Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reis naar Kopenhagen

Reis naar Kopenhagen 07 jan 2019 22:06 #1010787

Goeie tip voor de drijvende vlonder:

Als je pil-vormige tenders hebt: je Fender horizontaal ophangen door aan de ander uiteinde van je fender ook een lijn te lussen. Zo kan je m extra laag ophangen. Nogmaals de vlonder is echt héél laag :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 09:10 #1010822

Gelukkig zijn de randen van die vlonders spekgladde balken ( vandaar dat je daar niet op moet stappen :ohmy: ) die door de grote schepen mooi afgerond en gladgepolijst zijn. Schade of krassen kun je er eigenlijk niet aan oplopen.
Want hoe je het ook probeert. Tijdens het aanleggen glijden de stootwillen altijd vanzelf op de vlonder en moet je ze , zodra je daar op staat meteen terug stoppen tussen vlonder en schip.
Het is gewoon niet anders daar. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 10:18 #1010836

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2411
Yellow Boat schreef :
Gelukkig zijn de randen van die vlonders spekgladde balken ( vandaar dat je daar niet op moet stappen :ohmy: ) die door de grote schepen mooi afgerond en gladgepolijst zijn. Schade of krassen kun je er eigenlijk niet aan oplopen.
Want hoe je het ook probeert. Tijdens het aanleggen glijden de stootwillen altijd vanzelf op de vlonder en moet je ze , zodra je daar op staat meteen terug stoppen tussen vlonder en schip.
Het is gewoon niet anders daar. :(
Ad

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 10:38 #1010842

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
martinw schreef :

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.

Goeie tip, maar laten die rubber matten geen zwarte strepen achter op je romp?
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 10:38 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 10:58 #1010849

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Eclips schreef :
martinw schreef :

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.

Goeie tip, maar laten die rubber matten geen zwarte strepen achter op je romp?
Ik betwijfel of dit een goede tip is, volgens mij is in veel sluizen het gebruik van autobanden als fenders verboden omdat deze bij verlies zinken en zo de sluisdeur kunnen blokkeren.
Ik denk dat dat met die rubbermatten niet anders is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 11:03 #1010851

Dat is wel zeker en in Duitsland zou ik daar maar mee oppassen want daar zijn ze nog veeeel preciezer dan hier en zien niks door de vingers.
Komt er gewoon een politieboot ergens onderweg je tegemoet :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 11:33 #1010863

  • Zeelandbrug
  • Zeelandbrug's Profielfoto
Voor zover ik de foto kan zien, liggen die matten ook alleen maar bovenop. Niet op de zijkant, dus zolang je de boot er niet bovenop parkeert.
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 11:33 door Zeelandbrug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 11:37 #1010865

Zeelandbrug schreef :
Voor zover ik de foto kan zien, liggen die matten ook alleen maar bovenop. Niet op de zijkant, dus zolang je de boot er niet bovenop parkeert.

Ik geloof dat je de "tip" van eclips niet helemaal begrijpt :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 12:08 #1010874

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Hahaha!
Dat vind ik dan wel weer typisch Duits: een slechte voorziening aanleggen (te lage steiger) en dan streng optreden tegen creatieve oplossingen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 12:19 #1010877

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Eclips schreef :
Hahaha!
Dat vind ik dan wel weer typisch Duits: een slechte voorziening aanleggen (te lage steiger) en dan streng optreden tegen creatieve oplossingen.

Het idee dat alles in Duitsland Deutsch-grundlich geregeld is, heb inmiddels achter me gelaten.
Na in de afgelopen jaren een paar keer enkele honderden kilometers op de Duitse autbobahnen te hebben afgelegd, kom je erachter dat er kennelijke sprake is van vele jaren achterstallig onderhoud. Men is letterlijk overal tegelijk bezig met werk aan die wegen. Vaak op de ongelukkigste momenten. Er lijkt geen degelijke overall-planning aan te grondslag te liggen.
Ook ander zaken in Duitsland maken soms een wat vervallen indruk.

Een en ander geldt dan weer niet voor de Duitse spoorwegen. Aan hun hoge-snelheidstreinen kunnen we in Nederland een puntje zuigen. Je reist in no-time van Rendsburg naar Nederland, bijvoorbeeld. Wat dan weer handig is voor opstappers en afstappers bij een bootreisje naar Denemarken.

Waarmee we dan ook (hoe is het mogelijk) weer zo'n beetje on-topic zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 12:31 #1010882

Eclips schreef :
Hahaha!
Dat vind ik dan wel weer typisch Duits: een slechte voorziening aanleggen (te lage steiger) en dan streng optreden tegen creatieve oplossingen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die dingen zijn ook oorspronkelijk ( kleine sluizen al eind 19de eeuw )helemaal niet als steigers bedoeld maar als "stootwillen"voor de grote schepen.
Die hoeven daarom verder ook geen stootwillen of wrijfhouten o.i.d te gebruiken.
Pas veel later , ergens eind 90 jaren als ik me goed herinner, hebben ze die matten en roosters er op gemaakt. Ik heb die vlonders nog wel meegemaakt zonder matten ...
je mag blij zijn dat die vlonders er überhaupt zijn anders werd het daar nog veel lastiger om te schutten met een pleziervaartuig want verhaalpotten zitten er nauwelijks in die sluismuren .
Echte jachtensteigers lijken me ook wat lastig in een sluis waar ook (hele) grote schepen worden geschut :huh:
Dus niet zoveel mopperen op die dingen maar gewoon goed voorbereiden, da's alles.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 12:48 #1010888

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Yellow Boat schreef :
je mag blij zijn dat die vlonders er überhaupt zijn anders werd het daar nog veel lastiger om te schutten met een pleziervaartuig want verhaalpotten zitten er nauwelijks in die sluismuren .
Echte jachtensteigers lijken me ook wat lastig in een sluis waar ook (hele) grote schepen worden geschut :huh:
Dus niet zoveel mopperen op die dingen maar gewoon goed voorbereiden, da's alles.

Ad

Ik mopper niet, ik beschouw alleen. :)
En het meenemen van een rubbermat aan een paar lijntjes zie ik als goede voorbereiding, maar dát mag dan weer niet...
Hoeveel investering zou het zijn om een drijvende jachtensteiger te maken die pakweg 30 cm boven water steekt? Geen hinder voor de grote vaart en beter voor de pleziervaart. Dat moet binnen het totale exploitatiebudget van het NOK toch haalbaar zijn.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 12:49 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 12:56 #1010889

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Eclips schreef :
Hoeveel investering zou het zijn om een drijvende jachtensteiger te maken die pakweg 30 cm boven water steekt? Geen hinder voor de grote vaart en beter voor de pleziervaart. Dat moet binnen het totale exploitatiebudget van het NOK toch haalbaar zijn.

Uit wat ik eerder schreef zou je kunnen opmaken dat investeringen in infrastructuur in Duitsland achterlopen of domweg niet worden gedaan. Wie in de sluizen bij Brunsbuttel komt, ziet ouwe meuk, waar sinds de bouw, 100 jaar geleden weinig meer aan gedaan is. Het sluisje bij Gieselau, de verbinding tussen de Eider en het Kielerkanaal, stort bijna in.

Die drijvende steiger van je zit er voorlopig nog niet in, denk ik.
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 12:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 13:00 #1010891

Eclips schreef :
Hoeveel investering zou het zijn om een drijvende jachtensteiger te maken die pakweg 30 cm boven water steekt? Geen hinder voor de grote vaart en beter voor de pleziervaart.

Geen hinder voor de grote vaart nee, maar dat moet dan wel een zeer degelijke jachtensteiger zijn om tegen 1000 tot meer dan 100.000 ton te kunnen.
Lijkt me erg moeilijk en erg duur.
Vergeet niet , dat beetje wat de jachten daar per jaar opbrengen bouw je zoiets niet . 10.000 Pleziervaartuigen met gemiddeld 12 meter lengte brengen hooguit €10000 tot misschien €15000 op per jaar .
Daar heb je nog niet eens één van de 8 benodigde steigers voor .

Maar wees blij dat ze het NOK niet helemaal afsluiten voor jachten en je door het Elbe-Lübeck kanaal laten varen inclusief mast strijken in Hamburg en weer zetten in Lübeck.
Je kunt natuurlijk ook via de omweg door de Eider en het Gieselaukanaal gaan , scheelt je de sluis in Brunsbuttel.

Je moet het natuurlijk niet met bijv. Friesland vergelijken waar de verhoudingen een klein beetje anders liggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 13:23 #1010898

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
"drijvende steiger van je", "wees blij dat..."

De jachten brengen veel meer op dan alleen dat beetje passagegeld. Het zijn tenslotte toeristen en die komen geld brengen. Daar profiteert de hele deelstaat van. En het kanaal ligt er toch, dus tenzij het onverantwoord gevaarlijk is, is er geen enkele reden om pleziervaart te verbieden.

Ik geloof dat jullie denken dat ik vooral mijn eigen belangen behartig. Dat is niet zo. Ik ben nog nooit in het NOK geweest en denk ook niet dat ik daar zal komen. Als ik naar de Oostzee wil, zet ik de boot op de trailer en rij naar Lübeck. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 13:26 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 13:46 #1010902

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Eclips schreef :
Als ik naar de Oostzee wil, zet ik de boot op de trailer en rij naar Lübeck. :whistle:

En dat hele stuk over het Duitse Wad overslaan? Je bent niet wijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 14:29 #1010920

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2411
PvO schreef :
Eclips schreef :
martinw schreef :

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.

Goeie tip, maar laten die rubber matten geen zwarte strepen achter op je romp?
Ik betwijfel of dit een goede tip is, volgens mij is in veel sluizen het gebruik van autobanden als fenders verboden omdat deze bij verlies zinken en zo de sluisdeur kunnen blokkeren.
Ik denk dat dat met die rubbermatten niet anders is.

Je hoeft het ook niet te doen. Ik doe het al heel lang zo en heb geen beschadigingen op de waterlijn. In Frankrijk, in het Götakanaal en ook in de NOK sluizen. Nooit problemen mee gehad. Na de sluis uiteraard weg halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 14:39 #1010927

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
Als ik naar de Oostzee wil, zet ik de boot op de trailer en rij naar Lübeck. :whistle:

En dat hele stuk over het Duitse Wad overslaan? Je bent niet wijs.

Als ik naar het Duitse Wad wil, ga ik naar het Duitse Wad. Hoef ik ook niet te traileren. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 15:13 #1010940

Het is wel een goede tip. Ik heb rondom behangen met autobanden de Franse kanalen gedaan En die helpen inderdaad niet tegen dat scherpe randje. Als je er ook nog een stootwil aan toevoegt zou ik het verkopen als rompbescherming tegen de vuile stootwillen. Kan toch niemand wat op tegen hebben.

Of het rubber al of niet afgeeft op de romp ben ik al aan het uittesten ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 15:35 #1010947

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Tulipe schreef :
Ik heb normaal een goeie maand vakantie (half juli tot half augustus) om de trip heen en weer te voltrekken. Wie heeft er nog goede raad en/of tips?

Zoals eerder aangekaart: ook met een snelle boot kan het krap worden. Alles valt of staat met het weer natuurlijk. Wij hebben een keer een mooi rondje jutland incl bijna 2 weken Noorse zuid-kust gedaan in 4 weken.
Een jaar later lagen we na 1,5 week pas bij vlieland hebben we een kraamvisite in Kopenhagen (ook ons doel toen) maar uit ons hoofd gezet.

Als ik daar dan toch een tip over mag geven: op zowel de heen als de terug reis is je boot een cuxhaven achterlaten een prima optie. De plaatselijke vereniging hanteerd halve prijzen als je niet aan boord bent en daardoor lagen wij voor 5 euro per dag. Met de trein naar huis en twee weken later terug gekomen en in een lang weekend de boot naar huis gevaren. Die beslissing hadden we veel eerder moeten nemen, de laatste week van de 4 was hikken tegen de terugtocht met een aanhoudend flinke westerwind. Dat had achteraf een mooie vakantie week kunnen zijn als we de achterlaat-optie eerder omarmd hadden.


En dan kunnen we nu weer terug naar het verder doorzagen van de sluispassage. Een paar oude stootwillen laten drijven doen het ook prima:
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 15:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 15:56 #1010957

Hoe is het eigenlijk gesteld met yachthavens aan de westkust van Denemarken? Is daar wat te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 16:07 #1010966

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
PvO schreef :
Eclips schreef :
martinw schreef :

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.

Goeie tip, maar laten die rubber matten geen zwarte strepen achter op je romp?
Ik betwijfel of dit een goede tip is, volgens mij is in veel sluizen het gebruik van autobanden als fenders verboden omdat deze bij verlies zinken en zo de sluisdeur kunnen blokkeren.
Ik denk dat dat met die rubbermatten niet anders is.

Ik denk dat rubbermatten of whatever een prima oplossing zou zijn voor dit probleem. Ze moeten echter wel zinken. Ik heb tig keer het Kieler kanaal en nog veel vaker het Göta kanal gedaan . Ik had losse bolletjes van ca. 15 cm in het water naast de boot hangen en dat werkte ook maar vind matten een nog veel beter idee eerlijk gezegd. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 16:10 #1010968

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
svalk schreef :
PvO schreef :
Eclips schreef :
martinw schreef :

Wat wel helpt zijn 2 rubber matten ophangen. Geleerd tijdens een motorboottocht door de Franse sluizen. Die lopen vol tot het randje en zijn wel heel scherp. Die rubber matjes gaan niet drijven en zijn zeer effectief. Heb ik ook in de NOK sluizen gebruikt.

Goeie tip, maar laten die rubber matten geen zwarte strepen achter op je romp?
Ik betwijfel of dit een goede tip is, volgens mij is in veel sluizen het gebruik van autobanden als fenders verboden omdat deze bij verlies zinken en zo de sluisdeur kunnen blokkeren.
Ik denk dat dat met die rubbermatten niet anders is.

Ik denk dat rubbermatten of whatever een prima oplossing zou zijn voor dit probleem. Ze moeten echter wel zinken. Ik heb tig keer het Kieler kanaal en nog veel vaker het Göta kanal gedaan . Ik had losse bolletjes van ca. 15 cm in het water naast de boot hangen en dat werkte ook maar vind matten een nog veel beter idee eerlijk gezegd. B)
Rubbermatten is een super idee, mits het is toegestaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 16:12 #1010970

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Misschien zoeken naar witte ????? B) Voor het Göta kanal zou het in ieder geval wel mogen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 16:13 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reis naar Kopenhagen 08 jan 2019 17:04 #1010987

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Doe al jaren niets meer tussen die vlotten en Zeebeest.
Fenders, ook als je ze plat laat drijven, werken zich omhoog.
Heb ooit een paar goedkope kleine fendertjes, ca. 30x10 cm.(bij Aldi of Lidl)
voor 3/4 gevuld met water tussen vlot en boot gehangen.
Ja het werkte wel maar niet optimaal.
Wat mij betreft zijn de afgeronde, gladde, groene randen van de vlotten goed genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl