Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reddingsvlot

Reddingsvlot 14 mei 2022 06:37 #1390827

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
Maar elke reden waarom je op een zeiltochtje van 100 mijl, tijdens redelijk weer en met betrachting van alle mogelijke voorzichtigheid de boot zou moeten verlaten is ook bedacht en bij normale kansberekening vrijwel uitgesloten.

Met overlevingspak en PLB?

Ik heb net nog even gekeken naar de watertemperatuur midden op de Noordzee. Die is nu nog niet veel meer dan 10 graden.
Wat vroeger in het seizoen is zo'n overlevingspak inderdaad een redelijk betaalbare optie. Wel liefst in een versie waar nog enige keus is qua maat. Ze zijn er ook als one-size-fits-all en dan worden het meer een soort zakken die je inderdaad droog houden, maar waarin bewegen een crime wordt.
Een PLB vind ik weer zo'n gadget die inspeelt op onberedeneerde angsten. En in die sfeer te duur en onderhoudsgevoelig. Eigenlijk alleen nuttig als je als singlehander onverwacht en ongewild overboord gaat. In mijn optiek gebeurt dat alleen als je onvoorzichtig bent. De fase dat je met wat ervaring achter je kiezen naast je schoenen gaat lopen en te makkelijk/onoplettend/te zelfverzekerd wordt, heb ik volgens mij al achter de rug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 14 mei 2022 06:46 #1390829

Maar ja als je dan in zo’n hobbezak als ik heb ergens ligt te drijven moet je toch wel iemand kunnen waarschuwen voordat je echt honger en dorst gaat krijgen. Ik heb onlangs zo’n PLB aangeschaft, niet groter dan een luciferdoosje en ik ben niet van plan het ding te gaan gebruiken. Onberedeneerde angsten OK maar toch wel een lekker gevoel als ik dat overlevingspak noodgedwongen moet uittesten en tegelijkertijd overal de alarmbellen over mijn positie afgaan. :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 mei 2022 06:48 door Noballast. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 14 mei 2022 08:33 #1390848

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Noballast schreef :
Maar ja als je dan in zo’n hobbezak als ik heb ergens ligt te drijven moet je toch wel iemand kunnen waarschuwen voordat je echt honger en dorst gaat krijgen. Ik heb onlangs zo’n PLB aangeschaft, niet groter dan een luciferdoosje en ik ben niet van plan het ding te gaan gebruiken. Onberedeneerde angsten OK maar toch wel een lekker gevoel als ik dat overlevingspak noodgedwongen moet uittesten en tegelijkertijd overal de alarmbellen over mijn positie afgaan. :)

Dat waarschuwen doe je vooraf, met je DSC-marifoon. En, als je reddingsactiviteiten opmerkt (Een SAR-helicopter, ofzo), met je handheldvhf of een rooksignaal.

Ach, je kunt het allemaal proberen te bedenken, maar het belangrijkste is vertrouwen. In jezelf, in je keuzes en in je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 19 mei 2022 05:11 #1392187

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
ilCigno schreef :
Bij alle voorgaande keuringen zat ik ook zo rond de €400. Het bedrag wat jij noemt zijn alleen de kale keuringskosten denk ik. Voordat je je nieuwe certificaat hebt ben je nog wat euro’s armer helaas.

Klopt, de uiteindelijke rekening kwam boven de 400 Euri uit. Had ik vanaf de vorige servicebeurt niet meer scherp op het netvlies staan. Maar over de keuringsperiode van 3 jaar uitgesmeerd vind ik het nog steeds een goede investering in veiligheid.
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 05:12 door CeesS. Reden: Tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 16 aug 2022 12:47 #1415233

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Om nog even terug te komen op het nut van keuringen, tijdens mijn vakantie heeft een medezeiler een oud reddingsvlot in de haven opgeblazen. Het was niet zijn eigen vlot, hij had het gekregen van iemand anders. Ik vond het toch wel aardig om hier even de bevindingen te delen.

Het ging om een 6-persoonsvlot uit 1994 van het Duitse merk 'BFA' (Ballonfabrik Augsburg), verpakt in een tas.



Het vlot was één keer gekeurd in 1998, de voormalige eigenaar was óf nogal zuinigjes óf nogal slordig geweest.



Bij het te water waten kostte het veel rukken aan de lijn en veel tijd voordat de gascilinder opende. Mogelijk was de afsluiter door corrosie vast gaan zitten. In een echte noodsituatie (brand?) zou dit tijdverlies niet alleen extra risico's geven, maar ook niet bepaald bijdragen aan het beperken van de stress.

Maar uiteindelijk blies het vlot wel volledig op. Maar een paar uur later waren de tubes weer grotendeels leeggelopen en was dit het resultaat:



Een lek of poreus geworden tubes dus.

Kortom, die keuringen zijn er toch niet voor niets :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 16 aug 2022 14:41 #1415254

Dank Timo, dit soort bevindingen zijn wat mij betreft interessant!
Ons vlot is nog te jong (2019) om te proberen maar mijn voornemen is
om het op de lange termijn (over een jaar of 15) te testen.
Als ik het niet vergeet zal ik t.z.t. verslag doen. :)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 16 aug 2022 19:35 #1415322

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Heel interessant, dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl