Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk reddingsvlot?

Welk reddingsvlot? 03 feb 2019 18:34 #1018832

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
uitbreiding criteria
zet je het aan dek ( harde koffer) of ergens in een bakskist ( zak)
indien buiten; waar bevestigen? Voorzien van een water geactvieerd systeem
dan betreffende de uitvoering vlot. Coastal versus offshore? Voorzie je ook een basis grabbag of een uitgebreide? Heb je een epirb aan boord ?

enz enz....

Mijn raad; zie niet direct op een eurootje, een goed vlot ( dat regelmatig gekeurd wordt) is zijn geld dubbel en dik waard..... als je het nodig hebt...
PS. die bijboot zou ik niet meerekenen in je overschouwing tenzij deze klaar hangt in bv davits
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 03 feb 2019 19:11 #1018843

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ze pikken je op die wateren binnen 24 uur op en dat scheelt aan de eisen die je aan je reddingsvlot moet stellen.
Een goede voldoet net wat al gezegd is wil je m buiten opslaan dan een in een koffer (hardcase) komt ie ergens binnen kun je een model in een tas kopen.
Het is ook mogelijk een die uit de verhuur gaat te kopen bij een watersportzaak dat scheelt iets in prijs en dat zijn moderne vlotten mogelijk moet je dan wel iets eerder weer keuren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 03 feb 2019 19:30 #1018848

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Dank voor de reacties!

Het vaargebied zal zich inderdaad beperken tot (ruime) kustwateren.
Ik denk eraan om zelf een uitgebreide grabbag te vullen.
Epirb staat op het aanschaflijstje.

- Maar inderdaad, ook is de vraag hardcase of tas?
- De tas kan ik in de bakskist achterop plaatsen (simpel), een hardcase vergt bevestiging op de boot (iets complexer). En hoeveel weegt zoiets?
- En, ben ik verplicht op de Middellandse Zee een vlot voor 6 personen aan boord te hebben vanwege de 6-persoons toelating?
Laatst bewerkt: 03 feb 2019 19:37 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 05 feb 2019 11:27 #1019236

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Iemand nog?
Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 05 feb 2019 12:58 #1019255

Een vlot in een tas kan tijdens de reis ook wel buiten op dek, het zal niet spontaan opblazen.
Alleen af en toe indien gewenst op dek, de rest van de tijd in bakskist of kajuit.
Onder de tafel binnen is het een prima voetensteun en staat dat gewicht netjes bovenop de kiel.

Het weegt wel iets. Mijn 6-persoonsvlot in tas weegt bijna 40 kg.
In een harde doos wordt dat nog een paar kilo meer, plus de (RVS) ophangbeugels heb je zomaar 50 kg aan de hekstoel hangen. Niet goed voor het stampgedrag van de boot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 12:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 06 feb 2019 18:19 #1019723

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Als je vooral met twee mensen aan boord bent zou ik kiezen voor een 4 persoons vlot (kleinste maat).
Een vlot heeft gewicht nodig om niet om te waaien. Een 6p vlot met zijn 2en is te groot om voldoende gewicht te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 06 feb 2019 19:32 #1019744

Yep schreef :
Het vaargebied zal zich inderdaad beperken tot (ruime) kustwateren.
Alleen in de zomer of ook in de winter? In dat laatste geval zou ik zoeken naar een vlot welke ook een geisoleerde bodem heeft om onderkoeling risico te verminderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 feb 2019 19:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 13:32 #1020246

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Top en dank en neem ik mee in mijn keuze.
Ik zit nog met:

- Maar inderdaad, ook is de vraag hardcase of tas?
- De tas kan ik in de bakskist achterop plaatsen (simpel), een hardcase vergt bevestiging op de boot (iets complexer). En hoeveel weegt zoiets?
- En, ben ik verplicht op de Middellandse Zee een vlot voor 6 personen aan boord te hebben vanwege de 6-persoons toelating?

Thanks!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 14:41 #1020261

Zo lang je de boot niet gebruikt voor charter, verhuur of andere commerciële dingen, dan ben je helemaal niets verplicht en mag je gewoon zonder reddingsvlot varen. Als jij weet dat je nooit meer dan 4 personen aan boord neemt, dan kun je natuurlijk altijd een reddingsvlot voor 4 personen kiezen, dat is volledig aan jou.

Een tas of container is volledig aan jou, een tas zou ik persoonlijk nooit nat laten worden en moet dus beschermt binnen staan, zij het kajuit of bakskist. Heel veel maakt het niet uit in gewicht, een koffer is misschien een paar kilo zwaarder op die maat. Een koffer neemt wel iets meer ruimte omdat ze maar een beperkt aantal koffers maten maken en een 4 en een 6 persoons vlot gaan vaak in dezelfde container, bij de 4 zit er dus meer lege ruimte in de koffer dan bij de 6. koffers komen wel in diverse vormen, rechthoekig en plat, of smaller maar cilindervormig.

Kies voor het kleinste reddingsvlot wat je nodig denkt te hebben, het gewicht van de personen in het vlot zorgt voor de benodigde stabiliteit van het vlot, met te weinig mensen erin rolt het vlot makkelijker ondersteboven met veel wind en golven.

Ik heb een paar 6 persoons vlotten en die wegen 75kg per stuk. De 4 persoons uitvoering weegt volgens de specs 54 kg. Het gaat hier om offshore vlotten met geisoleerde bodem en wat voedselpakketten aanboord.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 16:08 #1020282

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Kleine opmerking over een grabbag.
Wanneer het echt mis gaat heb je niets aan een grabbag.
Dan mag je blij zijn dat het vlot het water in gaat, en dat jezelf en bemanning allemaal het vlot bereiken.

Een goed vlot en voorzien van goede veiligheidsmiddelen (overlevingsmiddelen) is belangrijk, als het je laatste redmiddel is. Ook als hulp binnen enkele uren verwacht kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 18:32 #1020331

PieterV schreef :
Kleine opmerking over een grabbag.
Wanneer het echt mis gaat heb je niets aan een grabbag.
Dan mag je blij zijn dat het vlot het water in gaat, en dat jezelf en bemanning allemaal het vlot bereiken.
Zinken en brand gaan nooit zo snel dat je geen tijd hebt om een grabbag te pakken. Omslaan en niet meer overeind komen of een gasexplosie gaat zo snel dat je ook niet meer in een reddingsvlot kunt komen, in dat geval heeft een grabbag in ieder geval geen nut nee, maar om nu te adviseren dat een grab bag geen zin heeft is natuurlijk een beetje raar, zeker als je het in een tonnetje naast het reddingsvlot hebt staan en aan de lanyard geknoopt hebt. In een grab bag kunnen nu eenmaal veel meer dingen die ook makkelijker omgewisseld kunnen worden (houdbaarheid) dan in het vlot zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 feb 2019 18:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 19:40 #1020350

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Ik adviseer niets Erik.
Wat ik schrijf is dat er situaties zijn waarbij je echt je vlot meteen nodig hebt.
Een tonnetje naast het reddingsvlot is niet altijd handig, of praktisch uitvoerbaar.
Ding moet ook niet heen en weer slingeren.

Maargoed, ik beschrijf naar aanleiding van een ervaring die je alleen hebt wanneer je echt in nood geweest bent.

Maakt verder niet uit.
Klinkt altijd leuk zo'n grabbag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 22:21 #1020389

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Erikdejong schreef :
Zo lang je de boot niet gebruikt voor charter, verhuur of andere commerciële dingen, dan ben je helemaal niets verplicht en mag je gewoon zonder reddingsvlot varen. Als jij weet dat je nooit meer dan 4 personen aan boord neemt, dan kun je natuurlijk altijd een reddingsvlot voor 4 personen kiezen, dat is volledig aan jou.

Een tas of container is volledig aan jou, een tas zou ik persoonlijk nooit nat laten worden en moet dus beschermt binnen staan, zij het kajuit of bakskist. Heel veel maakt het niet uit in gewicht, een koffer is misschien een paar kilo zwaarder op die maat. Een koffer neemt wel iets meer ruimte omdat ze maar een beperkt aantal koffers maten maken en een 4 en een 6 persoons vlot gaan vaak in dezelfde container, bij de 4 zit er dus meer lege ruimte in de koffer dan bij de 6. koffers komen wel in diverse vormen, rechthoekig en plat, of smaller maar cilindervormig.

Kies voor het kleinste reddingsvlot wat je nodig denkt te hebben, het gewicht van de personen in het vlot zorgt voor de benodigde stabiliteit van het vlot, met te weinig mensen erin rolt het vlot makkelijker ondersteboven met veel wind en golven.

Ik heb een paar 6 persoons vlotten en die wegen 75kg per stuk. De 4 persoons uitvoering weegt volgens de specs 54 kg. Het gaat hier om offshore vlotten met geisoleerde bodem en wat voedselpakketten aanboord.

Top en dank!!
Heeft het slepen met een tas een nadeel t.o.v. een container die, mits bijvoorbeeld achterop gemonteerd, met bij wijze van spreken een knop te activeren is?
Of mis ik iets?
Laatst bewerkt: 08 feb 2019 22:21 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 22:33 #1020391

Ik heb geen idee hoe activeren met een knop zou moeten werken. Als je al iets "automatisch" wilt hebben zou ik er gewoon een hydrostatische release op zetten:
www.cmhammar.com/products/onboard/h20/

Slepen met een tas word je snel moe van, kies voor een permanente oplossing, veiligheidsmiddelen behoren op een vaste plaats te zitten zodat je ze blindelings kan vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 08 feb 2019 22:46 #1020392

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Erikdejong schreef :
Ik heb geen idee hoe activeren met een knop zou moeten werken. Als je al iets "automatisch" wilt hebben zou ik er gewoon een hydrostatische release op zetten:
www.cmhammar.com/products/onboard/h20/

Slepen met een tas word je snel moe van, kies voor een permanente oplossing, veiligheidsmiddelen behoren op een vaste plaats te zitten zodat je ze blindelings kan vinden.

Ok, container achterop dus.
Hoe gaat dat vlot het water in?
Container openmaken en toutje trekken?
Newbie op dit vlak he ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 09 feb 2019 00:28 #1020404

De "professionele" setup is een vlot in een container welke in een cradle op dek staat. Over de container gaat dan een band met een haak zodat het vlot niet door een golf uit zijn standaard kan spoelen. Indien je handmatig wilt activeren dan haal je de band los en schuif je de container overboord. Het activeringslijntje wat uit de container komt zit vastgeknoopt aan de boot, om het vlot te activeren trek je hard aan die lijn. Het vlot breekt de banden van de container en de boel blaast zich op.

De hydrostatische release doet werkelijk wat de naam al zegt: gaat los onder waterdruk. Ofwel, als je boot zinkt en het vlot is meer dan een x aantal meters onder water (ik zeg twee meter uit mijn hoofd) dan smelt een zout tablet in de release door en een mes word met een sterke veer door de bevestigingsband heen geschoten waardoor de container loskomt en naar de oppervlakte drijft. Wanneer de boot nog verder zinkt dan komt de lijn waarmee het vlot opgeblazen word strak te staan en wordt het vlot "automatisch" geactiveerd. Als de boot dan nog verder zinkt dan zorgt de automatische release ervoor dat de lijn tussen de boot en het vlot verbroken word zodat het vlot niet mee naar beneden getrokken word.

Wil je meer te weten komen en eens echt met reddingsvlotten en andere veiligheidsmiddelen aan de gang gaan, dan kan ik je ten zeerste deze training aanraden: www.getwet.nl/index.php/waters...eme-indoor-training/

Wil je meer zien over reddingsvlotten dan zou je dit eens kunnen bekijken:
Overboord zetten en activeren met de hand:


En het princiepe van de Hydrostatische release:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 09 feb 2019 07:41 #1020418

Om tekening meeste houden: is de geldigheid van de keuring. Die is voor een vlot in een hard case langer dan voor een vlot in een tas. Of in ieder geval is dat de eis bij off Shore races. Dat zal ook een reden hebben. Ik heb iig een vlot in een hardcase vast gesjord in de Kuip tegen de spiegel aan .
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 11 feb 2019 14:30 #1021124

Die is nieuw voor mij. De fabrikanten waar ik bekend mee ben maken er in ieder geval geen onderscheid in en voor zover ik weet houden de wedstrijdregels zich aan de aanbevelingen van de fabrikanten.
Overigens voor de topicstarter niet van toepassing: die heeft een motorboot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 11 feb 2019 15:40 #1021139

Mijn tip; bespaar liever 500piek op een vlot en besteed dat aan een ISAF survival at sea training dan dat je een superdeluxe vlot koopt zonder dat je weet wat je doet. Iemand die weet wat hij doet kan zichzelf redden met ieder vlot. Iemand die niets weet gaat misschien wel dood met het meest luxe vlot wat er te koop is.

De meest mensen denken dat als die container opengaat ze vast wel weten wat ze moeten doen, maar ik kan je verklappen dat dat NIET zo is.

Het is één van de leukste opleidingen die ik ooit gedaan heb én de leerzaamste.
Laatst bewerkt: 11 feb 2019 15:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 11 feb 2019 18:47 #1021188

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Dank voor alle reacties!!!
Met deze informatie vind ik mijn weg wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 02 feb 2020 20:25 #1123746

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Ok.
Ik weet welke uitvoering er moet komen.
Maar nu nog een A-merk.
Ik zie de bomen niet in het giga aanbod van merken.

Wat zijn gerenomeerde en vooral goede A-merken?
Alvast dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 04 feb 2020 04:46 #1124131

Er zijn grofweg 5 A-merken, aflopend in volgorde van kwaliteit:
1(a). Viking,
1(b). Survitec,
3. Zodiak,
4. Avon,
5. DBC,

Blijf weg bij :
- Autoflug,
- Plastimo,

LSA en Arimar hangen er een beetje tussen in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 04 feb 2020 09:17 #1124186

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Thanks Erik.
Hier kan ik wat mee.
Heerlijk concreet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 04 feb 2020 10:46 #1124215

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Dit jaar mijn vlot toch maar eens ingeleverd, na 13 jaar en een huiskamerkeur.

Of t nog de moeite waard was?

Ja hoor. Vlotten van "Seago" komen er meestal goed doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk reddingsvlot? 04 feb 2020 13:05 #1124238

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Ik heb ons Plastimo Cruiser ORC vlot in tas nu vier keer laten keuren (bij Survitec Rotterdam, een professioneel keuringsbedrijf) en daar zijn geen enkele keer gebreken uit naar voren gekomen (buiten normale vervangingen zoals batterijen of zeeziektepillen). Ik heb de laatste keer gevraagd aan de keuringsmeester wat hij van het vlot vond en hij gaf aan dat het voor een jacht (ze keuren daar voornamelijk vlotten van zeeschepen) een prima vlot was. Natuurlijk zijn de Vikings en Zodiacs van hoge(re) kwaliteit, maar om nu te stellen dat je van Plastimo weg moet blijven vind ik onterecht.

Waar je vooral ook op moet letten bij een vlot is de 'Total Cost of Ownership'. Naast de aankoopprijs is de levensduur waarvoor het vlot door de fabrikant gegarandeerd wordt en het aantal keuringen in die tijd ook zeer kostenbepalend. Ik weet niet hoe dat bij andere merken is, maar Plastimo schrijft voor dat je om de drie jaar moet laten keuren gedurende de levensduur van 18 jaar. Kies je voor een vlot dat vaker gekeurd moet worden en/of de (gegarandeerde) levensduur is korter dan lopen de kosten flink op. En omgekeerd uiteraard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl