in principe is dat geen probleem. Maar wij weten natuurlijk de conditie van de motor niet. Die kun je trouwens zelf heel goed controleren.
Dat gaat als volgt:
-Zorg dat er goede, niet te oude olie in je motor zit,
-vernieuw het oliefilter
-vernieuw het/de brandstoffilter(s)
- vernieuw de impeller van de waterpomp.
-maak je wierfilter schoon.
Vervolgens:
Knoop je boot vast in de box, geef bijna vol gas met de schroef in zijn werk en laat hem zo 1,5 uur draaien.
-Als de koeling geen problemen geeft; geen lekkage, motor blijft koel genoeg is dat in orde.
-als er geen dieseldampen uit je motor komen is dat in orde.
-als er kleurloze rook uit de uitlaat komt met een stroompje water is dat ook goed.
-enigzins blauwe rook duid op wat olieverbruik maar is in principe geen probleem. Wit is stoom en komt van water, dat is afhankelijk van het type uitlaat ook geen probleem. Zwarte rook is onverbrande diesel. Dat mag bij een motor op leeftijd ook een beetje. Let wel, bij alle soorten rook is meer dan een heel klein beetje niet gewenst.
Laat de motor afkoelen en controleer het oliepeil en de kleur. Het oliepeil mag niet veel verschillen van de stand voor je test. De kleur moet nog steeds zwart zijn. Een witte of gouden film in je olie wijst op water of koper ijzel. Beide niet goed.
Als die 1,5 uur bijna vol gas goed gaat dan is je motor in ieder geval in voldoende conditie om op pad te gaan. Natuurlijk kan er dan altijd nog iets kapot gaan, maar de basis is dan wel in orde.