redshift schreef :
Voor de niet-klimmers onder ons, hoe werkt dat met 2 (of 3) van die prusik knopen dan? Heb je een paar beenlussen aan de onderste en je klimgordel aan de bovenste, en dan om-en-om verschuiven?
Ik neem aan dat je aan het andere einde van de prusik-knoop je harnas of beenlus bevestigt. Hoe zet je het één aan het ander vast?
Zo'n prusik opzet zou ik inderdaad niet graag proberen zonder voorafgaande instructie van een kundig persoon.
Ik span de grootzeilval en de spival strak met de lier, beide onderaan de mast bevestigd.
Ik doe een klimgordel aan en een harnas. 2 lussen met prusik aan grootzeilval en een aan de spival. Spival lus doe ik aan het harnas als Safety, de bovenste van de grootval aan de klimgordel en de onderste is voor de voet. Die aan de spival kan losjes blijven, als je valt trekt deze strak
Dan strek je je been in de voetlus en pakt met je hand de val, zodat de spanning van de prusik van je gordel gaat, je schuift die prusik omhoog, gaat hangen in je gordel en schuift de voetlus omhoog en de Safety prusik. Je wisselt dus steeds van spanning op de voet of gordel prusik en schuift ze omdebeurt omhoog of omlaag.
De lijntjes van de prusiks heb ik bij de zwerfkei gekocht en zijn van bergbeklimmer touw, een meter per prusik is voldoende, ze moeten niet te lang zijn. Kost een paar euro. Ik deed het vroeger gewoon met een bootstoeltje die ik had liggen, tegenwoordig met een klimgordel.
Goed voor de beenspieren , gegarandeerd spierpijn eerste keer, je moet het fysiek wel aankunnen natuurlijk.
Doe het anders de eerste keer met hulp en laat iemand een Safety lijn bedienen.
Over de prusik zelf staan veel filmpjes op YouTube, met je duim over het bovenste lusje als hij toch strak blijft zitten zonder spanning. De prusik bevestig je met een goede schakel aan je klimgordel en / of harnas.
Ik heb eerst thuis wat geoefend aan een schommel haak en eerst een klein stukje omhoog in de mast.
Gegarandeerd bekijks, waardering en vragen in de haven, dat en hoe je het alleen doet.