Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Portrait / Landscape montage reddingsvlot hekstoel

Portrait / Landscape montage reddingsvlot hekstoel 02 juli 2021 08:31 #1301022

In mijn zoektocht naar een reddingsvlot en juiste montage kwam ik erachter dat er onduidelijkheid is wat betreft de montage mogelijkheden aan de hekstoel / spiegel. Op veel boten is er alleen maar ruimte om dit "portrait" te doen of als alternatief in een tas (bakskist) of op dek (veel gedaan bij zeilboten).

Ik vond 2 artikelen, beide in YBM, die goede informatie bevatten en voor jullie misschien ook interessant zijn. De eerste gaat over wat de beste plek is voor een reddingsvlot op een plezier vaartuig en de tweede specifiek over montage positie aan de hekstoel.

Omdat uit het eerste artikel blijkt dat montage op de hekstoel te verkiezen is en omdat in het tweede artikel blijkt dat juist voor die positie er onduidelijkheid is vanuit de fabrikanten (m.u.v. Ocean Safety) wat mogelijk is hoop ik dat dit draadje met de kennis van ZF leden werkzaam in deze sector (b.v. Plastimo, Viking, kustwacht, KNRM etc) bij kan dragen tot duidelijkheid en misschien zelfs betere montage instructies van de fabrikanten.

Voor zover ik kan nagaan zijn de volgende zaken relevant: positie gas cilinder (op of onder vlot), locatie "drainage gaatjes" alhoewel bijvoorbeeld de plastimo containers deze helemaal niet hebben. De plek waar de lijn uitkomt is ook een opening natuurlijk dus op dit moment neig ik zelf ernaar om het vlot net als een mede forum lid en ook net als de poster in YBM "portrait" te monteren met de lijn aan de onderkant (vlot zit dus bovenop gascilinder). Fabrikanten geven tegenstrijdige adviezen (bv, lijn moet boven, lijn moet onder , vlot mag helemaal niet portrait etc) of helemaal niet. Voor zo'n belangrijk en duur veiligheidsmiddel is dat wel een punt dat verbeterd kan worden.

Link naar de YBM Artikelen en het originele "draadje"
1: https://www.yachtingmonthly.com/gear/where-should-you-stow-your-liferaft-51442
2: https://forums.ybw.com/index.php?threads/liferaft-mounting-warning.477678/
3: link naar originele draadje
Laatst bewerkt: 02 juli 2021 08:54 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Portrait / Landscape montage reddingsvlot hekstoel 02 juli 2021 09:06 #1301026

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 182
Eens dat dit duidelijker kan/moet. Na overleg met leverancier en ondanks instructie, heb ik toch het vlot “portrait” aan de hekstiel gemonteerd, met de lijn en cylinder aan de onderkant. Eerste keuring leverde geen enkel probleem op, alles was ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Portrait / Landscape montage reddingsvlot hekstoel 07 juli 2021 19:45 #1302470

Hoi Ndbpw, Bedankt, welk merk vlot heb je en is de beugel ook van dat merk?

Zelf gaan we over naar een andere boot maar zover ik kan inschatten is het ook daar handiger om portrait te monteren (weet ik nog niet zeker).

Ik denk dat er geen mensen van de KNRM etc of vlotten merken als plastimo op ZF zitten of misschien weten zij het ook niet. Er zijn volgens de watersportwinkels erg weinig mensen die vlotten kopen dus het krijgt wat minder aandacht. Begrijpelijk maar toch wel vreemd voor een reddingsmiddel en dat is niet alleen in NL maar ook UK blijkbaar blijkt uit de YBM info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Portrait / Landscape montage reddingsvlot hekstoel 18 juli 2021 19:40 #1305983

Als afsluiting van dit draadje: we hebben rechtstreeks uit de UK een vlot van Ocean Safety besteld en gaan deze portrait monteren met de lijn aan de onderkant. Wel bijzonder dat er bij de Nederlandse watersportwinkels en importeurs van vlotten zo weinig kennis lijkt te zijn over het eigen product. Afgezien van plastimo die tenminste een antwoord had wist geen enkel ander merk een antwoord te geven en reageerden gewoon niet, ook niet als de winkel het zelf vroeg aan de importeur. Ook de KNRM kon geen antwoord geven en verwees - begrijpelijk denk ik- naar de vlotten producenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl