Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen?

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 12:43 #1145883

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374




Het zal wel aan mij liggen maar ik mis deze...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 12:53 #1145887

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
De praktijk is dat SB-SB via de marifoon (en vaak ook nog via en verkeerscentrale) wordt afgesproken.

Op het Noordzeekanaal bv nog nooit een blauw bord gezien of dit geluidssignaal gehoord.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 12:54 #1145888

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
De vraag gaat over ‘verkeerde wal‘ gaan varen. Daar is (nog) geen sprake van naderen of oplopen.

De geluidsseinen gelden bij naderen van schepen.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 13:40 #1145898

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Kendu schreef :
De vraag gaat over ‘verkeerde wal‘ gaan varen. Daar is (nog) geen sprake van naderen of oplopen.

De geluidsseinen gelden bij naderen van schepen.
merci.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 13:42 #1145899

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
La Mavare schreef :
De praktijk is ...
dat eea. met de praktijk weinig te maken heeft was al duidelijk, dankjewel :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 13:43 #1145900

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Hoofdregel is blauwbord, maar niet alle (grote)schepen hebben dat. Is ook niet verplicht tenzij je op de IJsssel/maas vaart. (Of RPR gebied).
Vandaar die aanvullende geluidseinen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 13:44 #1145901

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
rooiedirk schreef :
Vandaar die aanvullende geluidseinen.
ja, dat had ik maar werd foutgerekend. Vandaar m'n vraag.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 14:13 #1145913

Als ik dit hier doorlees heeft de examencomissie het fout:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01#Bijlage6
Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 14:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 14:27 #1145918

Maar daar staat lees ik, slechts specifiek over 2 vaarwaters en niet dat het op ELK vaarwater moet.

Maar de vraag van Tuulevi verteld niet op welk vaarwater we zitten , althans ik zie het er niet staan.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 14:27 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 16:06 #1145961

Als je even wacht tot alles is geladen zie je wat verder op die pagina ( aangezien kennelijk het hele BPR inclusief plaatjes wordt geladen kan dat even duren.De plaatjes met de signalen staan een heel stuk verder op ongeveer 60% naar beneden gescrollt) :

Artikel
1.

Op alle vaarwegen met uitzondering van de Geldersche IJssel en de Maas

Gevolgd door de betreffende seinen.

Wat een stuk verder verder kom je bij:
2.
Op de Geldersche IJssel en de Maas


De uitzonderingen daarop tegen op Ijssel en Maas.


ps. Nu er het en der toch niet gezeild kan worden missien eens het hele BPR helemaal doorlezen. Ben je trouwens wel even bezig, zijn maar liefst 219 pagina's :ohmy:

Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 16:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 16:14 #1145962

En dan kom ik uit op dit, en dat komt precies overeen met de vraag uit het examen van Tuulevi .

Artikel 6.04a. Naderen op tegengestelde koersen op alle vaarwegen; afwijking van de hoofdregel Exact zoals de vraag in zijn examen is
1 Dit artikel is niet van toepassing op de gedeelten van de Geldersche IJssel en de Maas, bedoeld in artikel 6.05, eerste lid.

2 Een groot schip dat zich wil begeven naar een vaarwater, een haven, een laad- of losplaats, een sluis, de doorvaartopening van een brug, een aanlegplaats of een plaats waar schepen mogen liggen, gelegen aan zijn bakboordszijde, en een groot schip dat vertrekt vanaf een ligplaats aan de, gezien zijn vaarrichting, bakboordszijde van het vaarwater, mag aan een op tegengestelde koers naderend schip het verlangen kenbaar maken, dat, in afwijking van artikel 6.04, het voorbijvaren stuurboord op stuurboord geschiedt. Het grote schip mag het verlangen slechts kenbaar maken, nadat het zich er van heeft vergewist, dat het mogelijk is daaraan zonder gevaar te voldoen.

3 Het verlangen wordt kenbaar gemaakt door het tijdig tonen aan stuurboord tot het voorbijvaren heeft plaats gehad, van:

a. ’s nachts: een wit helder rondom schijnend flikkerlicht, eventueel in combinatie met een lichtblauw bord;

b. overdag: een lichtblauw bord, in combinatie met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht.

Het lichtblauwe bord moet voorzien zijn van een witte rand met een breedte van tenminste 5 cm; het raam- en stangenwerk en het lantaarnhuis van het flikkerlicht moeten donker van kleur zijn. Het bord moet van voren en van achteren zichtbaar zijn.

4 Een groot schip waaraan het verlangen wordt kenbaar gemaakt moet daaraan voldoen en, indien het hiermede is uitgerust, de tekens tonen, bedoeld in het derde lid. Een klein schip waaraan het verlangen wordt kenbaar gemaakt moet voorrang verlenen aan het grote schip, bij voorkeur door aan het verlangen te voldoen.

5 Zodra is te vrezen, dat de bedoeling van het schip dat het verlangen heeft kenbaar gemaakt niet is begrepen door het schip waaraan dit is geschied, moet het schip een geluidssein van twee korte stoten geven. Het andere schip moet dan antwoorden door het geven van een geluidssein van twee korte stoten.

6 Indien het schip waaraan het verlangen wordt kenbaar gemaakt daaraan niet kan voldoen, moet het een reeks zeer korte stoten geven. Elk van beide schepen moet dan de maatregelen nemen die de omstandigheden vereisen om het ontstaan van een gevaarlijke situatie te voorkomen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 16:15 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 16:17 #1145964

Dan het vervolg deze;

Artikel 6.05. Naderen op tegengestelde koersen op de Geldersche IJssel en op de Maas 1
1 Dit artikel is slechts van toepassing op de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop (kmr. 878,6) tot aan de stadsbrug te Kampen (kmr. 995,5) en op de Maas met aansluitend de Bergsche Maas tot Heusden (kmr. 231). Het is niet van toepassing op het naderen op tegengestelde koersen van een snel schip en een ander schip.

2 Indien een opvarend groot schip en een afvarend schip elkaar naderen op tegengestelde koersen, moet het opvarende grote schip voor het afvarende schip een geschikte weg vrijlaten, de plaatselijke omstandigheden en de bewegingen van andere schepen daarbij in aanmerking genomen.

3 Het opvarende grote schip dat daartoe aan bakboord voor het afvarende schip de weg vrijlaat toont geen teken.

4 Het opvarende grote schip dat daartoe aan stuurboord voor het afvarende schip de weg vrijlaat moet tijdig aan stuurboord tot het voorbijvaren heeft plaats gehad, tonen:

a. ’s nachts: een wit helder rondom schijnend flikkerlicht, eventueel in combinatie met een lichtblauw bord;

b. overdag: een lichtblauw bord, in combinatie met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht.

Het lichtblauwe bord moet voorzien zijn van een witte rand met een breedte van tenminste 5 cm; het raam- en stangenwerk en het lantaarnhuis van het flikkerlicht moeten donker van kleur zijn. Het bord moet van voren en van achteren zichtbaar zijn.

5 Zodra is te vrezen, dat de bedoeling van het opvarende grote schip niet door het afvarende schip is begrepen, moet het opvarende grote schip geven:

a. één korte stoot, indien het voorbijvaren bakboord op bakboord dient te geschieden; of

b. twee korte stoten, indien het voorbijvaren stuurboord op stuurboord dient te geschieden.

6 Een afvarend groot schip moet voorbijvaren aan de zijde die het opvarende grote schip vrijlaat. Het afvarende grote schip moet daartoe de tekens en het geluidssein die het opvarende grote schip toont of geeft herhalen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 16:29 #1145969

En dit dan , want dat staat er ook:





Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 16:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 16:38 #1145970

dat zal maar zie de verwijzingen naar de artikelen ;) ze zetten ut er niet voor niks achter

Dus wanneer ga je op je toeter toeteren, klik op het art er achter, lijkt mij
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 16:39 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 18:55 #1146040

Het is mooi om te lezen dat er in de lesstof en op examens nog steeds aandacht wordt besteed aan geluidssignalen.
In de praktijk geef ik regelmatig geluidssignalen als ik met het passagiersschip, waar ik op vaar, door Friesland toer. Ik zie dan aan het gedrag van de andere bootjes, dat minstens 9 van de 10 geen idee heeft wat dat gefluit betekent. Men wordt onzeker, draait precies naar de verkeerde kant of gaat gigantisch in de weg liggen.
Er is nog veel winst te halen op het gebied van vaarkennis.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 12 apr 2020 19:03 #1146045

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Berghout-2 schreef :
Het is mooi om te lezen dat er in de lesstof en op examens nog steeds aandacht wordt besteed aan geluidssignalen.

Er is nog veel winst te halen op het gebied van vaarkennis.
Wim.

jazeker, jammer dat het zo beroerd wordt uitgelegd :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 13 apr 2020 07:39 #1146170

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Uitgelegd of geïnterpreteerd, volgens mij het laatste.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 13 apr 2020 11:21 #1146279

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Berghout-2 schreef :
Het is mooi om te lezen dat er in de lesstof en op examens nog steeds aandacht wordt besteed aan geluidssignalen.
In de praktijk geef ik regelmatig geluidssignalen als ik met het passagiersschip, waar ik op vaar, door Friesland toer. Ik zie dan aan het gedrag van de andere bootjes, dat minstens 9 van de 10 geen idee heeft wat dat gefluit betekent. Men wordt onzeker, draait precies naar de verkeerde kant of gaat gigantisch in de weg liggen.
Er is nog veel winst te halen op het gebied van vaarkennis.
Wim.
Er is maar 1 geschikt geluidssein. Het attentiesein (een lange stoot). Dat wordt men wakker. De andere signalen zijn toch onbekend en worden niet begrepen.
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 11:24 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 13 apr 2020 11:53 #1146292

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Die lange stoot kan ook wel eens contraproductief werken en de roerganger doen verstijven van schrik.

Lees en huiver!


Door borden op de oever komen we er achter dat de Nesserlander-sleuse in reparatie is en we om op de Eems te komen door de grote zeesluis moeten.
Ik roep de sluis op en krijg te horen dat we moeten wachten op een grote carcarriër die er als eerste in moet.
Omdat er geen afmeermogelijkheden voor jachtjes zijn, gaan we vlak bij de kade wat liggen drijven.
De carcarriër, een wanstaltige rode drijvende parkeergarage voor tig duizend auto’s, ligt nog voor de wal terwijl een eindeloze rij nieuwe auto’s over de “ramp” aanboord rijdt .

Onder het wachten nemen we nog een bakkie koffie met een stuk koek en kijken wat om ons heen.
Een leuk houten motorsloepje, dat hier eigenlijk niets te zoeken heeft, vaart midden in de haven.
Alles wat ze zien wordt door Vati en Muti vastgelegd op foto en video.
Wat ze niet zien, is dat de carcarriër intussen zijn ramp ophaalt, de laatste trossen losgooit en van de kant komt.
Ze varen helemaal in het midden van de haven, precies in de koerslijn van die hoge brede autoboot die ze in rap tempo inhaalt.
Die lui kijken geen enkele keer achterom en zijn zich van geen kwaad bewust.
Marjanne zegt:'Dat kan toch niet, ze gaan er onderdoor.’
‘Nee, ik denk eerder dat ze over een paar seconden in hun broek schijten van schrik.’
Ik ben amper uitgesproken of een zwaar, door je hele lichaam heen trillend geluid, voortgebracht door de misthoorn van de autoboot, buldert door de haven.
Nu hebben ze op het sloepje eindelijk door dat er stront aan de knikker is.
Ze kijken achterom en zien een meer dan twintig meter hoge boeg vlak achter zich oprijzen. Er breekt paniek uit, ze gillen tegen elkaar, zwaaien wild met hun armen en de malloot aan het stuurwiel geeft volgas.
‘Kijk nu eens, die idioot denkt dat hij in een speedboot zit en die grote jongen voor kan blijven!’
Weer buldert een lang aangehouden stoot door de haven. Vati kijkt even achterom, grijpt het stuurwiel nog steviger vast en blijft verbeten dezelfde koers aanhouden.
Nu wordt het echt link, ze zitten geen vijfentwintig meter meer voor de grote boeg, nog even en ze gaan er letterlijk onderdoor.
De autoboot heeft zijn machines gestopt en zal zo direct achteruit gaan slaan. De eerste dikke roetwolken komen al uit zijn schoorsteen maar het is te laat, voor de gang er een beetje uit is kan je dat sloepje wel gedag zeggen.
Verrek, op het sloepje is er een trek en duw gevecht om het stuurwiel begonnen.
Opeens werpt Muti zich met haar volle gewicht en dat is nogal wat, tegen Vati aan.
Vati sodemietert nog net niet helemaal overboord maar hangt wel, dubbelgevouwen over het dolboord, met kop en voorpoten in het water.
Muti geeft een ruk aan het stuurwiel en brengt het bootje net op tijd buiten de gevarenzone. Ze ziet dat het nu goed gaat, tevreden kijkt ze naar de grote rode boot die, zo groot als een flatgebouw, achter haar langs schuift.
Dan valt haar blik op Vati, éven twijfelt ze maar dan, met een forse ruk aan zijn broeksband, trekt ze hem toch maar binnenboord.
Het sloepje zet resoluut koers naar de binnenhaven en als ik zo naar de onverzettelijke rug van Muti kijk, denk ik dat ze in gedachten al bezig is met het opstellen van een “TE KOOP” advertentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geluidsseinen; kan iemand dit uitleggen? 13 apr 2020 12:10 #1146301

Tja , en dan te bedenken dat alle Duitse bootjesvaarders een vaarbewijs moeten hebben....... :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl