Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kogelkraan dicht?

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 08:03 #1174485

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Wel het hendeltje een kwartslag draaien zodat die open lijkt te staan dan :lol:

(Been there, done that, nieuwe boot :blush: Kom je wel achter als er geen koelwater uit de uitlaat komt ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 08:58 #1174517

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
holtere schreef :
Motor koelwaterkraan dicht is een goede diefstalbeveiliging... :lol:
Ik vind liever mijn boot terug zonder een 6,5k schadepost :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:22 #1174527

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Waterblok schreef :
Bij mij hoor je direct dat de uitlaat "droog" is.
Een keer is het niet gehoord (in 32 jaar het eerste jaar :whistle: ) dan blazen de hete uitlaatgassen door het kunststof waterlock, dat ding krimpt dan rap tot een klont plastic.

Zie mijn eerder pots in deze draad. Ik heb een keer een paar minuten de motor laten draaien met afgesloten watertoevoer. Ik sprak daarbij vooral over de impeller van de waterpomp.

Er is echter, toen ik de boot nog maar kort had, nog iets veel ernstiger gebeurd. Pakweg 8 - 9 jaar geleden (ik had de boot nog maar 1 seizoen) voer ik tussen Alphen aan de Rijn en Gouda op de Gouwe (staande mastroute).
Op zeker moment ging er een alarm af en op het motorpaneel lichtte het lampje 'geen laadstroom' op. Er is op de Gouwe, tot je bij de wachtsteiger voor de Spoorbrug Gouda komt, eigenlijk geen plek waar je veilig langs de wal kan. Ik besloot dat 'geen laadstroom' niet ernstig genoeg was om allerlei risico's wat dat betreft te trotseren en ik voer met pakweg 1800 toeren op de motor (ik vaar dan zo'n beetje 5 knopen) door, tot ik bij de genoemde wachtsteiger kwam.
Ik kwam erachter dat ik door de contactsleutel een kwart slag te verdraaien van dat gepiep af was, terwijl de motor gewoon bleef draaien.
Na ongeveer 3 kwartier was ik bij de wachtsteiger. Aangelegd en trap voor de motor weggehaald. Blijkt de riem, die over drie poelie's loopt en behalve de alternator (dynamo) ook de de waterpomp aandrijft, te zijn gebroken.

Ik had dus 3 kwartier op de interne koeling van het motorblok gedraaid en bovendien was er geen (of heel weinig?) water door de uitlaat gestroomd. Bovendien had ik, door het uitschakelen van het alarm, een eventueel alarm voor een te hoge koelvloeistof- of olietemperatuur, als het er was geweest, niet gehoord.

Uiteindelijk bleek er van enige schade aan motor of uitlaat geen sprake. Een reserve-riem was voorhanden, dus voor de brug opende was ik weer vaarklaar.
Nu, zoveel jaar later, zit nog steeds hetzelfde uitlaatsysteem erin en de motor draait nog net zo goed en betrouwbaar als toen.

Heb ik nu geluk gehad, of had ik nog wel een half uur door kunnen varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:26 #1174529

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Noballast schreef :
Is een ontwerp fout. Afsluiters behoren goed bereikbaar te zijn.

Mag zo zijn. Het kraantje zit op de saildrive. Die zit waarie zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:31 #1174533

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Wadloper schreef :
Heb ik nu geluk gehad, of had ik nog wel een half uur door kunnen varen?

Deels.

Doordat je een secundair circuit hebt, heeft je motor kwa koeling wat meer marge. Ik heb dat niet. Geen water, is geen water in de motor.

Maar, doordat we op onze bootjes allemaal natte uitlaten hebben, die gekoeld worden door de injectie van buitenwater, kun je hierdoor prima brand krijgen aan boord. En inderdaad: een natte uitlaat die droog is, hoor je prima. Maar je moet je voorstellen dat een uitlaat daadwerkelijk witgloeiend heet kan worden. Je moet niet denken wat er dan gebeurt met rubberen koppelingen, en zelfs kunststof dempers. Die zijn gewoon weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:38 #1174537

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
kwestie van risico afwegen. Dichte afsluiter kan ook resulteren in warmlopende motor...
Dus je hebt een zeker discipline en routine nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:48 #1174541

Altijd alle 4 afsluiters open. Met goede slangen en dubbele slangklemmen gaat er dan echt niets mis.

Dicht in de winter:
- in het water wegens antivries erin
- of op de wal wegens luchtdichte afsluiting met droger erin.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 09:56 #1174545

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Wadloper schreef :

Heb ik nu geluk gehad, of had ik nog wel een half uur door kunnen varen?
Ik heb wel eens een gesmolten waterlock en een hele hoop rook in een boot gezien na zo'n actie van een haven genoot. Reden voor mij om niet voor zo'n plastic waterlock te kiezen :P
Ook kan de binnenbekleding van de uitlaatslang los gaan en de boel gaan verstoppen.
Dus ik hou het toch een beetje op geluk hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:11 #1174550

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Wadloper schreef :
Waterblok schreef :
Bij mij hoor je direct dat de uitlaat "droog" is.
Een keer is het niet gehoord (in 32 jaar het eerste jaar :whistle: ) dan blazen de hete uitlaatgassen door het kunststof waterlock, dat ding krimpt dan rap tot een klont plastic.


Heb ik nu geluk gehad, of had ik nog wel een half uur door kunnen varen?

Zonder geluk "vaart" niemand wel....

Was hij nu ook te heet geworden? of heb je dat niet meer getest?

Wel olie vervangen na dit voorval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:15 #1174553

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
groom schreef :
Was hij nu ook te heet geworden? of heb je dat niet meer getest?

Wat bedoel je precies? Wanneer is nu?
Wel olie vervangen na dit voorval?

Nee, niet direct. Pas aan het eind van het seizoen. Zoals ik het normaal ook doe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:20 #1174555

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Wadloper schreef :
groom schreef :
Was hij nu ook te heet geworden? of heb je dat niet meer getest?

Wat bedoel je precies?Wanneer is nu?
Wel olie vervangen na dit voorval?

Nee, niet direct. Pas aan het eind van het seizoen. Zoals ik het normaal ook doe.

Je had het contact een kwartsjag gedraaid. Daardoor verviel iedere beveiligingsmelding.
Toen je er achter kwam dat de snaar ook de koelwaterpomp aan dreef heb je hem vervangen. Heb je tussentijds nog het contact bijgeschakeld om te controleren of je al dan niet een waarschuwing kreeg voor een te hoge temperatuur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:34 #1174563

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
n het verleden heb ik wel eens ergens de uitdrukking gelezen dat je boot 'op z'n slangen drijft' bij geopende kogelkranen. Overigens kunnen ook messing kogelkranen, door ontzinking tijdbommen zijn, die door een klein tikje kunnen afgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:49 #1174570

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
IK heb de gewoonte na het starten altijd het koelwater uit de boot te controleren.
Vaste gewoonte en sla deze niet over.
Komt waarschijnlijk als je in de techniek werkt of gewerkt heb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:56 #1174575

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
groom schreef :
Wadloper schreef :
groom schreef :
Was hij nu ook te heet geworden? of heb je dat niet meer getest?

Wat bedoel je precies?Wanneer is nu?
Wel olie vervangen na dit voorval?

Nee, niet direct. Pas aan het eind van het seizoen. Zoals ik het normaal ook doe.

Je had het contact een kwartsjag gedraaid. Daardoor verviel iedere beveiligingsmelding.
Toen je er achter kwam dat de snaar ook de koelwaterpomp aan dreef heb je hem vervangen. Heb je tussentijds nog het contact bijgeschakeld om te controleren of je al dan niet een waarschuwing kreeg voor een te hoge temperatuur?

Oh, je bedoelt: na dat ik had aangelegd en had ontdekt wat het probleem was? Nee, niet aan gedacht. Ik ben direct aan de gang gegaan met het vervangen van de V-snaar, omdat ik de brug niet wilde missen. Die spoorbrug draait maar een paar keer per dag. Toen ik pakweg een half uur na aanleggen de motor weer startte om door de brug te gaan gaf de motor geen alarm meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 10:57 #1174576

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Heb ik nu geluk gehad, of had ik nog wel een half uur door kunnen varen?

Deels.

Doordat je een secundair circuit hebt, heeft je motor kwa koeling wat meer marge. Ik heb dat niet. Geen water, is geen water in de motor.

Maar, doordat we op onze bootjes allemaal natte uitlaten hebben, die gekoeld worden door de injectie van buitenwater, kun je hierdoor prima brand krijgen aan boord. En inderdaad: een natte uitlaat die droog is, hoor je prima. Maar je moet je voorstellen dat een uitlaat daadwerkelijk witgloeiend heet kan worden. Je moet niet denken wat er dan gebeurt met rubberen koppelingen, en zelfs kunststof dempers. Die zijn gewoon weg.

Niet veel warmer dan 400grC. Uitlaatslangen en metalen dempers en waterlocks kunnen dat wel enige tijd aan. Plastic waterlocks niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 13:10 #1174653

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Jutter schreef :

Niet veel warmer dan 400grC.

Jawel hoor. Zeker in de gesloten compartimenten van onze motorkisten.

Jutter schreef :
Uitlaatslangen en metalen dempers en waterlocks kunnen dat wel enige tijd aan. Plastic waterlocks niet.

Als dat een metalen slang is. Bij mij en velen met mij, is dat rubber. Goed? Ehh... Het is zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 13:39 #1174675

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Echt niet. Dan heb je wel een heel slecht thermisch rendament.

www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=786
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 14:12 #1174693

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Jutter schreef :
Echt niet. Dan heb je wel een heel slecht thermisch rendament.

www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=786

Zijn die motoren uit je link wat uitlaattemperatuur vergelijkbaar met onze kleine dieseltjes? De motoren in de link draaien op kruisvermogen vaak minder dan 1000 toeren. Ik draai, zoals ik al schreef, op kruissnelheid 1800 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 16 juni 2020 14:24 #1174700

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Zeker, Cummins,Cat en GM zijn echt geen langzaam draaiers hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkraan dicht? 17 juni 2020 18:59 #1175383

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Ik heb het al eens eerder hier gedeeld:
Vriend had een motorboot.
Bilgeputje laagste punt ver onder de waterlijn.
Slang in een boog van de pomp naar een pijp op het vlak tot boven waterlijn, geen afsluiter.
Hij constateert dat de slang een beetje lekt bij pompen. Er zat een klein gaatje in hoog in de boog.
Nieuwe slang er op gezet, eindje gevaren alles dicht geen lekkage meer bij pompen.
De volgende morgen belt de haven dat de stootwillen boven de boot dreven.....

De lekkage was de beluchting en nu met de nieuwe slang was er geen beluchting meer en hevelde het door de pomp fijn de bilge in.
Redelijke discussie met verzekering maar goed afgelopen
Laatst bewerkt: 17 juni 2020 19:00 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl