Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Liever zeilen op het fietspad

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 05:53 #1406350

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
dehler31abc schreef :
AndreAzuree schreef :
Fietspad is dus geen verplichting voor jachtjes, zou ook een mooie boel zijn. Maar goed, dan moeten we ons wel gedragen als jachtjes, en netjes uitluisteren op het goede kanaal. Beetje goed achterom kijken is natuurlijk ook belangrijk.
Dat is misschien niet realistisch, Een verplichting het "fietspad" te gebruiken is redelijk lijkt me daar. Niet alleen voor de veiligheid maar ook zodat beroepsvaart niet onnodig gehinderd wordt door pleziervaart. Kost onnodig geld en stookolie.
Alsjeblieft niet zeg, niet nog meer betutteling.
Hoe erg is het voor de beroepsvaart om een aantal weekenden per jaar en misschien nog een enkele week op bepaalde plaatsen rekening te houden met onervaren (water)weg gebruikers?
Als er gedurende die periode ook wat extra toezicht is om degene die zich niet aan de regels houden er op aan te spreken, desnoods te beboeten als ze het al te bont maken.
Laten we het niet groter maken dan dat het is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 06:39 #1406357

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Als het niveau van de examens niet omhoog gaat, vooral van dat marifoonexamen, eigenlijk alleen maar afkortingen stampen, dan heeft het geen zin.
Ik weet niet hoe het nu gaat maar een aantal jaren geleden was de grote gemene deler bagger.
Bedenk ook dat niet iedere cursusleider kwaliteit heeft.
B.v. Er staat een lesje de cursus vaarbewijs over aanleggen met trossen en springen en ik zie nog elke dag dat mensen het tegenovergestelde proberen.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 06:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 06:50 #1406363

Vaarbewijs zal niets uitmaken voor het gedrag van pleziervaart ten opzichte van beroepsvaart op druk vaarwater. Er zijn mensen met alle papieren die het toch de hardwerkende beroepsvaart onnodig lastig blijven maken. Kost onnodig extra te verbranden stookoile want uitwijken of vertragen moet gecompenseerd worden om op tijd op de volgende bestemming te zijn. De planning is strak nu in de beroepsvaart.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 07:10 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 07:35 #1406375

Ik vaar iedere week wedstrijden op één van de drukste stukjes vaarweg van de wijde omgeving. En dat gaat geweldig (vind ik).

-Wij weten wat we doen en houden koers. We kruisen vaak dicht langs grote schepen, maar koers houden geeft ook de schipper van de binnenvaart helderheid of hij wel/niet een risico op aanvaring heeft. Je ziet dan ook dat de binnenvaart assertiever vaart en vaak met een minieme koerscorrectie stressloos de sluis aan kan varen. Onder aan de streep hebben wij als zeilboten soms gewoon voorrang. En mits netjes uitgevoerd is er niets op tegen die voorrang te nemen.

-De sluiswachter communiceert helder en opbouwend. De vorige sprak neerbuigend over "vanavond weer hommeles met krioelende jachies". De huidige informeert netjes dat er een wedstrijd gaande is en adviseert eventueel welke koers te houden. Dat is een verademing in het gedrag van de binnenschippers, die eerder nog wel eens ogenschijnlijk moedwillig dwars door het veld voeren om een punt te maken.

Gedrag komt van 2 kanten. Wij zien vaak dat het juist de recreanten zijn die situaties veroorzaken. Ik stel voor een genietverbod in te stellen. Sommige plekken zijn gewoon geen plekken om loom met de fok uitgeboomd met ontbloot bovenlijf een pilsje te kraken. Je gaat ook niet een potje voetballen op de A10.
Ik ben absoluut voor meer handhaving. En ik denk niet dat er alleen "jachies" op de bon gaan. Ik vind al jaren dat er véél te weinig blauw op het water is. En áls ze dan gaan handhaven gaan ze flauwe dingen controleren waar niemand wat van leert.

En wat rest; iedereen ziet wel eens wat over het hoofd. Als je uit moet wijken is dat niet het einde van de wereld en maakt niet direct een hele groep waterweggebruikers eikels.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 09:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 07:56 #1406378

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 458
Ik vaar regelmatig op de Keeten en het fietspad vind ik smal. En het is ook niet nodig om alleen daar te varen. Maar waarom is het wel nodig dat de beroepsvaart 3 dik met een minimaal snelheidsverschil over de Keeten vaart. Dan is het voor een kruisend jacht haast onmogelijk geen last te veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:08 #1406380

Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk écht, dat de binnenvaart moet uitwijken? Laat staan dat er echt botsingen plaatsvinden? Volgens mij haalt dat laatste altijd het landelijk nieuws, bewijs dat het weinig voor komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:22 #1406382

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Evaluationcopy schreef :
Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk écht, dat de binnenvaart moet uitwijken? Laat staan dat er echt botsingen plaatsvinden? Volgens mij haalt dat laatste altijd het landelijk nieuws, bewijs dat het weinig voor komt.

Op het Keeten verschijnt de binnenvaart in golven, kluiten of welke naam je ook wilt geven aan groepen van 3 tot 4 schepen, die na dezelfde schutting de Krammersluizen hebben verlaten. Vanuit de richting Wemeldinge is de spreiding door de grotere afstand tot de sluizen van Hansweert groter, maar ook daar is een zekere concentratie. Zeker als schepen elkaar dan ook nog eens gaan oplopen en jij bent aan het kruisen, dan is dat alleen voor hen met enig inzicht veilig te doen. Zeker als er niet al te veel wind is.
Op het Brabants Vaarwater is kruisen al verboden, geloof ik. Het Keeten is veel breder, maar ook daar is kruisen voor lullo's niet zonder risico.
Dat fietspad is er niet voor niks gekomen. In tegenstelling tot wat een potser hier beweert, is het bij een bezeilde koers breed genoeg. Om op te kruisen is het inderdaad te smal; de slagen worden wel èrg kort.

Wat je, als het fietspad begint in te slijten ongetwijfeld ook gaat krijgen is het stug, over het fietspad, verkeerde wal varen door de pleziervaart die richting de Krammer gaat. Dan wordt de ruimte nog kleiner. Soortgelijk gedrag zie je vaak op het Volkerak en het Hollands Diep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:38 #1406386

Dat juist afgelopen zaterdag er klachten werden geuit kan ik me iets bij voorstellen. In de middag was er sprake van toenemende wind die alles behalve constant was van richting en veel zeilschepen op het water. Juist om dat er met hogere snelheden gekruist wordt nemen een aantal zeilbootschippers makkelijker aan dat ze wel net voorlangs kunnen, waar ze bij minder wind eerder besluiten een keer extra overstag te gaan, maar een kleine verandering van wind kan dan al fataal zijn. Vanuit de stuurhut van een binnenschip ziet dat er niet echt fijn uit.
Ik denk ook dat beide schippers met de melding vooral uiting geven aan de onmacht om de zaak onder controle te houden. Ik heb overigens net als de meesten van jullie, die wel kanaal 68 hadden ingeschakeld, geen oproepen daar gehoord gericht op de zeilers aldaar en lees hier ook niets over geluidsseinen (werken ook als de marifoon uit staat :).
Ik beken ook schuld tot voor kort stond de marifoon meestal uit en ging pas aan in de buurt van post Wemeldinge waar ik met soms meldde als ik wat dichter bij de kanaal opening voer. Maar sinds de AIS responder aan boord is zet ik hem al vanaf de Krammersluis aan. Melden om het kanaal te kruisen hoeft niet meer want ik zie nu zelf wat er aan scheepvaart aankomt en ik ben om mijn beurt aanroepbaar.

Nog steeds probeer ik weg te blijven van de beroepsvaart. Het huidige fietspad is wel een verbetering maar dat weten een aantal binnenschippers ook en die gebruiken het nu om af te steken zoals dat ook op het Volkerak wel gebeurt. Het fietspad is om te laveren op een groot deel van de route te smal dus daar is het geen echte oplossing voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:38 #1406387

Boarderbas,
Denk jij nou werkelijk dat zeilboten voorrang hebben op grote schepen???


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:44 #1406389

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
De verplichting het fietspad aan te houden moet er niet komen en is er bij mijn weten ook nergens in Nederland.
Het wordt aanbevolen. de beroepsvaart mag ook buiten het hoofdvaarwater komen dus ook op het fietspad.
(Noordergat bij de Krammer is een draadje over weet je nog)

Dat gezegd hebbende vind ik het laveerverbod in Brabantsvaarwater heel goed, op het Hollandsdiep alleen nodig in het oosten maar dat snap ik wel een verbod van Kil tot Volkerak.
Gelukkig mag je op Volkerak kruisen en verbod op Mastgat-Keeten zou ik echt onnodig en heel jammer vinden voor ons.

Alweer in ander draadje schreef ik dat ik vaak AIS gebruik om draaien en aanvaringskoersen van de binnenvaart bijtijds goed te spotten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 08:58 #1406397

mee eens met de laatste post. Alleen omdat er een paar zeilboten zijn die teveel risico nemen met kruisen, zou het onterecht zijn om weer een beperking op te leggen voor de watersport. Het water is in principe van iedereen, niet alleen voor de beroepsvaart. Kan ook makkelijk op ruim water als het Keeten/Krammer/Volkerak. Je kunt daar prima veilig kruisen, als je maar goed oplet en niet teveel risico neemt. Brabants Vaarwater is natuurlijk veel smaller, alhoewel ik daar vroeger ook vaak gekruist heb, zonder daarbij veel risico's te nemen. Ik begrijp dat daar nu niet meer mag.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 08:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 09:38 #1406416

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Vergeef me op voorhand de complete off-topic opmerking, maar toen ik de titel van dit draadje zag dacht ik dat de Whike het hoofdonderwerp zou zijn :P

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 09:39 #1406417

los van de regeltjes geef je in mijn ogen als pretvaart gewoon ruimte aan de beroepsvaart. Dus laat de beroepsvaart koers en vaart behouden en pas je aan. Kruisen doe je achterlangs.

Vaar anders eens een keertje mee met de beroepsvaart dan zie je hoe weinig mogelijkheden je hebt met een schip van meer dan 100 meter lang als de jaggies als muggen om je heen dansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 09:44 #1406418

Berghout-2 schreef :
Boarderbas,
Denk jij nou werkelijk dat zeilboten voorrang hebben op grote schepen???


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zeker mogelijk! Als ik aan de stuurboordzijde van het vaarwater vaar heb ik gewoon voorrang op de binnenvaart die het bochtje afsnijdt...

Daarnaast zijn deze schepen vaak bezig met remmen en het vaarwater te kruisen om de houtribsluizen in te varen. Als zij medewerking verlangen van de zeilschepen moeten ze daar volgens het BPR om vragen. Ik geloof niet dat ik dat ooit gehoord heb...
De praktijk is dat ze gewoon netjes een goede plek zoeken om dat veilig te doen.

Onder aan de streep zie je de binnenvaart meestal gewoon een "gaatje" vinden in het veld en is het zelden handig voor je wedstrijdresultaat om bij de grote boten in de buurt te komen, dus het komt er eigenlijk nooit op aan.

Als ik opkruis en de binnenvaart corrigeert even de koers een paar graden zodat we beiden geen last van elkaar hebben (komt vaak voor!) dan gaat er altijd een enthousiaste duim bij mij omhoog die meestal met een vriendelijke wuif word beantwoord. En dat is gewoon fijn samen het vaarwater delen wat mij betreft.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 10:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 10:17 #1406431

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Evaluationcopy schreef :
Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk écht, dat de binnenvaart moet uitwijken? Laat staan dat er echt botsingen plaatsvinden? Volgens mij haalt dat laatste altijd het landelijk nieuws, bewijs dat het weinig voor komt.

Gisteren stak kort na mij een trimaran (28ft ofzo?) over bij de Maasmond. Kort langs de pieren. Geen marifoon blijkbaar. Zeker drie zeeschepen moesten flink hun koers verleggen om hem te ontwijken. Professioneel en zakelijk opgelost, maar ze gaven wel duidelijk aan dat ze wilden dat de schipper van de tri aangesproken zou worden. De post ging er werk van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 10:36 #1406437

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Ahoy,

Ik heb toevallig beide situaties meegekregen zondag was rond 11:00 uur, het was westelijke wind en veel zeilbootjes kruisten op vanuit de Keeten richting de Zeelandbrug. Ook op zondag heb ik alleen maar een mopperende schipper naar verkeerspost Wemeldinge gehoord op kanaal 68 die vervolgens bijval van een andere schipper kreeg. Overigens was er verder wederom niet veel aan de hand. Nadat de post een "extra bericht" had uitgevaardigd stoven een paar jachtjes aan de kant voor het containerschip "Dampezzo" die had gemopperd. Je krijgt de indruk dat alle zeilboten in de ogen van deze pro's levensmoe zijn.

Vorig jaar is nieuwe betonning neergelegd. De hoofdvaargeul is breder gemaakt en er is een 'fietspad' bijgekomen. Dat fietspad is nogal smal om op te kruisen. Vroeger voeren de beroepsscheen van grote ton naar grote ton, en lagen de kleinere onverlichte tonnen wat verder naar buiten. Daarbuiten was nog een behoorlijk gebied waar je als zeiler kon varen en kruisen als je de weg wist en een beetje kunt kaartlezen. Er lag geen jachtbetonning. Nu hebben ze die wel neergelegd en kennelijk betekent dat dat de beroepsvaart het recht menen te kunnen claimen op alles behalve dat 'fietspad'.

Op zondagochtend in een gebied met veel recreatievaart die een tochtje gaan maken zou je van een professioneel schipper verwachten dat ook hij daar een beetje rekening mee houdt. Als het je niet zint roep je op, doe je iets rustiger aan en desnoods geef je een geluidssignaal. De verkeerspost gaf aan een patrouilleboot te sturen. Die was er vanochtend (maandagochtend) dan ook en natuurlijk was er niks aan de hand. Weinig pleziervaart, meer beroepsvaart en de wind was gedraaid.

We moeten echter wel oppassen dat deze "stemmingmakers" niet de overhand krijgen in de lobby bij RWS want voor je het weet krijgen duizenden recreanten extra beperkingen opgelegd vanwege een paar 'professionals' die wat beter moeten opletten. Ze moeten nl. ineens gewoon hun werk doen vanuit hun hooggelegen airconditioned stuurhuis met camera's rondom. Je zal toch even van het gas moeten, of een beetje bijsturen om het soepel te laten verlopen. Of de moeite moeten doen een zeiljachtje aan te roepen voor je beroep. Allemaal stress, het moet niet gekker worden!

En mocht men uiteindelijk dan toch ook hier aan een opkruisverbod gaan werken (zoals eerder genoemd) zouden ze wel de hoofdvaargeul weer wat smaller kunnen maken. Er is ruimte voor iedereen om zijn ding te kunnen doen.

Leven en laten leven zou ik zeggen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 10:39 #1406440

Binnenvaartschippers op drukke routes zijn de boeren van het vaarwater.
Zoals de boeren denken dat 80% van Nederland gewoon van hun is denken sommige schippers dat jachtjes niet op het water horen, ze varen zomaar rond hún boeien :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 10:46 #1406444

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ik vaar daar op de kop af 40jr en heb nog nooit een narrow escape gehad, als er beroepsvaart aankomt zorg ik dat ik er van weg ben. Ik vaar voor de lol.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 11:43 #1406455

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Ik vraag me af waarom die beroepsvaart zo`n groot vaarwater krijgt toebedeeld en de jachten zo`n klein stukkie. Waarom niet andersom? De professionals die zo goed kunnen varen met hun prachtige volledig uitgeruste schepen en alles weten moeten dat toch veel beter kunnen dan wij amateurs?
Omdraaien die hap en de jachten daar dan weg blijven. Groot deel van het probleem opgelost.
Wat me trouwens ook op valt, hoeveel haat en nijd er onderling tussen die professionals is.
Daar waar het Volkerak over gaat naar het kanaal richting Antwerpen, moet je voor de grap maar eens uitluisteren. 90% gaat vriendelijk en professioneel, maar 10% ......
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 12:27 #1406463

ik vond trouwens de oude situatie prima op het Keeten/Krammer. Een diepe vaargeul voor de beroepsvaart, met daarom heen zat ruimte om uit te wijken voor pleziervaart, voordat het echt ondiep begon te worden.

Dat het soms wel bijna fout kan gaan, heb ik gezien toen ik opstapper (grootschoottrimmer) was bij een boot tijdens de deltaweek. De jonge stuurman nam te veel risico door voorlangs een binnenschipper te gaan in het Keeten, dat had wel gelukt, ware het niet dat de boot, onder spi, uit de roer liep en plat kwam te liggen voor de binnenschipper. Die gaf gelijk een geluidssignaal (terecht). Gelukkig kwamen we snel weer recht, en bleven we vrij van de binnenschipper. Was natuurlijk wel een domme actie van de stuurman.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 12:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 12:36 #1406467

KoertRM schreef :
Evaluationcopy schreef :
Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk écht, dat de binnenvaart moet uitwijken? Laat staan dat er echt botsingen plaatsvinden? Volgens mij haalt dat laatste altijd het landelijk nieuws, bewijs dat het weinig voor komt.

Gisteren stak kort na mij een trimaran (28ft ofzo?) over bij de Maasmond. Kort langs de pieren. Geen marifoon blijkbaar. Zeker drie zeeschepen moesten flink hun koers verleggen om hem te ontwijken. Professioneel en zakelijk opgelost, maar ze gaven wel duidelijk aan dat ze wilden dat de schipper van de tri aangesproken zou worden. De post ging er werk van maken.

Misschien moeten we de definitie van 'binnenvaart' wat scherper krijgen eerst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 14:53 #1406518

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Reed schreef :
Ik vraag me af waarom die beroepsvaart zo`n groot vaarwater krijgt toebedeeld en de jachten zo`n klein stukkie. Waarom niet andersom?

www.magazinesrijkswaterstaat.n...e-drukste-van-europa
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 14:56 #1406519

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Evaluationcopy schreef :

Misschien moeten we de definitie van 'binnenvaart' wat scherper krijgen eerst.

Dan zie diegenen die bij je binnen varen als je te veel risico neemt toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 11 juli 2022 14:57 #1406520

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Mischief schreef :
Ahoy,


Leven en laten leven zou ik zeggen.

Ik heb je gezien mijn bemanning vroeg al of ik alle schepen op afstand herkende :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Liever zeilen op het fietspad 22 juli 2022 16:12 #1409345

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 458
Vandaag kreeg er voor mij op het Brabants vaarwater weer een collega zeiler bezoek van de waterpolitie. Of het heeft geleid tot een PV weet ik niet maar Wemeldinge riep ze eerst op om te vragen naar hun bedoeling en ik heb geen antwoord gehoord. Ze bleven midden in het vaarwater varen en dat was lastig voor een beroepsvaarder. En toen werd er even een speedboat gelanceerd vanaf een RP. Ook daarna vond ik ze niet echt rechts in het vaarwater varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl