Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: giek-rem

giek-rem 12 jan 2018 18:03 #906888

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Ik heb eventueel een gebruikte giekrem te koop die vergelijkbaar is met de walder giekrem.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 18:58 #906903

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
In de berg beklim wereld gebruiken ze een zekerapparaat super 8.
Kan je ook gebruiken voor een giek rem.
!4.95 euro

Nog meer www.bever.nl/c/uitrusting/klim...=bestselling&filter=


Hier nog 1

www.klimwinkel.nl/catalog/zeke...tml/figure-p-53.html
8,95 euro
De acht is het klassieke gereedschap voor zekeren en abseilen. De acht wordt nog altijd veel gebruikt in de klimsport. Voordelen van de acht zijn de eenvoudige werkwijze en de mogelijkheid om dynamisch te zekeren.

Afmeting: 140 mm
Rating: 35 kN
Gewicht: 135 gram

Leverbaar in rood, blauw, oranje en blank aluminium
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 19:08 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 19:41 #906911

Wat je bedoel je met een bulle talie komt het niet van ???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 20:52 #906931

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
brambo schreef :
bulletalie lijn.

Maar daar komt meestal niet van.
hoezo niet :dry:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 22:36 #906947

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Daar denk ik pas aan als er al een gijp is geweest. Of er plotseling golven komen van passerende schepen. Ook bij golven van zeeschepen kan de giek heftig heen en weer slaan.

Ik wil daarom een meer permanente giekrem hebben.

Het ligt gewoon aan mij om de bulle talies niet altijd bij de hand te hebben. Maar goed we gaan het eens proberen en kijken of het goed werkt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 23:13 #906952

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ik heb afgelopen zomer geëxperimenteerd met een imitatie Wichard. Het was wel even zoeken naar de juiste combinatie van lijn (niet te stroef) en spanning op de lijn, maar als het werkt is het heerlijk. Ik herinner me nog een smal ‘geultje’ op de Grevelingen dat ik in mijn eentje op het gemakje kon afkruisen met windkrachtje vier van achter. Ging net zo makkelijk als overstag gaan.
Hoe het zich met meer wind houdt weet ik niet. Het is lastig testen onder verschillende omstandigheden. Als hij ‘te los’ staat dan krijg je alsnog met flinke klappers te maken.
Zeker op zee, met golfslag erbij, staat er ook nog een bullentalie bij (en soms 2).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 12 jan 2018 23:44 #906956

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Bullentalie kan soms een kwestie zijn van eens goed nadenken over een handig aansluitmechanisme, en daar wat voor voorbereiden. Probleem op onze vorige boot (vd stadt 30) was dat het lastig was om op het giek uiteinde veilig iets aan te haken. je hangt dan half overboord, niet echt prettig op gijpkoers.

Oplossing: 2 losse bullentalies met elk blokjes erin, 1 links, 1 rechts. Het eerste blok haakten we met een snelkoppeling aan een dekoog voorop. Het tweede blok komt aan de giek.

Om nu dat overboord hangen te voorkomen had ik een lijntje gemaakt wat van het giek uiteinde, onder de giek, tot bij de neerhouder liep en daar vastgeclipt zat. Dat haal je los (bij de neerhaler, binnenboord) en haak je aan blok 2. Zo hoef je niet overboord en heb je het snel aangesloten. Bij gijpen omwisselen.

Als we ruig weer verwachtten legden we de bullentalies aan beide kanten klaar, aansluiten was dan veel makkelijker te doen waardoor je het ook makkelijker echt doet.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 23:44 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 09:42 #907013

redshift schreef :
Bullentalie kan soms een kwestie zijn van eens goed nadenken over een handig aansluitmechanisme, en daar wat voor voorbereiden. Probleem op onze vorige boot (vd stadt 30) was dat het lastig was om op het giek uiteinde veilig iets aan te haken. je hangt dan half overboord, niet echt prettig op gijpkoers.

Oplossing: 2 losse bullentalies met elk blokjes erin, 1 links, 1 rechts. Het eerste blok haakten we met een snelkoppeling aan een dekoog voorop. Het tweede blok komt aan de giek.

Om nu dat overboord hangen te voorkomen had ik een lijntje gemaakt wat van het giek uiteinde, onder de giek, tot bij de neerhouder liep en daar vastgeclipt zat. Dat haal je los (bij de neerhaler, binnenboord) en haak je aan blok 2. Zo hoef je niet overboord en heb je het snel aangesloten. Bij gijpen omwisselen.

Als we ruig weer verwachtten legden we de bullentalies aan beide kanten klaar, aansluiten was dan veel makkelijker te doen waardoor je het ook makkelijker echt doet.

Zo dubbel uitgevoerd vind ik top en al vaak gebruikt :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 10:31 #907040

Een bulletalie op een modern jacht ligt er al; de neerhouder van de spiboom.

Bulletalies zijn hier al veel besproken en kunnen ook ronduit gevaarlijk zijn.

Tenzij gebonden door een geul is plat voor t laken varen gewoon klunzig zeemanschap; afkruisen is veiliger en sneller. Goed gijpen is óók een stukje oefening. Dat ontbreek bij de plat voor t laken schippers en maakt het daarmee nog bedenkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 10:48 #907044

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Oplossing: 2 losse bullentalies met elk blokjes erin, 1 links, 1 rechts. Het eerste blok haakten we met een snelkoppeling aan een dekoog voorop. Het tweede blok komt aan de giek.

Om nu dat overboord hangen te voorkomen had ik een lijntje gemaakt wat van het giek uiteinde, onder de giek, tot bij de neerhouder liep en daar vastgeclipt zat. Dat haal je los (bij de neerhaler, binnenboord) en haak je aan blok 2. Zo hoef je niet overboord en heb je het snel aangesloten. Bij gijpen omwisselen.
De blokjes snap ik, denk ik.. Waar zitten nu de uiteinden van die bulletalies aan vast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 10:55 #907048

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zie dit eerdere onderwerp over de Gyb'Easy en 'achtjes' uit de klimsport.

Omdat wij wisselende ervaringen lazen met de klimmersachtjes als giekrem hebben wij destijds voor de Gyb'Easy gekozen. Het ding ziet er simpel uit maar er is naar verluidt heel goed over nagedacht (o.a. dikte van materiaal i.v.m. warmte ontwikkeling bij zwaar weer gijp). Door de spanning op de lijn te verhogen werkt de Gyb'Easy op onze 40-voeter in de praktijk ook prima als alternatieve bullentalie.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen Bram. Zo'n klimmersachtje is aanzienlijk goedkoper dan de Wichard Gyb'Easy. De Gyb'Easy is door zijn eenvoud overigens niet echt aan slijtage onderhevig en dus een eenmalige aanschaf.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 10:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 10:58 #907049

boarderbas schreef :
Een bulletalie op een modern jacht ligt er al; de neerhouder van de spiboom.

Bulletalies zijn hier al veel besproken en kunnen ook ronduit gevaarlijk zijn.

Tenzij gebonden door een geul is plat voor t laken varen gewoon klunzig zeemanschap; afkruisen is veiliger en sneller. Goed gijpen is óók een stukje oefening. Dat ontbreek bij de plat voor t laken schippers en maakt het daarmee nog bedenkelijker.

Lekker generaliserend. Plat voor het laken kan een prima koers zijn (tradewind). Dat je dat doet omdat je het gijpen niet zou beheersen is natuurlijk onzin. Een bullettalie is ook voor onvoorziene omstandigheden zoals een windshift, die ene golf die anders inkomt, hapering stuurautomaat, onbestemde golfslag. Een onbedoelde gijp kan zoveel oorzaken hebben. Het gijpen voorkom je er niet mee maar wel dat de giek onbedoeld overkomt en dat je lummelbeslag een dreun krijgt. Je neerhouder daarvoor gebruiken voldoet niet. Soms wil je ook echt niet of minder gijpen. Gijpen met veel wind is ook een risico soms (AkzoNobel boot in de vorige etappe).
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 11:01 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:28 #907053

Rob, ik geloof niet dat jouw reactie de inhoud van mijn gequote tekst helemaal beschrijft.

Natuurlijk ken ik ook "tradewind" scenario's, maar dat is nou niet generiek wat wij Nederlandse schippers dagelijks doen.

Ik doel gewoon op de zonnige zaterdag ijsselmeer. De zeilsport gaat nog immer zwaar gebukt onder nostalgie en romantische scheepsgevoelens van vervlogen tijden. We varen niet meer op tjalken. Onze gieken zijn geen honderden kilo's naaldhout meer en onze zeilen zijn niet meer ons katoenen werkkapitaal. Een scherp jacht kan in in nagenoeg alle lome toeromstandigheden veilig gijpen.

Een giek tijdens een gijp met lijnen proberen te bedwingen kan pretig zijn, maar brengt ook weer een flink risico mee. Als er iets niet lekker meekomt heb je ellende.

Op een ruime koers een bulletalie zetten is dus niet een slecht idee. Bij de door jou bedoelde golf helpt het om niet in korte tijd twee gijpen te maken.

Op een plat-voor-het-laken koers hou ik er niet van; als de gijp eenmaal ingezet is met een bulletalie vast wil de boot doorgijpen. Voor mij niet een relaxed scenario. Toch word het vaak neergezet als een manier om zorgeloos even een kop koffie te kunnen zetten of een boekje te lezen op het voordek.

Toch zie ik het veelvuldig; bootjes die al schommelend plat voor t laken met een bulletalie in een rechte lijn van a naar b gaan op ruim water. Sterker nog; zo is het bij mij ook met de paplepel ingegoten; pa was schipper op een boeier en ik ben gijpvrezend opgevoed.

Ik ken een schipper waarvan zijn vrouw gewond is geraakt tussen stag en bulletalie en heb twee jaar terug nog een stijgergenoot geholpen zijn lummelbeslag te rapareren na een rampzalige gijp met bulletalie met 10 knopen wind op een zonovergoten markermeer.

Mijn natuurlijke reactie is een hogere koers te kiezen als ik een windshift verwacht, of al een golf me zomaar de gijp in kan werken.

Duidelijk gesteld; dat geld op open water. Niet in een passaatwind, op een vaarwater met bomen en bebouwing langs de kant of in smalle geulen...

het is niet voor niets dat dubbele bollejannen nog steeds een populair zeil zijn voor passaatschippers. Die strijken hun grootzeil.

De genoemde giekrem kan een mooi hulpmiddel zijn om de giek te remmen tijdens de gijp of als bulletalie te werken. Maar is naar mijn mening niet een gereedschap om dieper te kunnen varen.
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 11:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:30 #907054

Zeil zo vaak voor het lappie, maar goed zeil ook als een visser.......ik begrijp nu dus: visser met slecht zeemanschap.... :whistle: :whistle:

Nu vind ik elke koers van plat voor de lap tot half bagger koersen, rare bewegingen van de boot, persoonlijk hou ik meer van aan de wind tot max halve .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 11:31 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:35 #907056

Die boot beweegt raar omdat ie een spinnaker mist :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:52 #907063

boarderbas schreef :
Rob, ik geloof niet dat jouw reactie de inhoud van mijn gequote tekst helemaal beschrijft.

Natuurlijk ken ik ook "tradewind" scenario's, maar dat is nou niet generiek wat wij Nederlandse schippers dagelijks doen.

Ik doel gewoon op de zonnige zaterdag ijsselmeer. De zeilsport gaat nog immer zwaar gebukt onder nostalgie en romantische scheepsgevoelens van vervlogen tijden. We varen niet meer op tjalken. Onze gieken zijn geen honderden kilo's naaldhout meer en onze zeilen zijn niet meer ons katoenen werkkapitaal. Een scherp jacht kan in in nagenoeg alle lome toeromstandigheden veilig gijpen.

Een giek tijdens een gijp met lijnen proberen te bedwingen kan pretig zijn, maar brengt ook weer een flink risico mee. Als er iets niet lekker meekomt heb je ellende.

Op een ruime koers een bulletalie zetten is dus niet een slecht idee. Bij de door jou bedoelde golf helpt het om niet in korte tijd twee gijpen te maken.

Op een plat-voor-het-laken koers hou ik er niet van; als de gijp eenmaal ingezet is met een bulletalie vast wil de boot doorgijpen. Voor mij niet een relaxed scenario. Toch word het vaak neergezet als een manier om zorgeloos even een kop koffie te kunnen zetten of een boekje te lezen op het voordek.

Toch zie ik het veelvuldig; bootjes die al schommelend plat voor t laken met een bulletalie in een rechte lijn van a naar b gaan op ruim water. Sterker nog; zo is het bij mij ook met de paplepel ingegoten; pa was schipper op een boeier en ik ben gijpvrezend opgevoed.

Ik ken een schipper waarvan zijn vrouw gewond is geraakt tussen stag en bulletalie en heb twee jaar terug nog een stijgergenoot geholpen zijn lummelbeslag te rapareren na een rampzalige gijp met bulletalie met 10 knopen wind op een zonovergoten markermeer.

Mijn natuurlijke reactie is een hogere koers te kiezen als ik een windshift verwacht, of al een golf me zomaar de gijp in kan werken.

Duidelijk gesteld; dat geld op open water. Niet in een passaatwind, op een vaarwater met bomen en bebouwing langs de kant of in smalle geulen...

het is niet voor niets dat dubbele bollejannen nog steeds een populair zeil zijn voor passaatschippers. Die strijken hun grootzeil.

De genoemde giekrem kan een mooi hulpmiddel zijn om de giek te remmen tijdens de gijp of als bulletalie te werken. Maar is naar mijn mening niet een gereedschap om dieper te kunnen varen.

In de basis komt het erop neer of je voldoende zeiltechniek hebt. Dan kun je alle koersen varen. Voor de wind varen is vaak erg relaxed. Dat mensen fouten maken en in de meest simpele omstandigheden schade krijgen, dat zal altijd blijven. Op zee shorthanded zal de automatische piloot meestal sturen en zit er niemand aan het roer. Inspelen op veranderde omstandigheden zal dan altijd vertraagd plaatsvinden. Een beschadigd lummelbeslag kan zomaar einde verhaal zijn voor een lange overtocht. Op langere tochten is geen schade aan de boot mijn grootste prioriteit. Een onbedoeld overkomende giek is dan een groot risico. Dan gaan er gewoon 2 bullettalies op soms.
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 11:54 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:57 #907068

boarderbas schreef :
Die boot beweegt raar omdat ie een spinnaker mist :P

ahahahah Bas ik zeil al ff snel rekenen ruim 35 jaar, denk je dat ik ondertussen niet weet welke koers ik nou lekker vind zeilen :P

Wat jij oppert is het zelfde als iemand zegt vind kippelever niet lekker, dan antwoord jij: je mist het spek.....goed dan wordt het iets minder vies, maar nog steeds niet heeeeerlijk ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 11:59 #907069

...en precies dat ontgaat me. Ruimere koersen zijn relaxter, veiliger en sneller. Je zult dan wel één of twee keer gecontroleerd moeten gijpen. Juist dat krampachtig proberen om gijpen te voorkomen brengt vaak veel gevaarlijkere situaties met zich mee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 12:00 #907070

boarderbas schreef :
...en precies dat ontgaat me. Ruimere koersen zijn relaxter, veiliger en sneller. Je zult dan wel één of twee keer gecontroleerd moeten gijpen. Juist dat krampachtig proberen om gijpen te voorkomen brengt vaak veel gevaarlijkere situaties met zich mee...

aan de wind hoef ik helemaal niet te gijpen....... :woohoo:

En krampachtig gijpen? , geen idee geen last van hoor :) gewoon gijpen klaar
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 12:02 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 12:05 #907073

voeg ik nog even aan toe dat de bulle taile er bij meestal sneller opstaat met een zuchtje wind, dan lig ik te dobberen, en ben ik toch niet zo alert als met een beetje meer wind.

Dus als het maar gaat waaien :) gaat het steeds lekkerder en met meer aandacht
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 12:10 #907075

boarderbas schreef :
...en precies dat ontgaat me. Ruimere koersen zijn relaxter, veiliger en sneller. Je zult dan wel één of twee keer gecontroleerd moeten gijpen. Juist dat krampachtig proberen om gijpen te voorkomen brengt vaak veel gevaarlijkere situaties met zich mee...

Misschien zit dat idee gewoon in je hoofd (dat weet ik eigenlijk wel zeker :laugh: ). Voor de wind varen uit angst voor gijpen is volgens mij ongegrond en meer een resultaat van je zeilopvoeding ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 12:35 #907086

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Je kunt niet altijd een koers varen om het risico van gijpen te voorkomen. Daarnaast kun je door toedoen van de golven, van bijvoorbeeld een zeeschip, plotseling een schuiver maken en onverwacht gijpen. Of anders staat je giek wel heftig heen en weer te slaan.

En als je overloop in de kuip is geplaatst, kun je van je schoot ook nog een behoorlijke klap krijgen. Zeker op een ruime koers als de stoppers wijd uitstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 13:38 #907104

Kijk, dan ben ik toch niet helemaal gek hè ;)

Met die schijnveiligheid van een bulletalie geven jullie al aan dat je niet meer op let en te lui bent om je overloop te bedienen :silly:

Nu vaar ik óf met een hele crew wedstrijden en peins ik niet over een voordewindse koers, óf vaar ik samen met mijn dochtertje die nog niet zelfredzaam is. Misschien dat ik dan wat meer dan gemiddeld over veiligheid nadenk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 13:43 #907107

boarderbas schreef :
Kijk, dan ben ik toch niet helemaal gek hè ;)

Met die schijnveiligheid van een bulletalie geven jullie al aan dat je niet meer op let en te lui bent om je overloop te bedienen :silly:

Nu vaar ik óf met een hele crew wedstrijden en peins ik niet over een voordewindse koers, óf vaar ik samen met mijn dochtertje die nog niet zelfredzaam is. Misschien dat ik dan wat meer dan gemiddeld over veiligheid nadenk...

Nee je bent bang dat het niet gaat, dat heeft niets met veiligheid te maken ;)

Maar eerder inderdaad met je zeilopvoeding, een crew of niet redzaam hebben van een dochtertje maakt je geen betere of slechtere schipper........

Het feit dat je denkt, ik doe dat of dit niet voor mijn dochter / crew, geeft beetje je onzekerheid op dat vlak aan.

dan beheers je de skills niet op alle koersen, en jij was fanatiek wedstrijd zeiler???? ik twijfel nu erg!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 13:45 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

giek-rem 13 jan 2018 14:15 #907114

Zeg wijsneus. Ik heb ook een buletalie (spiboomneerhouder) en ja die gaat er zo af en toe op om lekker plat voor t laken te varen als dat nodig is. Op open water echter snap ik soms niet waarom je het jezelf aan zou doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl