Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 13:31 #1338642

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5302
Ik zie wel schippers in de problemen komen bij rustig windje dwars op de sluis omdat de wind regende muur kaatst en beneden in de sluis dus juist de andere kant op waait.

Krijg je een box toegewezen in een haven met vingersteigers dan ga ik er vanuit dat iedere twee box nummers een vingersteiger is en ik dus met even oneven nummers weet aan welke kant de vingersteiger komt.
Dit klopt meestal....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 13:56 #1338647

Iemand noemde de zijsteigers in RC Medemblik als een probleem.
Dat is eigenlijk alleen het geval als je:
- met oostenwind
- om een paal heen
- naar een zijsteiger aan SB (lagerwal) moet.

De bocht om de paal heen maakt dan dat je niet lekker naast de steiger uit komt.
Oplossing is simpel: met oostenwind achteruit het vak in varen en dan vooruit de box in, schuin tegen de wind in.

Tekening:
boven is Oost.
Puntjes zijn de palen, lang niet overal aanwezig!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 14:55 #1338662

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Eens met Baasklusje.
Dat geldt naar mijn gevoel niet alleen in de beschreven situatie in Medemblik. Zodra het een beetje harder waait en je wind mee hebt de straat invarend, kun je er beter zorgen dat je bij het indraaien van de box wind tegen hebt. En dat betekent dat je eerst achteruit die straat in moet varen, je box passeert om vervolgens vooruit terug te varen en dan je box in vaart.

Met stevige wind van achteren is het immers lastig om zowel af te remmen als de draai te maken. Terwijl vooruit tegen de wind diezelfde wind je helpt bij afremmen en de boeg ook bij lage snelheid en roerdruk bijna vanzelf van de wind af naar de box draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 15:46 #1338677

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2410
Lukt ook niet altijd. Als het heel hard waait hou ik de kop niet tegen de wind in. Waait dan gewoon weg. Ik moet dus wel vooruit de box in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 21:18 #1338741

Blijft lastig denk ik om een gedetailleerd plan uit te schrijven met de ideale aanpak voor binnenvaren vasn sluizen en havens. Ook binnen een haven heb je vaak nog verschillen als oude en nieuwe steigers.
Wat al helpt bij het solo binnen varen bij een voor jouw onbekende haven is naast een blik op de kaart ook het marifoonkanaal/telefoonummer van het havenkantoor op te zoeken en nog buiten contact te leggen. Vaak kun je dan meteen door naar de beschikbare ligplaats scheelt weer gedoe bij meldsteigers. Als er veel wind staat heb ik met mijn langkieler meer ruimte nodig om een box in te draaien. Als de omstandigheden daar na zijn meld ik dat ook en wordt er meestal meegedacht. De kreet: ‘varen doe je samen’, is er niet voor niets.
Het meest lastige punt bij solo afmeren is nog langzij van een ander schip waar niemand aan boord is en de kikkers/bolders niet goed bereikbaar zijn of verstopt onder een berg touw. Daar kun je je niet op voorbereiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 09 nov 2021 22:51 #1338773

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5302
Ieder schip is anders..... Mijn bootje kan voor de wind prima afstoppen.
Ik zal in Medemblik vooruit het straatje invaren en de boot op een lijn van de achterkikker om de paal heen draaien achteruit de box in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 10:28 #1338843

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Stel we maken een tabel met in verticale richting, per plaats, de havens en met in horizontale richting de specificaties van de aanwezig boxen.

Mocht je dan in een bijzondere omstandigheid verkeren dan kun je kiezen welke haven het beste bij je past. Bijvoorbeeld solo en of met een hond aan boord is misschien een lange vinger steiger wenselijk. Mensen met een zwakke rug kunnen een vaste steiger prefereren boven een drijvende steiger etc.

Een dergelijke lijst gecombineerd met verschillende aanleg tips in verschillende situaties, zoals hierboven al een aantal zijn aangegeven, kunnen mensen helpen In het vooraf maken van keuzes.

Als Iedereen een aantal havens welke hij kent met onderstaande info wil vullen is de tabel zo compleet.
alvast dank,

Verticaal:
Plaatsnaam / naam haven:

Horizontaal:
palen (ja/nee)
vingers steiger (ja/nee)
Vingers steiger (lang*/kort)
vingers steiger (hoog/laag)
drijvende steiger (ja/nee)
kikkers of ringen (K/R)

Bijzonderheden:

*Met lang wordt bedoeld dat er kan worden afgestopt middels een spring op de middenbolder/kikker.

Note: havens met verschillende boxen aangeven met naam haven plus locatie van box soort in haven.

Wanneer er langs de kade kan worden afgemeerd volstaat: Hoogte Fenders (Laag/Midden/Hoog) en of er sprake is van kikkers/bolders of ringen. Aangevuld met bijzonderheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 10:39 #1338848

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29358
Afstoppen op de wal doe je alleen als je motor defect is, anders nooit.

Je trekt altijd je schip stil op de motor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 11:45 #1338871

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
Calidris schreef :
Afstoppen op de wal doe je alleen als je motor defect is, anders nooit.

Je trekt altijd je schip stil op de motor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit!!!
Ik zie regelmatig mensen afstoppen op een lijn en dat gaat eigenlijk altijd mis omdat het schip dan ook draait.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 11:58 #1338876

Ik stop juist zoveel mogelijk af op achterlijn; dat gaat heel gecontroleerd. Gewend van de bootjes-zonder-motor-tijd. Of en welke kant op je je boot scheef trekt hangt af van waar je de lijn bevestigt.

Ik denk niet dat hier een goed of fout is.
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 11:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 12:25 #1338885

Calidris schreef :
Afstoppen op de wal doe je alleen als je motor defect is, anders nooit.

Je trekt altijd je schip stil op de motor.

Grappig, ik stop bijna altijd af op een lijn, gaat veel gecontroleerder (toegegeven, dan vaar ik wel heel erg langzaam)- en m'n ouwe diesel heeft tijds nodig om op toeren te komen, terwijl de schroefwerking dan (mogelijk)ongewenst de boel draait.

Zo is er dus geen éénduidige handleiding te maken- ieder bootje / schipper is weer anders..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 13:59 #1338903

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Calidris schreef :
Afstoppen op de wal doe je alleen als je motor defect is, anders nooit.

Je trekt altijd je schip stil op de motor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Daar gaat het in deze ook niet om. Het gaat erom dat het kan. Wat betekent dat de vingersteiger langer is dan de helft van je scheepslengte. Je kunt dan met een sping vanaf de middenbolder naar achter voorkomen dat je boeg de voorkant van steiger/kade raakt. Met daarbij een achterspring en je kunt vanuit de kuip de boot fixeren. Zodat je niet, zoals bij een korte vingersteiger, een voorspring nodig hebt. Dat is solo minder praktisch lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:03 #1338907

Alle havens kennen is een kansloze actie. De situatie is steeds anders, afhankelijk van de wind en de andere boten die er liggen/varen.

Belangrijker is het om je eigen boot goed te kennen. Weten hoe je moet draaien, stoppen, aftuigen en hoeveel ruimte je voor de verschillende manoeuvres nodig hebt.
Naast de al veel geroemde middenbolder is het goed om altijd een extra lange lijn en een derde (bol)fender bij de hand te hebben.
Verder zie ik dat veel mensen vaak bang zijn om weg te gaan van de helmstok. Maar je roer doet bijna niets bij lage snelheden.
Als je bij een onbekende haven komt, of een bekende haven die er anders uit zit omdat de wind anders staat dan dat je meestal meemaakt, wees niet bang om eerst een verkenning te doen. Dus eerst naar de plek varen waar je wilt zijn. Dan ervaren hoeveel ruimte er is en wat de wind doet. Vervolgens zoek je weer de ruimte op en maak je een plan. Als laatste voor je je plan uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:05 #1338909

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Truukje voor de hoogte van de fenders: aan de bovenste relingdraad hangen tot op het water. Als ze toch hoger moeten hangen trek je onder de onderste draad naar binnen en gooi je ze over de bovenste weer naar buiten. Dan hangen ze tegen schuurlijst en potdeksel. Bij mijn boot.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:08 #1338910

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Maarten-IW31 schreef :
....
...
Zo is er dus geen éénduidige handleiding te maken- ieder bootje / schipper is weer anders..

Die pretentie heb ik ook niet. Maar door van te voren te weten wat je kan verwachten kun je met eventueel aanvullende tips voorbereid een haven in varen.
Stel je vaart met windje 6+ solo makkum binnen. Voor het gemak komt hij uit een ongunstige richting. Je weet er is een haven met alleen palen. Geen vingersteiger en ringen aan de kade. Maar er is er ook een met palen, een lange vingersteiger met kikkers....
Natuurlijk zeggen de doorgewinterde solo zeilers:"maakt mij niet uit. Ik kies daar waar het bier get koudst is.". Met bemanning zou ik dat ook zeggen. Maar solo zit ik nog niet op dat niveau.
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 14:11 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:28 #1338915

groom schreef :
Je weet er is een haven met alleen palen.
Maar je weet nog veel meer niet. Hoe draait de wind rond de gebouwen/bomen, waar varen/liggen de andere boten, heb ik ruimte om een draai te maken, waar is een plekje beschikbaar?
Pas op voor "target fixation" / doelfixatie, weet dat je altijd een "plan B" moeten hebben voor als het anders is of anders loopt dan dat je initieel dacht.
Dus zorg, door veel te oefenen, dat je je boot goed kent waardoor je altijd voor "plan B" kan gaan.

Makkum is ook niet overal hetzelfde... :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:35 #1338916

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
Caldris demonstreert haar onkunde :)
Op een lijn afstoppen gaat idd. prima. Gewoon op een genualier...
Maarten-IW31 schreef :
Calidris schreef :
Afstoppen op de wal doe je alleen als je motor defect is, anders nooit.

Je trekt altijd je schip stil op de motor.

Grappig, ik stop bijna altijd af op een lijn, gaat veel gecontroleerder

On-topic; als ik niet weet wat ik ga aantreffen qua ruimte en boxen ga ik vaak achteruit een haventje in, mocht het er eng uitzien kan ik altijd weer naar buiten, andere voorbereiding treffen en opnieuw proberen....
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:38 #1338917

TuuLeVi schreef :
On-topic; als ik niet weet wat ik ga aantreffen qua ruimte en boxen ga ik vaak achteruit een haventje in, mocht het er eng uitzien kan ik altijd weer naar buiten, andere voorbereiding treffen en opnieuw proberen....

Precies, gewoon opnieuw proberen. Maar hieruit blijkt weer dat je je boot goed moet kennen. Mijn langkieler lijkt achterruit varend meer op een casino, ding stuurt dan voor geen meter.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:41 #1338918

TuuLeVi schreef :
[...]als ik niet weet wat ik ga aantreffen qua ruimte en boxen ga ik vaak achteruit een haventje in, mocht het er eng uitzien kan ik altijd weer naar buiten, andere voorbereiding treffen en opnieuw proberen....

Das goed advies voor de WSV in Andijk- die wordt naar achteren verraderlijk langzaam steeds krapper, tot je niets meer kan..Ik verwachtte een meldsteiger, maar die kwam niet :huh: Ik heb mn boot langs de palen naar achteren moeten duwen om er weer uit te komen
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 14:42 #1338919

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
keeszeiler schreef :
groom schreef :
Je weet er is een haven met alleen palen.
Maar je weet nog veel meer niet. Hoe draait de wind rond de gebouwen/bomen, waar varen/liggen de andere boten, heb ik ruimte om een draai te maken, waar is een plekje beschikbaar?
Pas op voor "target fixation" / doelfixatie, weet dat je altijd een "plan B" moeten hebben voor als het anders is of anders loopt dan dat je initieel dacht.
Dus zorg, door veel te oefenen, dat je je boot goed kent waardoor je altijd voor "plan B" kan gaan.

Makkum is ook niet overal hetzelfde... :)

Maak je niet ongerust. Ik dobber al wat langer rond op deze wereld. Van target fixation is geen sprake. Plan A,B,C..D allemaal prima. Mijn boot en haar gedrag ken ik ook goed. Anticiperen zal altijd nodig zijn op onverwachte omstandigheden. Maar dat neemt niet weg dat precies wat jij zegt er in o.a. Makkum nog al wat opties zijn. Achter de bruine vloot: Diepe boxen met een hoge korte vingersteiger. En in de gemeente haven alleen palen. etc. De eerste zou ik met veel wind solo al niet eens binnen varen omdat ik de situatie ken. Ondanks dat ik op veel plekken ben geweest (niet solo) heb ik lang niet alle situaties helder. Was met bemanning ook minder "noodzakelijk". Het lijkt me prettig op voorhand te weten wat voor box ik kan verwachten. En kun je in sommige omstandigheden (voor een ieder ligt dat anders) ,op voorhand, de voor je gevoel meest prettige haven in varen. Dan is er nog genoeg te anticiperen over.....
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 14:46 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 15:14 #1338931

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
wat ik handig vind is Google Maps en dan satelliet beeld, je kunt vaak goed inzoomen (palen, vingersteiger etc). bij havens heb je altijd ook 4g bereik (in nl).





Laatst bewerkt: 10 nov 2021 15:30 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 10 nov 2021 15:30 #1338936

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
keeszeiler schreef :
Mijn langkieler lijkt achterruit varend meer op een casino, ding stuurt dan voor geen meter.....
ja precies, dat bedoel ik. Mijne ken ik wel ondertussen(wieleffect enzo) maar je moet er maar ruimte voor hebben. Vooruit gaat altijd...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 11 nov 2021 00:14 #1339043

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
Nog 2 centen:

Nadat ik eens tot 3 keer achteruit varend in een box niet goed uitkwam en daar zeer verbaast over was kreeg ik de mededeling dat ik niet naar de windvaan op mijn mast moest kijken maar naar lager hangende vlaggen die een windrichting aangaven die 10-talle graden verschilde! Mysterie opgelost!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 11 nov 2021 08:05 #1339069

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29358
TuuLeVi schreef :
Caldris demonstreert haar onkunde :)
Op een lijn afstoppen gaat idd. prima. Gewoon op een genualier...

Ken merkend een allergische reactie.
Dat het niet kan zal ik niet zeggen, ik heb het book wel eens met >200 ton gedaan met defecte motor of tijdens beurtveren en waddenraces.

Maar afstoppen op een lijn verhult eigenlijk een stukje gebrek aan manoeuvreer vaardigheid of vertrouwen.
Met een roeibot kan alles, valt nooit op. Hoe groter en vooral zwaarder het schip, des te meer moet je oppassen met afstoppen. Op houten schepen stop je nooit af, anders trek je de bolders uit het dek, of op zijn minst de naden open.
Bolders op de wal zijn ook niet altijd te vertrouwen, met risico dat als je afstopt ze achter je aan komen. Om nog maar te zwijgen over het risico van brekende trossen.

Zal wel onkunde zijn.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbereidingen Havens/Sluizen IJsselmeer/Wadden 11 nov 2021 08:10 #1339070

Calidris schreef :

Ken merkend een allergische reactie.
Dat het niet kan zal ik niet zeggen, ik heb het book wel eens met >200 ton gedaan met defecte motor of tijdens beurtveren en waddenraces.

Maar afstoppen op een lijn verhult eigenlijk een tukje gebrek aan manoeuvreer vaardigheid.
Met een roeibot kan alles, valt nooit op. Hoe groter en vooral zwaarder het schip, des te meer moet je oppassen met afstoppen. Op houten schepen stop je nooit af, anders trek je de bolders uit het dek, of op zijn minst de naden open.
Bolders op de wal zijn ook niet altijd te vertrouwen, met risico dat als je afstopt ze achter je aan komen. Om nog maar te zwijgen over het risico van brekende trossen.

Zal wel onkunde zijn.....
Ik ben inderdaad een beetje allergisch voor altijd / nooit uitspraken - zeker als het gaat om bootjes en hoe te varen.
Dat jíj iets goed vindt, of dat iets slecht is op jóuw boot is geen algemene wijsheid. Dat ík het anders doe zegt weinig over jouw kennis of kunde, en vice versa.
Gelukkig leg je in deze post een ietsie pietsie nuance aan je eerdere nogal .. onsubtiele stelling.
Wil graag een keertje een boom opzetten over de voor- en nadelen van afstoppen op een lijn tegenover blind vertrouwen op je motor ;)
Maar dan wel in een ander draadje?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:11 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl