Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Duits onderzoek van een schifsunfall

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 18:26 #1450872

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Vandaag werd ik door de pressesprecherin van de DGZRS op een onderzoeksbericht van de bundesstelle für seeunfälle geattendeerd. (www.bsu-bund.de/DE/Home/homepage_node.html)
Een zeiljacht gekenterd in de Accumer Ee met 1 dode tot gevolg.
www.bsu-bund.de/DE/Publikation...llberichte_node.html
Een beetje duits maar zeer het lezen waard. Vooral de conclusies over de reisvoorbereiding, de reddingvesten en het Sbf See (soort vaarbewijs) geven te denken.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 18:29 door Shebee. Reden: Link ipv pdf toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 19:19 #1450880

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
De samenvatting is al niet mis...

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 19:21 #1450881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
HTTP Status 404



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 19:32 #1450884

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Zegt ie daar vrij standaard, even doorklikken naar untersuchungsberichten. 2e link werkt wwel.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 19:32 #1450885

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Informatief maar akelig om te lezen, vooral het detail in de verslagen van de twee overlevenden.

Ik ken de Accummer Ee, sowieso al een lastig gat om aan te lopen (dun en veranderlijk/onbetrouwbaar betond) en met Noord 6 tegen de Eb in gewoon niet te bevaren (dicht met brekers, ook over de geul, relatief schaarse kleine betonning lastig of niet meer te zien). Waarvan akte dus, met rampzalige gevolgen.

Sterk naar voren komt ook de ernstige beperking van een smartphone met touchscreen als enig middel om alarm te slaan (als je er mee in het water beland, ook al zit deze in een waterdichte hoes oid).
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 19:49 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 19:54 #1450890

Wat mij opviel waren de reddingsvesten die niet goed om zaten. Geen kruisbanden vermoed ik.

Niet goed verder gelezen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 20:16 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 20:06 #1450899

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
It Paradyske schreef :
Wat mij opviel waren de reddingsvesten die niet goed om zaten. Geen kruisbanden vermoed ik.
Klopt niet, de drijflichamen zijn van de gordels afgescheurd, bij de dode tijdens de bergingspoging, bij de anderen toen ze kort onder het schip raakten. Zie ook de fotos na testen bij Secumar
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 20:12 #1450902

Shebee schreef :
It Paradyske schreef :
Wat mij opviel waren de reddingsvesten die niet goed om zaten. Geen kruisbanden vermoed ik.
Klopt niet, de drijflichamen zijn van de gordels afgescheurd, bij de dode tijdens de bergingspoging, bij de anderen toen ze kort onder het schip raakten. Zie ook de fotos na testen bij Secumar

Je hebt gelijk, zover was ik niet gekomen in het verslag.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 20:20 #1450904

Toch mijn vesten nog een keer checken hoe daar de blazen vastzitten. De bevestigingen in dat rapport lijken wel erg knullig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 20:39 #1450908

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Ze zeggen ook redelijk nadrukkelijk dat dit niet alleen bij Secumar het geval hoeft te zijn.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 08 jan 2023 22:03 #1450923

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Shebee schreef :
Zegt ie daar vrij standaard, even doorklikken naar untersuchungsberichten. 2e link werkt wwel.

Ja, daar kwam ik ook achter, maar in de ZF app kan je niet je bericht nog wijzigen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 08:37 #1450955

Het lijkt er op dat de (lekke) Secumar Bolero 275 N op dezelfde wijze is geconstrueerd als de Ultra vesten uit de testen.

Ik sta op het punt een nieuwe te kopen en vraag me dus af of er nog verbeteringen zijn of worden doorgevoerd aan reddinsgsvesten, al dan niet van Secumar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 13:21 #1451032

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Ik denk niet dat je hier nu zorgen over moet maken. In het rapport staat ook dat dit schadebeeld erg uitzonderlijk is en nog niet eerder is waargenomen. Daarnaast heeft Secumar een prima reputatie als het gaat over de degelijkheid van de producten en de zorgvuldigheid waarmee ze produceren. En het tragische verdrinken van de derde zeiler is niet direct te relateren aan de opgetreden schades, alhoewel dat volgens mij ook niet volledig uit te sluiten is. Het is eerder zo dat ondanks de opgetreden schades er toch twee zeilers hebben kunnen overleven dankzij hun vesten. Al is mij niet duidelijk geworden welke vesten van welke zeilers nu schade hadden.

Wat mij wel opviel is dat de Duitse redders blijkbaar hebben staan trekken aan het drijflichaam van het vest van de (dan al) overleden zeiler. Terwijl de lus waaraan de mag en kunt trekken duidelijk gemarkeerd is met 'LIFT' én ik verwacht dat deze mensen goed weten hoe reddingsvesten in elkaar zitten. Wat daar nu precies gebeurd is blijft raadselachtig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 14:00 #1451039

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
ilCigno schreef :
Ik denk niet dat je hier nu zorgen over moet maken. In het rapport staat ook dat dit schadebeeld erg uitzonderlijk is en nog niet eerder is waargenomen. Daarnaast heeft Secumar een prima reputatie als het gaat over de degelijkheid van de producten en de zorgvuldigheid waarmee ze produceren. En het tragische verdrinken van de derde zeiler is niet direct te relateren aan de opgetreden schades, alhoewel dat volgens mij ook niet volledig uit te sluiten is. Het is eerder zo dat ondanks de opgetreden schades er toch twee zeilers hebben kunnen overleven dankzij hun vesten. Al is mij niet duidelijk geworden welke vesten van welke zeilers nu schade hadden.

Wat mij wel opviel is dat de Duitse redders blijkbaar hebben staan trekken aan het drijflichaam van het vest van de (dan al) overleden zeiler. Terwijl de lus waaraan de mag en kunt trekken duidelijk gemarkeerd is met 'LIFT' én ik verwacht dat deze mensen goed weten hoe reddingsvesten in elkaar zitten. Wat daar nu precies gebeurd is blijft raadselachtig.

Hoe oud waren die vesten ? Heb het in het verslag niet onmiddellijk terug gezien.
Dat zal ook een oorzaak kunnen zijn dat de verbindingen niet meer optimaal zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 14:49 #1451062

Ik wist niet dat er zo'n lus aanzit, maar dat is bij mijn Bolero dus inderdaad het geval

Die lus is ook gemarkeerd, maar ik kan me voorstellen dat je als redder die lus niet zo gemakkelijk te pakken hebt onder slechte omstandigheden en dat ze dan pakken waar ze bij kunnen. Ik heb diverse testen van reddingsvesten van de laatste jaren gevonden. Op de foto's van opgeblazen vesten zie ik er geen enkele met een zichtbare lus. Dus ja, ik maak me er eigenlijk wel zorgen over dat het vest afscheurt als het verkeerd gepakt wordt bij het redden. Je kunt ook gered worden door niet professionele redders die geen weet van die lus hebben (net als ik dus, hoewel ik meer dan 45 jaar op zee zeil.

Bij de blauwe pijlen zitten ook nog een paar lusjes, maar die zijn maar met een naadje vastgezet en niet erg sterk lijkt mij.



Laatst bewerkt: 09 jan 2023 14:51 door Ankeraar32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 15:45 #1451071

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Eh... Ik ben op blz 20, 3 van het reisverslag.

Met Noord 6-7 met zo'n snotje met hefkiel over open zee, niet de 10m lijn opzoeken (grondzeeën?), geen goede pakken aan.

Liefgierigheid (door helling wss) compenseren door de fok uit te rollen (en dus nog meer helling).

:sick: :sick: :sick:

Als ik t mag zeggen heb je daar met die wind met die boot niks te zoeken. Dan hoeft er verder niet veel mis te gaan.
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 15:46 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 16:30 #1451091

Dag ZF-ers,
Zeer interessant! Zijn er ook in Nederland zulke verslagen te vinden? Bij verschillende incidenten op zee is het erg interessant te lezen waardoor het uiteindelijk komt.
Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 16:33 #1451093

Joop66 schreef :
Eh... Ik ben op blz 20, 3 van het reisverslag.

Met Noord 6-7 met zo'n snotje met hefkiel over open zee, niet de 10m lijn opzoeken (grondzeeën?), geen goede pakken aan.

Liefgierigheid (door helling wss) compenseren door de fok uit te rollen (en dus nog meer helling).

:sick: :sick: :sick:

Als ik t mag zeggen heb je daar met die wind met die boot niks te zoeken. Dan hoeft er verder niet veel mis te gaan.

Absoluut, zo'n, zeegat dien je dan te mijden, en helemaal als de eb loopt.
Met zulk weer blijf je of in de haven, of ga je onderlangs.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 16:33 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:05 #1451104

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
ilCigno schreef :
Ik denk niet dat je hier nu zorgen over moet maken. In het rapport staat ook dat dit schadebeeld erg uitzonderlijk is en nog niet eerder is waargenomen. Daarnaast heeft Secumar een prima reputatie als het gaat over de degelijkheid van de producten en de zorgvuldigheid waarmee ze produceren. En het tragische verdrinken van de derde zeiler is niet direct te relateren aan de opgetreden schades, alhoewel dat volgens mij ook niet volledig uit te sluiten is. Het is eerder zo dat ondanks de opgetreden schades er toch twee zeilers hebben kunnen overleven dankzij hun vesten. Al is mij niet duidelijk geworden welke vesten van welke zeilers nu schade hadden.

Wat mij wel opviel is dat de Duitse redders blijkbaar hebben staan trekken aan het drijflichaam van het vest van de (dan al) overleden zeiler. Terwijl de lus waaraan de mag en kunt trekken duidelijk gemarkeerd is met 'LIFT' én ik verwacht dat deze mensen goed weten hoe reddingsvesten in elkaar zitten. Wat daar nu precies gebeurd is blijft raadselachtig.

Ik proefde in de ondertoon bij de onderzoers eigenlijk wat cynisme over het niet zo vaak voorkomen van zulke situaties. Uiteindelijk zijn de vesten van de overlevenden waarschijnlijk bij het onder de boot raken gescheurd door de kracht van de golf. Alle 3 vesten waren zwaar beschadigd.
De overledene moest aan boord gehaald worden in stevige zeegang, je hebt het niet altijd voor het kiezen waar je dan iemand vast pakt. Men vermoed ook dat deze persoon aan het wrak vast zat.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:15 #1451107

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Joop66 schreef :
Eh... Ik ben op blz 20, 3 van het reisverslag.

Met Noord 6-7 met zo'n snotje met hefkiel over open zee, niet de 10m lijn opzoeken (grondzeeën?), geen goede pakken aan.

Liefgierigheid (door helling wss) compenseren door de fok uit te rollen (en dus nog meer helling).

:sick: :sick: :sick:

Als ik t mag zeggen heb je daar met die wind met die boot niks te zoeken. Dan hoeft er verder niet veel mis te gaan.

Staat deels ook in de conclusie, dat ze beter met de fok ipv het grootzeil hadden kunnen varen. Motor standby was nog beter geweest. Grootste fout die de schipper volgens mij maakte was het tijdstip van vertrek, je vaart eigenlijk met aflopend water van Norderney en zorgt dat je met de vloed binnenloopt. In Duitsland wordt veel waarde aan papiertjes toegekend, helaas moesten de onderzoekers vaststellen dat de dingen die er toe doen, niet behandeld worden (omgang met zeegaten en zo).
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:33 #1451111

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tony2920 schreef :
Hoe oud waren die vesten ? Heb het in het verslag niet onmiddellijk terug gezien.
Dat zal ook een oorzaak kunnen zijn dat de verbindingen niet meer optimaal zijn.
\

2017 & 2018

Die vesten zijn denk ik prima. Het is verwonderlijk dat je een drenkelink, met water wel 150-180Kg, aan het drijflichaam optilt????

Je probeert altijd de gordel of banden te pakken, als dat mogelijk is. is dat niet mogelijk, moet je m.i. niet gaan klagen over een defect vest.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 17:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:46 #1451118

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Grootste fout was het überhaupt vertrekken bovenlangs met zo’n scheepje, uitrusting, ervaring en bemanning.

Is / wordt de schipper nog vervolgd voor dood door schuld ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:53 #1451120

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
holrobert schreef :
Grootste fout was het überhaupt vertrekken bovenlangs met zo’n scheepje, uitrusting, ervaring en bemanning.

Is / wordt de schipper nog vervolgd voor dood door schuld ?

Is in ieder geval niet het doel van zo'n onderzoek dat er vervolgd wordt.
Er varen daar wel meer kleine bootjes rond, ook buitenom. Ervaring krijg je alleen door te varen, het is mij wat te makkelijk om zo over deze schipper te oordelen. Hij dach het allemaal goed gedaan te hebben....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:58 #1451122

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Dat van die ervaring ben ik met je eens maar je hebt als schipper ook een formele verantwoordelijkheid naar bemanning en schip toe. ‘Denken het goed gedaan te hebben’ vrijwaart je daar niet van als je zo’n catastrofale (serie van) fout(en) maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duits onderzoek van een schifsunfall 09 jan 2023 17:59 #1451123

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Frank Jan schreef :
Dag ZF-ers,
Zeer interessant! Zijn er ook in Nederland zulke verslagen te vinden? Bij verschillende incidenten op zee is het erg interessant te lezen waardoor het uiteindelijk komt.
Groet,
Frank Jan
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12061/scheepvaart#eyJoYXNvYmplY3RzIjpbXSwiYW55a2V5d29yZCI6W10sInR5cGUiOiJsaXN0IiwiZmFjZXRzIjp7fX0=
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl