Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In Duitsland geen PLB ondersteuning

In Duitsland geen PLB ondersteuning 29 aug 2018 21:16 #973991

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Een opmerkelijk artikel op Sail24.com: in Duitsland is het blijkbaar niet mogelijk om een PLB te registreren. En voor de oosterburen die dat probleem omzeilen en hun PLB in een ander land (bijvoorbeeld Engeland, die daar niet zo moeilijk over doen) registreren heeft het Duitse equivalent van het AT de fijne boodschap dat ze ondersteuning van een PLB noodmelding (die dus via een ander land binnenkomt in Bremen) niet kunnen garanderen omdat "PLB's geen deel uitmaken van de reddingsketen". Sterker nog, het MRCC in Bremen zegt dat ze nog geen enkele ervaring met de afhandeling van een PLB noodmelding hebben. En dat terwijl deze handige apparaatjes toch al best een tijdje op de markt zijn en technisch niet wezenlijk verschillen van EPIRB's - die wel ondersteund worden. Een typisch voorbeeld van vasthouden aan de regels of is er meer aan de hand daar?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 21:20 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 29 aug 2018 22:13 #974005

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Vreemd. De reden is n.l. dat Duitsland in het "HANDBOOK OF BEACON REGULATIONS" n.l. wél zegt dat het accepteert en verwerkt.

De Bron:
www.406registration.com/countr...px?CultureCode=en-US

www.cospas-sarsat.int/images/s...nt/S.007-Germany.pdf

1.4
PLBs
Maritime:
The usage of PLBs is only accepted after conversion to an EPIRB-like device by entering an
MMSI. In official language use, it is not determined as “PLB”.
Such equipment is only authorized for maritime usage on board German vessels which are not
under IMO carriage requirement or for usage as additional equipment on board vessels under IMO
carriage requirement. Such equipment has to be programmed with an MMSI. Other coding (e.g.
Serial Number) are not possible because Germany does not maintain an appropriate registration
database.


Aangezien de PLB1 geprogrammeerd wordt met je "gewone" MMSI nummer, wordt dat baken dus wel verwerkt.

Als de PLB1 uit de doos komen, zit er een serie nummer in geprogrammeerd. Als het MMSI nummer niet geprogrammeerd wordt en het serienummer blijft er in staan, dan klopt die website story. Op serie nummer reageren veel landen niet. Dit komt omdat het dan b.v. een hiker of bergbeklimmer is en geen maritieme gebruiker.
Het hele verhaal lijkt dus gebaseerd op verkeerde uitgangspunten?.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2018 03:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 29 aug 2018 22:27 #974009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Qua AIS-PLB's zijn nog heel veel ECDIS systemen niet geschikt voor het verwerken van een AIS-PLB en geven dus lang niet altijd een alarm af.
Dit komt mede omdat formeel nog niet de "performance standards" zijn opgesteld voor AIS-PLB's en het protocol hoe er op te reageren.

veel jachten plotters zijn jonger en sneller qua software ontwikkeling en reageren vrijwel allemaal hier op.

OpenCPN verwerkt het perfect!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 29 aug 2018 22:35 #974013

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 237
Even de rest van het artikel in Sail24.com doorspitten en dan blijkt inderdaad dat het zo’n vaart niet loopt. Belangrijkste punt is dat je gewoon de mmsi van je boot er in kunt programmeren. Maar de PLB hoort dan dus net als de epirb en de marifoon bij de boot. Het niet niet de bedoeling hem mee te nemen naar een andere boot. Aan je mmsi zijn de kenmerken van de boot gekoppeld. In Engeland kun je een PLB blijkbaar wel apart registreren met een eigen mmsi.
Dat kan overigens ook in Nederland, op de website van Agentschap Telecom staat gewoon een aanvraagformulier.
Laatst bewerkt: 30 aug 2018 05:24 door gmdv. Reden: Aangevuld met Nederland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 30 aug 2018 07:32 #974053

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Het in Duitsland laten programmeren van de boot-MMSI kan inderdaad wel, maar dan wordt de PLB feitelijk een kleine EPIRB en dus onderdeel van het schip. Voor zeilers die geen eigen boot hebben, of af en toe ergens opstappen als bemanningslid, of deliveries doen is dat geen optie. In Nederland kon ik mijn PLB gelukkig wel met zijn eigen ID registreren bij het AT. Merkwaardig dat een land als Duitsland, waar dit soort zaken doorgaans (te) goed geregeld zijn, dit juist niet mogelijk is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 30 aug 2018 07:35 #974054

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15083
ilCigno schreef :
Het in Duitsland laten programmeren van de boot-MMSI kan inderdaad wel, maar dan wordt de PLB feitelijk een kleine EPIRB en dus onderdeel van het schip. Voor zeilers die geen eigen boot hebben, of af en toe ergens opstappen als bemanningslid, of deliveries doen is dat geen optie. In Nederland kon ik mijn PLB gelukkig wel met zijn eigen ID registreren bij het AT. Merkwaardig dat een land als Duitsland, waar dit soort zaken doorgaans (te) goed geregeld zijn, dit juist niet mogelijk is.

Het voordeel van de boot-MMSI is dat je slechts 1 registratie nodig hebt. Met de daarbij jaarlijkse kosten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 30 aug 2018 14:56 #974164

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
gmdv schreef :
Even de rest van het artikel in Sail24.com doorspitten en dan blijkt inderdaad dat het zo’n vaart niet loopt. Belangrijkste punt is dat je gewoon de mmsi van je boot er in kunt programmeren. Maar de PLB hoort dan dus net als de epirb en de marifoon bij de boot. Het niet niet de bedoeling hem mee te nemen naar een andere boot. Aan je mmsi zijn de kenmerken van de boot gekoppeld. In Engeland kun je een PLB blijkbaar wel apart registreren met een eigen mmsi.
Dat kan overigens ook in Nederland, op de website van Agentschap Telecom staat gewoon een aanvraagformulier.

Als ik me goed herinner kun je de ocean signal MOB1 zelf her programmeren ,en zoveel als je wilt . deze ais plb hoort volgens mij ook niet bij een schip maar bij een persoon ?

Ik heb al onze MOB1’s wel met ons eigen mmsi geprogrammeerd maar volgens mij hoeft het niet ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 30 aug 2018 18:54 #974234

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Je verward nu AIS-PLB (zoals de MOB1) met 406 satelliet PLB's. Dit draadje heeft betrekking op deze laatste. Die kan (en mag) je zelf niet programmeren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In Duitsland geen PLB ondersteuning 30 aug 2018 18:54 #974235

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 237
De mmsi die je in de MOB1 programeert is niet het mmsi nummer van de MOB1 maar het mmsi nummer waar het DSC bericht heen wordt gestuurd. Wel handig om daar het nummer in te programmeren van de boot waar je op dat moment op vaart.

Een (AIS)MOB en een PLB zijn feitelijk totaal verschillende apparaten. De MOB maakt gebruik van AIS en VHF-DSC voor zijn alarmering direct naar het eigen schip of andere schepen binnen een straal van maximaal 5 mijl. PLB gebruikt het COSPAS-SARSAT satelietsysteem voor zijn alarmering via LUT naar MCC en RCC. Pas daarna wordt door de nooddiensten misschien contact opgenomen met het schip waar je vanaf gevallen bent, maar als ze die niet kunnen traceren zullen ze ook direct naar je op zoek gaan. Mits je op een enigszins bereikbare plek op aarde bent natuurlijk.
Laatst bewerkt: 30 aug 2018 19:00 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl