Met een "GIS-neus" gesproken en de conclusie is dat de gegevens van ons (Rijkswaterstaat) op dit moment niet consistent zijn. Vermoedelijk een traagheidseffect: als een boei verlegd wordt, wordt dat 's avonds verwerkt in de interne databases en - eraan gekoppeld - in de dataset "vaarweg markeringen drijvend".
De (I)ENC tegel waar de boei op staat wordt wekelijks bijgewerkt, maar daar lijkt voor wat betreft de wijziging van de posities van EL A en EL B langer tussen te zitten.
Alle routes via welke de dataset openbaar gemaakt worden zijn consistent, alle routes via welke de ENC's openbaar gemaakt worden ook. Maar op dit moment komen de posities van EL A en EL B in de verschillende systemen niet overeen.
De dataset is de met de werkelijkheid kloppende informatie. Dat heeft Knoet zaterdag kunnen bevestigen.
Kaartviewer met de dataset markeringen drijvend (rechts van de link voor de WMS "Voeg aan kaart toe" kiezen, dan zijn alle objecten te bevragen):
maps.rijkswaterstaat.nl/datare...e1-9624-fee9b784138c
Kaartviewer met de ENC's:
maps.rijkswaterstaat.nl/geoweb...art_Viewer.Webviewer
Het verschil is duidelijk, zie rechts de molens bij de Rotterdamse Hoek.
Ik heb contact gehad met Klaas Jan, de organisatie van de 24-uurs gaat ermee aan de slag.