Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reddingsvlot

Reddingsvlot 11 mei 2022 12:40 #1390120

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
De verhuur bij de Almeerder piraat is voor pinksteren nu al vol :angry:

Aan de andere kant: ik zou dit jaar zomaar al een dag of dertig op zee varen (300 euro verhuur) en op en neer rijden en ophalen kost ook geld. (Al ben ik ook nog wel even aan het informeren bij een van de vele andere verhuurpunten)

Ik heb al via marktplaats een tweedehands vlot gekocht, maar dat laten keuren is eigenlijk niet de moeite waard. Zal ik het nog eens via marktplaats proberen?

Dit lijkt me ook heel wat. www.georgekniest.nl/artikel/67...lot-seago-rp500.html

Het is weliswaar, geloof ik, niet ISO-9650 gecertificeerd, maar het lijkt me wel een veilige vluchtroute te bieden mocht het schip haar drijvend vermogen verliezen en verlaten dienen te worden (inclusief de grab bag die je anders ook moet voorbereiden?)

En voor een goed 4 persoons reddingsvlot op marktplaats met alle risico's van dien betaal je ook al snel 500 euro, dacht ik?

Iemand nog een recent gekeurd 4 persoons of kleiner vlot-in-tas in de aanbieding? :-) (oops mag dat hier?)
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 12:44 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 12:57 #1390123

ik ben laatst ook aan het zoeken geweest, vooral omdat de mijne ook niet meer gekeurd is, en me te groot en te zwaar is.
Ik vond deze: sailspecials.nl/veiligheid/red...gewicht-reddingsvlot
9 kilo! En compact .
Wellicht een optie. Overigens heb ik m nog niet gekocht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 12:58 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 13:25 #1390126

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Dat lichtgewicht Lazilas vlot is wel voor binnenwater/kust bedoeld. Niet voor open zee e.d.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 14:01 #1390129

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Dat vlot van Seago dat Thijs toont is interessant omdat het een tweepersoons vlot is. Voor single-handers en bemanningen va 2 dus meer op maat dan het Lalizas vlot. Het is bekend dat alleen in een 4-peroonsvlot zitten onder ruwe omstandigheden niet optimaal is. Ze kunnen omslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 14:27 #1390135

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Roozeblij schreef :
ik ben laatst ook aan het zoeken geweest, vooral omdat de mijne ook niet meer gekeurd is, en me te groot en te zwaar is.
Ik vond deze: sailspecials.nl/veiligheid/red...gewicht-reddingsvlot
9 kilo! En compact .
Wellicht een optie. Overigens heb ik m nog niet gekocht.

Dit is een hele mooie, ook met waterzakken. Het verschil in gewicht met die SeaPro is het materiaal, denk ik? "Dit reddingsvlot van Lalizas is gemaakt van een sterk en ultra lichtgewicht nylon. Een type materiaal waarvan verwacht wordt dat ook reddingsvlotten voor op open zee hier in de toekomst van gemaakt worden"

Overigens is er in Muiden ook een reddingsvlottenverhuur die nog wel wat heeft. Laat ik dat in ieder geval voor dit weekend maar doen. Ik ga met mijn neef Jelte van Den Helder "buitenom" naar Vlieland met enkele anderen vd Westerly Club, het zou jammer zijn als mijn neef na op zijn 16e de Atlantic te zijn overgestoken alsnog met een whopping 5 knopen wind en brand aan boord oid voor Texel verzuipt, zullen we maar zeggen, dat kan ik ook mijn zus, zwager, moeder en zijn zussen niet aandoen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 14:43 #1390140

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
check dan deze ook eens, heel iets duurder en toch iso9650-2
www.georgekniest.nl/artikel/89...seacruiser-4p-t.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 15:02 #1390142

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
wimsl schreef :
check dan deze ook eens, heel iets duurder en toch iso9650-2
www.georgekniest.nl/artikel/89...seacruiser-4p-t.html

Prijsverschil is 1 ding, handzaamheid is, ook voor veiligheid, wel een ding.
Vraag is ook: waar laat ik het? Eerder hier wel eens over gehad, het liefste in een bakskist in het vooronder. Ik zat laatst hoofdschuddend op een stampend en hangend scheepje naar mijn huidige 30kg zware niet-meer-de-moeite-van-het-keuren-waard vlot te kijken dat zich inmiddels helemaal niet meer zo handzaam had klem gewrikt in diezelfde bakskist met al dat zeilen, met 12 kg reserve/nood waterflessen die ik ernaast had gestouwd er half boven op gerold (inmiddels vastgesjord). Misschien is dat toch niet zo'n goed idee en heb ik toch wel ruimte onder de giek bij de mast of dan toch maar uitzichtbepalend aan de kuip/hekwerk "zoals het hoort". De opmerking bij eerdere discussie over het schip verlaten en dat ik me dan ook geen zorgen meer hoef te maken over de waterdichtheid van het nu wat lege motorruim ben ik ook niet vergeten, trouwens :-) Keuzes, keuzes :-)

Het voor veel te weinig op marktplaats gekochte vlot ga ik wellicht mee oefenen daags voor de SSR, als dat kan en mag, dan heb ik er toch nog wat aan :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 15:14 #1390147

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Voor wat het waard is : ik heb ons ook al jaren meegaande RFD reddingsvlot recent weer voor de driejaarlijkse keuring aangeboden. Volgens de keurder zijn er nogal wat budget reddingsvlotten qua levensduur onder de maat, hij roemde het merk RFD als de Rolls Royce onder de vlotten. Dus als je zo'n vlot tweedehands kunt kopen, kun je er nog plezier van hebben. De keuring kost 170-200 Euro, afhankelijk van wat er vervangen moet worden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 19:21 #1390198

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Cees waar laat jij hem keuren voor dat bedrag. De mijne is net gekeurd en ik was een dikke 400 kwijt.

Laatst bewerkt: 11 mei 2022 19:25 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 21:36 #1390219

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Thijs1971 schreef :
De verhuur bij de Almeerder piraat is voor pinksteren nu al vol :angry:

Aan de andere kant: ik zou dit jaar zomaar al een dag of dertig op zee varen (300 euro verhuur) en op en neer rijden en ophalen kost ook geld. (Al ben ik ook nog wel even aan het informeren bij een van de vele andere verhuurpunten)

Ik heb al via marktplaats een tweedehands vlot gekocht, maar dat laten keuren is eigenlijk niet de moeite waard. Zal ik het nog eens via marktplaats proberen?

Dit lijkt me ook heel wat. www.georgekniest.nl/artikel/67...lot-seago-rp500.html

Het is weliswaar, geloof ik, niet ISO-9650 gecertificeerd, maar het lijkt me wel een veilige vluchtroute te bieden mocht het schip haar drijvend vermogen verliezen en verlaten dienen te worden (inclusief de grab bag die je anders ook moet voorbereiden?)

En voor een goed 4 persoons reddingsvlot op marktplaats met alle risico's van dien betaal je ook al snel 500 euro, dacht ik?

Iemand nog een recent gekeurd 4 persoons of kleiner vlot-in-tas in de aanbieding? :-) (oops mag dat hier?)
www.facebook.com/commerce/list...ref=share_attachment
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 21:48 #1390222

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
groom schreef :
Cees waar laat jij hem keuren voor dat bedrag. De mijne is net gekeurd en ik was een dikke 400 kwijt.

Nemad Maritime Safety, Schiedam. Heb nog geen definitieve rekening gekregen, kan nog tegenvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 11 mei 2022 22:35 #1390227

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Bij alle voorgaande keuringen zat ik ook zo rond de €400. Het bedrag wat jij noemt zijn alleen de kale keuringskosten denk ik. Voordat je je nieuwe certificaat hebt ben je nog wat euro’s armer helaas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 06:11 #1390530

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Gisteravond was ik bij George Kniest.

De eerste link die ik deelde is eigenlijk geen vlot, maar een "MOB platform" en dat heeft geen dak: dat is dus echt wel iets anders.

Het Lazilas lichtgewicht vlot vonden ze niet helemaal OK om te verkopen, eigenlijk vanwege de gebrekkige duurzaamheid en de kosten inefficientie van die duurzaamheid tov dure keuringen. In minder ingewikkelde "Thijs woorden": als wegwerpvlot voor een paar jaar geschikt, maar dan is de "total cost of ownership" hoger en niet wat ze hun klanten willen adviseren, zoiets.

Het alternatief voor mij zou dan het 4P Seago vlot in een tas zijn. Maar dat is dertig kilo. Ik geloof wel in dat Lazilas vlot. Dus denk ik dat ik die ga bestellen?
(Ze begrepen in de winkel trouwens heel goed het argument van "handzaamheid" en vonden 9kg ook wel echt heel licht en de maten erg klein).

Het is geen ISO vlot.

Maar voor die enkele zomerse noordzee oversteek die ik maak voor de komende jaren dan meer dan goed, volgens mij. Maar ik probeer te leren van mijn fouten, zoals niet al vóóraf grote aankopen aan de onuitputtelijke wijsheid van het Zeilersforum te toetsen...

Hoeveel spijt kan een mens, dobberend op zee in een mooi Lazilas lichtgewicht reddingsvlot, op dat moment gaan hebben dat hij niet een steviger (?) zwaarder Seago vlot had aangeschaft, dat is denk ik de kernvraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 13:11 #1390655

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijs1971 schreef :
Hoeveel spijt kan een mens, dobberend op zee in een mooi Lazilas lichtgewicht reddingsvlot, op dat moment gaan hebben dat hij niet een steviger (?) zwaarder Seago vlot had aangeschaft, dat is denk ik de kernvraag?

Aan veiligheid moet je m.i. geen concessies doen, op zee heb je een goed vlot nodig als de nood aan de man komt. Ons RFD vlot weegt ook iets van 30 kg, maar staat op het dek gesjord, en kan indien nodigt eenvoudig overboord worden gezet.


Laatst bewerkt: 13 mei 2022 14:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 13:24 #1390661

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Een levensverzekering zonder garantie van goede werking lijkt me niet wenselijk. Dan kun je ook je bijboot meenemen en hopen dat je het daar op uithoudt. Als je solo gaat kun je het voor jezelf afwegen. Heb je opstappers aan boord dan zou ik de keuze niet overwegen. Ga binnenkort met een vriend van mij op zee varen. Daarom het vlot laten keuren. Dik 400 euro voor paar weken op zee. Maar mocht er iets mis gaan wil ik graag het "maximale" gedaan hebben wat ik redelijkerwijs had kunnen doen om zijn veiligheid te waarborgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 13:46 #1390672

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Thijs1971 schreef :
Hoeveel spijt kan een mens, dobberend op zee in een mooi Lazilas lichtgewicht reddingsvlot, op dat moment gaan hebben dat hij niet een steviger (?) zwaarder Seago vlot had aangeschaft, dat is denk ik de kernvraag?

Nogal wat, ben ik bang.


Het voornaamste is dat die mens dat prachtige lichtgewicht vlot helemaal niet in komt. Ook met een zwaar vlot is het al een kunstje om er in te komen zonder het vlot over je heen te kantelen. Dat zou mijn eerste bedenking zijn. Ik heb efkes gezocht op youtube, en zie 1 filmpje waar mensen ronddobberen op een vijver die vlakker is dan t water in mijn afwasteiltje.

Mijn tweede bedenking is het kenteren als je er eenmaal in zit.

Punt is een beetje: dat soort normen zijn niet (helemaal) uit de lucht gegrepen.

En dan nog de hogere cost of ownership... Als dat echt waar is (zelf uitrekenen), dan zou ik t niet doen.

Ik heb zelf een 15 jaar oude, maar recent goedgekeurde SeaGo 4P in een tas. Als ik de zee op ga, gaat die op de garage. De rest van het jaar op zolder of achter in de hondenkooi. Toen ik bij de keurmeester mijn zorgen uitte, zei hij: O, Seago die dingen mankeert meestal niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 14:20 #1390683

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
groom schreef :
Een levensverzekering zonder garantie van goede werking lijkt me niet wenselijk. Dan kun je ook je bijboot meenemen en hopen dat je het daar op uithoudt. Als je solo gaat kun je het voor jezelf afwegen. Heb je opstappers aan boord dan zou ik de keuze niet overwegen.

Eigenlijk zat ik een beetje te wachten tot iemand met de overweging zou komen, zoals jij stelt in je derde zin. Toen ik voor mijn eerste Noordzee-oversteek stond, stond ik ook voor de vraag wat ik zelf nu echt nodig vond qua veiligheid. Ik ging alleen, ben in een redelijke lichamelijke conditie voor een (toen) 65-jarige en heb een boot die ik van binnen en buiten ken en die ik volledig vertrouw. Ik maakte de oversteek eind augustus; het zeewater is dan ergens tussen de 15 en de 20 graden. Ik heb nog even overwogen om een overlevingspak te kopen, wat ik uiteindelijk niet gedaan heb. En, want daar gaat het in dit verband om, ook geen reddingvlot. Noch heb ik er één gehuurd.
Het is tot op zekere hoogte een statistisch verhaal. Is bijvoorbeeld de kans dat ik, op weg met een goed weerbericht voor de Noordzee voor de eerste twee dagen met een waterdichte boot, in moeilijkheden kom door oorzaken die van buitenaf komen, groter dan het risico dat ik onderweg een hartaanval of een hersenbloeding krijg?
Ik weet het niet, maar in het laatste geval ben ik, als ik pech heb, ook gezien.

Het is allemaal goed gegaan en bij mijn volgende oversteek (hopelijk dit seizoen) doe ik het wéér zonder vlot. Vanzelfsprekend wèl gebruikmakend van een prettig weather-window en zonder de tijdsdruk van 'het loopt tegen 6 bft, maar ik moet en ik zal'.

In het geval van opstappers zou ik inderdaad, in de zin van wel of niet een vlot, de verantwoordelijkheid niet willen dragen. Onder andere daarom gaan er ook geen opstappers mee. Wie uit de kennissenkring mee wil varen op de Eastcoast Rivers, komt maar met de veerboot naar Harwich.
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 16:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 16:26 #1390725

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nou ik hoor het al.

Handzaamheid is ook wat. Dus zal ik, igv oversteek, het zwaardere vlot op of aan dek moeten bevestigen wat ik een nadeel vindt op zo’n klein scheepje. En ook bij het ontplooien lijkt handzaamheid me ook voor veiligheid van belang?

Ik twijfel nog steeds. Safety first kan ik niet zeggen dan zou je niet of idd met de ferry moeten gaan. Maar in deze, los van geld en ruimte, wat is dan de veiligste keuze?
Zwaar en stevig of handzaam en lichtgewicht?

O en certificering niet voor niks: Ik geloof dat deze vlotten ook gecertificeerd geleverd worden: sailspecials.nl/veiligheid/red...cing-lalizas-9650-1/ ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 16:32 #1390726

[edit]: mijn reactie hieronder is op het bericht van Wadloper, maar intussen had Thijs alweer wat gepost ;)

Ik snap je verhaal zeker, en kan me er ook wel in vinden, maar…. er is een kans op een situatie waarin je het reddingsvlot nodig zou hebben EN een kans dat je iets anders gebeurt waardoor je (ook) in levensgevaar komt, maar waarbij een vlot je echt helemaal niks gaat helpen (zoals de door jou genoemde hartaanval).
Wat mij betreft staan die echter helemaal los van elkaar, dus als je de kans op overlijden door een beide oorzaken kan vermijden (of tenminste sterk kan verminderen) met een reddingsvlot, dan is dat toch zeker ‘de moeite waard’?
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 16:34 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 16:37 #1390727

Thijs1971 schreef :
…. wat is dan de veiligste keuze?
Zwaar en stevig of handzaam en lichtgewicht?

Dat is toch niet echt een vraag? Als je puur kijkt naar veiligheid is het zware en stevige vlot de betere keus. En als het ding aan dek ligt opgeslagen, heb je ook eigenlijk geen last van hoe zwaar zo’n ding is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 16:49 #1390730

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
ReinierZeilt schreef :
Thijs1971 schreef :
…. wat is dan de veiligste keuze?
Zwaar en stevig of handzaam en lichtgewicht?

Dat is toch niet echt een vraag? Als je puur kijkt naar veiligheid is het zware en stevige vlot de betere keus. En als het ding aan dek ligt opgeslagen, heb je ook eigenlijk geen last van hoe zwaar zo’n ding is.

Ja dat is zo. Dus dan maar het zwaardere vlot, aan/op dek en met een onshore storage bv in motorruim of bakskist voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 17:40 #1390751

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
ReinierZeilt schreef :
Ik snap je verhaal zeker, en kan me er ook wel in vinden, maar…. er is een kans op een situatie waarin je het reddingsvlot nodig zou hebben EN een kans dat je iets anders gebeurt waardoor je (ook) in levensgevaar komt, maar waarbij een vlot je echt helemaal niks gaat helpen (zoals de door jou genoemde hartaanval).
Wat mij betreft staan die echter helemaal los van elkaar, dus als je de kans op overlijden door een beide oorzaken kan vermijden (of tenminste sterk kan verminderen) met een reddingsvlot, dan is dat toch zeker ‘de moeite waard’?

IK ben ook niet zomaar tot de overtuiging gekomen dat in mijn specifieke geval een reddingsvlot eigenlijk geen rationele investering is.

Ik zeil sinds eind jaren '70. In 1985 kocht ik mijn eerste boot. In 2008 de tweede, die ik nu nog steeds heb. In de tussenliggende tijd hab ik alle uithoeken van de Zeeuwse stromen, het Wad en het hele IJsselmeer gezien, plus de nodige ritjes langs de Nederlandse Kust. In al die tijd ben ik, voor mijn gevoel nooit serieus in gevaar geweest. Ik heb wel wat situaties meegemaakt waarvan ik achteraf denk, dat zou ik nu niet mee zó doen. Op die tochten is er nooit een reddingvlot meegeweest.

Je kan het arrogant vinden, maar ik heb het idee dat ik risico's kan inschatten.
Het voornaamste verschil tussen een rit langs de kust van Stellendam naar IJmuiden of Den Helder en een oversteek naar Harwich, is dat je geen opties voor tussenstops hebt èn dat je halverwege op 50 mijl van de kust zit en dus hoogstwaarschijnlijk buiten het bereik van VHF-walstations. Die situatie duur echter maar een paar uur. In die paar uur zit er ongetwijfeld nog wel een schip in je buurt dat je may-day wèl ontvangt.

Het grootste gevaar is wat mij betreft nog brand aan boord. Extra voorzichtig dus met koken en gas. Over onder water zwevende containers maak ik me geen zorgen. De boot heeft een aangelamineerde semi-lange kiel die maar 80 cm. diep steekt en een prachtige ,schuin omlaag lopende voorvoet. Bovendien is een zeilend gemiddelde van 5 knopen al heel prima met mijn tobbe en 6 knopen is fantastisch. Het zou me erg verbazen als ik de boot, op welk drijvend object dan ook, lek zou varen.

Als ik toch, om welke reden dan ook, de boot zou moeten verlaten, dan ga ik er vanuit dat ik nog een may-day heb kunnen uitzenden (marifoon staat aan; een druk op de knop is voldoende), ik heb een grab-bag met een waterdichte hand-held, een paar handstakellichten en rooksignalen. Bij water van 15 graden is de overlevingstijd voor een slank persoon ongeveer 6,5 uur. In water van 20 graden is dit echter al 30 uur.
Ik heb dan naar mijn idee nog steeds een redelijke overlevingskans.
Vanaf dit seizoen gaar er ook een bijboot mee, dat helpt ook nog wel wat.

Een raar lang verhaal, dat vooral 'bedacht' klinkt. Maar elke reden waarom je op een zeiltochtje van 100 mijl, tijdens redelijk weer en met betrachting van alle mogelijke voorzichtigheid de boot zou moeten verlaten is ook bedacht en bij normale kansberekening vrijwel uitgesloten.
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 18:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 21:13 #1390793

Zoals ik al zei snapte ik je verhaal en afweging zeker wel, ook al voor je laatste post ;)

Helaas weet ik uit persoonlijke ervaring (op gezondheidsvlak) dat ‘vrijwel uitgesloten’ geen garantie is dat ‘jij’ niet toevallig degene bent bij wie het toch gebeurt…

Maar goed: de kans dat je op een tochtje naar de UK iets overkomt waarvoor je je boot moet verlaten is inderdaad erg klein. Risico is echter kans * effect, en dat effect lijkt me al enorm heftig MET vlot, laat staan zonder.

Overigens zat er een gekeurd vrij nieuw vlot bij onze ‘nieuwe’ boot, dus daar hoefde ik niet over na te denken, maar ik ben er ook nog niet uit of ik er elke keer zo’n berg geld voor over heb om hem te keuren. Verder dan de Waddenzee gaan we toch nooit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 13 mei 2022 23:52 #1390808

Wadloper schreef :
[

Een raar lang verhaal, dat vooral 'bedacht' klinkt. Maar elke reden waarom je op een zeiltochtje van 100 mijl, tijdens redelijk weer en met betrachting van alle mogelijke voorzichtigheid de boot zou moeten verlaten is ook bedacht en bij normale kansberekening vrijwel uitgesloten.

Niet echt een raar verhaal lijkt me. Goede argumenten om tot een beslissing/risico inschatting te komen toch?

Verder zou ik in jouw situatie eerder in een Epirb investeren dan in een reddingsvlot.

In geval van een (kleine) brand, of medische noodsituatie , heb je altijd een manier om zeer snel en eenvoudig noodhulp in te seinen, onafhankelijk van stroom of andere apparatuur… (maar goed, dat zou mijn afweging zijn, we zijn allemaal verschillend, met eigen afwegingen. Gelukkig maar.)

Groet!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvlot 14 mei 2022 05:56 #1390824

Wadloper schreef :
Maar elke reden waarom je op een zeiltochtje van 100 mijl, tijdens redelijk weer en met betrachting van alle mogelijke voorzichtigheid de boot zou moeten verlaten is ook bedacht en bij normale kansberekening vrijwel uitgesloten.

Met overlevingspak en PLB ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 mei 2022 06:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl