Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een lek - wat zou je doen?

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:53 #1195247

Hans V schreef :
Bij levensbedreigende situaties en een shorthanded crew kan een EPIRB/PLB handig zijn als geen tijd hebt om een korte marifoonoproep te doen ivm reanimatie, stoppen slagaderlijke bloeding, etc. Maar een DSC alarmering doen (het rode knopje) kost ongeveer evenveel tijd, dus als je over een DSC marifoon beschikt verdient dat in mijn ogen de voorkeur (want sneller).

Helemaal mee eens - heb je DSC, gebruik het dan.

De default is een mayday-bericht, en je zit gelijk op Ch16 & high power. Heb je wat meer tijd en is de situatie niet levensbedreigend - gebruik DSC maar duik in je menu’s om de juiste boodschap te verzenden (bijv. pan-pan/urgency, sécurité/safety), maar daar wordt je positie niet meegestuurd.

Er wordt al jaren gewaarschuwd dat de standaard ‘listening watch’ door kustwachtstations op Ch16 niet meer gegarandeerd is - DSC zou altijd moeten werken (mits binnen bereik) en iemand naar Ch16 moeten krijgen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:08 #1195254

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
drwingnut schreef :
DSC zou altijd moeten werken (mits binnen bereik) en iemand naar Ch16 moeten krijgen.

Onze marifoon besloot jaren geleden om spontaan DSC alarmeringen te versturen (bleek later vocht in de buiten unit te zijn). We hadden net een Deense haven verlaten en merkten het niet meteen omdat we de zeilen aan het hijsen waren (met relatief onervaren gasten) in een wat verwarde zee en stijve bries.

De response van de Deense kustwacht (en later ook de Nederlandse) was verrassend snel. Gelukkig hoorde mijn vrouw toen ze even benedendeks ging een van onze telefoons overgaan: de kustwacht probeert altijd eerst nog contact te maken met het schip voordat ze alle SAR registers open trekken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:14 #1195260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Nooit te laat om te leren. Naar het voorval van gisteren. Bij mijn airmar zit een blinde plug. Die lag wel ergens in de buurt van de sensor maar drijft natuurlijk weg als je hem nodig blijkt te hebben. Nu maar even met een dyneema draadje vastgemaakt.



Ook zat er een stukje RVS draad bij de sensor. Bedoelt om de schroefring te borgen. Altijd overdreven gevonden om dit daadwerkelijk te doen. Nu toch maar even gebruikt. :blush:

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:15 #1195262

Allicht - bij een normale mayday via DSC volg je met een mayday op Ch16, als die niet komt kan ik me voorstellen dat ze eerst andere kanalen proberen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:16 #1195263

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
matchbox schreef :
Dat is knap, 10 min. Ik heb altijd begrepen dat een PLB een bericht stuurt via Cospas netwerk naar de centrale commandocentrale in Toulouse. Vandaar uit wordt gekeken naar de coordinaten en lokaal hulp ingeschakeld en relay. Ik begreep altijd dat je rekening moet houden met ca. een half uur respons richting hulptroepen plus dan nog de tijd voor het bereiken van de locatie.

PLB is een verzamelnaam voor verschillende systemen!
Niet elke PLB werkt op 406MHz, zie het PDF document:


Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...14-2.pdf
Bestandsgrootte:1,707 KB



Kan dus net zo goed DSC of AIS geweest zijn.

Een PLB heet officieel een MOB-device.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:25 #1195265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
drwingnut schreef :
Allicht - bij een normale mayday via DSC volg je met een mayday op Ch16, als die niet komt kan ik me voorstellen dat ze eerst andere kanalen proberen.

Aanvullend:
Ga in Nederlandse kustwateren NOOIT een DSC acknowledge geven op een distress-call die je ontvangt!!!!
Dat is alleen voorbehouden aan de kustwacht.
Maar ga wel meeluisteren op kanaal 16.

Ontvang je de distress na 3-5 minuten nog een keer, of zelfs een 3e keer, dan heeft het de kustwacht niet bereikt. Pas dan ga je in overleg met de kustwacht. De kustwacht kan dan vragen om een distres-relay naar hun te sturen. In de distress-relay zitten dan ook alle gegevens van het schip in distress.

Als je dus wel een ongewenste acknowledge geeft, kan de kustwacht mogelijk niet alle informatie al ontvangen hebben en je geeft het schip in nood verkeerde informatie en die denkt dat hij gered gaat worden. Op grond daarvan kan de gezagvoerder van het schip in nood verkeerde beslissingen nemen.

Het gebeurd n.l. heel vaak dan mensen die denken dat ze gered worden, elke strijd tot overleven op dat moment verslapt omdat er hulp onderweg is. Met drenkelingen gebeurd dat heel vaak (vaak ervaren). Dat zit kennelijk in de menselijke psyche.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:26 #1195267

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
drwingnut schreef :
Allicht - bij een normale mayday via DSC volg je met een mayday op Ch16, als die niet komt kan ik me voorstellen dat ze eerst andere kanalen proberen.

Klopt. Hadden ze ons niet kunnen bereiken dan was alsnog het hele SAR circus opgestart. De snelheid waarmee de kustwacht in actie kwam gaf ons veel vertrouwen in de DSC alarmeringsoptie.

Voor tochten waarbij we buiten marifoonbereik van de kust(wacht) raken zijn we toch wel blij met onze EPIRB. Relays via andere schepen blijkt in de verslagen soms goed te werken maar is toch minder zeker dan een EPIRB alarmering (die in principe altijd en overal werkt). In een relay situatie (ver op zee) zou ik persoonlijk altijd ook de EPRIB activeren als er van een acute situatie sprake is die niet zelf op te lossen is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:30 #1195269

WADnWIND schreef :
Aanvullend:
Ga in Nederlandse kustwateren NOOIT een DSC acknowledge geven op een distress-call die je ontvangt!!!!
Dat is alleen voorbehouden aan de kustwacht.
Maar ga wel meeluisteren op kanaal 16.

Ontvang je de distress na 3-5 minuten nog een keer, of zelfs een 3e keer, dan heeft het de kustwacht niet bereikt. Pas dan ga je in overleg met de kustwacht. De kustwacht kan dan vragen om een distres-relay naar hun te sturen. In de distress-relay zitten dan ook alle gegevens van het schip in distress.

Als je een Class-D-marifoon hebt kan je een DSC distress niet acknowledgen, en ook geen distress-relay versturen. Dan moet je een DSC urgency versturen en de mayday relay-informatie via Ch16 doen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:32 #1195270

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
drwingnut schreef :
WADnWIND schreef :
Aanvullend:
Ga in Nederlandse kustwateren NOOIT een DSC acknowledge geven op een distress-call die je ontvangt!!!!
Dat is alleen voorbehouden aan de kustwacht.
Maar ga wel meeluisteren op kanaal 16.

Ontvang je de distress na 3-5 minuten nog een keer, of zelfs een 3e keer, dan heeft het de kustwacht niet bereikt. Pas dan ga je in overleg met de kustwacht. De kustwacht kan dan vragen om een distres-relay naar hun te sturen. In de distress-relay zitten dan ook alle gegevens van het schip in distress.

Als je een Class-D-marifoon hebt kan je een DSC distress niet acknowledgen, en ook geen distress-relay versturen. Dan moet je een DSC urgency versturen en de mayday relay-informatie via Ch16 doen.

Als je een klasse-D hebt wordt je uberhaupt niet geacht om deel te nemen aan dit soort acties, anders dan luisteren op kanaal 16 en scherpe uitkijk te houden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:34 #1195271

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
WADnWIND schreef :
PLB is een verzamelnaam voor verschillende systemen!
Niet elke PLB werkt op 406MHz, zie het PDF document:


Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...14-2.pdf
Bestandsgrootte:1,707 KB

Goede toevoeging. Ik ga er bij een PLB standaard vanuit dat het om een satellietbaken gaat, maar dat hoeft inderdaad helemaal niet het geval te zijn.

WADnWIND schreef :
Kan dus net zo goed DSC of AIS geweest zijn.

Zelfs dan vind ik in 10 minuten een heli boven je overigens een behoorlijk snelle actie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 10:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:35 #1195272

@WADnWIND Oh? Je ontvangt alle DSC alerts (maar de belangrijkste acknowledgen mag je idd niet, en kan dus ook niet), en indien nodig moet je toch echt een mayday relayen. En natuurlijk je eigen noodberichten uitzenden indien nodig.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 10:38 #1195273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
drwingnut schreef :
@WADnWIND Oh? Je ontvangt alle DSC alerts (maar de belangrijkste acknowledgen mag je idd niet, en kan dus ook niet), en indien nodig moet je toch echt een mayday relayen. En natuurlijk je eigen noodberichten uitzenden indien nodig.

Ja, als dat nodig zou je dat zo kunnen doen. En anders een klasse-A DSC kopen :)
Of gewoon bellen in de kustwateren: 0900-0111
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 11:01 #1195282

In dit draadje dan maar ;-)

Naast de houten stoppers ook een flinke rol watervaste tape aan boord liggen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 11:45 #1195298

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
ISO788 Hans schreef :
Naast de houten stoppers ook een flinke rol watervaste tape aan boord liggen.

Heb je de tape onder water uitgeprobeerd?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 11:57 #1195302

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
Allicht - bij een normale mayday via DSC volg je met een mayday op Ch16, als die niet komt kan ik me voorstellen dat ze eerst andere kanalen proberen.

Aanvullend:
Ga in Nederlandse kustwateren NOOIT een DSC acknowledge geven op een distress-call die je ontvangt!!!!
Dat is alleen voorbehouden aan de kustwacht.
Maar ga wel meeluisteren op kanaal 16.
W&W weet jij hoe ik op een simrad rs82 vhf het alarm van een dsc call uitzet zonder de call te accepteren?

Ik ga er vanuit dat ik de call accepteer met het knopje OK en alleen het alarm mute met het knopje on/c.
Maar zeker ben ik hier niet van.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 12:00 #1195303

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
Nooit te laat om te leren. Naar het voorval van gisteren. Bij mijn airmar zit een blinde plug. Die lag wel ergens in de buurt van de sensor maar drijft natuurlijk weg als je hem nodig blijkt te hebben. Nu maar even met een dyneema draadje vastgemaakt.


Op deze wijze is de plug geborgd aan de ring die je ook meerdere slagen moet draaien om de plug vast te zetten.
Volgens mij zit er ook een oogje aan het deel dat niet gedraaid hoeft te worden.
Ik denk dat het plaatsen van de plug eenvoudiger wordt als je het draadje daaraan bevestigd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 12:06 #1195305

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Hans V schreef :
ISO788 Hans schreef :
Naast de houten stoppers ook een flinke rol watervaste tape aan boord liggen.

Heb je de tape onder water uitgeprobeerd?

met diesel en smeerolie er doorheen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 12:07 #1195306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
Allicht - bij een normale mayday via DSC volg je met een mayday op Ch16, als die niet komt kan ik me voorstellen dat ze eerst andere kanalen proberen.

Aanvullend:
Ga in Nederlandse kustwateren NOOIT een DSC acknowledge geven op een distress-call die je ontvangt!!!!
Dat is alleen voorbehouden aan de kustwacht.
Maar ga wel meeluisteren op kanaal 16.
W&W weet jij hoe ik op een simrad rs82 vhf het alarm van een dsc call uitzet zonder de call te accepteren?

Ik ga er vanuit dat ik de call accepteer met het knopje OK en alleen het alarm mute met het knopje on/c.
Maar zeker ben ik hier niet van.

Helaas kan ik je over simrad marifoons bijzonder weinig vertellen, behoudens dat het lastig te bedienen toestellen zijn. Ik vrees dat RTFM de enige oplossing is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 12:07 #1195308

@PvO: een Simrad RS82 is een klasse D, en kan geen distress acknowledge versturen. In de gecombineerde handleiding voor de RS81 en RS82 wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de 81 en de 82, en tussen accepteren en acknowledgen.
Bootloos, maar zoekende.
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 12:08 door drwingnut. Reden: Spatie fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 12:44 #1195323

WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
ISO788 Hans schreef :
Naast de houten stoppers ook een flinke rol watervaste tape aan boord liggen.

Heb je de tape onder water uitgeprobeerd?

met diesel en smeerolie er doorheen?
Jullie maken het direct wel complex.. met smeerolie wellicht minder goed. Niet zelf getest ( de rol zit dicht) maar obv de filmpjes op YouTube...
Hechting op poreuze materialen, onder water aangebracht etc.. lijkt veel beloVend.
Ik heb het begin van het seizoen aan boord gegooid bij de stoppen...
Ik kan er wel een stukje afknippen en het onder water op een stuk plastic plakken...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 13:15 #1195335

Met een flinke aardappel kom je ook een heel eind. Goed in het gat proppen en dan op zoek naar een meer premanente oplossing zoals er hier al veel voorbij zijn gekomen. Voordeel een aardappel (mits groot genoeg) past altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 13:17 #1195336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
ISO788 Hans schreef :
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
ISO788 Hans schreef :
Naast de houten stoppers ook een flinke rol watervaste tape aan boord liggen.

Heb je de tape onder water uitgeprobeerd?

met diesel en smeerolie er doorheen?
Jullie maken het direct wel complex.. met smeerolie wellicht minder goed. Niet zelf getest ( de rol zit dicht) maar obv de filmpjes op YouTube...
Hechting op poreuze materialen, onder water aangebracht etc.. lijkt veel beloVend.
Ik heb het begin van het seizoen aan boord gegooid bij de stoppen...
Ik kan er wel een stukje afknippen en het onder water op een stuk plastic plakken...

Ik denk dat er n.l. altijd olie en/of diesel in zet in de praktijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 13:28 #1195340

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Naar aanleiding van het voorval ook maar even naar m'n eigen situatie aan het kijken. Ik heb 2 trough hull transducers van Navman: speed/temp en depth. Maar er zijn geen dummy's of andere ringen aanwezig. Zouden dat dezelfde maten zijn als van Aimar?

En iets anders: goed idee, zo'n zeil om onder de boot door te trekken. Tips/ervaringen hoe dat singlehanded te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 14:03 #1195354

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Met een flinke aardappel kom je ook een heel eind. Goed in het gat proppen en dan op zoek naar een meer premanente oplossing zoals er hier al veel voorbij zijn gekomen. Voordeel een aardappel (mits groot genoeg) past altijd.

Luchtbedden doen t ook erg goed gewoon in de boot oppompen!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 14:14 #1195364

Waterblok had in dat andere topic een opmerking die ik erg interessant vond:

Een plastic zakje een een spuitbus purschuim. Niet mooi, wel dicht. Ga ik dit weekeinde eens over nadenken...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl