Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Betonning Riepel

Betonning Riepel 05 dec 2018 11:40 #1002779

Pimpel schreef :
huho schreef :
Als de vaarlijn alléen de zijde van de ton aangeeft 'waar te varen' dan is de stippellijn dus fout getekend t.p.v. Borndiep richting Molengat; in het geval er op de een of andere manier diepte informatie onderligt zou het kunnen deze er op duidt dat je de ton beter aan de verkeerde kant kunt passeren.
Dat lijkt mij dan wel heel erg verwarrend omdat je vanwege een (misschien fout) aangegeven stippellijn de vaarrichting op basis van de betonning negeert.

Er staat wel meer verwarrende informatie op een kaart die niet iedereen direct nodig heeft. Ik zou het niet eens zo heel gek vinden hoor. Iedereen zou horen te weten wat de betonning aan geeft en welke vaarweg daarbij hoort. Voor de wadkruipers kan zo een lijntje 'Natural Watercourse' (niet per se een vaarlijn) veel meer info over de feitelijke bodem verschaffen.
Nogmaals, dit zijn gewoon mijn gedachten en ideeen, wat de argumentatie van NV zou zijn weet ik niet. Het kan simpelweg een fout zijn, maar ik zou het niet raar vinden als hier wel degelijk wat meer achter zit.

Denk het niet. Het Wad is veel te veranderlijk om zo'n hoge precisie te suggereren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 05 dec 2018 12:23 #1002793

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
It Paradyske schreef :
Denk het niet. Het Wad is veel te veranderlijk om zo'n hoge precisie te suggereren.

Dat kan ik even niet plaatsen. Waarbij wordt een hoge precisie gessugereerd? Doel je erop dat NV niet met voldoende zekerheid zou kunnen zeggen dat er een 'betere' route ligt náast de betonning?

Nogmaals mijn disclaimer: Kans is groot dat het een foutje is (mogelijk computer generalisaties), echter zou ik het niet raar vinden als hier meer (bruikbare) info achterzit. Enige goede optie is contact met de kaartenmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 05 dec 2018 12:28 #1002797

Pimpel schreef :
It Paradyske schreef :
Denk het niet. Het Wad is veel te veranderlijk om zo'n hoge precisie te suggereren.

Dat kan ik even niet plaatsen. Waarbij wordt een hoge precisie gessugereerd? Doel je erop dat NV niet met voldoende zekerheid zou kunnen zeggen dat er een 'betere' route ligt náast de betonning?

Nogmaals mijn disclaimer: Kans is groot dat het een foutje is (mogelijk computer generalisaties), echter zou ik het niet raar vinden als hier meer (bruikbare) info achterzit. Enige goede optie is contact met de kaartenmaker.

Ja.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 05 dec 2018 12:35 #1002800

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
It Paradyske schreef :
Pimpel schreef :
It Paradyske schreef :
Denk het niet. Het Wad is veel te veranderlijk om zo'n hoge precisie te suggereren.

Dat kan ik even niet plaatsen. Waarbij wordt een hoge precisie gessugereerd? Doel je erop dat NV niet met voldoende zekerheid zou kunnen zeggen dat er een 'betere' route ligt náast de betonning?

Nogmaals mijn disclaimer: Kans is groot dat het een foutje is (mogelijk computer generalisaties), echter zou ik het niet raar vinden als hier meer (bruikbare) info achterzit. Enige goede optie is contact met de kaartenmaker.

Ja.

En al helemaal op dat soort kleine doorsteekjes. Die zijn daarvoor te dynamisch.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 05 dec 2018 12:38 #1002801

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
Op mijn opmerking naar NV Atlas over de m.i. foute passeerlijn van ton WA24-MG1 en mijn vraag of de vaarlijnen ook info bieden betreffende diepte in geul kreeg ik het volgende antwoord:

' The sailing line indicates a recommended track to find the way between the buoys. It does not indicate the deepest water.'

en verder:
' We checked the sailing line concerning passage WA24-MG1 and keep on how it is marked in the chart now.'

Het eerste is m.i. 'klip en klaar': d.w.z. de lijnen geven aan aan welke kant je de boeien moet houden. Bij het tweede antwoord hebben ze m.i. dan toch niet goed op de kaart gekeken, want in de lijn van het eerste antwoord moet je WA24-MG1 aan SB houden. Of m.a.w. de stippellijn staat fout op de kaart, toch?
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 12:41 door huho.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 05 dec 2018 12:47 #1002806

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Dat is dan in inderdaad een twijfelachtige tegenstrijdigheid. Met de eerste opmerking in overweging nemende, staat 'ie gewoon hartstikke fout.
Enige puntje zou kunnen zijn ' recommended track', dat ze je niet meer aanbevelen helemaal naar het noorden te hoeven varen omdat het toch diep zat is en een update teveel moeite is. Toch zou ik dat lijntje dan aan de andere kant van de ton hebben gelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 11 dec 2018 20:15 #1004497

Goed dat je het gevraagd hebt Huho.

Als ik naar de kaart kijk, dan staat bij 2018 de stippellijn verkeerd.
Op die plek maakt het niet zoveel uit denk ik, het is er toch diep.

Ik heb even op de legenda van atlas NV2 gekeken en zie er niets over de zwarte stippellijn.

Ik heb deze altijd gezien als een aanvulling op de tekentjes van de betonningsrichting, wat door NV-Charts bevestigd wordt. Deze lijntjes schelen me (meestal;-) een hoop nadenken, omdat ze inzichtelijk maken hoe het varen volgens de betonningsrichting zal zijn.

Maar zoals in het voorbeeld WA/MG staat het lijntje niet goed bij de kruiston.
Gezond verstand en opletten blijft het devies geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betonning Riepel 12 dec 2018 15:19 #1004689

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
huho schreef :
Op mijn opmerking naar NV Atlas over de m.i. foute passeerlijn van ton WA24-MG1 en mijn vraag of de vaarlijnen ook info bieden betreffende diepte in geul kreeg ik het volgende antwoord:

' The sailing line indicates a recommended track to find the way between the buoys. It does not indicate the deepest water.'

en verder:
' We checked the sailing line concerning passage WA24-MG1 and keep on how it is marked in the chart now.'

Het eerste is m.i. 'klip en klaar': d.w.z. de lijnen geven aan aan welke kant je de boeien moet houden. Bij het tweede antwoord hebben ze m.i. dan toch niet goed op de kaart gekeken, want in de lijn van het eerste antwoord moet je WA24-MG1 aan SB houden. Of m.a.w. de stippellijn staat fout op de kaart, toch?

Ik heb nav het bovenstaand antwoord van NV Atlas nog toelichting gevraagd en gekregen. Met excuses schrijven zij dat ze zich vergist hebben. Kortom: de stippellijnen geven de vaarlijn tov de tonnen aan. (En bij de betreffende ton wordt gecorrigeerd.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl