Erikdejong schreef :
Ergo: als een vlot aan een ISO norm voldoet, dan is het automatisch ook CE en hoeft het dus niet apart vermeld te worden.
Nee, dat is niet juist. Ik kan het niet beter zeggen dan Wikipedia:
"Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de fabrikant of zijn gevolmachtigde aan dat het product aan alle van toepassing zijnde Europese regels voldoet en dat de conformiteits- of overeenstemmingsprocedures zijn voltooid. Bovendien moet hij in de meeste gevallen voor het betreffende product een conformiteitverklaring hebben opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht aansprakelijkheid te accepteren voor zijn product."
Er zit dus veel meer aan vast dan alleen het voldoen aan een ISO norm. Een CE markering is wettelijk verplicht voor een groot aantal in de wet benoemde goederen. Reddingsvlotten vallen waarschijnlijk onder de categorie 'Persoonlijke beschermingsmiddelen' of onder 'Uitrusting van zeeschepen' of allebei. Het is ook verplicht om het CE logo op het product zelf aan te brengen als het een CE markering heeft. Zonder CE markering mag het product niet worden verkocht.
De (eigen) verklaring dat jouw product een CE markering heeft is geen kleine zaak. Bij ons op het bedrijf zijn er mensen die hiervoor speciaal zijn opgeleid. Zij toetsen of daadwerkelijk aan alle vereisten (en dat zijn er soms heel veel) is voldaan en stellen de conformiteitsverklaring op. Deze moet getekend worden door de directeur, waarmee hij of zij zich ook verantwoordelijk stelt voor deze verklaring. Als er achteraf blijkt dat er een ongeval heeft plaatsgevonden dat is terug te leiden naar het niet voldoen aan de Europese richtlijnen, wetgeving etc. op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu dan kan je daarvoor worden vervolgd.