Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TKN Betonning vraag

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:01 #1021361

  • HR36mkII
  • HR36mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Binnenkort heb ik het TKN (verkorte) examen en dus druk aan het oefenen.
Telkens kom ik een vraag tegen die ik maar niet begrijp :S
Kan iemand van jullie het misschien uitleggen?

De scheidingsboei met het hoofdvaarwater aan SB heeft als kleur licht:
  1. wit
  2. geel
  3. rood
  4. groen


Duidelijk is dat het rood of groen is, maar welke van de twee en vooral waarom??

Ik heb het op allerlei manieren getekend, maar volgens mij is het afhankelijk van:
- Of je zelf vaart op hoofd- of nevenvaarwater.
- De betonningsrichting van het hoofdvaarwarer dat je kruist.

Gr. Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:06 #1021363

Dezelfde kleur als de hoofdkleur van de scheidingston.
Er bestaan geen groene tonnen met rood licht, en andersom zijn ze er ook niet.

Stukkie water met beide modellen:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:19 #1021367

  • HR36mkII
  • HR36mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Precies, maar slechts een van de antwoorden is correct.
Volgens dit plaatje kan het zowel rood als groen zijn...
Laatst bewerkt: 12 feb 2019 15:20 door HR36mkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:26 #1021369

De scheidingston heeft de meeste kleur van het hoofdvaarwater. De kleine beetjes andere kleur zijn van de nevenwatertjes.
Als je de betonningsrichting (staat ook in de kaart) in aanmerking neemt, helpt dat?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 feb 2019 15:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:50 #1021378

Fout antwoord
Laatst bewerkt: 12 feb 2019 16:00 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 15:51 #1021379

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Antwoord: optie 3. rood licht.

Uitleg (aan de hand van het plaatje van BK):

In het plaatje staan twee scheidingstonnen. De M14-B11 en de M15-W2. De eerste is de scheidingston Malzwin-Vaarwater over de Bollen en de tweede de scheidingston Malzwin-Wierbalg.
In beide gevallen is het Malzwin het hoofdvaarwater.

De M14-B11 is voor het Malzwin een "rode" ton (even nummer) en heeft het hoofdvaarwater (Malzwin) aan stuurboord want de betonningsrichting is hier van west naar oost. Die ton heeft een rood licht.

De M15-W2 is voor het Malzwin een "groene" ton (oneven nummer) en heeft het hoofdvaarwater (Malzwin) aan bakboord. Die ton heeft een groen licht.

Vriendelijke groet,
Roel
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 16:02 #1021383

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Ja, "De scheidingsboei met het hoofdvaarwater aan SB" is een wat cryptische manier om te zeggen "De scheidingsboei aan BB van het hoofdvaarwater". Zo wordt het meer een examen begrijpend lezen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 16:03 #1021385

  • HR36mkII
  • HR36mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Ik begrijp wat je zegt.

Blijkbaar betekent de term "hoofdvaarwater aan SB" iets anders dan ik denk.
Als je komt vanaf de Bollen heb je toch hoofdvaarwater aan BB en SB..

wordt vervolgd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 16:06 #1021387

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nog ter verduidelijking: Als je vanaf het Vaarwater over de Bollen naar het zuiden vaart, krijg je bij de (overwegend rode) scheidingston M14-B11 het hoofdvaarwater (Malzwin) aan stuurboord. Die scheidingston heeft een rood licht.
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 16:09 #1021391

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Uhmmm... de vraag mist inderdaad een "r" (is eerder "vaag" dan "vraag") :unsure:
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 16:34 #1021406

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Misschien verduidelijkt bijgevoegd plaatje het een beetje.

Als je op het Texelstroom vaart van de T-29 naar het Oosten, dan kom je de scheidingston T28-SO1 tegen. Dat is een overwegend rode ton met een beetje groen in het midden. De naam begint met T en geeft het hoofdvaarwater aan. In dit geval Texelstroom. Het tweede deel van de naam begint met SO en geeft de naam van het nevenvaarwater aan. In dit geval Scheurrak-Omdraai.
Als je in het hoofdvaarwater vaart moet je die ton aan bakboord houden om het hoofdvaarwater te blijven volgen. En dus is het een ton waarbij het hoofdvaarwater aan stuuboord ligt. Als je bakboord uit draait dan krijg je die ton aan stuurboord en ga je het het nevenvaarwater in.

En nu maar hopen dat ik het zelf óók nog begrijp en geen ongelofelijke flater sla.... :whistle: :whistle:
Bijlagen:
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 18:49 #1021444

  • HR36mkII
  • HR36mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dank voor alle reacties! Het antwoord is inderdaad ROOD!

Ik vond de toelichting
"De scheidingsboei met het hoofdvaarwater aan SB" is een wat cryptische manier om te zeggen "De scheidingsboei aan BB van het hoofdvaarwater".
het meest duidelijk (en het best te onthouden) B)
Laatst bewerkt: 12 feb 2019 18:50 door HR36mkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 18:54 #1021447

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
dat zie je toch als je er op afvaart welke kleur licht hij heeft.

zo lastig dat soort vragen, je leert het weet het, en een maand later stel je de vraag hoe was het ook al weer.

maar goed voor zo een examen moet je het weten.


de kleur is rood
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 feb 2019 18:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 19:16 #1021453

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
HR36mkII schreef :
... het meest duidelijk (en het best te onthouden) B)

Het lijkt me vooral belangrijk om de begrippen betonningsrichting, hoofdvaarwater en nevenvaarwater goed te snappen, dan kun je wel beredeneren hoe die scheidingston er uit moet zien. En dan nog even het taalgebruik van de examenvraagopsteller zien te doorgronden.. Dat was in dit geval het moeilijkste van de hele kwestie.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN Betonning vraag 12 feb 2019 21:05 #1021478

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
De wereld op zijn kop! Wie stelt zich ooit deze vraag? Ja, de @#$%$#@#$%$#@ van TKN.

Navigeren begint met waarnemen en dan je kennis toepassen.
Bv. je nadert een hoofdvaarwater, je ziet een rood licht/scheidingston aan stuurboord: in welke richting loopt het hoofdvaarwater?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl