Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De 24uurs en onverantwoorde toplichten

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:24 #1505627

Om de discussie in het 24uurstopic niet verder te vervuilen even een apart topic over de verlichting.

In het 24uurstopic vraagt ZoZ zich verbaasd af of er in 2008 al led-lampjes bestonden.

Nu heb ik in 2007 de 24uurs gevaren met een Plastimo ledvervanger in de Hella armatuur.
Het resultaat was dramatisch; wit licht van voren en boze tegenliggers.
Ik heb daarna een Lopolight erop gezet.

Over die ervaringen heb ik een artikel in de Zilt geschreven, zie vanaf pag 34.

Bijlage:

Bestandsnaam: 2008-zilt22-2.pdf
Bestandsgrootte:4,001 KB


De leveranciers reageren ook in het artikel. Komt erop neer dat ze weten dat het niet deugt.
We weten dus al 15 jaar dat sommige ledlampen er een potje van maken.
Er zullen ondertussen iets betere versies bestaan, maar zolang er geen vertikale monofilament led in zit zal het overstralen. Iets met natuurkunde-wetten.

Wij hebben deze 24uurs 3 keer serieus moeten uitwijken omdat niet te zien was of een boot op ons af kwam en onder welke hoek. Alleen vuil-wit licht over 20 a 30 graden te zien.

Aannemend dat van de 355 deelnemers iedereen wel 3 keer zoiets had onderweg betekent dat dat er ruim duizend keer zulke situaties zijn voorgekomen.
Volstrekt overbodig, alleen vanwege verkeerde zuinigheid worden flinke risico's genomen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:41 #1505629

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 933
Ik heb daarom op denk 20 cm na een aanvaring gehad.
En voeren we ook nog over bakboord.
Andere schipper had mij niet gezien en ik dacht dat hij voor mij uit voer.
Verder wel 5 andere twijfelgevallen gehad over de koers van anderen, maar die leidden slechts tot ergernis en niet direct tot gevaar.
Dit alles moet nog wel even rijpen in mijn gedachten, verdere deelname moet ik door die ...led lampjes nog maar eens heroverwegen.
Of jachtbuks mee en n schot hagel richting masttop.
Ben me echt het habbie babbie geschrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:44 #1505630

Als de koers niet duidelijk is door verkeerde verlichting dat is dat zeker iets om te melden BK. Hoe je dat doet is minder. Of dat nu led in oud armatuur is dat weet je niet. Dus in eerste instantie leek het zo dat je een oude discussie boven water haalt. Ik doe daar niet meer aan mee, heb urenlang de EU regelgeving bestudeerd, en dat was taai. Heb zelf een goedgekeurd led drielicht in de mast, en een gescheiden rood en groen licht aramatuur met vervangings led op de kajuit voor motorvaren. Erg tevreden over, goed licht, goede scheiding. Ik zeil de hele winter door ( ook? ) en regelmatig in het donker.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:44 #1505632

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6781
het is niet alleen zuinigheid maar ook luiheid van sommige schippers, twee weken geleden liggend in lauwersoog zie ik van een buurboot rood en groen in zn toplicht aan bakboord zijde.
heb de beste man even op de hoogte gebracht en de reactie was , oo dat is al een paar jaar zo.
sommigen interesseert het geen ene malle moer.
stop met wachten , doe het gewoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:50 #1505635

Zwaardopzee schreef :
Als de koers niet duidelijk is door verkeerde verlichting dat is dat zeker iets om te melden

Ga jij nou ergens anders spelen. Je hoort en leest hier de ervaringen van mensen die het meegemaakt hebben. Daar hoor jij niet bij.

De regels zijn ook duidelijk: een armatuur en de lamp erin dienen SAMEN een certificaat van goedkeuring hebben, en een Wheelmark.
Alle andere dingen zijn niet toegestaan. Punt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 17:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:56 #1505638

Dat weet jij niet of ik dat meemaak, of meegemaakt heb. Dus ik maak zelf wel uit of ik reageer je noemt tenslotte mijn naam in je draadje. En: je conclusie is fout. Beroepsvaart en pleziervaart uit elkaar halen thomas.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 17:59 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 17:57 #1505641

b100 schreef :
het is niet alleen zuinigheid maar ook luiheid van sommige schippers, twee weken geleden liggend in lauwersoog zie ik van een buurboot rood en groen in zn toplicht aan bakboord zijde.
heb de beste man even op de hoogte gebracht en de reactie was , oo dat is al een paar jaar zo.
sommigen interesseert het geen ene malle moer.

ik denk dat dat inderdaad zo is , het boeit ze niet. Inmiddels is aan dit onderwerp zoveel getest en over geschreven en BK haalt het maar weer eens goed na voren aanleiding 24 uurs.

Maar mensen die het niet boeit zullen het allemaal wel lekker best vinden zo. :(
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 18:00 #1505642

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5991
Zwaardopzee schreef :
Dat weet jij niet of ik dat meemaak, of meegemaakt heb.

Geef daar dan eens duidelijkheid over. Wat mij betreft ben je voorlopig alleen maar aan het zuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 18:10 #1505650

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8584
Hella verkoopt navigatielichten zonder keurmerk, met BSH-keurmerk en met Wheelmark.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 18:15 #1505653

Samenvatting Aanwijzing binnenvaart - Wetten.nl
Deze aanwijzing bevat regels voor het OM en de politie ten behoeve van de strafrechtelijke handhaving van de belangrijkste wet- en regelgeving op het gebied van de scheepvaart op de binnenwateren (beroeps- en recreatievaart).
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 18:22 #1505656

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2759
Beetje slaap te kort nog Baasklus ? Of zit je iets dwars met ZoZ ?

On topic: probleem lijkt me helder, en ik herken het: ronduit gevaarlijk.

Maar de vraag is: hoe ga je als organistie afdwingen dat iedereen met goedgekeurde, heldere, duidelijke, alle sectoren onderscheidende (inclusief 0 graden) verlichting vaart? En dan niet alleen vanwege led-vervangingslampen, maar ook omdat geimproviseerde bende onderweg stuk gaat, accu's leeg gaan, mensen een 5W lampje in een 25W lantaarn stoppen etc. etc.

Ik zou het niet weten:

- onmiddelijke DSQ als iemand het ziet ? wat voor discussie (wel goed, niet goed, beetje goed, ik was t niet) gaat dat wel niet opleveren ? En hoe krijg je die boot dan uit de wedstrijd ?
- vooraf certificaat laten zien (papieren tijger, zegt niets over de praktijk)
- CAMRace achtige keuringen: dan heb je volgend jaar de helft minder deelnemers
- AIS verplichten ? helpt alleen op de gestrekte rakken, niet bij boeironding in de buurt, veel te druk en verandering van koers en snelheid.
- of zoals nu, gewoon accepteren dat er af en toe een beun tussen vaart en extra goed opletten ? Het is tenslotte een toertocht met wedstrijdelement, dus het mes hoeft niet op dek.

Ook wel eens ergens in de 90-ties meegemaakt op de Kolibri 560, dat ik tegen mijn maat zei 'Het lijkt wel of het wat mistig is', en de zin nog maar net 5 tellen uitgesproken zie ik een rood licht en derdert er vrijwel direct op 10 meter afstand een grote Lemmer aak op tegenkoers voorbij. We waren terplekke afgezonken als dat mis was gegaan. Maar een eind opgeloefd om uit de directe lijn tussen de twee tonnen te gaan. Reglementair lampje en zó mistig ? Wie zal het zeggen. Pre-AIS, pre-radar tijdperk
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 18:30 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:33 #1505681

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7921
Zwaardopzee schreef :
Dat weet jij niet of ik dat meemaak, of meegemaakt heb. Dus ik maak zelf wel uit of ik reageer je noemt tenslotte mijn naam in je draadje. En: je conclusie is fout. Beroepsvaart en pleziervaart uit elkaar halen thomas.
Heeft niets, maar dan ook helemaal niets met beroeps- of pleziervaart te maken. Die termen komen überhaupt niet in de wet voor.

Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen? Natuurkunde maakt het onmogelijk om een goedwerkend vervangingsledje te maken dat voldoet in een gloeilamp armatuur. Kan niet. Niet met de huidige stand der techniek. Zodra er licht gegenereerd wordt buiten de hartlijn van het armatuur, heb je overstraling en ben je dus je sectorscheiding kwijt. De speciale ledarmaturen (AS34 oa) hebben niet vervangbare leds en een daarop ontworpen armatuur.

Een traditionele navigatielamp is ontworpen voor een verticale gloeidraad. Alleen daarmee heb je een correct lichtbeeld. Alleen daarmee heeft die lantaarn een goedkeur.

Ik ben blij te horen dat je de juiste 2kleur hebt. Ook fijn dat je gescheiden armaturen hebt voor je normale verlichting. Dat is al beter dan een 2 kleurenlicht.
Maar op het risico dat ik wederom een enorm verhaal krijg waarom je vooral niet het optimale lichtbeeld wilt hebben op je boot, vanwaar je vurige pleidooi voor foute lampjes?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:45 #1505686

Van onze forum sponsor rechts boven Klikker de klik

2 boeg lantaarns en een hek lantaarn incl wheelmark ; 3x 95 euro = 285,00
1x een aqua signal Klikker de klik 199,00 .

Bij elkaar 485,00 wie dat te duur vind moet of de boot verkopen of alleen met daglicht varen :evil:

Je mag verwachten dat na 15 jaar discusseren de laatste inmiddels zoveel hebben kunnen sparen dat deze discussies tot een ver verleden horen . :whistle:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:50 #1505687

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15504
Ook wij hebben verschillende keren flink moeten wijken, ook als we over BB voeren om de tegenliggers en koerskruisers op veilige afstand te laten passeren. Regelmatig was het lang onduidelijk of we “rood op rood” of “ groen op groen” zouden gaan. Vage grijze sectorscheiding over een brede hoek. Bij de boeirondingen ronduit ergerlijk en soms gevaarlijk.

Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat mensen, juist ZFers die alle informatie op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, stelselmatig de natuurwetten als onzin bestempelen of menen dat er iets nieuws op de markt is en dat wij, oudegedienden dat niet zouden weten/ negeren.
De test waar nog steeds naar wordt verwezen is niet zomaar in elkaar geflanst. Daar zitten behoorlijk wat uurtjes in, waren zo’n 75 toeschouwers aanwezig bij de test en hebben als beoordelingspanel telkens de conclusies genuanceerd op basis van wat ze zagen. Daarna is er in het donker een varende test gedaan, aangemeld bij RWS zelfs, met opnieuw mensen op de boot en op de wal die onafhankelijk van elkaar de lampen hebben beoordeeld. Later heeft het blad Zeilen eenzelfde test laten uitvoeren door een professional met meetapparatuur in een lab-opstelling.
Ik kan er met mijn boerenverstand niet bij dat dat nu wordt afgedaan als niet meer relevant en gezeur van oudgedienden.

Tijdens de 24uurs varen er 300+ schepen, waarvan veruit de meesten niet bepaald gratis waren rond met in de meeste gevallen 4 tot 7 a 8 mensen aan boord. En dan niet de moeite nemen een gloeidraadje te plaatsen of een echt ledarmatuur als je perse stroom wil besparen. Een beetje reddingsvest is duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:51 #1505688

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2759
boord en heklicht gebruik je toch alleen als je op de motor vaart (dus stroom zat) dus daar kun je gewoon je gloeipitten in je oude lantaanrs behouden. Ben je met 200 euro al klaar voor alleen een 3-kleur / ankerlicht: nauwelijks duurder dan een conventionele lantaarn waar ook af en toe nog een nieuw lampje in moet. No-brainer wat mij betreft.

Deel van de 24-uurs problematiek word (werd iig) ook veroorzaakt door gelegenheidsdeelnemers en kleine jachtjes die geen 3-kleur hebben en dan op het laatste moment wat moeten fabrieken om aan de 3-kleur eis te (denken te) voldoen. Dat is dus eigenlijk gewoon late/slechte voorbereiding en kun je wél afvangen met bijvoorbeeld een masttopfoto bij je inschrijving (zo maar een idee, hoewel ook weer eenvoudig te omzeilen natuurlijk).
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 19:55 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:53 #1505689

holrobert schreef :
boord en heklicht gebruik je toch alleen als je op de motor vaart (dus stroom zat) dus daar kun je gewoon je gloeipitten in je oude lantaanrs behouden. Ben je met 200 euro al klaar voor alleen een 3-kleur / ankerlicht: nauwelijks duurder dan een conventionele lantaarn waar ook af en toe nog een nieuw lampje in moet. No-brainer wat mij betreft.

Waar maar die led heb je nooit geen omkijken meer na tot ie stuk gaat . En stukker kleiner dan die oude knotsen met een gloeilamp erin . En snaar strak licht .

Maar hoeft niet dat is waar .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 19:58 #1505690

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7357
. CAMRace achtige keuringen: dan heb je volgend jaar de helft minder deelnemers

Zou goed zijn, rotte appels eruit.
En die komen wel terug met een gekeurd lampje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:02 #1505692

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2759
Ilex schreef :
. CAMRace achtige keuringen: dan heb je volgend jaar de helft minder deelnemers

Zou goed zijn, rotte appels eruit.
En die komen wel terug met een gekeurd lampje...

Mogelijk, kan ook zijn dat het op termijn het evenement in zijn huidige vorm en grootte de nek om draait.

En hebben die NvKZ vrijwilligers trek in al die logistiek ? Dat is nu in Lauwersoog nog enigszins te doen op één plek met een relatief beperkt aantal schepen. Doe dat eens in tig starthavens met in totaal honderden jachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:06 #1505696

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2759
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe groot is het probleem in aanvaringen? Ik snap de ergernis, ik snap de risico's, maar hoeveel aanvaringen gebeuren er werkelijk in de 24-uurs, en is dit meer/minder dan vroeger of in andere wedstrijden rond de boeien ? En is dit te wijten aan ondeugdelijke verlichting ?

Toen ik nog elk jaar meedeed (tot 2008 of daar in de buurt) was er elke editie wel één of twee keer een aanvaring met forse materiele schade. Hoe is dat nu ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:14 #1505699

Dat weten we niet. Het wordt niet gepubliceerd

Een aantal jaren geleden is bij boarderbas de halve boot ontdaan van scepters en hekstoel bij een aanvaring
Of dat met licht te maken had is mij onbekend
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 20:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:16 #1505700

Koezt schreef :
Zwaardopzee schreef :
Dat weet jij niet of ik dat meemaak, of meegemaakt heb. Dus ik maak zelf wel uit of ik reageer je noemt tenslotte mijn naam in je draadje. En: je conclusie is fout. Beroepsvaart en pleziervaart uit elkaar halen thomas.
Heeft niets, maar dan ook helemaal niets met beroeps- of pleziervaart te maken. Die termen komen überhaupt niet in de wet voor.
Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen?

Uitleg staat in een ander draadje. De regelgeving voor verlichtingsarmaturen moet tegenwoordig voldoen aan EU wetgeving, Nederlandse wetgeving verwijst daarnaar. Daarin is een onderscheid tussen recreatievaart en andere vaart en in sectoren vaargebied. Kort door de bocht: De wheelmark op zee en beroepsvaart,
minimaal een EC keurmerk op lampen bij recreatievaart. Ja! Dat onderscheid maakt EU wetgeving wel. En is bovenliggend. Het is moeilijk.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:21 #1505701

Zwaardopzee schreef :
Het is moeilijk.

Dat is geen reden om een wit naar voren schijnende lamp op je mast te zetten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:25 #1505703

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5152
holrobert schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe groot is het probleem in aanvaringen? Ik snap de ergernis, ik snap de risico's, maar hoeveel aanvaringen gebeuren er werkelijk in de 24-uurs, en is dit meer/minder dan vroeger of in andere wedstrijden rond de boeien ? En is dit te wijten aan ondeugdelijke verlichting ?

Toen ik nog elk jaar meedeed (tot 2008 of daar in de buurt) was er elke editie wel één of twee keer een aanvaring met forse materiele schade. Hoe is dat nu ?
Ik heb er één gezien, net na de finish, maar toen was het licht en de schade leek mee te vallen.

Het was mijn eerste 24 uurs, speciaal daarvoor vorig jaar een driekleuren lamp gemonteerd. Ik heb redelijk wat ervaring met in het donker varen, maar tot afgelopen weekend niet in een wedstrijd setting.

Vond ik eerst heel dat gedoe met verplichte driekleurenlamp wat overdreven, ben nu helemaal over naar 'kamp Baasklusje'.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:26 #1505704

Zwaardopzee schreef :
Koezt schreef :
Zwaardopzee schreef :
Dat weet jij niet of ik dat meemaak, of meegemaakt heb. Dus ik maak zelf wel uit of ik reageer je noemt tenslotte mijn naam in je draadje. En: je conclusie is fout. Beroepsvaart en pleziervaart uit elkaar halen thomas.
Heeft niets, maar dan ook helemaal niets met beroeps- of pleziervaart te maken. Die termen komen überhaupt niet in de wet voor.
Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen?

Uitleg staat in een ander draadje. De regelgeving voor verlichtingsarmaturen moet tegenwoordig voldoen aan EU wetgeving, Nederlandse wetgeving verwijst daarnaar. Daarin is een onderscheid tussen recreatievaart en andere vaart en in sectoren vaargebied. Kort door de bocht: De wheelmark op zee en beroepsvaart,
minimaal een EC keurmerk op lampen bij recreatievaart. Ja! Dat onderscheid maakt EU wetgeving wel. En is bovenliggend. Het is moeilijk.

Ik heb net hier boven ergens voor gerekend dat als je AL je navigatie verlichting 4 lantaarns in LED wil uitvoeren incl wheelmark je 485 euro kost.

Wat is moelijk waarmee je afsluit?
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 20:44 #1505705

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7357
holrobert schreef :
Ilex schreef :
. CAMRace achtige keuringen: dan heb je volgend jaar de helft minder deelnemers

Zou goed zijn, rotte appels eruit.
En die komen wel terug met een gekeurd lampje...

Mogelijk, kan ook zijn dat het op termijn het evenement in zijn huidige vorm en grootte de nek om draait.

En hebben die NvKZ vrijwilligers trek in al die logistiek ? Dat is nu in Lauwersoog nog enigszins te doen op één plek met een relatief beperkt aantal schepen. Doe dat eens in tig starthavens met in totaal honderden jachten.

Als de lichten van mijn wagen het niet doen, word ik aan de kant gezet.
Lijkt me niet onoverkomelijk om samen met politie/Rijkswaterstaat 's avonds tijdens de wedstrijd foutief verlichte boten eruit te pikken...
Einde wedstrijd, maar voldoende op voorhand verwittigd...

Hardleerse mensen moeten eens met hun kop ergens tegenaan lopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl