Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schippers bekeurd voor varen in mist

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 16:53 #1007948

WADnWIND schreef :
Rob10 schreef :
Toch wel weer knap dat er conclusies worden getrokken op basis van een onderzoek die dat niet eens onderzocht heeft. Je zal wel gelijk hebben. Bij mij in ieder geval geen gps antennes boven dek.

Rob ik weet niet wat jij dagelijks voor de kost doet, maar ik ben hier toch heel regelmatig mee bezig. En dat gaat niet altijd over een platte positie.
Heel veel van dit soort verschijnselen heb ik wel eens gezien of gehoord. Die test ken ik niet, ik geef alleen aan, op basis van ervaring en kennis, welke oorzaken een rol kunnen spelen en wat je er tegen kan doen.
Als jij dat knap vindt is dat prima.

Relax. Ik heb al gezegd dat je waarschijnlijk gewoon gelijk hebt. Net als Hans V heb ik goede ervaringen met gps binnen in de boot (heel specifiek op mijn polyester boot) En ja dat heb ik zelf wel eerst onderzocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 16:57 #1007951

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Klopt allemaal. Problemen kunnen ontstaan als blijkt dat er een lier, buiskapsteun o.i.d. boven staat, waardoor er een blinde vlek in de hemelsfeer kan ontstaan. dat is natuurlijk niet altijd het geval, dus werkt het.

Een ander risico is dat als de antenne dicht bij andere apparatuur zit, dat er (onbedoelde) storing ontvangen wordt vanuit deze apparatuur. Niks mis met die apparatuur, maar het kán.
We hebben dat meerdere keren ervaren.
GSM is een bekende bron.

De verzakking van polyesters heb ik nog nooit gemeten. Een simpele proef is een stukje in de magnetron doen en een minuut aan. Is het stukje warm, dan absorbeert het, is het koud, dan niet.

Ik zal bij sloperij het harpje wel eens wat ophalen.

Wat iedereen met zijn antenne doet, moet hij weten, maar onder klasse is daar geen twijfel over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 17:44 #1007959

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
FriendlySailor schreef :
beneden Petrus door...............vaar ik toch regelmatig
dwars door de Catharinaplaat heen hoor.
LOL de catharinaplaat is een rondvaartboot, die staat natuurlijk niet op de kaart....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 18:00 #1007962

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
De GPS antenne van ons boordsysteem is door de werf stuurboord achter - nagenoeg flush in het dek - gemonteerd. Er blijven geen lijnen achter hangen, maar verder is het niet zo’n handige plek: als argeloze gasten wat verder in de hoek gaan zitten dekken ze met hun lichaam de GPS antenne voldoende af om de gps fix en daarmee de positie te verstoren. Snel te verhelpen maar duidelijk niet goed genoeg over nagedacht.

De iPad Pro beneden op de kaartentafel heeft daar (bij ons polyester jacht) geen last van. Theoretisch niet de beste plek met al het spul erboven maar in de praktijk functioneert het al jaren probleemloos. Die lieren, overloop etc. zitten duidelijk te ver weg om een probleem te vormen.

Mogelijk dat andere (mobiele) apparaten wat gevoeliger zijn voor een suboptimale plaatsing.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2018 18:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 18:02 #1007963

Alleen een vacuüm geeft nul verlies van je gps signaal. Al het andere veroorzaakt in enige vorm verlies. Glas en kunststoffen hebben erg lage waardes. Ik denk dat een polyester boot het goed doet als je het zou meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 18:15 #1007966

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Hans V schreef :
Dals argeloze gasten wat verder in de hoek gaan zitten dekken ze met hun lichaam de GPS antenne voldoende af om de gps fix en daarmee de positie te verstoren. Snel te verhelpen maar duidelijk niet goed genoeg over nagedacht.

Ja grappig, dat heb ik ook wel eens gemerkt aan boord van een boot waar ik wel eens op opstap. Daar zit de antenne op de onderste dwarsligger van de hekstoel en als je daar met je rug tegenaan leunt is de fix weg. Het menselijk lichaam laat geen GPS signaal door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 24 dec 2018 18:34 #1007976

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Gps is een navigatie systeem van een wat oudere datum. Met een GPS muis staat mijn bootje op de kaartplotter continue rond te draaien met een wisselende vector van de vaarrichting.

Een andere muis aangeschaft. Die doet niet alleen GPS, maar ook Gallileo, Glonas, Beidou.

Ontvangt continue een hele serie verschillende navigatie systemen. Gevolg mijn bootje op de kaartplotter staat "muisstil" (hier thuis) met een minimaal verschil op de snelheidsmeter.

Is ook nog IPX7 water resistent.

Kosten waren circa € 18,- inclusief verzenden.

Handig om als back-up mee te nemen.

Nauwkeurige positie bepaling is uiteraard ook van groot belang voor zelfrijdende auto's en schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 25 dec 2018 08:15 #1008058

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Zeilprutser schreef :
@CeesS Lekker actueel artikel uit 2009!

Houd je vast: het GPS systeem dateert van 1967
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 25 dec 2018 09:04 #1008067

CeesS schreef :
Zeilprutser schreef :
@CeesS Lekker actueel artikel uit 2009!

Houd je vast: het GPS systeem dateert van 1967

Toen zijn ze ermee begonnen ja , maar was heel geheim en alleen voor de USA defensie.
Pas in 1983 is het door Ronald Reagan vrijgegeven voor Civiel gebruik en pas tijdens / na de eerste golfoorlog kwamen er betaalbare ( nou ja , betaalbaar....) GPS apparaten op de markt bijv. deze die destijds ook veel door militairen tijdens de golfoorlog werden gebruikt.
Was ook de eerste die ik heb gekocht begin 90er jaren.Kostte toen als ik me goed herinner bijna 600 gulden bij Kniest :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 25 dec 2018 09:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 25 dec 2018 09:26 #1008072

PvO schreef :
FriendlySailor schreef :
beneden Petrus door...............vaar ik toch regelmatig
dwars door de Catharinaplaat heen hoor.
LOL de catharinaplaat is een rondvaartboot, die staat natuurlijk niet op de kaart....

Ja hoor staat op de kaart. Kijk maar..........

Bijlage:

Bestandsnaam: Doc1-2-3-4-5.docx
Bestandsgrootte:226 KB
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 25 dec 2018 11:17 #1008106

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
CeesS schreef :


Bijlage:

Bestandsnaam: Zandbergen.pdf
Bestandsgrootte:914 KB
Mooi voorbeeld van de "Wet van de grote aantallen".
Average median error of 8m for ten 20-minute field tests.

Een standaard GPS-chip in bijvoorbeeld een smartphone sampled met 1Hz, dus we hebben het over een stationaire positie die 10x is bepaald mbv een gemiddelde van 1200 samples. En dan een gemiddelde afwijking tussen die 10 gemiddelden van 1200 meetwaarden van 8m?
Ik ben wel benieuwd hoe die puntenwolken eruit hebben gezien. Maar ik zou er zonder slim te combineren met bijvoorbeeld het signaal van versnellingsopnemers niet automagisch op gaan navigeren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 25 dec 2018 15:30 #1008184

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Hier nog de info over Galileo.

Technische voordelen

Galileo is in enkele opzichten beter dan gps en/of GLONASS, met name:

Betere precisie voor alle gebruikers (één meter; tot 20 cm als betaalde service,[7] gps tot vier meter).

Betere dekking van satellietsignalen op hogere geografische breedten dan gps (met name van belang voor de Scandinavische landen).

Met gps vergelijkbare techniek en daardoor eenvoudiger ontwikkeling van ontvangers die naast gps ook Galileo of GLONASS ontvangen. Worden gelijktijdig meerdere navigatiesystemen ontvangen, dan is vaker een goede positie te bepalen, vooral in gebieden met beperkt zicht op de hemel, zoals in stedelijke omgeving.

Mogelijkheden voor het versturen van noodsignalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 00:10 #1008246

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
brambo schreef :
Galileo is in enkele opzichten beter dan gps en/of GLONASS, met name:

Betere precisie voor alle gebruikers (één meter; tot 20 cm als betaalde service,[7] gps tot vier meter).
[/i]

Pfah, wat een hoop onnauwkeurige data wordt er verspreid op internet (ik bedoel daarmee niet jou, Brambo, maar je bron). Dit moet zeker met een korrel zout genomen worden. Er moet in ieder geval onderscheid gemaakt worden tussen wat het systeem belooft (minimum performance) en wat in de praktijk gehaald wordt. In tegenstelling tot auto's is de belofte hier daadwerkelijk veel minder goed dan wat er echt bereikt wordt.

Als je wat meer informatie wilt, kijk hier eens:
navipedia.org

Ik heb geen zin om de exacte getallen op te zoeken op dit moment, dus dit zijn geen harde getallen:

Voor single-frequency, standalone receivers zonder correctie (geen EGNOS/WAAS, geen RTK of PPP)
GPS ligt de nauwkeurigheid bij mijn weten rond 4-5 m in de praktijk.

Galileo Open Service belooft minimaal 15 (!) meter nauwkeurigheid (single frequency), tegen 4 m (dual frequency). De verwachting in de praktijk ligt iets beter dan de huidige waardes van GPS maar zeker nog geen 1 m.

De waardes van 20 cm die genoemd worden zijn gebaseerd op de voormalige Commercial Service, nu omgedoopt tot High Accuracy Service. Deze zal mogelijk gratis worden, maar zal wel een receiver vereisen met speciale ondersteuning voor een Precise Point Positioning (PPP) correctie signaal. De uiteindelijke nauwkeurigheid ligt nog niet vast maar zal onder de meter liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 06:58 #1008252

Ik ga er zowiezo vanuit dat de GPS er een mijltje naast zit, je moet je ogen gebruiken als je navigeert, niet op een schermpje staren. GPS is niet meer dan een hulpmiddel en zo zou je het moeten gebruiken ook, of het nu een nauwkeurigheid heeft van enkele centimeters of enkele meters maakt geen verschil.

De grootste afwijking die ik tot op heden gevonden heb tussen de GPS en de kaart was 4,5 mijl op Baffin Island in Canada.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 07:41 #1008254

Precies, en de kaart (electronisch of papier) “lezen”. Navigeren is geen computerspelletje, al zien steeds meer mensen het als TomTom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 08:12 #1008258

Dat laatste is ook de grote vergissing die mensen maken als ze de gps op een boot vergelijken met een TomTom of andere auto of fiets navigator.
Tomtom gebruikt weliswaar ook gps maar weet ook "precies" waar de wegen liggen en zelfs de rijbanen. Daarom corrigeert die vanzelf als de gps je buiten de weg neerzet.
Een kaartplotter aan boord doet dat niet en houdt ook geen rekening met bijv. waar precies een kanaal of rivier loopt , hoewel dat meestal(maar heelaas niet altijd ) beter klopt op zijn kaart dan met zijn gps signaal . Vandaar dat je op een smal vaarwater soms volgens de gps (bijna) op de wal zit. Maar dat kun je dan op een plotter meestal zelf corrigerenen(op mijn raymarine in ieder geval wel) dan is het meestal de rest van dat vaarwater weer goed. Merk je met name vaak op binnenwateren.
Ad
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 08:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 09:42 #1008279

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Ik doe hier thuis maar een eenvoudige test met de aangegeven 72 kanaals gecombineerde muis ontvanger. Doet gecombineerd GPS, Galileo, Glonas, Bei Dou en QZSS. Voorzover hier te ontvangen.

Info:
( November 26, 2018

Services of the Quasi-Zenith Satellite System (QZSS) officially started on Nov. 1, according to a statement from Japan’s […])


De positie hier verandert nauwelijks. Ook de snelheids meter afwijking is minimaal in vergelijking met alleen een GPS muis.

Sbas: Waas, Egnos en Msas

Vooral de combinatie Galileo en Glonas schijnt een nauwkeurige positie te geven.

Zojuist is de eerste sat gelanceerd van GPS III.

Info:

New Generation of GPS. GPS III SV01 is the first of an entirely new design of GPS satellite that will help the Air Force modernize today’s GPS constellation with new technology and advanced capabilities.

GPS III has three times better accuracy and up to eight times improved anti-jamming capabilities. Spacecraft life will extend to 15 years, 25 percent longer than any of the GPS satellites on-orbit today. GPS III’s new L1C civil signal also will make it the first GPS satellite broadcasting a compatible signal with other international global navigation satellite systems, like Galileo, improving connectivity for civilian users.


Groet,


Bram
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 09:59 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 11:05 #1008297

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Yellow Boat schreef :
Dat laatste is ook de grote vergissing die mensen maken als ze de gps op een boot vergelijken met een TomTom of andere auto of fiets navigator.
Tomtom gebruikt weliswaar ook gps maar weet ook "precies" waar de wegen liggen en zelfs de rijbanen. Daarom corrigeert die vanzelf als de gps je buiten de weg neerzet.
Een kaartplotter aan boord doet dat niet en houdt ook geen rekening met bijv. waar precies een kanaal of rivier loopt , hoewel dat meestal(maar heelaas niet altijd ) beter klopt op zijn kaart dan met zijn gps signaal . Vandaar dat je op een smal vaarwater soms volgens de gps (bijna) op de wal zit. Maar dat kun je dan op een plotter meestal zelf corrigerenen(op mijn raymarine in ieder geval wel) dan is het meestal de rest van dat vaarwater weer goed. Merk je met name vaak op binnenwateren.
Ad

Oh maar ik heb dikwijls genoeg volgens mijn "navigator" Tomtom,Garmin etc in het bos of door de wei gereden, en dan ook nog tegen onverwachte snelheden, tot 230 km/hr met een Peugeot Partner, je moet het maar kunnen !
En niet na het opstarten, maar plots in het midden van een rit. Daarom besef ik heel goed dat die GPS een hulpmiddel is, en je zijn gegevens altijd moet verifieren aan de hand van wat je ziet.
Blind in de mist varen alleen op GPS is gekkenwerk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 12:43 #1008323

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Yellow Boat schreef :
...Tomtom gebruikt weliswaar ook gps maar weet ook "precies" waar de wegen liggen en zelfs de rijbanen. Daarom corrigeert die vanzelf als de gps je buiten de weg neerzet...

Dat is bij de meeste GPS systemen voor in de auto een instelling. Iets als: "keep position on road".

Een paar jaar terug had ik een GPS in de auto die op sommige dagen (maar dus niet altijd) mijn positie zo'n veertig meter westelijk van de ware positie plaatste. Als de afwijking er was dan was het altijd die veertig meter en altijd westelijk van waar ik feitelijk zat. Nooit kunnen vinden waar dat vandaan kwam, maar de laatste jaren ben ik het niet meer tegen gekomen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 13:29 #1008331

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Erikdejong schreef :
Ik ga er zowiezo vanuit dat de GPS er een mijltje naast zit, je moet je ogen gebruiken als je navigeert, niet op een schermpje staren. GPS is niet meer dan een hulpmiddel en zo zou je het moeten gebruiken ook, of het nu een nauwkeurigheid heeft van enkele centimeters of enkele meters maakt geen verschil.

De grootste afwijking die ik tot op heden gevonden heb tussen de GPS en de kaart was 4,5 mijl op Baffin Island in Canada.

Dan zou ik eerder denken dat de kaart er een stuk naast zit dan de GPS. Ik heb dat ook wel gezien op de Gambia-rivier in Afrika. Google Satellite bevestigde dan dat de waterkaart niet klopt. Hier in Europa heb ik dat nog nooit gezien.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 14:01 #1008339

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik heb iets dergelijks een paar weken geleden nog gehad met een CAD-model van een brug in een omgeving obv GIS data. Het één bleek een positie obv RD te hebben, het ander obv RDnew.
Projecties, ik krijg er soms wat van. :pinch:

Aan oplossingen voor afwijkingen op grotere breedtegraden wordt trouwens gewerkt. www.gsa.europa.eu/newsroom/new...es-arctic-navigation

Nog even geduld. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 14:12 #1008341

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
brambo schreef :
Ik doe hier thuis maar een eenvoudige test met de aangegeven 72 kanaals gecombineerde muis ontvanger. Doet gecombineerd GPS, Galileo, Glonas, Bei Dou en QZSS. Voorzover hier te ontvangen.

...
Wat haal je daar dan uit? Positie obv bewerkte data, of de ruwe "fix"-s?
(Veel chipsets bieden beide mogelijkheden)

Edit:
Weet je welke chipset er in zit?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 14:13 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 14:33 #1008343

Arcadia schreef :
Hier in Europa heb ik dat nog nooit gezien.

Ik een keer een meter of 50 .
Hier.
Wel destijds doorgegeven maar of het veranderd is weet ik heelaas niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 15:19 #1008349

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Met de rotsen in de omgeving kan dat best een "multipath error" zijn geweest.
Dat is één van die dingen waar Galileo iets minder gevoelig voor zou moeten zijn.

Edit:
gssc.esa.int/navipedia/index.php/Multipath
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 15:21 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schippers bekeurd voor varen in mist 26 dec 2018 16:30 #1008357

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Beste J,

op het doosje staat:

UBX-M8030-KT GNNS chips

Baud rate 9600 Default. Tot 921600

Update rate 1 Hz tot 10HZ

Max 10 HZ GPS & Glonas

Alleen GPS mode ondersteunt 18Hz

De test is mijn kaartplotter en de snelheidmeter en die vergeleken met dezelfde opzet met een Navilock GPS muis.

Groet,

Bram

Ik heb nog wel een staatje welke sats door GPS, Glonass en Galileo tegelijk worden ontvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl