Erikdejong schreef :
ReinierZeilt schreef :
Ik blijf het wel interessant vinden, want theoretisch gezien zou het toch wel kunnen helpen. Blijkbaar is de praktijk weer eens weerbarstiger dan de theorie
Bij grotere schepen en booreilanden werkt het ook wel degelijk, bij kleine boten echter niet. Een eigen, niet geteste, hypothese waar ik mee opgekomen ben is dat het een verhouding is tussen massa van het geankerde object en windvang. Ons soort bootjes heeft heel veel windvang en vrijwel geen massatraagheid. Een supertanker die in harde wind op de rede voor anker ligt zie je niet eens bewegen op de golven en windvlagen en daar heb ik de kettingen ook nooit strak zien staan.
.
Bij schaalvergroting van een object neemt de inhoud meestal sneller toe dan het oppervlakte. Dus je hypothese heeft potentie. Er zal vast een ergens een goede paper of scriptie over liggen.
Een serieus schip met de ankerketting echt strak zie ik wel eens, op plekken waar het hard stroomt. Ik word er altijd een beetje nerveus van..