Ik gebruik nu zo'n 12 jaar een sateliet telefoon en heb wisselende ervaring. Ik ben begonnen met een telefoon plus aboonement van Globalstar. Dat was 3 tientjes per maand voor onbeperkt gebruik. Echt een super deal en het werkte goed, echter het probleem was dat Globalstar zo ongeveer iedere 8 maanden failliet ging en dat je service onderbrekingen had die weken konden aanhouden. Geen erg betrouwbare methode dus.
Toen maar een gebruikte Motorola 9505a aangeschaft voor €100 op Ebay, gelijk maar een tweede erbij als backup. Een draadje eraan, in de computer pluggen en daarmee kon je emails verzenden en ontvangen. Met 100kb aan file formaat houd het dan een beetje op. Ik vaar gemiddeld zo'n maand of 6 per jaar en de jaarlijkse kosten waren zo om en nabij de 700 Euro. Dat is voor dagelijks een grbi file, eens in de week een ijskaartje en gemiddeld zo'n twee of drie tekst only emails per dag.
Een jaar of 5 geleden had ik een klant aanboord welke veel data nodig had (we praten over gigabites aan verkeer in die 6 weken dat hij aanboord was) en hij bracht een Iridium pilot mee die ik terpekke ingebouwd heb. Die dingen kosten $4500 in installatie, maar slechts half zoveel als een mobiele telefoon in gebruikskosten. Als je een gebruikte op de kop kan tikken, en na je reis weer kan verkopen dan is dat mogelijk een goedkope oplossing. Ik heb mijn twee 9505's ook nog aanboord als backup en als reddingsvlot telefoon en ondanks dat ik ze al 9 jaar heb en ze al tweedehandsjes waren toen ik ze kocht, werken ze nog perfect. Wel heb ik eenmaal nieuwe batterijen voor ze gekocht.
Bij mijn vrouw aanboord zijn ze ook met een Motorola 9505 begonnen. op advies van hun provider zijn ze bij haar aanboord 6 jaar terug overgestapt op de 9555 en ze hebben spijt als haren op het hoofd daarvan. De telefoon valt niet mee te bellen (het maximale geluidsniveau is veel te laag) en de antenne is te zwak waardoor het signaal veel te vaak dropt. Eerst dachten we dat het aan het toestel lag, dus een klacht ingediend bij de provider en deze ruilde de telefoon prompt om voor een nieuwe. Die was echter niet veel beter. Nu izjn ze met hun derde 9555 bezig en ook die is niet beter als de eerste. De provider heeft ze een dockingstation met externe antenne aangepraat en dat heeft in ieder geval het probleem met de antenne opgelost, maar dat kost dan ook nog weer eens €700 extra. Voor email verkeer werkt het dank goed. Bellen is echter nog steeds onmogelijk met dat ding. Dus als er gebeld moet worden gebruiken ze mijn oude 9505 of mijn desktop telefoon die bij de Iridium Pilot hoort.
Sinds 2 jaar hebben ze ook een IridiumGo aanboord, en dat werkt wel als een feest, data exchange is merkbaar sneller als met de 9555 en de aanschafprijs is veel lager. Voor de IridiumGo bestaan ook meer abbonementen en is het dus makkelijker om iets te vinden wat bij je manier van gebruik past. Met de Go kun je files tot ongeveer 300kb verzenden of ontvangen, het duurt wel even, maar het kan zeker.
Als ik zou moeten kiezen met in mijn hoofd een beperkte gebruiksduur en dus lage aanschaf kosten (je gaat niet vele jaren weeg denk ik?), zeer beperkt data verkeer en mogelijk zo nu en dan een telefoontje? Dan is de IridiumGo je antwoord. Moet je wel een smartphone/tablet hebben die een app kan gebruiken waar je mee kunt bellen.
Goede software is wel belangrijk. Die filteren alle onnodige data uit emails en een normale email van enkele kb's gaat zomaar terug naar minder als een kb omdat format en signatures etc allemaal gestript worden. De spamfilters zijn ook beter als gemiddeld en alle emails boven een bepaalde grootte worden niet gedownload tenzij je daar specifiek om vraagt. Het kan ook van alles fetchen, bijvoorbeeld weerkaartjes of ijskaartjes van een specifiek URL, je normale emailaccount kan uitgelezen worden, GRIBS kunnen aangevraagd worden etc. Zelf gebruik ik Xgate, een stuk software dat gemaakt/beheerd word door Global Marine Networks (GMN). Dat kost 275USD per jaar en dan krijg je ook een emailadres van ze. Je kunt ook een abbo voor 2 of voor 5 jaar aanschaffen en dan krijg je redelijke korting.
Ik heb ook klanten aanboord gehad die hun eigen email aanboord wilde hebben en die gebruikten een gratis programma waar ik even de naam van kwijt ben, kan ik op de boot nog wel even opzoeken. Dat werkte ook redelijk goed.
@Easyzeiler, er zijn speciale medische instituten in het leven geroepen om zeevarenden met raad bij te staan. Die kun je bellen met een HAMradio, met een telefoon of per email. Dat zijn 24/7 bereikbare bedrijven met gecertificeerde trauma artsen die zelf ook naar zee gaan en bergenbeklimmen en wat al niet meer en zich dus goed kunnen inleven in de situatie. Zelf maak ik gebruik van de diensten van MSOS (Brits). Die stellen je medische koffer samen, die hebben hun eigen naslagwerk wat mee gelevert word, ze hebben toegang tot de medische files van alle opvarenden al geregeld voor de reisaanvangt en ze wijzen je twee specifieke artsen toe die 24/7 on-call zijn gedurende de afgesproken duur van jouw tocht en ze garanderen dat 1 van de 2 artsen binnen 5 minuten aan de telefoon hangt als je dat nodig hebt. Ze weten exact wat er in je medische koffer zit en waar en exact waar je het vinden kunt.
Ik werk nu 4 jaar met ze samen en heb 1 keer van hun services gebruik gemaakt. Super professioneel en duidelijk een zeer goede terugval mogelijkheid voor als je het even niet meer weet of als je een second opnion wilt hebben. Zelf ben ik EMT gecertificeerd en rij als vrijwilliger mee op de lokale ambulance, en juist door die kennis weet ik dat het zeer goed is om een arts raad te plegen als er potentieel iets ernstigs aan de hand is. Een knappe sateliet verbinding is dan toch wel erg bevordelijk voor de communicatie.