Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 07 aug 2022 12:34 #1412723

Ik blijf het lastig vinden om de berekeningen te maken voor het passeren van het Fransche Gaatje/Vlielandebalg. Al meerdere keren de lesstof gelezen, maar het kwartje valt nog niet echt. Om het wellicht beter te kunnen begrijpen ... kan er iemand voor mij een voorbeeldberekening maken?
DE bedoeling is dus om van Harlingen naar Vlieland te varen (ja, niet in het echt voorlalsnog, maar in theorie). Passeren via de zeegaten zegt men dat dat te wild is, te hoge golven, veel stroming, etc. Maar via het Fransche Gaatje en de Vlielanderbalg moet je natuurlijk rekening houden met de waterhoogte. Maar ik begrijp nog niet helemaal hoe ik dat moet berekenen. Temeer daar ik wel de laag- en hoogwaterstanden van Harlingen en Vlieland te weten kan komen, maar de route onder de richel door valt daar dan tussen in. Hoe moet ik dan berekenen op tussen welke tijdstippen ik daar kan passeren? Mijn boot steekt 90 cm diep. Kan iemand voor mij een voorbeeldberekening maken? Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 07 aug 2022 14:46 #1412749

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Even vooropstellen dat iedere berekening maar een grove benadering is!!!

Een gemakkelijke manier (volgens mij) is:
De diepte van het FG is 70cm bij NAP, dus voor jouw bootje moet de waterstand minimaal NAP +20 zijn
Als het getij in het FG gelijk zou zijn aan dat van Vlieland(vandaag)
Dan heb je om 10h10 +20 - -87 = 107cm tekort. Bij HW om 16h20 heb je 74 - 20 = 54cm over
Gaan we dan met de 1/12 regel aan de slag. Het verval in dit tij (ieder tij is anders) is 74--87=161cm --> 1/12 ~~ 13.5cm
Het laatste uur komt er nog 1/12 aan wter bij, dus een uur voor HW heb je dan nog 54-13.5=40.5cm speling. Twee uur voor HW is er 1/12+2/12=40.25cm minder dus nog 54-40.25=13.75cm speling. Drie uur voor HW komt dan neer op een tekort van 26.5cm. Even met de natte vinger betekent dit dat 2h15 voor HW vlieland (dus 14h05) je er schuivend overheen kan.

Helaas is het getij in het FG NIET gelijk met vlieland. Dus doen we precies dezelfde excersitie nog eens voor Harlingen.

Mag je zelf doen :) (Ik kom uit op ongeveer 2h50 voor HW Harlingen is 14h13)

Het FG ligt tussen Vlieland en Harlingen, maar wel véél dichter bij Vlie. Laten we zeggen dat je dus om 14h08 er schurend overheen kan.

Vervolgens nog eens hetzelfde voor ná HW, en je kijgt het tijvenster voor dit tij. En denkerom ieder tij is anders.
In het hele verhaal zitten nog al wat aannames en afrondeningen. (De 1/12 regel is maar een benadering, het getij houd zich zelden precies aan het boekje etc.) Verkijk je dus niet op de schijn nauwkeurigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 07 aug 2022 15:47 #1412763

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5949
Buiten de berekening om is er ook nog op en afwaai van het wad, dan komt er zomaar 20 cm of meer bij of af
afhanlijk van de hoeveelheid wind, bij westen wind waait het op , en bij oostenwind waait het af.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 08 aug 2022 15:25 #1413052

Dat ga ik eens even op me in laten werken. Bedankt voor de berekening rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 08 aug 2022 19:14 #1413130

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
peter1 schreef :
Buiten de berekening om is er ook nog op en afwaai van het wad, dan komt er zomaar 20 cm of meer bij of af
afhanlijk van de hoeveelheid wind, bij westen wind waait het op , en bij oostenwind waait het af.

PRecies. Altijd even de vuurtoren vragen wat de wijzigingen op het astronomisch getij zijn.

En niet te krap rekenen. Een bodemspeling van 0 kan je duur te staan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 08 aug 2022 21:00 #1413193

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Tja, het resultaat van deze berekening is helaas meestal dat je niet met stroom mee vanuit Harlingen kan vertrekken (namelijk op HW), tezamen met genoeg water overhouden op het FG.

Op de terugweg daarintegen, kan het eigenlijk altijd voor dit soort boten.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 09 aug 2022 04:13 #1413213

Rooie Dirk rekent het al even voor met de 1/12e-regel.
Het kan nog simpeler met de regel van 2:
Met half tij kan je er wel over.
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 09 aug 2022 05:37 #1413217

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
daan1508 schreef :
Tja, het resultaat van deze berekening is helaas meestal dat je niet met stroom mee vanuit Harlingen kan vertrekken (namelijk op HW), tezamen met genoeg water overhouden op het FG.

Op de terugweg daarintegen, kan het eigenlijk altijd voor dit soort boten.
In de praktijk kan je dan vaak ook beter heen via molenrak naar het inschot, zodat je rond HW bij het gasplatform bent. Is wel stroom tegen op het molenrak, maar daar stroomt het veel minder dan langs de pollendam en blauwe-slenk. (Met 90cm diepgang kan je dan rechtuit van Harlingen naar het platform)
Platform links laten liggen en dan recht op de vuurtoren van Vlie aan :) Maar dat is een beetje meer gevorderd wadzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 16 aug 2022 10:15 #1415173

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
rooiedirk schreef :
daan1508 schreef :
Tja, het resultaat van deze berekening is helaas meestal dat je niet met stroom mee vanuit Harlingen kan vertrekken (namelijk op HW), tezamen met genoeg water overhouden op het FG.

Op de terugweg daarintegen, kan het eigenlijk altijd voor dit soort boten.
In de praktijk kan je dan vaak ook beter heen via molenrak naar het inschot, zodat je rond HW bij het gasplatform bent. Is wel stroom tegen op het molenrak, maar daar stroomt het veel minder dan langs de pollendam en blauwe-slenk. (Met 90cm diepgang kan je dan rechtuit van Harlingen naar het platform)
Platform links laten liggen en dan recht op de vuurtoren van Vlie aan :) Maar dat is een beetje meer gevorderd wadzeilen.

Ik heb dit jaar wel wat meer routes buiten de tonnen uitgeprobeerd. ZOrak/Molenrak allemaal wel gezien.
Maar recht over de plaat: dat moet er nog van komen. Rondom de Richel heb ik wel recht over proberen te steken, maar daar zaten toch wat mosselbanken in de weg :).
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 16 aug 2022 11:30 #1415204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
daan1508 schreef :
Ik heb dit jaar wel wat meer routes buiten de tonnen uitgeprobeerd. ZOrak/Molenrak allemaal wel gezien.
Maar recht over de plaat: dat moet er nog van komen.

Een tijd geleden (2012, geloof ik) ben ik een paar uur voor HW uit Harlingen vertrokken en ben ik, na een tijdje de Molenrak-tonnen te hebben gevolgd, min of meer dwars doorgestoken naar het Gaseiland langs het Inschot. Dat ging prima. Er was bij aankomst bij het doorsteekje naar de Vlielanderbalg nog genoeg water om zonder vastlopen Vlieland-Haven te bereiken met 80 cm. diepgang.

Maar ja; dat was toen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 16 aug 2022 12:12 #1415219

Wadloper schreef :
daan1508 schreef :
Ik heb dit jaar wel wat meer routes buiten de tonnen uitgeprobeerd. ZOrak/Molenrak allemaal wel gezien.
Maar recht over de plaat: dat moet er nog van komen.

Een tijd geleden (2012, geloof ik) ben ik een paar uur voor HW uit Harlingen vertrokken en ben ik, na een tijdje de Molenrak-tonnen te hebben gevolgd, min of meer dwars doorgestoken naar het Gaseiland langs het Inschot. Dat ging prima. Er was bij aankomst bij het doorsteekje naar de Vlielanderbalg nog genoeg water om zonder vastlopen Vlieland-Haven te bereiken met 80 cm. diepgang.

Maar ja; dat was toen..

Op die vlaktes verandert niet zoveel hoor.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 16 aug 2022 12:18 #1415222

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
It Paradyske schreef :
Op die vlaktes verandert niet zoveel hoor.

Dat vraag ik me af. Het lijkt inderdaad mee te vallen, maar in essentie is die zone een soort uitgestrekt wantij, waar weinig stroom staat en dus veel slib kan bezinken.

Ik kan me de tijd nog herinneren dat je vanuit Kornwerderzand, via een diepe geul, gewoon rechtdoor naar het Inschot kon.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 12:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeeldberekening voor passeren Fransche Gaatje 17 aug 2022 18:43 #1415729

Tegenwoordig gaan wij wanneer we vanuit Makkum naar Vlieland varen, na passeren van het Inschot, eigenlijk bijna altijd in een rechte lijn direct over de plaat. Tenzij het weer te onstuimig is. Er is overal harde bodem en nagenoeg geen verandering van diepte over het hele traject. Bij een goede timing rond hoog water staat over het hele traject normaal gesproken minimaal zo’n 1,50m water.

Heb je de QuickTide app al? Maakt je wel een beetje lui, maar geeft een schat aan informatie mbt de waterstanden en ondieptes en tegenwoordig ook info mbt de te verwachten op- of afwaaiing. Daarmee moet het zeker lukken de passage van het Franse Gaatje te plannen. Een beetje kennis vergaren van de achterliggende theorie is altijd nuttig natuurlijk.


Laatst bewerkt: 17 aug 2022 18:57 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl