Zwaardopzee schreef :
Ik maak even een analogie. Als je het slot niet vertrouwd, zet je een steviger slot in de deur. Maar op een gegeven moment is het niet het slot maar de sponning, de schroeven, de sluitplaat die breken en blijft het slot heel. Je maakt iets voor een zekere belasting en de bootontwerpers rekenen dat uit. Om dan een extra in te bouwen, een achtervang, ik weet het niet, ik wil graag vertrouwen in het slot, de oorspronkelijke constructie. Zorg dat die goed is en op de taak voorbereid. Het is maar een gedachte: de zwakste schakel breekt, en dat is soms een zeker ringetje, of een harpje.
Daar heb je gelijk in, maar bv bij verstaging weet je niet hoe lang die heel blijft? Na 10 of 15 jr preventief vervangen...maar wat als je na 9 of 14jr 100% zekerheid wilt hebben? Het hele idee van back-up systemen is natuurlijk bedoeld om van 99% naar 100% zekerheid te komen (zie papieren kaart discussie).
Twee-masters (Ketch) werden vroeger ook gezien als veiliger en zo verstaagd dat beide masten onafhankelijk konden blijven staan, bij verlies van een.
Als we wel digitale back-up systemen aan boord willen hebben is een dubbele verstaging niet zo'n gek idee. Ik zit misschien liever zonder stroom, dan zonder mast midden op de oceaan ?