Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reis naar Kopenhagen

Reis naar Kopenhagen 06 jan 2019 18:22 #1010406

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
helmsman 38 schreef :
bij goed weer een weekendje eerder naar Cuxhaven, vrijdagavond weg, ben je er zondag.5/6 mijl gemiddeld.
dan begint je vakantie aangenaam.
retour zelfde optie of door de Lymfjord en dan op Den Helder aan, of binnendoor via Vlieland. wel ruim 200 mijl dus weer een minimaal nachtje door.
Dat laatste hebben wij gedaan, was 2 nachten en drie dagen.
Die tocht was mijn mooiste ooit (tot nu toe).
Rustig weer, prachtige sterrenhemel, weinig tot geen andere schepen.
Heel anders als een oversteek naar Harwich of Dover.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 jan 2019 18:22 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 06 jan 2019 18:33 #1010411

en het is maar 6 uurtjes donker, en inderdaad weinig scheepvaart.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 06 jan 2019 19:44 #1010430

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
PvO schreef :
helmsman 38 schreef :
bij goed weer een weekendje eerder naar Cuxhaven, vrijdagavond weg, ben je er zondag.5/6 mijl gemiddeld.
dan begint je vakantie aangenaam.
retour zelfde optie of door de Lymfjord en dan op Den Helder aan, of binnendoor via Vlieland. wel ruim 200 mijl dus weer een minimaal nachtje door.
Dat laatste hebben wij gedaan, was 2 nachten en drie dagen.
Die tocht was mijn mooiste ooit (tot nu toe).
Rustig weer, prachtige sterrenhemel, weinig tot geen andere schepen.
Heel anders als een oversteek naar Harwich of Dover.

Datzelfde kan ik beamen. Hoewel mijn tochtje met jou dicht in de buurt kwam Pieter B)
Maar die Winner is dan ook wel een heel fijn bootje om mee te zeilen op zee hoor. De schipper was ook een toppertje wat de tocht natuurlijk ook weer super maakt.
Je kan altijd vragen om iemand mee te laten zeilen tot b.v. Cuxhaven; Je vrouw komt daar met de auto heen en je geeft de opstapper haar auto mee om terug te rijden naar je thuishaven.
Gratis opstappers zijn voor dat soort tochtjes volgens mij plenty te vinden. :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 09:04 #1010551

Zeilzin schreef :
vanaf Norderney naar Brunsbuettel is prima te doen. De navigatie is echt eenvoudig, je vaart op de 10 meterlijn langs de uitertonnen van de duitse waddeneilanden tot aan de Jade, hier steek je onder het ankergebied door langs de kardinale tonnen naar de groene Elbe tonnen.

Bedenk wel dat dat dik 80 mijl varen is en je erg goed moet plannen om niet met afgaand tijd op de Elbe te komen.
Ben talloze malen van Delfzijl naar het Brunsbuttel en omgekeerd gevaren maar slechts één keer ( de eerste keer in 1990) direct en via Cuxhaven , was net even te laat en moest de laatste 2 mijl met nog geen 2 knopen SOG ( was met mijn toenmalige Varianta, die kon niet zo snel) naar Cux :ohmy: . Daarna daarom altijd met een tussenstop op Helgoland . Dan is dat vanaf Norderney maar zo'n 45 mijl en vanaf daar naar Brunsbuttel ook wat dus in een op komend tij te doen is.
Bovendien kun je dan op het NOK nog een heel stuk doorvaren , onderweg daar genoeg plaatsen om te overnachten want 'snachts varen mag absoluut niet op het NOK .

O ja , en dat ankergebied voor de Jademonding hoef je echt niet te omvaren hoor. Zo vol ligt het dat ook weer niet .
Ad
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 09:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 09:31 #1010558

Met bemanning heb ik het een keer eind april non stop gedaan van Delfzijl naar Laboe, over het Wad en bij Norderney naar buiten en doorgevaren naar Laboe.

Om 07.00 uur vertrokken uit Delfzijl en de volgende dag om 18.00 in Laboe. In Bruensbuettel moesten we een uurtje wachten omdat het nog te donker was op het kanaal om te mogen varen. Daar dus gemeenschappelijk Engels ontbijt klaar gemaakt.

Terug heb ik het een paar keer solo gedaan, maar dan met diverse stops. Het lastigste van die solotochten vond ik het passeren van de NOK sluizen, met name in Holtenau. Beide keren met veel beroepsvaart mee geschut, waarbij er weinig ruimte voor jachten achterin over bleef. Helaas liet de beroepsvaart de schroef draaien. Gelukkig kon ik bij andere jachten langszij, waarbij er ook helpende handen waren. Anders moet je een eind naar beneden springen op de drijvende steigers en snel ergens aan vast zien te maken. In het schroefwater van een groot schip is dat een riskante aangelegenheid.

Meerder keren in mijn beste Duits en Engels via de marifoon verzocht of de schroef stil gezet kon worden, zonder resultaat of antwoord. Inmiddels heb ik begrepen dat veel schepen de schroef ook niet kunnen stil zetten.

Soms schijnen ze jachten ook wel voor in de sluis, voor de beroepsvaart te laten aanmeren, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel een keer een aparte schutting voor jachten, dat kostte wel een halve dag wachttijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 09:57 #1010569

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
Je aanbrengtocht met bemanning varen geeft je wellicht mogelijkheid om non-stop een flink stuk van de route af te leggen.
Vanaf het Volkerak ben ik een keer binnen 48-uur in de trein gestapt op cuxhaven, als je door wilt gaan moet je eigenlijk zorgen dat je met het tij ergens niet te laat in de ochtend aankomt, gezien je in het NOK alleen bij daglicht mag varen.
Als alles mee zit kan je in 60-uur in de Oostzee zijn.

Dan is het nog ±150nm (?) tot aan Kopenhagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 10:19 #1010575

ManneeB schreef :
Dan is het nog ±150nm (?) tot aan Kopenhagen.

Maak daar maar 160 van hoor. En dan nog via directe rechte routes.
Overigens zijn de afstanden heel makkelijk uit te meten op webapp.navionics.com/?lang=en#...l@4&key=%7BfhlIsdueA , alleen in deense wateren heelaas alleen op de overzichtskaart.

En je problemen in de groet sluizen in Holtenau snap ik niet hoor. Nooit echt veel last van gehad in de zeker 20 keer dat ik er door ben geweest. Inderdaad , de drijvende vlonders zijn even oppassen maar verder valt dat best mee hoor. Overigens mag je daar normaliter pas invaren als alle grote schepen vast liggen ,tenzij er alleen jachten gesluist worden. ( zelf al eens alleen erdoor geweest :woohoo: ) . Voorlopig zul je het daar trouwens met de grote sluizen moeten doen want de (veel oudere van 1895 ) kleine sluizen bestaan niet meer , zijn dichtgegooid en dat blijft nog wel even zo .Ze gaan wel nieuwe bouwen maar dat duurt nog zeker 10 jaar tot die klaar zijn .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 10:53 #1010593

Interessant om te lezen dat er drijvende steigers zijn in de sluizen. Die vind ik wel handig. Voor de haven van Eastbourne liggen er ook zulke steigers in de sluis. Heel handig als je solo in de gietende regen om 01:00 uur 's nachts daar aankomt. Ik begrijp ook dat je in het donker niet mag varen in het Kielkanaal. Zijn er nog van dit soort tips? De tijdsplanning zal ik het moment zelf wel moeten bepalen want die is toch vooral afhankelijk van de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 10:58 #1010594

Ja, maar helaas, die drijvende steigers steken maar 3 cm boven het water uit...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:03 #1010596

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
En zijn spekglad. Erg voorzichtig zijn dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:07 #1010601

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8636
It Paradyske schreef :
Ja, maar helaas, die drijvende steigers steken maar 3 cm boven het water uit...

en zijn vaak spekglad en zijn voorzien van ringen, dus je moet wel afstappen/-springen.
Is het dan ook nog hogewal dan wordt solo wel erg listig.

PS de laatste keer (afgelopen september) dat ik er doorging 'moest' ik wel als eerste (dus vóór de zeevaart) en helemaal vooraan aanleggen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:08 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:16 #1010604

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8636
Tulipe schreef :
.... Zijn er nog van dit soort tips? De tijdsplanning zal ik het moment zelf wel moeten bepalen want die is toch vooral afhankelijk van de wind.

Ee tussenstop maken in Helgoland als je te laat voor het tij bent, is wat omslachtig. Is het bezeild dan zou ik gewoon doorzeilen (evt. tot Cuxhaven), zo niet dan een ankerstop. Op het NOK zijn een aantal mogelijkheden om de nacht door te brengen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:17 #1010605

martinw schreef :
En zijn spekglad. Erg voorzichtig zijn dus.

Liggen al jaren rubber matten op hoor dus zo erg als het vroeger was is het echt niet meer.
Maar vroeger waren ze inderdaad levensgevaarlijk , mijn vrouw heeft er al eens een pijnlijke en langdurige kneuzing aan haar arm opgelopen.
Je moet , doordat die steigers zo diep liggen wel de stootwillen tot in/op het water laten hangen anders hebben ze geen zin.
En vooral niet vastmaken aan de kettingen zoals je af en toe wel eens ziet maar aan de ogen op die steigers. Even een lijntje om een bolder gooien gaat dus heelaas niet en kje moet altijd direct van boord springen. Ik heb daarom een strapje wat ik eventueel in het (bijna 1 meter hoge) gangboord kan hangen indien nodig.

En een beetje meer dan 10 cm is het wel hoor, ik schat een cm of 10. Heelaas el sterk afgerond/afgesleten door de grote schepen die er langs schuren dus je stootwillen willen er erg makkelijk vanaf glijden. Daarom de stootwillen plat op het water leggen ( eventueel van tevoren de stootwil lijnen verlengen !).
Ad

Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:21 #1010607

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Ik ben een paar keer solo naar Denemarken gevaren, vrijwel altijd geheel buitenom. Mijn meest benauwende ervaring was toen ik eens vanaf de Elbe met West 6 Bf de sluis bij Brunsbuettel moest invaren. Keiharde wind recht achter en stevige deining die kapotsloeg op de gesloten sluisdeur naar het kanaal. Ik moest vol gas achteruit laten staan en op de steiger springen om hem achter vast te krijgen. Gelukkig ging mijn schroefeffect de goede kant uit, want anders ga je natuurlijk reddeloos dwars. Het woei zo hard, dat de boot precies stationair naast de steiger bleef liggen en geen centimeter achteruit ging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:32 #1010611

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Ik ben slechts één keer, bij een andere ZF-er aan boord, door de sluizen bij Brunsbuttel gekomen en nu ik de foto's van Ad zie herinner ik het mezelf weer: geen kikkers of bolders, maar ringen. Heel af en toe kom je ze in jachthavens en op ander ligplaatsen ook nog wel eens tegen.

Wie zijn toch die gesels der mensheid die dit verzinnen?
Het enige voordeel van zo'n ring is dat je er minder makkelijk over struikelt dan over een bolder of een kikker, maar verder zijn het natuurlijk ondingen om op vast te maken. Je mòet de steiger of het vlot op, de lijn door de ring frotten en met het eind van de lijn weer aan boord stappen, of erop vastmaken, wat weer erg onhandig is bij vertrekken.
Ja, je terug aan boord genomen lijn kan er ook niet afschieten. Nou, big deal..
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:43 #1010615

Daar hebben ze wat heel moois voor uitgevonden hoor:
www.compass24.nl/uitrusting/an...k?ffRefKey=rT8VnIz50
Of zoiets op een bezemsteel:
www.svb.de/de/vertauhaken-fuer...-bootshaken-set.html
Maar het kan eventueel ook wel met zoiets:
www.svb.de/de/bojenhaken-edelstahl.html
Deze heten zels "Sluishaak" :woohoo:
www.svb.de/de/schleusenhaken.html
Zelfs kniest heeft zoiets:
www.georgekniest.nl/catalogus/...nd-moor-mooringhaak/
Kwestie van zo'n reis goed voorbereiden dus ;)
Ad
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 11:57 #1010619

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Yellow Boat schreef :
Daar hebben ze wat heel moois voor uitgevonden hoor:
www.compass24.nl/uitrusting/an...k?ffRefKey=rT8VnIz50
Of zoiets op een bezemsteel:
www.svb.de/de/vertauhaken-fuer...-bootshaken-set.html
Maar het kan eventueel ook wel met zoiets:
www.svb.de/de/bojenhaken-edelstahl.html
Deze heten zels "Sluishaak" :woohoo:
www.svb.de/de/schleusenhaken.html
Zelfs kniest heeft zoiets:
www.georgekniest.nl/catalogus/...nd-moor-mooringhaak/
Kwestie van zo'n reis goed voorbereiden dus ;)

Moet ik nu constateren dat Duitsland het eldorado van de ringen-op-steigers is?
Want Kniest levert het ding niet meer, zo te zien.

Terecht. Niet nog meer rotzooi aan boord! Ringen weg!
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 12:56 #1010633

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Daar hebben ze wat heel moois voor uitgevonden hoor:
www.compass24.nl/uitrusting/an...k?ffRefKey=rT8VnIz50
Of zoiets op een bezemsteel:
www.svb.de/de/vertauhaken-fuer...-bootshaken-set.html
Maar het kan eventueel ook wel met zoiets:
www.svb.de/de/bojenhaken-edelstahl.html
Deze heten zels "Sluishaak" :woohoo:
www.svb.de/de/schleusenhaken.html
Zelfs kniest heeft zoiets:
www.georgekniest.nl/catalogus/...nd-moor-mooringhaak/
Kwestie van zo'n reis goed voorbereiden dus ;)

Moet ik nu constateren dat Duitsland het eldorado van de ringen-op-steigers is?
Want Kniest levert het ding niet meer, zo te zien.

Terecht. Niet nog meer rotzooi aan boord! Ringen weg!

Och, zo'n Hook 'n Moor is best een handig ding hoor. Lekker stevig gebouwd, dus met een beetje beleid ook als bootshaak te gebruiken. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 13:00 #1010635

Dat komt gewoon omdat veel Duitsers via het NOK naar Nederland of vanuit Nederland naar de Oostzee varen ?enslotte gaan er per jaar zo'n 10.000 pleziervaartuigen ( van de 30.000 schepen totaal ) door het NOK .
Hier is dat ding zo te zien nog wel verkrijgbaar:
www.bootschappen.nl/hook-moor.html
www.dekkerwatersport.nl/p/hook...H194G1kaAjnqEALw_wcB
Maar je kunt ook naar Engeland gaan als je zoiets wilt hebben en een hekel aan Duitse webshops hebt hoor :whistle: , daar komen die dingen waarschijnlijk vandaan vanwege de vele boeimoorings.
Ad
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 13:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 15:22 #1010660

met of zonder toverhaken: in het schroefwater van dit schip was ik blij langszij een ander jacht te kunnen gaan liggen. gelukkig was dat schip goed bemand met ervaren lieden die hun boot snel en goed aangelegd kregen en op tijd mij konden helpen.

achter mij ontstond een geweldige puinhoop, maar uiteindelijk konden de sluisdeuren dan toch dicht.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 16:01 #1010665

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Anecdote:
Uit eigen ervaring: spekglad die vlonders in Brunsbüttel. Door die stomme ringen moet je wel springen.
En gleed ik tussen vlonder en schip, m’n vest blies zich op, en werd “gered” door 2 bemanningsleden van de “Jolie Brise” die voor ons meerden.
Werd een prettig weerzien: 2 jaar eerder in 2000 had ik al kennis met ze gemaakt tijdens de Tallshipsrace van Cadiz naar Bermuda.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 16:18 #1010671

EelskeM schreef :
Anecdote:
Uit eigen ervaring: spekglad die vlonders in Brunsbüttel. Door die stomme ringen moet je wel springen.
En gleed ik tussen vlonder en schip, m’n vest blies zich op, en werd “gered” door 2 bemanningsleden van de “Jolie Brise” die voor ons meerden.
Werd een prettig weerzien: 2 jaar eerder in 2000 had ik al kennis met ze gemaakt tijdens de Tallshipsrace van Cadiz naar Bermuda.

Tja , je moet natuurlijk wel een beetje mikken om op die roosters te springen die ze daar hebben en niet op de balken .
En daar hoef je echt niet op uit te glijden. Ik heb er 40 jaar op rondgelopen .
Die zijn juist zo om er niet op uit te glijden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 16:52 #1010682

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Yellow Boat schreef :
Deze heten zels "Sluishaak" :woohoo:
www.svb.de/de/schleusenhaken.html

Ad
Heb er precies zo een (rvs) in de schuur hangen.
Af te halen in Purmerend, tegen een fles wijn ( twee mag ook ;) )

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 17:06 #1010688

Yellow Boat schreef :
Daar hebben ze wat heel moois voor uitgevonden hoor:
www.compass24.nl/uitrusting/an...k?ffRefKey=rT8VnIz50
Of zoiets op een bezemsteel:
www.svb.de/de/vertauhaken-fuer...-bootshaken-set.html
Maar het kan eventueel ook wel met zoiets:
www.svb.de/de/bojenhaken-edelstahl.html
Deze heten zels "Sluishaak" :woohoo:
www.svb.de/de/schleusenhaken.html
Zelfs kniest heeft zoiets:
www.georgekniest.nl/catalogus/...nd-moor-mooringhaak/
Kwestie van zo'n reis goed voorbereiden dus ;)
Ad

Zo eentje als die tweede heb ik liggen maar dan een iets degelijker versie. Kan ik die misschien eindelijk eens ergens voor gebruiken. Met een lijn naar de middenkikker moet het wel lukken dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 17:30 #1010695

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Yellow Boat schreef :
EelskeM schreef :
Anecdote:
Uit eigen ervaring: spekglad die vlonders in Brunsbüttel. Door die stomme ringen moet je wel springen.
En gleed ik tussen vlonder en schip, m’n vest blies zich op, en werd “gered” door 2 bemanningsleden van de “Jolie Brise” die voor ons meerden.
Werd een prettig weerzien: 2 jaar eerder in 2000 had ik al kennis met ze gemaakt tijdens de Tallshipsrace van Cadiz naar Bermuda.

Tja , je moet natuurlijk wel een beetje mikken om op die roosters te springen die ze daar hebben en niet op de balken .
En daar hoef je echt niet op uit te glijden. Ik heb er 40 jaar op rondgelopen .
Die zijn juist zo om er niet op uit te glijden.
Ad

Ik werd afgeleid door een
mooi kontje :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl