Tja , bijv. op de rivieren zul je dus zelf "klassiek" moeten gaan rekenen . Gaat wel want de hoogtes t.o.v. NAP staan op de kaart ( ook bij Navionics) en de actuele waterhoogte t.o.v. NAP in de buurt van een betreffende brug kun je hier vinden:
waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte-t-o-v-nap/
Daarmee is het dus relatief makkelijk de ware doorvaarthoogte op het moment te berekenen en omdat daar ook wel voorspellingen staan voor de komende twee dagen ( bijv. hier bij de Ketelbrug) maar verder vooruit is uiteraard onmogelijk dus maanden avn tevoren een tocht plannen gaat echt niet lukken, dan zul je gewoon een risico moeten nemen of genoeg reservehoogte gebruiken en ook alternatieve routes plannen of , een strijkinrichting installeren . Dat was vroeger ook niet anders .
Voor afwijkingen bijv. in Friesland moet je naar
www.wetterskipfryslan.nl/kaarten/boezem-kaart en voor bijv. Noord-Holland zal dat ook wel het waterschap daar zijn.
Je kunt je dus wel een beetje voorstellen waarom bijv. Navionics zoiets niet kan/wil en ook andere programma's er de nodige moeite mee hebben.
Ad
Ad