Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Duits onderzoek van een schifsunfall

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 18:22 #1451126

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
Shebee schreef :
holrobert schreef :
Grootste fout was het überhaupt vertrekken bovenlangs met zo’n scheepje, uitrusting, ervaring en bemanning.

Is / wordt de schipper nog vervolgd voor dood door schuld ?

Is in ieder geval niet het doel van zo'n onderzoek dat er vervolgd wordt.
Er varen daar wel meer kleine bootjes rond, ook buitenom. Ervaring krijg je alleen door te varen, het is mij wat te makkelijk om zo over deze schipper te oordelen. Hij dach het allemaal goed gedaan te hebben....

En de schipper draagt dit de rest van zn leven mee.. weet niet hoe zwaar dat weegt..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 18:36 #1451128

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Het hele voorval is vreselijk, voor iedereen die betrokken is, en de schipper draagt dit inderdaad de rest van zijn leven met zich mee.

En ik zeg ook niet dát de schipper vervolgd moet worden, vroeg me alleen af óf de schipper mogelijk vervolgd wordt. Dat is namelijk niet ongebruikelijk (in Nederland), en begrijpelijk als je leest wat 'dood door schuld' inhoudt:

Volgens de wet is iemand, aan wie de dood van een ander te wijten is, strafbaar met dood door schuld. Dit houdt dus in dat er iemand is overleden door een handeling (of nalaten) van de veroordeelde, terwijl de veroordeelde dat te verwijten valt. Dit kan zijn doordat hij onvoorzichtig of roekeloos is geweest.

Zoals dood door schuld beschreven is in de wet, is er dus enkel verwijtbaarheid nodig. Voor een veroordeling hoeft niet te worden bewezen dat de dood van de ander opzettelijk is bewerkstelligd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 18:39 #1451130

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Ankeraar32 schreef :
Ik wist niet dat er zo'n lus aanzit, maar dat is bij mijn Bolero dus inderdaad het geval

Die lus is ook gemarkeerd, maar ik kan me voorstellen dat je als redder die lus niet zo gemakkelijk te pakken hebt onder slechte omstandigheden
Deze lus hoort aan de voorkant van het drijflichaam te zitten, op oudere modellen met een stukje band wat je zo los kan trekken, op nieuwere modellen met een stukje klittenband. Beide zie ik niet meer op jouw foto's dus wellicht iets om toch even aandacht aan te geven. Het belang hiervan is evident als je het onderzoeksrapport leest.

Bij de blauwe pijlen zitten ook nog een paar lusjes, maar die zijn maar met een naadje vastgezet en niet erg sterk
Op deze foto is niet te zien waar deze lussen zitten maar het lijkt op de lusjes voor de kruisband. De kruisband is inderdaad niet zo sterk dat je een natte drenkeling daaraan uit het water kan zeulen. Maar de lusjes kunnen ook een andere functie hebben, zo niet te beoordelen
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 18:40 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 18:44 #1451132

In bijlage 4 van het onderzoek zie ik dat er blijkbaar met vesten van het zelfde type en fabricage jaar trekproeven zijn uitgevoerd.

In lengte richting max kracht 0,82 kN en in diagonale richting max 0,56 kN. Dat lijken me geen slechte waarden.

Toch geeft de BSU bij aanbevelingen aan dat Secumar de verbindigen tussen harnas en blaasbalg eens zou moeten onderzoeken of dat beter kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 18:53 #1451135

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Eens, dat is precies de waarde van dit soort onderzoeken: wat kunnen we ervan leren en welke ontwerpuitgangspunten (sterkte bevestigingsogen?) moeten misschien bijgesteld worden. Al is dat zeker niet de kern van de onderzoeksbevindingen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 19:29 #1451142

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Ankeraar32 schreef :
Bij de blauwe pijlen zitten ook nog een paar lusjes, maar die zijn maar met een naadje vastgezet en niet erg sterk lijkt mij.

De reden van het afbreken van de knopen is natuurlijk dat de ogen bij de 150N vesten in kwestie in het plastic zaten. Dat de onderzoekers daar vreemd van opkijken vind ik niet gek. Aan een zwak plastic drijflichaam ga je niet aan trekken.

Bij de bolero zitten de ogen in elk geval in het lint. Hier zit ook een gestikte knoop in, maar die is wel beter dan bij het probleemvest. Daarmee is het lint nagenoeg vormgesloten i.p.v. een krachtgesloten oplossing. De kracht gaat dus rond in het lint en is de sterkte beter in te schatten met testen. En dat is, blijkt hier, geen luxe.
De hijslus, die los ligt, hoort natuurlijk vastgemaakt om aan de bovenzijde, daarvoor is klitteband voorzien bij de Bolero.

Voor je je vest weer aan boord legt zou ik deze weer vastzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 19:32 #1451143

rooiedirk schreef :
Frank Jan schreef :
Dag ZF-ers,
Zeer interessant! Zijn er ook in Nederland zulke verslagen te vinden? Bij verschillende incidenten op zee is het erg interessant te lezen waardoor het uiteindelijk komt.
Groet,
Frank Jan
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart#eyJoYXNvYmplY3RzIjpbXSwiYW55a2V5d29yZCI6W10sInR5cGUiOiJsaXN0IiwiZmFjZXRzIjp7fX0=
ook de engelsen houden goede onderzoeksrapporten bij. www.gov.uk/maib-reports
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 19:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 19:36 #1451144

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Shebee schreef :
holrobert schreef :
Grootste fout was het überhaupt vertrekken bovenlangs met zo’n scheepje, uitrusting, ervaring en bemanning.

Is / wordt de schipper nog vervolgd voor dood door schuld ?

Is in ieder geval niet het doel van zo'n onderzoek dat er vervolgd wordt.
Er varen daar wel meer kleine bootjes rond, ook buitenom. Ervaring krijg je alleen door te varen, het is mij wat te makkelijk om zo over deze schipper te oordelen. Hij dach het allemaal goed gedaan te hebben....

Nou... Ik ben eens met NW 6-7 van Scheveningen naar het Slijkgat gevaren. Aan de reakties van verkeerspost Scheveningen en Sectro Maasmond te merken, was dat zeker geen normale gang van zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 20:09 #1451152

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Als dat W of ZW geweest was had je ook stevige grondzeeën in het Slijkgat kunnen meemaken. Bij NW kan je afhankelijk van het tij net voldoende beschutting van de banken hebben. Ik zou het niet opzoeken iig, maar je hebt je vest niet nodig gehad gelukkig :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 20:36 #1451155

De vesten hier eens bekeken.
Bij de XM 150N vestjes is de blaas een integraal onderdeel van het vest, en zit dus heel degelijk aan het harnas vast. Geen probleem lijkt me.




De Plastimo Pilot daarentegen heeft een losse blaas, die bovenaan met een eenvoudig stiksel vast zit, en onderaan zit de harnasband door het vest.
Beslist geen constructie om een drenkeling aan op



te tillen.

Maar ja, in zo'n wilde zee ben je als reddingsbootbemanning ook erg beperkt en ben je al blij als je iets te pakken hebt...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 22:26 #1451177

En uiteindelijk is de zeilster dankzij het knipperlicht aan haar zwemvest om 21:22 ontdekt.

En de schipper pas om 21:00 met behulp van een zoekpatroon van de helicopter vanaf de vindplaats van de zeilster. De zeilster gaf bij haar redding aan de schipper gehoord te hebben.

Dus toch wel handig zo’n lichtje aan je vest!
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 08:43 #1451399

Heeft iemand de beschikking over een trekbank met meetvoorzieningen? Dan stel ik mijn lekke Bolero ter beschikking om de verbinding tussen luchtkamer en harnas destructief te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 08:47 #1451401

Ik denk dat een unster tot 25 kg al voldoende is...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 13:51 #1451442

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Ik lees misschien niet goed.... maar wat ik mis is dat er niks over zeilvoering wordt gezegd.

De boot is in een golfdal dwars gezet/ gaan loeven lees ik.
Het voeren van alleen een grootzeil bij achterlijke wind draagt daar aan bij.
Ik ga bij zulke omstandigheden bij voorkeur alleen op een voorzeil het zeegat in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 15:55 #1451457

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
Een boot van 7 m met (brekende) golven van 2m ( las ik toch goed) laat de boot surfen, waar de boot door de geringe lengte surfend vanaf de golf uitbreekt.
Kansloos, op zijn kant de rest is afwachten.


Heb dit diverse malen met een kajak gedaan, daar kun je steunen op/ in de golf en stuiter je voort, een zeilboot lukt dat dus niet..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 16:13 #1451459

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Waterblok schreef :
Ik lees misschien niet goed.... maar wat ik mis is dat er niks over zeilvoering wordt gezegd.

De boot is in een golfdal dwars gezet/ gaan loeven lees ik.
Het voeren van alleen een grootzeil bij achterlijke wind draagt daar aan bij.
Ik ga bij zulke omstandigheden bij voorkeur alleen op een voorzeil het zeegat in.

Wordt wel aangehaald in het onderzoek dat het wegrollen van de fok een ongelukkige keuze was. Tevens werd gemeld dat de motor mee laten lopen zorgt voor meer snelheid in de golfdalen, nu vielen ze stil.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 18:24 #1451475

Erikdejong schreef :
rooiedirk schreef :
Frank Jan schreef :
Dag ZF-ers,
Zeer interessant! Zijn er ook in Nederland zulke verslagen te vinden? Bij verschillende incidenten op zee is het erg interessant te lezen waardoor het uiteindelijk komt.
Groet,
Frank Jan
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart#eyJoYXNvYmplY3RzIjpbXSwiYW55a2V5d29yZCI6W10sInR5cGUiOiJsaXN0IiwiZmFjZXRzIjp7fX0=
ook de engelsen houden goede onderzoeksrapporten bij. www.gov.uk/maib-reports

Ook wat de OVV in Nederland rapporteert kan leerzaam zijn. www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 11 jan 2023 18:26 #1451477

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
keeszeiler schreef :
Erikdejong schreef :
rooiedirk schreef :
Frank Jan schreef :
Dag ZF-ers,
Zeer interessant! Zijn er ook in Nederland zulke verslagen te vinden? Bij verschillende incidenten op zee is het erg interessant te lezen waardoor het uiteindelijk komt.
Groet,
Frank Jan
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart#eyJoYXNvYmplY3RzIjpbXSwiYW55a2V5d29yZCI6W10sInR5cGUiOiJsaXN0IiwiZmFjZXRzIjp7fX0=
ook de engelsen houden goede onderzoeksrapporten bij. www.gov.uk/maib-reports

Was dat al niet eerder vermeld?
JB

Ook wat de OVV in Nederland rapporteert kan leerzaam zijn. www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 14 jan 2023 13:25 #1451994

Ik heb mijn Bolero vest getest door de verschillende (witte) bandjes waarmee het drijflichaam aan het harnas vast zit de belasten. Behalve het donkerkleurige bandje met Lift Here er op braken ze met minimale belasting los en scheurden ogen uit de bandjes en drijflichaam.

Dat Lift Here bandje zit bij de Bolero toch aardig verstopt en is wellicht niet gemakkelijk vindbaar voor een redder om als eerste te pakken. Zeker niet onder de omstandigheden die in het onderzoek genoemd worden. Als de redder dan aan een wit bandje trekt is de kans dat die los schiet groot.

Op zoek dus maar naar een reddingsvest met een betere bevestiging van drijflichaam aan harnas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 14 jan 2023 13:38 #1452000

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Hoe heb je getest? Ouderdom vest?

Dat Lift Here bandje zit bij de Bolero toch aardig verstopt
Zoals al eerder gezegd, dit hoort door een bandje of met klittenband voorop het drijflichaam vast te zitten. Als dat niet het geval is beoordeel ik dat als een gebrek aan onderhoud en niet als een tekortkoming van het vest.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl