Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC Special regulations als leidraad

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 14:05 #1196116

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bij onze eerste deelname aan de 24uurs in de ORC ben ik begonnen met nalopen en in orde maken van de boot volgens de Special Regulations van de ORC. Voor ons gold catogorie 3 met Liferaft.
Het is een pittige lijst om aan te voldoen, maar ook een hele mooie leidraad om er je boot mee door te lopen. Naarmate je verder weg gaat steeds uitgebreider.

Het bleek een flinke bak met werk en geld, maar daarna heb je het behoorlijk goed voor elkaar. Onze nieuwe boot gaat ook weer volgens dat lijstje gecontroleerd worden. Met de gebeurtenissen rondom de Bres in gedachte met een wat verhoogd tempo ;)

Je kan ze downloaden van de ORC site.

www.sailing.org/specialregs

Hier de verkorte versie voor catogorie 3 met Liferaft www.sailing.org/tools/document...Card-%5B22242%5D.pdf

En hier de uitgebreide versie voor alle catogoriën: www.sailing.org/tools/document...2021-%5B25845%5D.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 14:18 #1196121

Graag verwijs ik naar de leeswijzer die ik heb geschreven voor de Flevoland regatta.

De 24 uurs controleert op absolute lulkoek. Een paar jaar terug had een heel rijtje boten naarstig een 2e reddingsboei aangeschaft op de haven. Tot ze bij mij in de kuip kwamen. Ze wilden me diskwalificeren op het ontbreken van een tweede boei en het ontbreken van handgrepen op de roef.
Op de vraag of ze me de betreffende regel welke ik had gebroken konden vertellen, begonnen ze wat vreemd te kijken en te bellen.

Einde van het liedje was dat ze na een flinke woordenwisseling door de telefoon stopten met controleren. Ik heb het instructievodje gezien en dat was gewoon kletskoek. Er stond overigens op "bij gebrek aan zeerailing moet er een handgrepen op de roef zitten."

Heb ze maar even gewezen op het feit dat zeerailing verplicht is onder cat3.

Enige (parate) regelkennis is soms erg handig...
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 14:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 14:35 #1196129

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat de organisatie van de 24uurs uitspookt is eigenlijk nu niet het onderwerp.
Het mooie in mijn ogen van de Special Regulations is dat het een gedegen opsomming is van waar je allemaal aan kan denken aan veiligheidsaspecten op je boot.
De uitleg bij de SR is inderdaad handig. Je moet je er even in vast bijten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 17:33 #1196205

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
koko schreef :
De uitleg bij de SR is inderdaad handig. Je moet je er even in vast bijten ;)
Check. Want voor je het weet lees je regel 3.14.6 verkeerd en knoop je dyneema zeerailing op je boot, terwijl het voor cat 3 RVS moet zijn. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 17:36 #1196208

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
RVS zonder plastic om precies te zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 17:41 #1196212

koko schreef :
RVS zonder plastic om precies te zijn ;)

Om héél precies te zijn: ook RVS met afneembaar plastic. :woohoo:

De SR veranderen wel elk jaar, dus steeds blijven opletten. Eigenlijk elk jaar zwaardere eisen, lichter heb ik ze nog niet zien worden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 17:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 18:13 #1196226

Oke, net zoals voor de grabbag, in cat.3 met liferaft heb je zon tas nodig, maar wat moet er dan inzitten behalve de handheld vhf? Ik kan het nergens vinden in ieder geval.




De tas heb ik nu liggen, incl felle kleur en bootnaam.
Trouwens, het is een waterdichte rugtas, veel gemakkelijker dan een ton o.i.d. deze kun je op je rug doen als jeje vlot o.i.d. in moet, zodat jeje handen vrij hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 18:41 #1196233

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
OSR staat voor Offshore Special Regulations, dus niet specifiek voor ORC.
De regels worden ook opgesteld door de ISAF, niet door de ORC.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 18:56 #1196239

JotM schreef :
Check. Want voor je het weet lees je regel 3.14.6 verkeerd en knoop je dyneema zeerailing op je boot, terwijl het voor cat 3 RVS moet zijn. :whistle:
Dank voor de (onnodige) steek onder water weer :blink:

Je laat hier overigens wederom zien dat je de basisprinciepes van maritieme regelgeving niet kent. Ik zal er verder niet op in gaan want je weigert het te begrijpen of je er zelfs maar in te verdiepen.

@Koko, inderdaad en goede leidraad en kudo's dat je het zo aanpakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 19:21 #1196245

Hier ook een schipper met dyneema. De regels zijn er om te kunnen diskwalificeren bij misstanden. Meerdere keren gezien bij een controle, meerdere keren "ziet er prima uit"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 19:27 #1196250

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik hanteer die OSR lijstjes al langer, voor mij als richtlijn en vrijwillig want wedstrijden waarvoor die verplicht zijn zie ik me met de il Cigno nog niet zo snel varen. Ik beschouw ze als een verzameling van 'verstandige zaken' die opgebouwd zijn op basis van vele jaren ervaring en evaluaties van ongelukken. Ik weet ook waaraan ik bewust niet voldoe, ofwel omdat ik het voor mijn manier van zeilen niet zinvol vind, ofwel omdat de kosten erg hoog zijn. Dat is maar een heel klein aantal items inmiddels. Zo heb ik laatst de zeerailing vervangen en dan kies ik wel voor de ongeplastificeerde versie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 19:37 #1196255

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ik begrijp de kanttekening van @Erik de Hond en @Boarderbas over de railingdraad niet helemaal. Als ik de uitgebreide versie die eerder al gepost werd door Koko lees:
koko schreef :
En hier de uitgebreide versie voor alle catogoriën: www.sailing.org/tools/document...2021-%5B25845%5D.pdf

Dan maak ik daar uit op dat bij regel 3.14.6
Staat dat je voor cat.3 inderdaad rvs moet gebruiken. Waar zien jullie dat HPME (dyneema) ook is toegestaan? Ik lees dat dat alleen bij cat.4 is toegestaan.
Bij voorbaat dank voor het verduidelijken. Ik begrijp het niet goed.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 19:39 #1196257

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Sorry, ik bedoel natuurlijk Erik de Jong. (Ipv hond:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 20:13 #1196275

Als jij nou eerst even onze posts leest...

Voor cat3 staat inderdaad geen UHMWPE.

Als je het al wat langer volgt, weet je dat de achtergrond van die regel is dat fanatieke wedstrijdschippers een gebruikte bak kopen en optimaliseren. Ze trekken dan snel effe dyneema. Dat zorgde bij het WK in Kiel voor enkele crews te water.

Ga je een WK varen, dan kom je er niet mee weg, maar bij de gewone Nederlandse evenementen gaat het er om dat ze zien dat je een beetje nadenkt over de veiligheid. Ik heb de boel netjes met antichafe door de scepters en er is daar na 5 jaar nog geen slijtage te zien.

Dus formeel mag het niet. Net als kunststof achterstagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Special regulations als leidraad 16 aug 2020 20:17 #1196278

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Bedankt voor het verduidelijken:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl