Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 06:54 #863322

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Van de week nieuwe brandblussers gekocht en de "oude" van boord gehaald. 2x 30,-- euro. Niet schokkend natuurlijk, maar dat moet dus elk jaar wanneer je aan de ISAF regulations moet voldoen. Ook te overzien hoor, maar vervolgens heb je twee blussers over die verder ongetwijfeld nog prima zijn. Ik vind dat onnodige vervuiling en kosten.

Dus gebeld met de leverancier van mijn nieuwe blussers. Keuring kost 27,50 per eenheid en moet idd jaarlijks.
Hoe zou het zijn als we een gezamelijke inkoopactie organiseren en op die manier een betere prijs afspreken voor de keuring. Ik stel me voor dat we bijv bij de wintermeeting de blussers verzamelen en met behulp van de zf pakketdienst weer verspreiden.
Als er serieuse interesse is wil ik in oktober wel eens aan de bak, maar eerst eens horen: wie en hoeveel blussers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 07:17 #863329

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Wil je de keuring echt per leverancier doen of een algemene keurder?
Ingeval het laatste zou ik de brandblusser in mijn auto willen laten keuren datum is juni verlopen geloof ik :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 07:27 #863332

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Wat ik zo vreemd vind, als je een nieuwe koopt is die nog (bvb) 4 jaar geldig.
Als je hem laat herkeuren, maar 1 jaar ?
Wie verstaat dat ?
Aan een brandblusser zit geen ingewikkelde techniek die in een paar jaar defect kan raken, dus wat is de reden voor die verplichte jaarlijkse herkeur. ( behalve de winst voor de keurders. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 07:38 #863338

Die 27,50 per stuk is flink aan de prijs.
Ik heb voor mijn bedrijf een afspraak met een erkend keuringsbedrijf; zij komen eens per jaar langs met een servicebus en rekenen per poederblusser ongeveer een tientje (exclusief BTW); geen voorrijdkosten.
Indien nodig wordt ter plekke een reparatie uitgevoerd, deskundig en tegen een heel schappelijk tarief.

Tot enkele jaren geleden regelde de watersportvereniging in mijn dorp een gemeenschappelijke blusserkeuringsdag, maar het daarbij betrokken bedrijf is daarmee gestopt omdat de animo te klein werd.
't Was af en toe hilarisch om te zien dat watersporters oprecht ontstemd waren, als hun blusser uit 1930 afgekeurd werd ("de verkoper zei dat-ie nog helemaal goed is!").
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:05 #863348

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Als je een officieel papiertje nodig hebt, zul je een gecertificeerd bedrijf moeten inschakelen. Gaat het om je gemoedsrust, dan kun je het als het een poederblusser betreft, helemaal zelf. Dit is het ritueel van een officiële keurder : men neme de blusser, lijkt op de manometer of de druk OK is, en al ronddraaiend geef je met een rubberhamer een paar flinke klappen op de omtrek van de blusser om de zoutvulling los te schudden. Na 1 minuut schrijf je en rekening van 30 Euro.
Na deze ervaring doe ik dit ritueel nu eenmaal jaarlijks zelf, zonder rekening.
Laatst bewerkt: 18 aug 2017 08:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:05 #863349

Tony2920 schreef :
Wat ik zo vreemd vind, als je een nieuwe koopt is die nog (bvb) 4 jaar geldig.
Als je hem laat herkeuren, maar 1 jaar ?
Wie verstaat dat ?
Aan een brandblusser zit geen ingewikkelde techniek die in een paar jaar defect kan raken, dus wat is de reden voor die verplichte jaarlijkse herkeur.

In zekere zin heb je helemaal gelijk.
Ik heb laatst een partij poederblussers opgeruimd die al zeker 15 jaar geleden afgekeurd waren. Ze deden het allemaal nog perfect.
Als je regelmatig checkt of de blusser nog druk heeft, controleert op roestvorming en ander onheil, en regelmatig ronddraait om het poeder los te houden, dan is zo'n jaarlijkse keuring inderdaad alleen maar goed voor het papiertje.
Maar wees eens eerlijk: wie doet dat uit eigen beweging? Veel blussers liggen/hangen al jaren eenzaam in hun hoekje.
Wat dat betreft is het wel zinvol dat er een soort stok achter de deur is om af en toe eens aandacht te besteden aan die arme blussers.

Bedenk dat ook die eenvoudige techniek van een blusser kapot kan gaan. Uit eigen waarneming (bij mijn eigen blussers en die van mijn klanten): poeder dat klontert door langdurig hangen bij een trillende motor; poeder dat klontert door vochtinwerking via een lekkende dop; drukverlies door een manometertje dat beschadigd was; drukverlies door een lek veiligheidsventieltje; een AFFF-blusser met een druppelende hoofdafsluiter waardoor de blusser èn z'n omgeving flink ging roesten; een CO2 blusser met een kapotte slang; enkele blussers met te zware roestvorming bij de pootjes of onder de plastic voetbeschermer; een blusser waarvan het asje van de knijpkraan eruit was gevallen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:09 #863351

Wie heeft er dan nog poederblussers aan boord? Geven bijna onherstelbare troep. Maar wel lekker goedkope dingen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:14 #863352

Ankeraar32 schreef :
Wie heeft er dan nog poederblussers aan boord? Geven bijna onherstelbare troep. Maar wel lekker goedkope dingen natuurlijk.

Op mijn (beroeps-)sleepboot had ik 6 grote poederblussers. Voorschrift van SI en verzekeraar.
Daarnaast had ik (min of meer illegaal, want in afgesloten ruimtes mag dat niet) op diverse plekken CO2 blussers hangen.
Ze zijn nooit nodig geweest, maar ik weet wel wèlke ik het eerst zou pakken!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:21 #863356

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Ankeraar32 schreef :
Wie heeft er dan nog poederblussers aan boord? Geven bijna onherstelbare troep. Maar wel lekker goedkope dingen natuurlijk.

Ik kon geen schuimblusser vinden, geschikt voor C branden (gas). Daar zit imho het grootste risico, dus poederblusser aangeschaft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 18 aug 2017 08:44 #863365

Ankeraar32 schreef :
Wie heeft er dan nog poederblussers aan boord? Geven bijna onherstelbare troep. Maar wel lekker goedkope dingen natuurlijk.

Ik heb geen handmatige blusser(s) meer aan boord.Zeker geen poederblusser

Op twee locaties aan boord zijn mambo blussystemen hangend gemonteerd.
ze zijn niet goedkoop, maar zijn 10 jaar gegarandeerd, dus per saldo goedkoper dan nieuw en herkeuren over die periode van 10 jaar.
Ik heb in Luzern een demonstratie gezien van de werking en het effect. Een motorbrand, was uit en veilig voor je het kon beseffen.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 18 aug 2017 08:49 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 19 aug 2017 09:31 #863662

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
CeesS schreef :
Als je een officieel papiertje nodig hebt, zul je een gecertificeerd bedrijf moeten inschakelen. Gaat het om je gemoedsrust, dan kun je het als het een poederblusser betreft, helemaal zelf. Dit is het ritueel van een officiële keurder : men neme de blusser, lijkt op de manometer of de druk OK is, en al ronddraaiend geef je met een rubberhamer een paar flinke klappen op de omtrek van de blusser om de zoutvulling los te schudden. Na 1 minuut schrijf je en rekening van 30 Euro.
Na deze ervaring doe ik dit ritueel nu eenmaal jaarlijks zelf, zonder rekening.

Interessant. Ik heb zelf een schuimblusser. Daar valt geen poeder in los te kloppen. Zou je daar al klaar zijn als de manometer nog in het groen staat?

Wat betreft gasbranden: misschien blus je die het snelst door de kraan op de fles dicht te draaien. Die zit in de gasbun in de kuip.
Overigens weet ik niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een gasbrand aan boord van een boot. Hoe ontstaan die?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 19 aug 2017 09:38 #863667

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Overigens weet ik niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een gasbrand aan boord van een boot. Hoe ontstaan die?
Zie een van de laatste filmpjes van Sire over de opvoeding van jongetjes. Dan weet je het.. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 19 aug 2017 09:53 #863676

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
holtere schreef :
Overigens weet ik niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een gasbrand aan boord van een boot. Hoe ontstaan die?Zie een van de laatste filmpjes van Sire over de opvoeding van jongetjes. Dan weet je het..

Mja. Nou ben ik zelf nog een soort van jongetje, zoals eigenlijk alle zeilers, maar niet zo'n jongetje. Met vuur spelen doe ik niet meer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 19 aug 2017 10:04 #863681

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Waarom zo moeilijk???

Ik koop regelmatig van deze spuitbussen:

www.brandblussershop.eu/firest...55ZDi6BoCwREQAvD_BwE

www.brandveiliggebouw.com/nl/c...le-spraybrandblusser

zijn €16 en altijd vers. Nemen weinig ruimte in.
Voor A, B en F branden. gas heb ik niet aan boord.
Aan boord wel met kunststof montage beugel, roest niet en goed vast.
www.quick-safety.nl/products/prymos-houder/

Ik heb ze ook in huis op elke kamer, kinderen uitgelegd hoe het werkt. etc.

Dus geen discussie over leeftijd en roest etc.

In de machinekamer heb ik een soort automatische "blusbom".
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 aug 2017 10:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 20 aug 2017 02:03 #863866

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Nou, moeilijk valt mee......ik vaar 1 x per jaar een wedstrijd in de ORC klasse. En dan heb je een boekwerk aan regels waar je aan moet voldoen. 1daarvan is 2x 2kilo blussers aan boord. Uiteraard jaarlijks onderhouden met bewijs daarvan.
Het is helemaal niet erg, zo'n pakket aan veiligheidsdingen. Daar kan je veel plezier van hebben in penibele situaties, maar elk jaar nieuwe blussers aan boord leggen? Ik vind dst onnodig belastend en een keuring kan immers ook. Maar dan moet je met een grotere partij blussers aan komen om het rendabel te houden. Vandaar deze peiling.....

Ik heb naast de vereiste 2x 2 kilo ook zo'n A, B & F spuitbus aan boord. Die zie ik liever gebruikt dan de poederblusser. En een vetbrand is imo een reël risico tijdens het koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 20 aug 2017 07:47 #863896

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Berghout-2 schreef :
Tony2920 schreef :
Wat ik zo vreemd vind, als je een nieuwe koopt is die nog (bvb) 4 jaar geldig.
Als je hem laat herkeuren, maar 1 jaar ?
Wie verstaat dat ?
Aan een brandblusser zit geen ingewikkelde techniek die in een paar jaar defect kan raken, dus wat is de reden voor die verplichte jaarlijkse herkeur.

In zekere zin heb je helemaal gelijk.
Ik heb laatst een partij poederblussers opgeruimd die al zeker 15 jaar geleden afgekeurd waren. Ze deden het allemaal nog perfect.
Als je regelmatig checkt of de blusser nog druk heeft, controleert op roestvorming en ander onheil, en regelmatig ronddraait om het poeder los te houden, dan is zo'n jaarlijkse keuring inderdaad alleen maar goed voor het papiertje.
Maar wees eens eerlijk: wie doet dat uit eigen beweging? Veel blussers liggen/hangen al jaren eenzaam in hun hoekje.
Wat dat betreft is het wel zinvol dat er een soort stok achter de deur is om af en toe eens aandacht te besteden aan die arme blussers.

Bedenk dat ook die eenvoudige techniek van een blusser kapot kan gaan. Uit eigen waarneming (bij mijn eigen blussers en die van mijn klanten): poeder dat klontert door langdurig hangen bij een trillende motor; poeder dat klontert door vochtinwerking via een lekkende dop; drukverlies door een manometertje dat beschadigd was; drukverlies door een lek veiligheidsventieltje; een AFFF-blusser met een druppelende hoofdafsluiter waardoor de blusser èn z'n omgeving flink ging roesten; een CO2 blusser met een kapotte slang; enkele blussers met te zware roestvorming bij de pootjes of onder de plastic voetbeschermer; een blusser waarvan het asje van de knijpkraan eruit was gevallen.

Dat hoeft tegenwoordig niet meer hoor, draaien, kloppen etc. Er zit nu een soort coating om de kristallen waardoor het niet meer kan klonderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 20 aug 2017 07:54 #863898

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Berghout-2 schreef :
Tony2920 schreef :
Wat ik zo vreemd vind, als je een nieuwe koopt is die nog (bvb) 4 jaar geldig.
Als je hem laat herkeuren, maar 1 jaar ?
Wie verstaat dat ?
Aan een brandblusser zit geen ingewikkelde techniek die in een paar jaar defect kan raken, dus wat is de reden voor die verplichte jaarlijkse herkeur.

In zekere zin heb je helemaal gelijk.
Ik heb laatst een partij poederblussers opgeruimd die al zeker 15 jaar geleden afgekeurd waren. Ze deden het allemaal nog perfect.
Als je regelmatig checkt of de blusser nog druk heeft, controleert op roestvorming en ander onheil, en regelmatig ronddraait om het poeder los te houden, dan is zo'n jaarlijkse keuring inderdaad alleen maar goed voor het papiertje.
Maar wees eens eerlijk: wie doet dat uit eigen beweging? Veel blussers liggen/hangen al jaren eenzaam in hun hoekje.
Wat dat betreft is het wel zinvol dat er een soort stok achter de deur is om af en toe eens aandacht te besteden aan die arme blussers.

Bedenk dat ook die eenvoudige techniek van een blusser kapot kan gaan. Uit eigen waarneming (bij mijn eigen blussers en die van mijn klanten): poeder dat klontert door langdurig hangen bij een trillende motor; poeder dat klontert door vochtinwerking via een lekkende dop; drukverlies door een manometertje dat beschadigd was; drukverlies door een lek veiligheidsventieltje; een AFFF-blusser met een druppelende hoofdafsluiter waardoor de blusser èn z'n omgeving flink ging roesten; een CO2 blusser met een kapotte slang; enkele blussers met te zware roestvorming bij de pootjes of onder de plastic voetbeschermer; een blusser waarvan het asje van de knijpkraan eruit was gevallen.

Tja de fabrikanten van brandblussers zijn heel blij met de huidige regelgeving, en ze werken er aan om de brandblussers zo te maken dat ze na de voorziene garantieperiode spontaan uit elkaar vallen van ellende. ( misschien iets overdreven maar toch.)
Ze doen er in ieder geval alles aan om ervoor te zorgen dat ze na de voorziene gebruiksperiode oude brandblussers niet laten controleren, maar nieuwe kopen. En zonder terugname van de oude, want dat is teveel werk.
Een beter systeem zou misschien kunnen zijn, dat we die dingen huren, maar of dit uiteindelijk goedkoper gaat uitvallen is maar zeer de vraag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 20 aug 2017 08:27 #863905

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Ik heb ook de MABO aan boord, gaat vanzelf af bij 80 graden en geen probleem voor electronica.
Daarom ook thuis in de tandartspraktijk van mijn admiraal

www.brandblussercentrale.eu/nl...iABEgLlffD_BwE#tab-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interessepeiling gezamelijke keuring brandblussers 20 aug 2017 08:28 #863906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Die eis van 2x 2 kg blussers, is dat CO2 of AFFF schuim of poeder?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl