvlotten. De meeste fabriaknten maken die echter niet kleiner dan 8 of 12 personen en zijn dus niet direct bruikbaar op onze kleine bootjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 06:16 #831338

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Maar is een leverancier verplicht om zijn reddingsvlot conform die ISO standaard te laten certificeren?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 06:40 #831345

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Nee, waarschijnlijk niet.

Hij moet wel een CE-declaration of conformity afgeven waarop staat aan welke standaarden het voldoet.

Maar of zelfs daar aan voldaan is? Ik zie nergens een CE teken op de foto's. Zal de vraag naar hen eens uitzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 07:13 #831351

Een CE verkalring betekend dat je aan de Eurpoese wet voldoet met het betreffende product.
De Europese weten zijn vastgelegd in ISO bladen. Ofwel: je moet aan de ISO normen voldoen om een CE verklaring af te kunnen geven.
Ergo: als een vlot aan een ISO norm voldoet, dan is het automatisch ook CE en hoeft het dus niet apart vermeld te worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 07:50 #831361

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Erikdejong schreef :
Een CE verkalring betekend dat je aan de Eurpoese wet voldoet met het betreffende product.
De Europese weten zijn vastgelegd in ISO bladen. Ofwel: je moet aan de ISO normen voldoen om een CE verklaring af te kunnen geven.
Ergo: als een vlot aan een ISO norm voldoet, dan is het automatisch ook CE en hoeft het dus niet apart vermeld te worden.

Elk technische product wat verkocht wordt in de EU moet een CE verklaring hebben. Dus ook een ORC reddingsvlot. Ben daarom benieuwd wat daar op staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 08:51 #831386

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Erikdejong schreef :
Ergo: als een vlot aan een ISO norm voldoet, dan is het automatisch ook CE en hoeft het dus niet apart vermeld te worden.
Nee, dat is niet juist. Ik kan het niet beter zeggen dan Wikipedia:

"Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de fabrikant of zijn gevolmachtigde aan dat het product aan alle van toepassing zijnde Europese regels voldoet en dat de conformiteits- of overeenstemmingsprocedures zijn voltooid. Bovendien moet hij in de meeste gevallen voor het betreffende product een conformiteitverklaring hebben opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht aansprakelijkheid te accepteren voor zijn product."

Er zit dus veel meer aan vast dan alleen het voldoen aan een ISO norm. Een CE markering is wettelijk verplicht voor een groot aantal in de wet benoemde goederen. Reddingsvlotten vallen waarschijnlijk onder de categorie 'Persoonlijke beschermingsmiddelen' of onder 'Uitrusting van zeeschepen' of allebei. Het is ook verplicht om het CE logo op het product zelf aan te brengen als het een CE markering heeft. Zonder CE markering mag het product niet worden verkocht.

De (eigen) verklaring dat jouw product een CE markering heeft is geen kleine zaak. Bij ons op het bedrijf zijn er mensen die hiervoor speciaal zijn opgeleid. Zij toetsen of daadwerkelijk aan alle vereisten (en dat zijn er soms heel veel) is voldaan en stellen de conformiteitsverklaring op. Deze moet getekend worden door de directeur, waarmee hij of zij zich ook verantwoordelijk stelt voor deze verklaring. Als er achteraf blijkt dat er een ongeval heeft plaatsgevonden dat is terug te leiden naar het niet voldoen aan de Europese richtlijnen, wetgeving etc. op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu dan kan je daarvoor worden vervolgd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 11:40 #831444

Volgends mij hoeft equipment voor schepen vaak niet te voldoen aan CE, ik ben hier niet zeker van maar volgends mij wordt er een heleboel offshore equipment en bagger equipment geleverd zonder CE verklaring. hoe dat voor "consumenten" spullen als reddingsvlotten etc werkt weet ik niet. het kan ook zijn dat het iets met de vlaggenstaat van het betreffende schip te maken heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 17:31 #831582

ilCigno schreef :
Nee, dat is niet juist.
Toch is het echt zo. Een ISO keuring overruled een door een fabrikant opgestelde verklaring voor CE compliance. De betreffende ISO bladen is de wetgeving waar een fabrikant aan moet voldoen. Die ISO bladen verwijzen ook naar andere ISO bladen waar materiaal etc aan moet voldoen. Een CE verklaring is een door een fabrikant geschreven verklaring dat hij alle van toepassing zijnde ISO bladen heeft opgevolgd. Een ISO certificering is een verklaring van een derde onafhankelijke partij welke het product geferivieerd en compliant geacht heeft.
Een product met een ISO certificering heeft geen CE verklaring van de betreffende fabrikant nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 17:34 #831585

Ivo pionier schreef :
Volgends mij hoeft equipment voor schepen vaak niet te voldoen aan CE, ik ben hier niet zeker van maar volgends mij wordt er een heleboel offshore equipment en bagger equipment geleverd zonder CE verklaring.
Dat klopt. CE verklaring is voor consumenten en niet voor het bedrijfsleven. Die behoren aan veel strengere eisen te voldoen. Die producten voor de Bagger en de Offshore moeten aan de eisen van Lloyd's, BV, DNV-GL, ABS etc. voldoen. Indien een dergelijk keurmerk erop zit en het product voor professionals is bedoeld, dan is CE niet meer nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 18:27 #831593

  • Koning78
  • Koning78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
Vanuit mijn functie heb ik veel met "CE" te maken dus enige toelichting wat dat betreft van mijn kant.

Mijn werkgever ontwerpt en produceert machines en samenstellen van machines voor de bulkhandling en recycling industrie. Omdat wij machines binnen de EER op de markt brengen zijn wij als fabrikant wettelijk verplicht om deze machines te laten voldoen aan de eisen uit de Machinerichtlijn als deze machines binnen het toepassingsgebied vallen. Hierbij dienen wij o.a. een risocobeoordeling op te stellen, bij het product een EG-verklaring van overeenstemming betreffende machines op te stellen en het product te voorzien van een CE-markering. Om te voldoen aan de eisen aan de Machinerichtlijn mogen wij vrijblijvend gebruik maken van 600 geharmoniseerde normen die onder de Machinerichtlin hangen. Dit is dus geen wettelijke verplichting. Minimaal moeten we een gelijkwaardige oplossing toepassen.

Veel mensen denken dat normen wettelijk verplicht zijn. Dat is zeker niet altijd het geval.

Er is overigens wel een Europese richtlijn voor persoonlijke beschermingsmiddelen: 89/686EEG. Dus als een reddingsvlot binnen de EER op de markt gezet wordt en binnen het toepassingsgebied valt dan is de fabrikant wettelijk verplicht om aan deze eisen te voldoen.

P.s. als iemand een recycling installatie nodig heeft voor bijvoorbeeld plastic stuur dan een PB ;-)
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 18:29 door Koning78.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 19:11 #831612

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
@Timo :
Ik neem aan dat je niet zomaar normen op een rijtje gaat zetten.
Plannen voor de aanschaf van een reddingsvlot?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen voor reddingsvlotten 02 mei 2017 21:00 #831654

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Nee hoor, ik ben voorzien. Was eigenlijk naar aanleiding van een ander draadje over reddingsvlotten dat ik hier naar keek en het me wel leuk leek om daar iets over te schrijven. Zomaar dus B)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl