Pimpel schreef :
Schokkend, dat er zoveel mensen zijn die kennelijk de juiste regels kennen, maar te lui zijn om daar aan te voldoen. Is het echt te veel moeite? Ik kan mij dat niet voorstellen, als het hijsen van een vlaggetje/signaal al te veel moeite is op een zeilboot...
Is dat hetzelfde met het stoomlicht in het donker?
Laten we even niet uit het oog verliezen waarom we die kegel moeten hijsen.
Dat is allen maar om aan te geven, dat we op dat ogenblik een werktuigelijk voortbewogen vaartuig zijn, en niet langer een door zeil voortbewogen vaartuig.
M.a.w. de voorrangsregels veranderen.
Hoewel het reglementair verplicht is, heeft het weinig zin om op volle zee, waar je geen mee of tegenliggers in zicht hebt, een kegel te hijsen. En dat doe ik ook niet.
In gevallen waar het wel zin heeft, hijs ik de kegel wel.
Verder hijs ik de kegel niet, als ik geen zeil omhoog heb staan, en ook niet tijdens het hijsen of strijken van mijn zeilen, wel beschouw ik het hijsen of strijken van mijn zeilen als een manoeuvre, en dan heb ik dus geen voorrang. Ik wacht dus met hijsen of strijken tot ik dit veilig kan zonder andere verkeer te storen.
of een VHF die alleen maar kan ontvangen. Stel je voor dat anderen weten dat je iets zegt. Alle gekheid op een stokje.... als je van anderen verwacht dat ze duidelijk zijn doe je dat zelf ook. vaak zijn het van die flachy bootjes die het een schande vinden om te motorzeilen. stel je voor???
Of nog sterker, zwaar komen opstomen en dan de motor afzetten als ze voorbij gestoken zijn. Of nog, ... aan die kant voorbij steken zodat je de uitlaat niet ziet.
enfin, leven en laten leven zeker. Bij ons gaat hij netjes omhoog