HPV schreef :
Joop66 schreef :
Gevaarlijk omdat:
De gebruikte spullen niet gecertificeerd zijn. Omdat, als je aan de spullen gaat rekenen ze onvoldoende marge in zich hebben (volgense de klimwereld). Omdat, als de klemmen wat slijten dit type niet gegarandeerd meer klemt. Omdat een bootmansstoel geen veilige interface voor t menselijk lichaam is. Je kunt er uit vallen als je op de kop komt.
Nog meer?
Niet gecertificeerd...zucht....Mast is ook niet gecertificeerd en de rest van de tuigage net zomin...
Onvoldoende marge, is dat viermaal overbemeten in de bergsport? Hoeveel marge is onvoldoende?
Tja, slijtage misschien als je er dagelijks mee de mast in gaat maar lijkt me vergezocht. Als je ziet wat er aan slijtage is opgetreden dan gaat ie nog 50jaar mee..
Bootmansstoel van de topclimber kan je niet uitvallen, is gesloten.
Heb je zelf aan de topclimber gerekend Joop en er zelf een in handen gehad, of beter nog: zelf uitgeprobeerd? Ik denk dat jij de kennis in huis hebt om de maximale belasting uit te rekenen, je hoeft dan geen alpinisten te citeren die het niks vinden. Als jij de rekensom maakt kan ik je wel vertellen of dat voor mij als zeiler voldoende marge heeft.
Wat dat slijtage argument betreft; ik denk dat ik eerder versleten ben dan onze topclimber. En mocht er al een klem niet goed meer klemmen (wat zou er dan versleten zijn?) dan merk je dat al bij het klimmen en heb je altijd nog de andere klem waardoor je niet naar beneden lazert.
Er zijn andere effectieve klimmiddelen en ook goedkopere systemen, maar de topclimber werkt alleen als je hem juist hebt gemonteerd en je veiligheid is dan niet afhankelijk van een goede bediening. Dat is voor zeilers die geen alpinisten zijn een groot (veiligheids)voordeel.
Als je de topclimber zitting/tuigje goed aanmeet kun je er niet uitvallen, het is zoals HPV ook aangeeft geen doorsnee bootmansstoeltje.
De topclimber (en zelfgemaakte systemen met prusiks of de door Joost getoonde 'ascenders') zijn naar mijn idee stukken veiliger dan bootmansstoeltjes, waarin je afhankelijk bent van degene die beneden de lijn op de lier bedient. Als er al iemand aan boord is laat ik die een tweede val bedienen waaraan de topclimber gezekerd is (een variatie op de methode van Zeilzin). Op deze backup lijn staat in principe nooit spanning, dus dat kan zelfs door een kind worden gedaan.